Valve släpper Steam OS den 13 december

Permalänk
Melding Plague

Valve släpper Steam OS den 13 december

På fredag inleds leveranserna av de första prototyperna av Steam Machines till testare i USA. Samtidigt släpps en tidig version av operativsystemet Steam OS för allmänheten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och då hoppas jag att CS:GO snart släpps till linux via steam....

Permalänk

Härligt, blir något att se fram emot. Mest intresserad av streaming av spel mellan monstret och mindre kraftfull maskin.

Man skulle väl kunna köra Steam OS på en ultrabook?

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Sötast

Trevligt att se!

Kan nog bli riktigt bra det här, om inget annat så hoppas jag att Steam OS verkligen kan pusha games for linux en hel del.

Men då får dom nog fan börja med det som Plams sa, CS:GO på linux? Herrooo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Trevligt att se!

Kan nog bli riktigt bra det här, om inget annat så hoppas jag att Steam OS verkligen kan pusha games for linux en hel del.

Men då får dom nog fan börja med det som Plams sa, CS:GO på linux? Herrooo?

Lugn Scooby, luugn;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Sweet. Beroende på utbudet av spel kanske man skaffar en Box.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

XB1 försenad och nu detta.. tror det är ett tecken! Kanske dags att börja leta efter snygga chassin för TV-bänken.

Hoppas bara de förstår att xbox dosan är ett måste för att spela. Deras egen variant ser riktigt hemsk ut. Hoppas den känns bättre.

Permalänk
Medlem

Riktigt riktigt intressant! Om detta nu inte får lite fart på linux och andra alternativ till windows-gaming så är det väl mer eller mindre bara kasta in handduken. Men vi får hoppas intensivt det går hem och folk börjar köpa spel och annat för linux

Permalänk
Medlem

Folk får se till att ge bra feedback så de kan förbättra det till den slutgiltiga releasen! Vissa kommer nog förvänta sig lite för mycket även om det är en tidig version.

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Jacob Fanboy

My body is ready.

Redan påpekat detta för alla jag träffat idag, men såna här framförhållningar gillar jag!

Permalänk
Medlem

Trevligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hoppas steam OS blir bra, det ska bli intressant att se vad som händer med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fredagen den 13de, det här kan inte gå bra.

Permalänk

Blir o testa imon då kanske.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem

Wohoo!
Alldeles snart dags att stoppa in ett tredje OS i spelburken.
HDD-partitionen tom och väntar

Alla datorspelare borde se det som att man gör mänskligheten en tjänst när man testar Steam OS. Ett OS framtaget för spel på PC, gratis....

Permalänk
Medlem

Hmmm, det märks att det var ett tag sedan Valve pysslade med hårdvara.
Glömma bort att undersöka trade-regler. Skäms
Ett tips: Ring FBI och NSA, be och få listor över "otäcka" länder, ta bort dem ut er exportansökan....färdigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Fredagen den 13de, det här kan inte gå bra.

Jodå!
Och spelet man skall dra igång är L4D där allt redan gått åt pipan...

Permalänk
Medlem

Spännande. Jag har dock varken dator eller användning för Steam OS just nu... Fokus för dom bör ligga på att se till att 100% av utbudet funkar med operativsystemet. Just nu är det väl bara de som är till Linux som också funkar till Steam OS?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Spännande. Jag har dock varken dator eller användning för Steam OS just nu... Fokus för dom bör ligga på att se till att 100% av utbudet funkar med operativsystemet. Just nu är det väl bara de som är till Linux som också funkar till Steam OS?

Valve kan inte styra utbudets kompatibilitet, de kan "bara" pusha för plattformen och förhoppnings få så många spelutvecklare som möjligt att hoppa på tåget. Sitt eget utbud däremot kan jag hålla med om, vore ju som smutt att själva ha fullt Linuxstöd i sina titlar

Permalänk
Skrivet av rmd:

Riktigt riktigt intressant! Om detta nu inte får lite fart på linux och andra alternativ till windows-gaming så är det väl mer eller mindre bara kasta in handduken. Men vi får hoppas intensivt det går hem och folk börjar köpa spel och annat för linux

Hmm..har inget emot Linux men det känns som det kastats in en väldigt stor hög med handukar redan. I alla fall på gaming och desktop sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Spännande!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

Valve kan inte styra utbudets kompatibilitet, de kan "bara" pusha för plattformen och förhoppnings få så många spelutvecklare som möjligt att hoppa på tåget. Sitt eget utbud däremot kan jag hålla med om, vore ju som smutt att själva ha fullt Linuxstöd i sina titlar

Nja, styra kan dom, t.ex skriva in paragraf där det enkelt står "för att vi ska sälja ert spel/mjukvara genom Steam krävs det spelet/mjukvaran har Linux stöd". Det kanske inte är en bra lösning men det är en lösning. Valve har väldigt mycket mer makt med Steam än folk tror, de sätter ju själva reglerna för av som kan och inte kan säljas genom det, precis som alla andra butik kan kontrollera sitt utbud kontrollerar Valve och Steam sitt utbud. Dock får man säga att det inte är vinstgivande att framföra en sådan regel och hade antagligen tagit ner Steam ifrån makttronen de sitter på just nu till något i stil med GOG.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det här blir intressant att se

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Största som hänt Linux på bra länge det här. Spännande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Nja, styra kan dom, t.ex skriva in paragraf där det enkelt står "för att vi ska sälja ert spel/mjukvara genom Steam krävs det spelet/mjukvaran har Linux stöd". Det kanske inte är en bra lösning men det är en lösning. Valve har väldigt mycket mer makt med Steam än folk tror, de sätter ju själva reglerna för av som kan och inte kan säljas genom det, precis som alla andra butik kan kontrollera sitt utbud kontrollerar Valve och Steam sitt utbud. Dock får man säga att det inte är vinstgivande att framföra en sådan regel och hade antagligen tagit ner Steam ifrån makttronen de sitter på just nu till något i stil med GOG.

Med tanke på att de sagt att de inte kommer göra Linux exklusiva spel så tror jag inte heller att de kommer tvinga speltillverkare att ha Linux stöd i deras spel bara för att finnas på Steam

Men annars ser det ljust ut. Tror den senaste siffran på Linux spel låg på 30% av alla nya spel som kommer på Steam, en klar förbättring mot innan.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Med tanke på att de sagt att de inte kommer göra Linux exklusiva spel så tror jag inte heller att de kommer tvinga speltillverkare att ha Linux stöd i deras spel bara för att finnas på Steam

Men annars ser det ljust ut. Tror den senaste siffran på Linux spel låg på 30% av alla nya spel som kommer på Steam, en klar förbättring mot innan.

Det är definitivt en klar förbättring, och nu när Nvidia har lovat lite bättre stöd på linux sidan så kommer det säkert ljusna lite till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Nja, styra kan dom, t.ex skriva in paragraf där det enkelt står "för att vi ska sälja ert spel/mjukvara genom Steam krävs det spelet/mjukvaran har Linux stöd". Det kanske inte är en bra lösning men det är en lösning. Valve har väldigt mycket mer makt med Steam än folk tror, de sätter ju själva reglerna för av som kan och inte kan säljas genom det, precis som alla andra butik kan kontrollera sitt utbud kontrollerar Valve och Steam sitt utbud. Dock får man säga att det inte är vinstgivande att framföra en sådan regel och hade antagligen tagit ner Steam ifrån makttronen de sitter på just nu till något i stil med GOG.

Som jag ser det skulle de kunna ge fördelar till spel som även är kompatibla med SteamOS (Linux). De skulle till exempel ge lite bättre marginal till de spel som även utvecklas till linux. Jag vet inte om det kommer att hända men det vore nog en bra morot för att få igång det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Som jag ser det skulle de kunna ge fördelar till spel som även är kompatibla med SteamOS (Linux). De skulle till exempel ge lite bättre marginal till de spel som även utvecklas till linux. Jag vet inte om det kommer att hända men det vore nog en bra morot för att få igång det.

Det är iallafall ett förslag som är tiogånger bättre än att försöka tvinga fram stödet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Många förstår nog inte hur stort detta är.

Varför finns Windows? Inte för att det är en bra produkt utan eftersom det inte funnits val för företag/gamers. MSFT har aktivt unvikt standard grejer som OpenGL för att låsa in sina kunder med DirectX. MSFT är dock duktiga och har bra propaganda/okunniga användare. De flesta som kör PC tror att det är "öppet" medan tex onda Apple är "låst".

Samtidigt är det Apple som följer alla öppna standarder (deras OS tom bygger på OpenSource) och det är MSFT som låser in sina kunder genom att inte följa standarder. Öppenhet är inte att jag kan välja vilket PC märke jag vill men måste ha Windows på det. Det är låst till MSFT. Precis som att Android är låst till Google och OSX är låst till Apple.

MSFT har därmed mjölkat hela spel marknaden precis som Intel har mjölkat behovet av highend CPUer med 80% marginal för dem.

Detta försvinner om Steam lyckas med sitt LinuxOS.
Inga virus. Inga säkerhetshåls.Gratis.Server grade osv. Allt sådant som är standard inom Unix/Linux sedan 1960 talet.

men framförallt för gamers:
Bättre prestanda. Windows är en extrem bromskloss.
När de benchmarkade HalfLife och andra program så var de snabbare på Linux än Windows. Inte mycket men snabbare. Detta är exceptionellt eftersom AMD/Nvidia skriver custom drivrutiner för vart enda större spel som släpps. De sitter och hackar för att få ut vart enda extra FPS de kan genom att tex gömma saker bakom annat och ta bort det från spelet. Inget av detta fanns på Linux versionerna. Utan optimering snabbare.

Sist:
Att köra Linux öppnar en helt ny värld för prestanda tomtar. X86 är inte snabbast men varför skall jag sitta med en IBM Power på 7 ghz när det inte finns program jag vill köra på det?

Unix är uppbyggt att stödja flera plattformar. I Windows måste man göra en Win32/Win64/specifikt språk/Specifik plattform. Det finns runt 200 versioner av Windows trots bara 1 platform.

På Unix så paketeras alla olika grejer i samma fil och det som är relevant för ditt system packas upp. Tex Apple när de körde både X86/RISC samtidigt: det enda man gjorde som utvecklare var att kryssa i ett kryss i Xcode och så kompilerades det en fat binary som stödde båda versionerna.

Detta är viktigt eftersom X86 inte ökar i fart mer än 5-7% per år samtidigt som ARM pumpar ut 100%+ /år. O glöm inte prisskillnaden: Quad core Intel + Moderkort minst 3papp. Quad Core ARM under 140kr.

/S

Permalänk
Medlem

Skulle man kunna köra SteamOS "headless" på en ESXi-server och streama ut till en klen laptop t.ex?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF