Microsoft kan återinföra startmenyn med Windows 8.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wazzbi:

Ingen idé att läsa din smutsiga wall of text när det här var summeringen.
Du väljer att vara ineffektiv. M$ satt käppar i hjulet på dig.

Det tråkiga är att M$ väljer att lyssna på allt bölande och anpassa sig efter de som skriker högst istället för att fortsätta köra så som de själva valt att designa OS:et.

Ja du vet att vill man tjäna pengar så får man rätta sig efter vad majoriteten vill ha och i första hand de som betalar mycket för sina produkter (Dvs företagsanvändarna).
Bara omröstningen här på Sweclockers ger att det är 87-10 i favör för de som vill ha startmenyn tillbaka. på företagssidan är det bland mina kunder 100-0.

Vill MS ledning ha någon markand i framtiden så får de helt enkelt göra de produkter kunderna vill ha, det verkar som om MS nu efter 8.1 floppen börjar inse detta. (att man sen fick sparka ansvariga för både kundsynpunkter och GUI först visar bara hur illa det var)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

hoppas möjligheten o välja start meny lr inte då ja inte trivs med plats tagare för mina program....

startisgone funkar ju sisådär hade varit bättre o ta bort den helt som första 8an

Visa signatur

[intel 4820k 4.5 ghz ] nvidia 980 ref på vatten [16-gb ddr3 1866mhz] asus P9X79 deluxe] [corsiar 800D ][corsair cx750m] coolermaster 212 evo | 2st A-data sx900

extra datorn: phenom 2 965be | r9-290x ref | 16gb ddr3 | msi 970 gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av FubbHead:

Bleh. Saknar verkligen inte startmenyn... Startskärmen har tusen gånger mer potential att blir något bra än vad startmenyn någonsin hade.

Istället för att hålla på att gå fram och tillbaka med den där skiten, vill jag se en mer strikt och enhetlig installation/avinstallation av programvara, kanske alá app store men även för desktopprogram.

Och fan, fixa en vettig kontrollpanel...

Jag håller med.

Jag skulle gärna sett att startskärmen t.o.m. flyttade in på själva skrivbordet. Jag använder inte ikoner så skrivbordet är bara död yta för mig om jag inte har något helskärmsprogram uppe. Dessutom skulle det minska känslan av att W8 egentligen är två helt skilda gränssnitt.

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Nackdelen med startskärmen är ju at det lätt blir en massa "sidscroll". Detta är ju inte så farligt med pekskärm, med mus däremot känns det väldigt osmidigt.

Det är ju hur smidigt som helst att scrolla i sidled med scrollhjulet! Kan inte bli smidigare.

Permalänk
Skrivet av MclarenII:

Apparna blev jag aldrig riktig vän med heller, hur tusan stänger man ner dem när där inte är något X i hörnet? Köra med tangentbordskombinationer känns oerhört bakvänt för min del. Alt-F4 kan jag men resten skulle jag nog behöva ha en lista vid sidan av för.
W8 är säkert ett alldeles förträffligt OS under skalet, och inför de en riktig startmeny igen så ger jag gärna det en ny chans.
.

Greppa i ovankanten och dra ner allting till botten på skärmen och appen stängs. Det gäller ju att inse att Metro ju ska fungera med pekskärm och inte ska det behövas några tangentkombinationer för att stänga en app då? Sen är det rätt onödigt att stänga en app för när den inte syns är den i viloläge och förbrukar minimalt med resurser för att dra resurser igen först när den syns.

Permalänk
Medlem

Jag vande mig vid att navigera, öppna filer och starta program med tangentbordet för ca 10 år sedan när jag främst arbetade med Mac och Spotlight, och välkomnade verkligen det nya söket i Vista och framåt då söket lät mig göra detsamma i Windows.

I de flesta fall: tryck Win, skriv ett par tecken, Enter.
I sällsynta fall: tryck Win, skriv ett par tecken, tryck en eller flera gånger på nedåt-pilen, Enter.

Produktivitetshöjande för mig åtminstone.

Startmenyn som koncept har därför varit obsolete och något jag inte använder alls. Jag får ibland känslan att jag är den enda på norra halvklotet som känner så, med tanke på hur oerhört upprörda så många blivit över den välsignade startmenyn.

Permalänk
Hedersmedlem

Varenda gång jag sätter mig vid HTPC (win 8.1) och ska göra någon inställning e.d. känns det som att jag tagit på mig en tvångströja. Kommer personligen inte att använda Windows i framtiden (när 7:an behöver bytas ut) om de inte tar sig i kragen och åtminstone ger oss valmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars:

Jag vande mig vid att navigera, öppna filer och starta program med tangentbordet för ca 10 år sedan när jag främst arbetade med Mac och Spotlight, och välkomnade verkligen det nya söket i Vista och framåt då söket lät mig göra detsamma i Windows.

I de flesta fall: tryck Win, skriv ett par tecken, Enter.
I sällsynta fall: tryck Win, skriv ett par tecken, tryck en eller flera gånger på nedåt-pilen, Enter.

Produktivitetshöjande för mig åtminstone.

Startmenyn som koncept har därför varit obsolete och något jag inte använder alls. Jag får ibland känslan att jag är den enda på norra halvklotet som känner så, med tanke på hur oerhört upprörda så många blivit över den välsignade startmenyn.

Inte då! Vi är 2 iaf! känner precis likadant.

Permalänk
Medlem

Tycker själv att windows 8.1 är grymt bra och lätt drivet och fungerar bra förstår inte vad folk har emot windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan15:

Tycker själv att windows 8.1 är grymt bra och lätt drivet och fungerar bra förstår inte vad folk har emot windows 8.

precis så tycker ja också var imot det ibörjan men har inte ångrat att jag köpte de, kostar mindre, kräver mindre och ser ganska bra ut. Lika enkelt att navigera som i win7

Visa signatur

I think there is a world market for maybe five computers.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mackan15:

Tycker själv att windows 8.1 är grymt bra och lätt drivet och fungerar bra förstår inte vad folk har emot windows 8.

Du menar på fullt allvar att du inte förstår vad folk har emot W8 efter alla spaltmil som skrivits i ämnet, både här och på övriga internet?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Jag tror att många inte vill lära sig om nya tangentbordskombinationer och ett nytt sätt att hitta saker. Att sen mötas av en ny startskärm kan nog bli droppen som gör att en del bara totalvägrar 8:an. Läser många kommentarer i olika forum där problemet är att just lära sig något nytt som verkar vara grejen. Vissa saker bara totalsågas och när någon skriver ett tips om t ex högerklick på startknappen i 8.1 så besvaras inte kommentaren för då kan det ju bli positivt och gud nåde att skriva positivt! . Att använda skrivbordsmiljön och de nya gränssnittet samtidigt verkar också ställa till det för en del. Det är mycket konservatism som döljer sig bakom oviljan mot 8:an. Bra är det ju att Microsoft i 8.1 har gjort det lite enklare även om jag personligen inte hade problem i 8.0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bosse-mobil:

Jag tror att många inte vill lära sig om nya tangentbordskombinationer och ett nytt sätt att hitta saker. Att sen mötas av en ny startskärm kan nog bli droppen som gör att en del bara totalvägrar 8:an. Läser många kommentarer i olika forum där problemet är att just lära sig något nytt som verkar vara grejen. Vissa saker bara totalsågas och när någon skriver ett tips om t ex högerklick på startknappen i 8.1 så besvaras inte kommentaren för då kan det ju bli positivt och gud nåde att skriva positivt! . Att använda skrivbordsmiljön och de nya gränssnittet samtidigt verkar också ställa till det för en del. Det är mycket konservatism som döljer sig bakom oviljan mot 8:an. Bra är det ju att Microsoft i 8.1 har gjort det lite enklare även om jag personligen inte hade problem i 8.0.

Det har inget med konservatism att göra för min del. Det nya gränssnittet är helt enkelt sämre för mitt sätt att arbeta. Varför ska jag lägga 1000-2000kr på ett nytt OS och dessutom tvingas lära mig något som fungerar sämre (igen gränssnittet och inte bakomliggande OS)?

Jag har anammat alla förändringar som Microsoft slängt mot mig sedan DOS-tiden, men med W8 tog det stopp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Det har inget med konservatism att göra för min del. Det nya gränssnittet är helt enkelt sämre för mitt sätt att arbeta. Varför ska jag lägga 1000-2000kr på ett nytt OS och dessutom tvingas lära mig något som fungerar sämre (igen gränssnittet och inte bakomliggande OS)?

Jag har anammat alla förändringar som Microsoft slängt mot mig sedan DOS-tiden, men med W8 tog det stopp.

För din del ja men du är inte alla. För den stora merparten som vill traska vidare med nya Windowsversioner som innan är det konservativt att inte kunna ta till sig förändringar. Förändringar som egentligen inte är speciellt stora om man kollar lite. Skrivbordsmiljön finns kvar som innan t ex bortsett från startknappen med menysystemet. Ersatt med en fin och färgglad startskärm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse-mobil:

För din del ja men du är inte alla. För den stora merparten som vill traska vidare med nya Windowsversioner som innan är det konservativt att inte kunna ta till sig förändringar. Förändringar som egentligen inte är speciellt stora om man kollar lite. Skrivbordsmiljön finns kvar som innan t ex bortsett från startknappen med menysystemet. Ersatt med en fin och färgglad startskärm!

Det är ca 10% som är emot startmenyn, 87% vill ha tillbaka den.
W8 säljer uruselt, i princip samtliga anavariga hos MS har kickats eller skickats till Sibirien (Bing teamet)

Det du tycker är en liten ändring är för många en större skillnad än vad det var att gå från w2000 till w7.
Eftersom du hävdar att skrivbordsmiljön i övrigt är oförändrad så kan du väl då förklara hur man kör fyra metroappar samtidigt på samma skärm, dessutom ska de vara som fönster och inte spalter.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

För sent. Microsofts sätt att bara trampa på oss PC-användare - vilket var gruppen som placerade dem där de är idag - har fått mig att önska att jag kan finna ett fullgott alternativ för spel och vardag. Jag har i och med 8:an, och MS mycket buffliga sätt att pådyvla mig ett OS gjort för mig mobila enheter, för första gången i mitt liv börjat tänka att om jag hittar ett alternativ så tar jag hellre det, även om det skulle vara dyrare t o m.

Kan verkligen hålla med dig. Som slutanvändare är det ju jag som BETALAR för produkten de har producerat och det minsta man kan begära är väl att jag kunde fått en valbar startmeny och därifrån fått upptäcka det nya operativsystemets fördelar. Det är väl inget orimligt förslag? Men som nu ta bort startmenyn helt och sparka mig på arslet in i något så radikalt nytt som metro och sen ge mig långfingret med "startknappen" dom lade till... Det är bara bullshit som får mig att inte vilja betala för en ny produkt från Microsoft förrän den ger mig något JAG vill ha.

Permalänk
Skrivet av mats42:

Det är ca 10% som är emot startmenyn, 87% vill ha tillbaka den.
W8 säljer uruselt, i princip samtliga anavariga hos MS har kickats eller skickats till Sibirien (Bing teamet)

Det du tycker är en liten ändring är för många en större skillnad än vad det var att gå från w2000 till w7.
Eftersom du hävdar att skrivbordsmiljön i övrigt är oförändrad så kan du väl då förklara hur man kör fyra metroappar samtidigt på samma skärm, dessutom ska de vara som fönster och inte spalter.

Skrivbordsmiljön är oförändrad förutom den traditionella startknappen med menyer som inte finns. Varför drar du in Metrogränssnittet i skrivbordsmiljön?

Permalänk
Medlem

Då kanske man kan släppa Windows 7 om några år då..

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11