Storlek på nätaggregats kabel

Permalänk
Medlem

Storlek på nätaggregats kabel

Hejsan!

Sitter och planerar lite på ett framtida datorbygge, och kom tänka på vilken kvadrat det är på kablarna som kommer ifrån nätagget? Är inte helt säker. 0,75 kvadrat känns för lite och 1,5 för stort så jag tror de är runt 1 kvadrat men är det någon som är helt 100?

Tack för svar!

Turtel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

???

Kvadrat på kabel? Ska du bygga en egen nätdel eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

???

Kvadrat på kabel? Ska du bygga en egen nätdel eller?

Förmodligen göra egna kablar för sleeving.

OnT: Har ingen aning faktiskt. 1,5 känns mer rätt än 0,75 iaf.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Hedersmedlem

Edit: (Gäller primärsidan, dvs 230V) Strömförbrukningen avgör. 1,5mm2 klarar av 10A, 0,75 hälften, dvs 5A vilket räcker till nätagg på upp till ~1000W med normal effektivitet.

Edit2: (sekundärsida) Hur många ampere en kabel klarar är oberoende av spänning. Min på bra nätagg är 18AWG vilket är 0,82mm2.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

???

Kvadrat på kabel? Ska du bygga en egen nätdel eller?

Nej, men hade tänk mig kontaktera egna kablar då de som oftast följer med nätaggen är på tok för långa när man gör ett mindre bygge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

På sekundärsidan rekomenderas 18 AWG enligt atx standarden för de flesta kablar dvs drygt 0,8mm^2 om det var det du frågade om?

18 AWG is recommended for all wires except pin 11, which should be 22 AWG. For 300W configurations 16 AWG is recommended.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

har inte kikat i kablarna men 1.5or i vanliga fall får jag för mig är tjockare en de på mitt 650w agg så jag kan bara spekulera men tippar på 0.75... har dock ingen aning som sagt. om du har något gammalt skräp så e de bara å skala på!

Edit: såg nu de andras posts och märker att min var lite onödig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Edit: (Gäller primärsidan, dvs 230V) Strömförbrukningen avgör. 1,5m2 klarar av 10A, 0,75 hälften, dvs 5A vilket räcker till nätagg på upp till ~1000W med normal effektivitet.

Edit2: (sekundärsida) Hur många ampere en kabel klarar är oberoende av spänning. Min på bra nätagg är 18AWG vilket är 0,82mm2.

Okej, tack för svaret! Då känns det som 1 kvadrat räcker men kanske är värt att köra på 1,5? Så man har den där extra överdimensioneringen som buffert så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Turtel:

Okej, tack för svaret! Då känns det som 1 kvadrat räcker men kanske är värt att köra på 1,5? Så man har den där extra överdimensioneringen som buffert så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge det inte är några specialfall där du tänker ta ut mycket mer än avsett (t ex de som kör adaptrar på fel sätt, t ex enbart en molex till pcie) så räcker 1mm2 utan vidare.

Dock, vet du med dig att du som exempel tänker köra 4 eller fler HD/molexkabel, så hade jag använt grövre. Du får helt enkelt fundera hur du tänker belasta och se hur många kablar som kommer användas.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Edit: (Gäller primärsidan, dvs 230V) Strömförbrukningen avgör. 1,5m2 klarar av 10A, 0,75 hälften, dvs 5A vilket räcker till nätagg på upp till ~1000W med normal effektivitet.

Edit2: (sekundärsida) Hur många ampere en kabel klarar är oberoende av spänning. Min på bra nätagg är 18AWG vilket är 0,82mm2.

1,5 kvadratmeter låter lite väl häftigt är det ens möjligt att få plats med den kabelarean i ett chassi!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

På sekundärsidan rekomenderas 18 AWG enligt atx standarden för de flesta kablar dvs drygt 0,8mm^2 om det var det du frågade om?

18 AWG is recommended for all wires except pin 11, which should be 22 AWG. For 300W configurations 16 AWG is recommended.

Intressant! Ja, det var det jag frågade om och blev nu mer säker på att 1 kvadrat borde räcka överallt. Även fast 16AWG är lite större så handlar detta om korta sträckor så det borde inte spela någon större roll.

Tack så mycket!

Turtel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

1,5 kvadratmeter låter lite väl häftigt är det ens möjligt att få plats med den kabelarean i ett chassi!?

Det tror jag nog chassin är oftast ganska stora men kör på 1 kvadrat verkar som det räcker mer än väl.

Edit: förövrigt så pratar vi om kvadratmillimeter

Tack för din kommentar:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Så länge det inte är några specialfall där du tänker ta ut mycket mer än avsett (t ex de som kör adaptrar på fel sätt, t ex enbart en molex till pcie) så räcker 1mm2 utan vidare.

Dock, vet du med dig att du som exempel tänker köra 4 eller fler HD/molexkabel, så hade jag använt grövre. Du får helt enkelt fundera hur du tänker belasta och se hur många kablar som kommer användas.

Hejsan! Förhoppningsvis blir det inte allt för mycket belastning då det är ett m-itx bygge som går i tankarna. Vill mest ha kortare kablar för att slippa allt överflöd.

Tack för ditt svar! Skall tänka på det dock ifall jag ändrar mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Turtel:

Hejsan! Förhoppningsvis blir det inte allt för mycket belastning då det är ett m-itx bygge som går i tankarna. Vill mest ha kortare kablar för att slippa allt överflöd.

Tack för ditt svar! Skall tänka på det dock ifall jag ändrar mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du ska korta kablarna så kan det funka med lite klenare också, dimensionen på kablarna är främst satta för att kontrollera spänningsfallet, så förmodligen fungerar det bra med 0,75mm^2 till moderkortet om du ska korta dem och gör det riktigt så det inte bli onödigt hög kontaktresistans, däremot så bör man gå upp i dimension för matningen till grafikkort, där rekommenderas det ju 16 AWG.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du ska korta kablarna så kan det funka med lite klenare också, dimensionen på kablarna är främst satta för att kontrollera spänningsfallet, så förmodligen fungerar det bra med 0,75mm^2 till moderkortet om du ska korta dem och gör det riktigt så det inte bli onödigt hög kontaktresistans, däremot så bör man gå upp i dimension för matningen till grafikkort, där rekommenderas det ju 16 AWG.

Okej, men stannar nog vid 1 kvadrat av säkerhetsskäl sen kör man på 1,5 till matningen på grafikkortet.

Har nog fått svar på mitt för stunden tack så mycket!

Skickades från m.sweclockers.com