Dela ut en mapp i nätverket

Permalänk
Medlem

Dela ut en mapp i nätverket

På datorn kan jag i Windows välja att dela ut en mapp som sedan kan nås av alla andra enheter inom samma nätverk. Finns det något sätt att kunna göra detsamma med telefonen (android)?
Jag vill alltså kunna välja en mapp på mitt minneskort i telefonen som sedan mina övriga enheter i nätverket ska kunna både läsa och skriva i när telefonen är ansluten till mitt wifi. Går detta att göra?
(Min telefon är rootad ifall det krävs.)

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Airdroid så kommer du åt den via webbläsare.

Windowsprotokollet heter SMB (Samba)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Airdroid så kommer du åt den via webbläsare.

Windowsprotokollet heter SMB (Samba)

Men det finns ingen möjlighet att kunna lägga en mapp från telefonen som en nätverkssökväg i Windows utforskaren eller?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av valiant:

Men det finns ingen möjlighet att kunna lägga en mapp från telefonen som en nätverkssökväg i Windows utforskaren eller?

Jo om man använder samba fileshare eller liknande på google butik hittar man.

Permalänk
Medlem

Sök efter samba server på play store. Finns flera olika. Då borde det inte vara några problem.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergling:

Sök efter samba server på play store. Finns flera olika. Då borde det inte vara några problem.

Tack, det fungerar kanon!
Kräver denna metod alltid root?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Skulle också behöva en sambaserver. Men min telefon är inte rootad.
Går det inte då?