Google stoppar torrent-sökningar i Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBear:

mjo de är klart men tycker att många sidor förtjänar reklamintäkter, likt alla TV kanaler med reklam. Utan reklam kommer mycket av den gratis underhållningen på nätet försvinna. Vi som använder Adblock är beroende av de som inte använder det.

När reklamen slutar irritera mig kan jag sluta använda adblock. Så länge popupfönster och falska "Download"-knappar existerar tänker jag adblocka varenda hemsida (undantag sweclockers vars reklam är relevant och håller sig i sina rutor).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Mitt hjärta tillhör FF! WHAT DOES THE FOX SAAAY

Error: 404

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Tycker detta är bra.
Ingen annan?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Hejja netscape!

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToyBear:

mjo de är klart men tycker att många sidor förtjänar reklamintäkter, likt alla TV kanaler med reklam. Utan reklam kommer mycket av den gratis underhållningen på nätet försvinna. Vi som använder Adblock är beroende av de som inte använder det.

Så att förbjuda adblocker är ditt svar på det alltså? Man får inte cykla över ett övergångsställe utan man måste leda den, ändå cyklar folk över.. Ska vi förbjuda folk att gå över gatan då också eller? Du är väl medveten om att det går att göra undantag för hemsidor i Adblocker? Så om man vill stödja någon på Twitch.tv tex.. Så är det bara att lägga in adressen i undantag och sedan stödjer du personen. Att förbjuda saker bara därför att är idiotiskt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

När reklamen slutar irritera mig kan jag sluta använda adblock. Så länge popupfönster och falska "Download"-knappar existerar tänker jag adblocka varenda hemsida (undantag sweclockers vars reklam är relevant och håller sig i sina rutor).

irriterande kommer de alltid att vara, men du är fortfarande beroende av folk som inte har adblock, så om alla skulle tänka som oss skulle vi behöva att betala en avgift varje gång vi går in på en sida för att de företaget ska fungera (SweC t.ex.). Då väljer jag hellre irriterande reklam.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBear:

mjo de är klart men tycker att många sidor förtjänar reklamintäkter, likt alla TV kanaler med reklam. Utan reklam kommer mycket av den gratis underhållningen på nätet försvinna. Vi som använder Adblock är beroende av de som inte använder det.

visst, här på swec har jag inte adblock igång, men många sidor förtjänar heller inte sin reklam och framförallt är det extremt störande att behöva se 45 sekunder reklam för att se ett klipp på 30 sekunder på exempelvis aftonbladet. OK om reklamen var 5-10 sekunder men när reklamen är längre än klippet är det oacceptabelt.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBear:

irriterande kommer de alltid att vara, men du är fortfarande beroende av folk som inte har adblock, så om alla skulle tänka som oss skulle vi behöva att betala en avgift varje gång vi går in på en sida för att de företaget ska fungera (SweC t.ex.). Då väljer jag hellre irriterande reklam.

Kan man inte ens tänka "hmm, den här popuprutan kan folk irritera sig på" förtjänar man inte några intäkter.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

När reklamen slutar irritera mig kan jag sluta använda adblock. Så länge popupfönster och falska "Download"-knappar existerar tänker jag adblocka varenda hemsida (undantag sweclockers vars reklam är relevant och håller sig i sina rutor).

Håller helt med. Samt att reklam som spårar dig måste bort först. Jag vill inte blåsa till exempel duktikga YouTubare som exempel, men då Google både snor majoriteten av reklam-inkomsten, samt spårar dig med reklamen så kan dom tvärglömma det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

STASI förklätt med ordet frihet

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem

Testa Pale Moon (optimerad firefox), tycker den är minst lika bra som Chrome, trodde inte jag skulle gå tillbaka till Firefox men det vart så.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Avstängd

Är det svårt tycker ni att gå in på PB ellet TF eller andra torrentsidor och bara söka efter vad ni ska ha eller?

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem

Det är väl inget att bli upprörd över? Det går bra att installera tillägg även om de inte ligger i Chrome Store. En del verkar inte ha förstått att det är ett tillägg i Chrome det talas om utan tror att man genom Chrome inte kan gå in på torrentsidor, vilket är helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

JQfHdasuWtI

Vad håller Google på med egentligen?

Först tvingar de alla nya användare att skapa ett obligatorisk Google+ konto, Gmail och nu det här?

Där är det som jag stör mig mest på!
Google + trycks upp i ansiktet på mig var jag än går!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så att förbjuda adblocker är ditt svar på det alltså? Man får inte cykla över ett övergångsställe utan man måste leda den, ändå cyklar folk över.. Ska vi förbjuda folk att gå över gatan då också eller? Du är väl medveten om att det går att göra undantag för hemsidor i Adblocker? Så om man vill stödja någon på Twitch.tv tex.. Så är det bara att lägga in adressen i undantag och sedan stödjer du personen. Att förbjuda saker bara därför att är idiotiskt.

Skulle hellre se oss gå mot en balans där färre använder adblock och mindre reklam, kommer antagligen inte hända men adblock logiken fungerar inte. Om alla använder adblock på youtube t.ex. kommer ingen skapa innehåll och värre skulle de inte kunna hosta filmklipp. Sen vet jag inte om din analogi fungerar efter som det är inte lag på att man måste ha reklam, utan det är upp till användarna men likt så kan företaget blockera Adblockers hur de vill.

Skrivet av htbtoma:

visst, här på swec har jag inte adblock igång, men många sidor förtjänar heller inte sin reklam och framförallt är det extremt störande att behöva se 45 sekunder reklam för att se ett klipp på 30 sekunder på exempelvis aftonbladet. OK om reklamen var 5-10 sekunder men när reklamen är längre än klippet är det oacceptabelt.

Visst jag håller med om att de är itererande men om det är oacceptabelt från vårat perspektiv kan det vara oacceptabelt från aftonbladets sida, utan reklamintäkt kommer de inte producera innehåll och du är ändå på den sidan för att läsa de dom har skapad.

Skrivet av LemonIllusion:

Kan man inte ens tänka "hmm, den här popuprutan kan folk irritera sig på" förtjänar man inte några intäkter.

Men det var sidans beslut att använda den reklamen och de kanske tycker att du inte förtjänar att läsa deras innehåll som dom har skapat utan att se reklam.

----------
I en perfekt värld så ser vi på den "halten" reklam sidan förtjänar eller så går vi inte in på den sidan. Vilket tvinga dom att sänka reklamen för att få några intäkter. På de sättet kommer användarna styra. Inte genom att använda adblock och göra det värre för folk som inte använder det.

Ser att det här är ett ganska laddat ämne med många åsikter (och var å en får ha sin (no hard feelings)). Ämnet förtjänar nästan en egen Helgsnack eller liknande

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

YouTubes nya kommentarsfält

Snacka om att YouTubes nya kommentarsfält suger. Allt jädra skit folk gör på Google+ spammas ut där och nu går det snudd på inte hänga med bland kommentarerna. En annan sak jag stör mig enormt mycket på är att om man klickar lite uppe till höger, på den blå texten för ett reply/svar, så öppnas ett helt nytt fönster istället som förr att tidigare inlägget visades... Så j***a b!

Permalänk
Rekordmedlem

Piraterna erbjuder reklamfria alternativ så det gäller väl för de kommersiell aktörerna att konkurrera med "bra" reklam, om tex Google ställde krav på reklamens utformning och blockerade det som upplevs som störande hade de vunnit mycket, blippande rörlig och rörig flashreklam och popupper är ju det man vill slippa och Google kunde försöka tämja annonsörerna som första steget för att visa på bättre alternativ än de illegala då kanske de inte behövde censurera sökningar.
Dessutom borde mediabolagen skärpa sig när det gäller online tjänster, tex samma utbud överallt, det vore förmodligen mycket effektivare om man vill slå mot piratande. Det går ju skapligt för musikbranschen, men tv och film har ju inte försökt att på allvar erbjuda tillräckligt bra alternativ (från kundens synvinkel) själva ännu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Google: Världens största torrent databas och tjänar pengar på reklam = ok.

PirataBay som listade torrents = fängelse.

Skillnad om man är stor eller lite. Se bara Youtube där minst 80% är pirat. Its ok. Its Google.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Atlas Tasume:

Håller helt med. Samt att reklam som spårar dig måste bort först. Jag vill inte blåsa till exempel duktikga YouTubare som exempel, men då Google både snor majoriteten av reklam-inkomsten, samt spårar dig med reklamen så kan dom tvärglömma det.

Och exakt vem tror du att du straffar genom att blocka reklam på Youtube? Är det Google eller den som har kanalen som lider tror du? Den enda du straffar med ett sådant korståg är personen som försöker tjäna pengar på sina videor. Google drar in pengar ändå. Om alla skulle köra Adblock på Youtube skulle det antagligen kännas ekonomiskt för Google men de kan överleva ändå. Det kan däremot inte de som gör videor så de kommer försvinna eller köra annan typ av reklam som är direkt inklippt i filmen så du inte kommer undan den. Sen är Youtubereklamen faktiskt vettig. För det mesta är det exakt samma reklamfilmer för Ica och Konsum som visas på TV.

Sen finns det sidor jag aldrig skulle få för mig att stänga av adblock på. Till exempel Piratebay eller Aftonbladet. Snackade med en kille som jobbar på IT-support på en bank och annonser på Aftonbladet är tydligen en vanlig källa till trojaner och keyloggers och annan skit. Nu gör jag iof mitt yttersta för att aldrig någonsin gå in på den skitsidan eftersom jag inte anser att Aftonbladet har något som helst existensberättigande men ibland går det inte att undvika när länkar göms bakom bit.ly och liknande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av rektor:

Det är därför man inte kan lita på webbläsare drivna av kommersiella företag då dom sätter sina och lobbyisters intressen över användarnas.
Lita inte på de stora företagen Google, Microsoft, Apple och deras proprietära webbläsare.

Firefox drivs av Mozilla Foundation, en icke-vinstdrivande stiftelse.
Användarnas intressen först!

http://home.comcast.net/~SupportCD/FirefoxMyths.html

Reality - "The foundation has used a for-profit subsidiary, the Mozilla Corporation, to collect tens of millions of dollars in royalties from search engine companies that want prominent placement on the browser. According to Mozilla's 2006 financial records, the foundation had $74 million in assets and last year it collected $66 million in revenue. Eighty-five percent of that revenue came from a single source - Google, which has a royalty contract with Firefox. In the same year, it paid the corporation's chief executive, Mitchell Baker, more than $500,000 in salary and benefits." - The New York Times

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Det finns lagliga torrents med, Laddar dagligen nästan ner olika linux distrubutioner via torrent då det vanligen är det snabbaste.

Permalänk
Avstängd

Drabbar inte mig.. Så länge inte chrome helt blockerar en från att komma in på torrentsidor så är det frid och fröjd.. Skulle vilja påstå att det är det sedan också, TOR finns alltid som ett alternativ liksom.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av eXim:

Det finns lagliga torrents med, Laddar dagligen nästan ner olika linux distrubutioner via torrent då det vanligen är det snabbaste.

Fast brukar du söka upp dem via torrentsidor eller tar du direkt från distrubitonernas hemsidor? Personligen hade jag aldrig litat på en Ubuntu-version som låg på Piratebay eftersom jag inte vet vad folk har lagt in för extra skit i den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

http://i.imgur.com/UCcpprU.png

Eller var det inte så du menade?

Nej, det var såhär jag menade, den får inte lov att föreslå piratebay men man hittar den om man söker på den. Detta är antagligen bara början och jag tror inte man kan hitta thepiratebay alls i google om 2 år.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem

För er som har tröttnat på Googles dominas använd istället firefox och duckduckgo som sökmotor betydligt bättre enligt mig

Om ni vill veta mer gå in här https://duckduckgo.com/about

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Hata censur!

På vilket sätt är detta censur?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToyBear:

Har inget med censur att göra? Snarare att förhindra nerladdning av kopieringsskyddade filer. Som faktisk är mot lagen, hur man än tycker om det.

Då väntar jag spänt på att google ska stänga ner mesta av youtube.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToyBear:

Skulle hellre se oss gå mot en balans där färre använder adblock och mindre reklam, kommer antagligen inte hända men adblock logiken fungerar inte. Om alla använder adblock på youtube t.ex. kommer ingen skapa innehåll och värre skulle de inte kunna hosta filmklipp. Sen vet jag inte om din analogi fungerar efter som det är inte lag på att man måste ha reklam, utan det är upp till användarna men likt så kan företaget blockera Adblockers hur de vill.

Visst jag håller med om att de är itererande men om det är oacceptabelt från vårat perspektiv kan det vara oacceptabelt från aftonbladets sida, utan reklamintäkt kommer de inte producera innehåll och du är ändå på den sidan för att läsa de dom har skapad.

Men det var sidans beslut att använda den reklamen och de kanske tycker att du inte förtjänar att läsa deras innehåll som dom har skapat utan att se reklam.

----------
I en perfekt värld så ser vi på den "halten" reklam sidan förtjänar eller så går vi inte in på den sidan. Vilket tvinga dom att sänka reklamen för att få några intäkter. På de sättet kommer användarna styra. Inte genom att använda adblock och göra det värre för folk som inte använder det.

Ser att det här är ett ganska laddat ämne med många åsikter (och var å en får ha sin (no hard feelings)). Ämnet förtjänar nästan en egen Helgsnack eller liknande

Ännu en gång så fokuserar du helt på fel saker. Det är inte Adblock som är boven utan användarna. Du kan exkludera hemsidor om du vill.. Det är bara ett par klick bort. Däremot så förtjänar inte Google en enda tjänad krona från mig när det kommer till Youtube (sett till hur de behandlar användarna). Provat att gå in på vissa hemsidor utan Adblock? Du får ont i huvudet. Aftonbladet är en annan källa som inte förtjänar mina pengar förutom när det kommer till klick. Däremot har jag Twitch.tv permanent exkluderad så adds dyker upp när jag tittar på livestreams och annat. Om du inte vill ha Adblock.. Använd inte programmet däremot så ska inte din ovilja gå ut över andra.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToyBear:

Ser hellre att de förhindrar adblock.

Varför?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"