Beställde ett ps vita spel men fick en ps vita?

Permalänk
Medlem

Beställde ett ps vita spel men fick en ps vita?

Tja!
Min kusin förbokade terraria hos zavvi.com för några veckor sedan.
Förra veckan så förväntade han att spelet skulle komma i brevlådan då dom alltid gör det, nu fick han en avi istället.
Åkte till posten och till vår förvåning så ligger där en ps vita med 16gb minneskort och terraria, alltså någon form av bundle.

Lagom förbannad vart han då han fått fel produkt men åkte hem o inte lagt så mycket tanke på det.
Dagen efter får han ett mejl där dom berättar att dom skickade fel produkt och ber honom skicka tillbaka det.
Jag undrar om han har rätt till någon ersättning? Någon som vet vad som gäller vid köp från uk?
Han har ju inte direkt varit sugen på att slösa på sin tid o sina bensinpengar osv för att rätta till deras fel.

Tydligen har det hänt flera (många?) personer som bokade terraria till ps vita
Läste det här precis: http://www.bbc.co.uk/news/technology-25330615

Permalänk
Avstängd

Nope han har ingen rätt till nån ersättning,men han är dock skyldig att skicka den tillbaka.
Butiker kan ibland ge nått "as a gesture of goodwill" men det beror ju helt på firman.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konsumentverket:

Du är inte skyldig att betala porto för att skicka tillbaka varor du inte har beställt. Om företaget vill ha tillbaka varorna får de antingen hämta dem eller skicka returporto.

Om företaget inte ordnar med upphämtning utan endast skickar fraktsedel, skulle jag tro att han kan kräva ersättning för omkostnader (bensinpengar etc.). Det låter inte rimligt att man ska tvingas lägga ner tid och pengar på att skicka tillbaka något man inte beställt. Varför bad han inte Posten returnera till avsändaren om han såg att det var Vita + spel? Eller var det först efter att ni öppnat paketet?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Om företaget inte ordnar med upphämtning utan endast skickar fraktsedel, skulle jag tro att han kan kräva ersättning för omkostnader (bensinpengar etc.). Det låter inte rimligt att man ska tvingas lägga ner tid och pengar på att skicka tillbaka något man inte beställt. Varför bad han inte Posten returnera till avsändaren om han såg att det var Vita + spel? Eller var det först efter att ni öppnat paketet?

Nej det var först när vi kom hem som han öppnade det.
Väldigt drygt av dom då jag för ett tag sen hade tänkt o köpa en ps vita från dom men dom svarade med att dom inte kan skicka ps vitor utanför uk av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Kusinen får ta upp fraktkostnaden med dom. Självklart ska han inte skicka tillbaka ett skvatt innan de garanterat honom detta.

Permalänk
Medlem

Om jag vore i samma sits skulle jag bara sitta och vänta. Säga åt företaget att de får ordna med upphämtning eller skicka returfraktsedel samt stå för mina omkostnader i form av tid och pengar det kostar att ta mig till närmaste postombud.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Avstängd

Edit nevermind

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

Nope han har ingen rätt till nån ersättning,men han är dock skyldig att skicka den tillbaka.
Butiker kan ibland ge nått "as a gesture of goodwill" men det beror ju helt på firman.

Nja, Inte riktigt sant. Det är olagligt att behålla varan, men man ska inte behöva lägga ut en krona på att rätta till företagets misstag. Behöver man köra till Posten för att skicka tillbaka det (efter de betalt frakten tillbaka så klart!) för att man inte bor på postkontoret så har man absolut rätt till ersättning för detta. Man kan i princip kräva att de skickar ett bud som plockar upp kortet när det passar en själv om det är jobbigt att ta sig till ett post kontor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Nja, Inte riktigt sant. Det är olagligt att behålla varan, men man ska inte behöva lägga ut en krona på att rätta till företagets misstag. Behöver man köra till Posten för att skicka tillbaka det (efter de betalt frakten tillbaka så klart!) för att man inte bor på postkontoret så har man absolut rätt till ersättning för detta. Man kan i princip kräva att de skickar ett bud som plockar upp kortet när det passar en själv om det är jobbigt att ta sig till ett post kontor.

Då är frågan för företaget om det är värt att få den tillbaka skickad då kostnaderna på att fixa bud m.m lär överstiga produktens pris (om TS nu jävlas och säger att de får skicka bud 😀)

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Observera att det är svensk lag ni refererar till nu. Eftersom varan är beställd från uk är det uk:s lag man ska följa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Observera att det är svensk lag ni refererar till nu. Eftersom varan är beställd från uk är det uk:s lag man ska följa.

Ingen expert för fem öre, men är det inte så att försäljaren måste följa svensk lag när dom säljer till Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Ingen expert för fem öre, men är det inte så att försäljaren måste följa svensk lag när dom säljer till Sverige?

Ja det är köparens hemlands lagar som ska följas.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Observera att det är svensk lag ni refererar till nu. Eftersom varan är beställd från uk är det uk:s lag man ska följa.

Jag tror nog att svensk lag gäller. Företaget säljer till Utlandet och åtar sig då att följa de lagar som gäller här.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av Pinkn00b:

Ja det är köparens hemlands lagar som ska följas.

Är du helt säker?
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

Borde då stå tydligt att efter som sverige har bättre köpvillkor så gäller dem. Är tämligen säker på att det är säljarens hemlandsregler som gäller, om inte butiken har som målgrupp att sälja till sverige. Dvs man har sidan på svenska och produktbeskrivning, support mm på svenska.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Tycker det är en rätt konstig inställning. Ett företag gör ett misstag, och din kusin anser att han/hon har rätt till ersättning? Bensinpengar? Planera lite istället. Ska du handla, sväng förbi själv och lägg den på posten. Du har trots allt ansvar för någon annans egendom. Har folk ingen moral längre? Hittar du en telefon på gatan, vägrar du då att ge tillbaka den tills du får en hittelön?

Lägg den på lägg den på posten bara. Känns det som att det är en bra dag , lägg ett par kronor på ett rek. Brev.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Tycker det är en rätt konstig inställning. Ett företag gör ett misstag, och din kusin anser att han/hon har rätt till ersättning? Bensinpengar? Planera lite istället. Ska du handla, sväng förbi själv och lägg den på posten. Du har trots allt ansvar för någon annans egendom. Har folk ingen moral längre? Hittar du en telefon på gatan, vägrar du då att ge tillbaka den tills du får en hittelön?

Lägg den på lägg den på posten bara. Känns det som att det är en bra dag , lägg ett par kronor på ett rek. Brev.

Skickades från m.sweclockers.com

Han har inte fått det spel han vill ha, och du tycker att han ska betala fraktkostnader tillbaka till Storbritannien? Självklart tycker jag inte att man ska strula och hålla på, men fan en betalt fraktsedel är det minsta han ska få för att rätta till deras misstag.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen ingen tid att lägga ner på detta men gör det ändå eftersom det har skrivits så mycket felaktigheter i tråden.

Distansavtalslagen gäller förvisso, som någon påpekat, och den baseras på EU-direktiv varför samma regler gäller inom hela EU såvida inte en stat väljer att ge konsumenten ett bättre skydd.
Distansavtalslagen reglerar dock inte den uppkomna situationen varför man måste söka vägledning i nationell rätt. Eftersom situationen innefattar flera länder så blir frågan vilket lands rätt som ska tillämpas på detta fall. Enligt Rom 1-förordningen (som Storbritannien och Sverige har tillträtt) så ska lagen i det land som är konsumentens hemland gälla. Detta innebär att företaget har rätt att återfå varan eller betalning. Detta kan ske genom att Zavvi t.ex. skickar UPS-fraktsedel och att UPS sedan hämtar paketet. Om konsumenten har några utgifter för att skicka tillbaka den felleverade varan har han rätt till ersättning för dessa kostnader. Dessa kostnader kan t.ex. vara bensinpengar och ersättning för tidsspillan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Han har inte fått det spel han vill ha, och du tycker att han ska betala fraktkostnader tillbaka till Storbritannien? Självklart tycker jag inte att man ska strula och hålla på, men fan en betalt fraktsedel är det minsta han ska få för att rätta till deras misstag.

Så som jag har uppfattat det, har han fått spelet, men i en Bundle med ett PS vita. Dvs spel + konsol. Ja, absolut är en fraktsedel att föredra, men att börja snacka om ersättning för en sak domän bensin pengar är absurt. De flesta postkontor ligger idag i samband med matbutiker, köpcentrum, what have you. Slå ihop det med något annat ärende.

Edit: som jag sa, ifall det är en bra dag, kan han göra det. Lite extra kharma är aldrig fel.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Borde då stå tydligt att efter som sverige har bättre köpvillkor så gäller dem. Är tämligen säker på att det är säljarens hemlandsregler som gäller, om inte butiken har som målgrupp att sälja till sverige. Dvs man har sidan på svenska och produktbeskrivning, support mm på svenska.

Stämmer inte, läs Rom 1-förordningen.

Permalänk
Skrivet av Carlj:

Så som jag har uppfattat det, har han fått spelet, men i en Bundle med ett PS vita. Dvs spel + konsol. Ja, absolut är en fraktsedel att föredra, men att börja snacka om ersättning för en sak domän bensin pengar är absurt. De flesta postkontor ligger idag i samband med matbutiker, köpcentrum, what have you. Slå ihop det med något annat ärende.

Edit: som jag sa, ifall det är en bra dag, kan han göra det. Lite extra kharma är aldrig fel.
Skickades från m.sweclockers.com

Betalar du hans bensinpengar och tid han lägger ut på det hela då? Du verkar ha överflöd av båda sakerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dirty Dancer:

Betalar du hans bensinpengar och tid han lägger ut på det hela då? Du verkar ha överflöd av båda sakerna.

Vi kan för skoj skull räkna på att ts kusin inte bor i Lappland, utan har 2-3 mil till ett postkontor. Räknat på en snittförbrukning på 1L/milen, så är det 40kr att bråka om. Och som jag nämnde tidigare så kan man göra det i samband med att man åker till posten, efter de i regel ligger i närheten av matbutiker osv.

Men nä, sitt och sura over hur hemskt det är att ett företag gjorde ett misstag, och börja fundera på vad för ersättning du kan tänkas få.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av sebastian383:

Stämmer inte, läs Rom 1-förordningen.

Det var det jag mena, det gäller ju om båda länderna är med i Rom1-förordningen. Anta att han handlar av ett land som inte är med i EU eller rom1 förordningen. Vad gäller då?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Vi kan för skoj skull räkna på att ts kusin inte bor i Lappland, utan har 2-3 mil till ett postkontor. Räknat på en snittförbrukning på 1L/milen, så är det 40kr att bråka om. Och som jag nämnde tidigare så kan man göra det i samband med att man åker till posten, efter de i regel ligger i närheten av matbutiker osv.

Men nä, sitt och sura over hur hemskt det är att ett företag gjorde ett misstag, och börja fundera på vad för ersättning du kan tänkas få.

Skickades från m.sweclockers.com

En bils kostnad är inte bara bensinpengar. Förslitningar mm ska också inräknad. En bra uppskattning brukar vara dubbla bensinpriset. Ca 30kr/mil.

Säg att det är 3 mil till postkontoret:

3*30*2 = 180 i bilkostnader.

Det tar ca 30 minuter ta köra 3 mil. Detta "kostar" 1*150=150 kr i arbetstid.

Paketet ligger väl på ca 100kr skulle jag gissa.

Summerat kostar det alltså 430 kr. Räknar man bort kostnader för att man ändå skulle det landar det väl på typ 120kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Det var det jag mena, det gäller ju om båda länderna är med i Rom1-förordningen. Anta att han handlar av ett land som inte är med i EU eller rom1 förordningen. Vad gäller då?

Grundtanken blir att all svensk rätt ska tillämpas på detta fall eftersom båda länderna är anslutna till Rom-1. Om det inte hade varit fallet så blir det mer komplicerat. Först får man undersöka om det finns andra konventioner länderna emellan som avgör frågorna om domsrätt och lagval. Finns det ingen sådan konvention så kan det faktiskt bli så märkligt som att två länders domstolar är (enligt sin egna nationella rätt) behöriga och kommer fram till två helt olika bedömningar (utifrån sin egna rätt) samtidigt som respektive dom inte får någon rättsverkan i den andra staten. Juridik blir mycket mer invecklat när problemen har en internationell prägel