Hur bygger man lättast ett open frame chassi?

Permalänk
Medlem

Hur bygger man lättast ett open frame chassi?

Om vi tar ett chassi likt detta http://cryptorig.com/product/t-101-r9/#

Vad vore det enklaste sättet att husera in 3-4 grafikkort, moderkort och en PSU?
Bygga en ställning likt denna i tex aluminium? Lägga allt i en hylla från IKEA?

Ja, som sagt. Jag har ingen aning, och jag är väldigt lat.
Så alla idéer mottages med glädje!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Om vi tar ett chassi likt detta http://cryptorig.com/product/t-101-r9/#

Vad vore det enklaste sättet att husera in 3-4 grafikkort, moderkort och en PSU?
Bygga en ställning likt denna i tex aluminium? Lägga allt i en hylla från IKEA?

Ja, som sagt. Jag har ingen aning, och jag är väldigt lat.
Så alla idéer mottages med glädje!

beror ju på hur snyggt du vill ha det, lättaste och billigaste är väll att bara skruva i hop ett par träreglar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

beror ju på hur snyggt du vill ha det, lättaste och billigaste är väll att bara skruva i hop ett par träreglar..

Det kan se ut som en soptipp, det spelar ingen roll.
Blir bara en sedelpress.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

jag skulle säga gängstänger och lite fyrkants alu profiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

jag skulle säga gängstänger och lite fyrkants alu profiler

Håller med, gängstänger är väldigt smidigt. Och för att göra det än billigare så kan man köra på vanliga spånskivor.

Fördelen med gängstänger är att man kan flytta och anpassa måtten efter behov.

Gängstänger + muttrar + fyra håll i varje "spånskiveplan"

Gängstänger finns att köpa på biltema.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

jag skulle säga gängstänger och lite fyrkants alu profiler

Vart kan jag köpa detta?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vart kan jag köpa detta?

Som jag skrev ovan, kolla biltema. Där finns billiga gängstänger.

Fyrkants alu profiler vet jag inte om biltema har, men det kollar du lätt själv. Annars har Bauhose Fyrkants alu profiler i alla dess färger.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Alucon har hur mycket konstruktionselement som helst om man vill bygga i aluprofil. Fördelen med det är att det är lätt att göra upphängningar/infästningar för nätagg, moderkort, fläktar, etc, och få det snyggt.

Kanske inte det billigaste sättet att bygga, men förmodligen det som i slutändan blir enklast och ger proffsigast resultat. Fyrkantsrör och gängstång i all ära, men när man väl byggt själva ramen, så blir infästningar och sådant förmodligen antingen fula eller bökiga att göra, eller i värsta fall båda delarna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Alucon har hur mycket konstruktionselement som helst om man vill bygga i aluprofil. Fördelen med det är att det är lätt att göra upphängningar/infästningar för nätagg, moderkort, fläktar, etc, och få det snyggt.

Kanske inte det billigaste sättet att bygga, men förmodligen det som i slutändan blir enklast och ger proffsigast resultat. Fyrkantsrör och gängstång i all ära, men när man väl byggt själva ramen, så blir infästningar och sådant förmodligen antingen fula eller bökiga att göra, eller i värsta fall båda delarna.

Några frågor till dig då.

Har du läst det TS efterfrågar? Har du kollat på länken?

TS efterfrågar enklaste sättet att husera in 3-4 grafikkort, moderkort och en PSU? Och är (jag citerar) lat (och vem är inte det ibland)

Så som jag har fattat det, så skall det inte vara proffsigast resultat utan en form som funkar.

Jag gissar på att TS skall ha det till typ Bitcoin/litecoin mining, kan ha fel men skjuter från höften lite, vad annars skall man ha det till.

Utseendemässigt i det fallet? Vem bryr sig? Så länge det funkar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Några frågor till dig då.

Har du läst det TS efterfrågar? Har du kollat på länken?

TS efterfrågar enklaste sättet att husera in 3-4 grafikkort, moderkort och en PSU? Och är (jag citerar) lat (och vem är inte det ibland)

Så som jag har fattat det, så skall det inte vara proffsigast resultat utan en form som funkar.

Jag gissar på att TS skall ha det till typ Bitcoin/litecoin mining, kan ha fel men skjuter från höften lite, vad annars skall man ha det till.

Utseendemässigt i det fallet? Vem bryr sig? Så länge det funkar.

Ja, jag har kollat på länken. Det där skulle jag absolut bygga i någon aluminiumprofil det finns färdiga förbandselement till. Snabbt och enkelt, bara att kapa upp profil och sätta ihop, som bonus blir det snyggt och prydligt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!