Kamera för foto och film - One to rule them all

Permalänk
Medlem

Kamera för foto och film - One to rule them all

Ja, ytterligare en sådan tråd. Läs gärna hela texten eller bara reflektera kring frågeställningarna i sista stycket.

Har med små försiktiga steg börjat skola mig inom digital grafik (3D) och video/animation och nästa naturliga steg i den här utvecklingen är ett införskaffande av en något rejälare kamera.
Är inte speciellt erfaren kameraman och bör betraktas som nyfiken nybörjare.

Jag eftersöker en kamera där foto och film är minst lika viktig, om man får uttrycka sig så. Vilken typ av miljö, händelser, ljus osv går inte riktigt att definiera så allround helt enkelt.
Fota egna texturbilder.
Filmning med bra kvalitet/bitrate/codec, gärna även möjlighet i 50/60 fps.
HDR.
Semester- och vardagsfotande.
Givetvis också som vidareutveckling/utbildningssyfte.

Begagnat är ju vad budgeten (student) tillåter (fru), men man vet aldrig vilka pengar man eventuellt kan skrapa fram om det handlar om vettig investering. Absolut inte över 7000kr.
Eftersom det finns en del Canon-objektiv i familjen så har jag naturligt siktat in mig på just Canon. Magic Lantern pushar åt det hållet lite extra.
Så det har blivit mest funderande kring EOS 600/700D. Canon EOS 100D har jag hört skall ha en något bättre filmkvalitet än storeborsan 700D. Har sett en del om Panasonic GH2/3, oftast i filmsammanhang, och fick då upp ögonen på Panasonic Lumix DMC-G6 (ja, eftersom GH2/3 är lite över min budget) som verkar vara ett väldigt bra alternativ och förmodligen passa mina behov riktigt bra.

Så, sammanfattningsvis antar jag att tråden handlar väl främst om någon har erfarenhet av ovan nämnda kameror (eller gärna likvärdiga, jag är öppen för förslag) med kanske främst videohanteringen. Autofokusfunktionerna i 100D/700D/G6, är de bra nog att öht använda, ibland?

Permalänk
Medlem

Jag föreslår.
Begagnad GH3 (ca 7000), gh2 eller G6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag föreslår.
Begagnad GH3 (ca 7000), gh2 eller G6.

Hej och tack för bidraget. Finns det någon motivering bakom dessa förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Hej och tack för bidraget. Finns det någon motivering bakom dessa förslag?

Läste dina kriterier,
Stillbild, 1080p 50fps, hög bitrate, vidareutvecklas (gh3 är en "riktig" kamera byggkvalitet, vädertätat, knappar osv), autofocus, den har EVF vilket är kung när man filmar (optisk fungerar inte utan då får man hålla sig med display), separat mic och hörlursingång.
Ja jag kan hålla på ett tag.
Men jag gick från 600d till GH3 och den spelar i en annan liga. Köpte min för 7000. Den var då en månad gammal och vi pratar februari. EDIT: April var det när jag tänker efter.

Alternativet GH2 är billigare och G6 är sämre byggd men har focus peaking.

Permalänk
Medlem

Kan du utveckla lite angående Canonobjektiven som ni har. Kan jå påverka priset ganska mycket. Själv körde jag på 50d med tanke på att man kan filma i nästan 1080p i Raw med magic lantern. Men raw kanske är overkill för dig. 50D är väl knappast state of the art när det kommer till bilder, men en redigt stabil kamera är det allt.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Avstängd

Föreslår 600d med magic lantern hack

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera den billiigaste canon 550/600/650/700d du kan hitta, begagnad eller ny, spelar ingen större roll. Panasonic har betydligt snyggare video (enligt mig) men Canon är bekvämare för foto och finns fler objektiv att välja på. Större sensor är en bonus för foto också. 550-700d är mer eller mindre samma sak, 600d+ har en flip-out skärm vilket är bra att ha dock. Satsa på fina objektiv och kringutrustning mer än på själva kamerahuset. En redig tripod är väldigt trevligt, helst med ett vettigt tripodhuvud också.

Visa signatur

CPU: I5-2500K @ 4.4Ghz GPU: GTX670 Ram: 8GB Ram 1600Mhz 9-9-9-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MAAnen:

Panasonic har betydligt snyggare video (enligt mig) men Canon är bekvämare för foto och finns fler objektiv att välja på.

Jag gillar också Canon 600d som budget alternativ men fler objektiv finns det inte. På Panasonic kan du ju köra i princip alla objektiv som någonsin gjorts med en billig adapter eller varför inte en speed booster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Läste dina kriterier,
Stillbild, 1080p 50fps, hög bitrate, vidareutvecklas (gh3 är en "riktig" kamera byggkvalitet, vädertätat, knappar osv), autofocus, den har EVF vilket är kung när man filmar (optisk fungerar inte utan då får man hålla sig med display), separat mic och hörlursingång.
Ja jag kan hålla på ett tag.
Men jag gick från 600d till GH3 och den spelar i en annan liga. Köpte min för 7000. Den var då en månad gammal och vi pratar februari. EDIT: April var det när jag tänker efter.

Alternativet GH2 är billigare och G6 är sämre byggd men har focus peaking.

Det är väl ungefär så som jag förstått det också. Tack för detta. Tyvärr känns GH3 lite väl dyr, även om man säkert med tur och tålamod kan hitta en begagnad för 7-8000kr. Det tillkommer ju då en del annat utöver detta.

Skrivet av Tullen:

Kan du utveckla lite angående Canonobjektiven som ni har. Kan jå påverka priset ganska mycket. Själv körde jag på 50d med tanke på att man kan filma i nästan 1080p i Raw med magic lantern. Men raw kanske är overkill för dig. 50D är väl knappast state of the art när det kommer till bilder, men en redigt stabil kamera är det allt.

Jo, det finns ett antal äldre och några nya Canonobjektiv som jag kan låna. Har för tillfället inte riktigt koll på vad det är för några men de täcker in det mesta så att säga. Eliminerar med största säkerhet inköp av något "bra att ha"-objektiv. Behöver dock två egna objektiv ändå såklart. En annan sak med objektiv är att jag uppfattar Canons som billigare överlag, speciellt mot 4/3 som G6:an har.

Skrivet av MAAnen:

Jag skulle rekommendera den billiigaste canon 550/600/650/700d du kan hitta, begagnad eller ny, spelar ingen större roll. Panasonic har betydligt snyggare video (enligt mig) men Canon är bekvämare för foto och finns fler objektiv att välja på. Större sensor är en bonus för foto också. 550-700d är mer eller mindre samma sak, 600d+ har en flip-out skärm vilket är bra att ha dock. Satsa på fina objektiv och kringutrustning mer än på själva kamerahuset. En redig tripod är väldigt trevligt, helst med ett vettigt tripodhuvud också.

Jo, det är ju det primära målet jag har styrt mot från första början. Är dock väldigt intresserad av hur väl autofokus på 700D mfl står sig och om det faktiskt kan vara värt det. Nya STM-objektiven till Canon verkar ju också bättre lämpade för film.

Permalänk
Medlem

Kollade blocket snabbt. Ligger en GH3 ute för 12k med ett objektiv som jag köper av dig för 6000 kr. Alltså får du huset och en Röde mic för 6k då har du tusen spänn kvar till en stabiliserad kit zoom eller ett fast 19/2.8. Vad säger du
( jag är typ lite alvarlig).

Edit: Sen prutar vi ju minst tusen spänn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Kollade blocket snabbt. Ligger en GH3 ute för 12k med ett objektiv som jag köper av dig för 6000 kr. Alltså får du huset och en Röde mic för 6k då har du tusen spänn kvar till en stabiliserad kit zoom eller ett fast 19/2.8. Vad säger du
( jag är typ lite alvarlig).

Edit: Sen prutar vi ju minst tusen spänn.

Haha. Låter lockande men jag bor inte i stockholm. När det handlar om så mycket pengar tänker jag tyvärr inte chansa.

Anser du att en GH2:a (har läst att det finns firmware-hack även till den) är ett bättre köp än en 700D, eller G6?

Edit. Kan nog stryka den frågan. Verkar som det blir att jaga en GH2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Haha. Låter lockande men jag bor inte i stockholm. När det handlar om så mycket pengar tänker jag tyvärr inte chansa.

Anser du att en GH2:a (har läst att det finns firmware-hack även till den) är ett bättre köp än en 700D, eller G6?

Edit. Kan nog stryka den frågan. Verkar som det blir att jaga en GH2.

GH2 är en legend men jag hade nog velat lite över G6. Tycker den är prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

GH2 är en legend men jag hade nog velat lite över G6. Tycker den är prisvärd.

Verkar som det är svårt att fynda en GH2 begagnad ändå. Det enda jag ställer mig frågande till är sökaren mot tex 700D. Finns ju risk att man fotar/filmar en del i tveksamt ljus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Verkar som det är svårt att fynda en GH2 begagnad ändå. Det enda jag ställer mig frågande till är sökaren mot tex 700D. Finns ju risk att man fotar/filmar en del i tveksamt ljus.

För stillbilder i svag belysning så ser du bättre på en elektronisk evf likt den på Panasonic. I dagsljus är en optisk"bättre" men det väger en elektronisk upp IMO med all info den kan visa samt punch in zoom.

När du filmar har 700d ingen sökare, så där är det givet.

Permalänk
Medlem

Vill du hitta en beggad GH2 så sätt in en gratis annons på fotosidan.se. Skriv vad du vill betala så ska du se att någon ringer.
Men de börjar bli rariteter och stiger stadigt i pris eftersom den bland många videografer världen över anses vara en av de bästa kamerorna någonsin.
Man har sett kommentarer från stora filmare i stil med "Ja en 5dmkiii eller D800 är väl ok om man inte hittar en GH2", en legend helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vill du hitta en beggad GH2 så sätt in en gratis annons på fotosidan.se. Skriv vad du vill betala så ska du se att någon ringer.
Men de börjar bli rariteter och stiger stadigt i pris eftersom den bland många videografer världen över anses vara en av de bästa kamerorna någonsin.
Man har sett kommentarer från stora filmare i stil med "Ja en 5dmkiii eller D800 är väl ok om man inte hittar en GH2", en legend helt enkelt.

Jo, har läst det där om ett test där Coppola föredrog en hackad GH2:a.
Har också hört om det egendariskt knöliga menysystemet.

Skrivet av Nisse-Tuta:

För stillbilder i svag belysning så ser du bättre på en elektronisk evf likt den på Panasonic. I dagsljus är en optisk"bättre" men det väger en elektronisk upp IMO med all info den kan visa samt punch in zoom.

När du filmar har 700d ingen sökare, så där är det givet.

Då har jag ännu bättre koll på grejerna. Tack för hjälpen! Känns som GH2 eller G6 blir bra val för min del. Har du några tips på objektiv som inte kostar skjortan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Jo, har läst det där om ett test där Coppola föredrog en hackad GH2:a.
Har också hört om det egendariskt knöliga menysystemet.

Då har jag ännu bättre koll på grejerna. Tack för hjälpen! Känns som GH2 eller G6 blir bra val för min del. Har du några tips på objektiv som inte kostar skjortan?

Om jag har, Sigmas ART serie 19, 30 eller 60mm. Samtliga f2.8 och kostar under 1500 kr/st. 19mm är en bra början om du vill komma igång billigt. 60/2.8 motsvarar ett 120/2.8 utan att vara stort som en termos, mitt favvo till min GH3. Så synd att den inte ännu stöds av Blackmagic annars hade den aldrig lämnat väskan eller jackfickan..

Andra jag högaktar är Panasonic 20/1.7 (har ägt 2st), Olympus 45/1.8 (prisvärt) och dyrgripen Voigtländer 25/0.95 eller det billigare Panasonic/Leica 25/1.4.

Jag skulle köpa en bra lite dyrare runt 20-25mm som huvudobjektiv och sedan komplettera vart efter med billigare vidvinkel och tele.
Eller så köper du ett bra tex 20/1.7 och sedan jagar rätt på en G6 med kit zoomen 14-140. Då har du ett stabiliserat som sträcker sig från vidvinkel till rätt rejäl tele (motsvarande 280 i FF) och ett smidigare ljusstarkt för "Film Looken".

20/1.7 har kommit i ny tappning men det är bara en kosmetisk uppdatering. Det har endå gjort att beggpriset på det gamla har rasat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Om jag har, Sigmas ART serie 19, 30 eller 60mm. Samtliga f2.8 och kostar under 1500 kr/st. 19mm är en bra början om du vill komma igång billigt. 60/2.8 motsvarar ett 120/2.8 utan att vara stort som en termos, mitt favvo till min GH3. Så synd att den inte ännu stöds av Blackmagic annars hade den aldrig lämnat väskan eller jackfickan..

Andra jag högaktar är Panasonic 20/1.7 (har ägt 2st), Olympus 45/1.8 (prisvärt) och dyrgripen Voigtländer 25/0.95 eller det billigare Panasonic/Leica 25/1.4.

Jag skulle köpa en bra lite dyrare runt 20-25mm som huvudobjektiv och sedan komplettera vart efter med billigare vidvinkel och tele.
Eller så köper du ett bra tex 20/1.7 och sedan jagar rätt på en G6 med kit zoomen 14-140. Då har du ett stabiliserat som sträcker sig från vidvinkel till rätt rejäl tele (motsvarande 280 i FF) och ett smidigare ljusstarkt för "Film Looken".

20/1.7 har kommit i ny tappning men det är bara en kosmetisk uppdatering. Det har endå gjort att beggpriset på det gamla har rasat.

Kalas. Tack återigen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Om jag har, Sigmas ART serie 19, 30 eller 60mm. Samtliga f2.8 och kostar under 1500 kr/st. 19mm är en bra början om du vill komma igång billigt. 60/2.8 motsvarar ett 120/2.8 utan att vara stort som en termos, mitt favvo till min GH3. Så synd att den inte ännu stöds av Blackmagic annars hade den aldrig lämnat väskan eller jackfickan..

Andra jag högaktar är Panasonic 20/1.7 (har ägt 2st), Olympus 45/1.8 (prisvärt) och dyrgripen Voigtländer 25/0.95 eller det billigare Panasonic/Leica 25/1.4.

Jag skulle köpa en bra lite dyrare runt 20-25mm som huvudobjektiv och sedan komplettera vart efter med billigare vidvinkel och tele.
Eller så köper du ett bra tex 20/1.7 och sedan jagar rätt på en G6 med kit zoomen 14-140. Då har du ett stabiliserat som sträcker sig från vidvinkel till rätt rejäl tele (motsvarande 280 i FF) och ett smidigare ljusstarkt för "Film Looken".

20/1.7 har kommit i ny tappning men det är bara en kosmetisk uppdatering. Det har endå gjort att beggpriset på det gamla har rasat.

Fick upp detta i mailboxen idag; http://www.dustinhome.se/product/5010761210/panasonic-lumix-g...
Och köpfingret började trigga igång såklart. Blev lite fundersam kring objektiven bara, förstått att det finns två varianter:
LUMIX G X VARIO PZ 14-42mm/F3.5-5.6 ASPH/POWER O.I.S
LUMIX G VARIO 14-42mm / F3.5-5.6 ASPH. / MEGA O.I.S.

Har inte förstått exakt skillnaderna och om det ändå kan vara värt att köpa, och kränga 45-150-objektivet, eller ge sig på ett paket med det nya 14-42?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Fick upp detta i mailboxen idag; http://www.dustinhome.se/product/5010761210/panasonic-lumix-g...
Och köpfingret började trigga igång såklart. Blev lite fundersam kring objektiven bara, förstått att det finns två varianter:
LUMIX G X VARIO PZ 14-42mm/F3.5-5.6 ASPH/POWER O.I.S
LUMIX G VARIO 14-42mm / F3.5-5.6 ASPH. / MEGA O.I.S.

Har inte förstått exakt skillnaderna och om det ändå kan vara värt att köpa, och kränga 45-150-objektivet, eller ge sig på ett paket med det nya 14-42?

Den med PZ har Power Zoom dvs att du zoomar och fokuserar med en knapp istället för att vrida.
De är alla rätt likvärdiga och funkar för att komma igång. Stabiliseringen är bra om du ska flänga runt ibland.
Men ska du filma snyggt bör du skaffa ett ljudstarkt kring 20-25 också. Det är då det kommer se filmiskt ut och inte sådär videokameraaktigt. Det är också då du kan filma i lite sämre ljus, som det ju är typ jämt såhär års i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Den med PZ har Power Zoom dvs att du zoomar och fokuserar med en knapp istället för att vrida.
De är alla rätt likvärdiga och funkar för att komma igång. Stabiliseringen är bra om du ska flänga runt ibland.
Men ska du filma snyggt bör du skaffa ett ljudstarkt kring 20-25 också. Det är då det kommer se filmiskt ut och inte sådär videokameraaktigt. Det är också då du kan filma i lite sämre ljus, som det ju är typ jämt såhär års i Sverige.

Jag lyckades googla mig till den här: http://www.panasonic.com/se/consumer/foto-och-videokamera/lum...
Känns som en betydande skillnad för just G6 ändå. Hmm.

Jo, jag har tänkt att skaffa ett mer ljusstarkt objektiv också. Får bli att jaga begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Jag lyckades googla mig till den här: http://www.panasonic.com/se/consumer/foto-och-videokamera/lum...
Känns som en betydande skillnad för just G6 ändå. Hmm.

Jo, jag har tänkt att skaffa ett mer ljusstarkt objektiv också. Får bli att jaga begagnat.

Precis, det finns även som Pancake med Power Zoom och då brukar det ha "X" i namnet också. De har ju i samband med släppet av GM1 släppt ytterligare en ny pancake zoom också. Men som sagt, de är alla tämligen likvärdiga.

Om du ska skaffa en G6 eller annan m4/3 kamera så har jag två länkar till bra källor av info:
mu-43.com
43rumors.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Precis, det finns även som Pancake med Power Zoom och då brukar det ha "X" i namnet också. De har ju i samband med släppet av GM1 släppt ytterligare en ny pancake zoom också. Men som sagt, de är alla tämligen likvärdiga.

Om du ska skaffa en G6 eller annan m4/3 kamera så har jag två länkar till bra källor av info:
mu-43.com
43rumors.com

Jaja, där ser man. Velar som fasen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Jaja, där ser man. Velar som fasen nu.

Den
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a...
+
Den
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=pana20new
=
Film

EDIT: Eller så köper du version 1 av objektivet. En annan bra grej är att Cyberphoto alltid bjuder på godis i paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Jo, har läst det där om ett test där Coppola föredrog en hackad GH2:a.

Se det, det är intressant,
http://vimeo.com/42806211
http://vimeo.com/45757783