CDON vägrar att häva mitt köp.

Permalänk

CDON vägrar att häva mitt köp.

Köpte för ett tag sedan en Förstärkare (Pioneer VSX-527-K) som fungerade bra första veckorna. Den egentligen enda anledningen till köpet var för att denna förstärkare hade en app så jag kunde fjärrstyra den.

Sedan slutade appen att fungera..

Jag vände mig till CDON och dom har påstått flera gånger att det inte är deras problem utan att det är ett mjukvarufel hos Pioneer.
Vi har pratat i flera dagar och dom försöker hela tiden skylla ifrån sig.
Först säger dom att det är ett mjukvarufel som dom inte kan påverka och i nästa stund så vill dom skicka in den till en hårdvaruverkstad.

Dom påstår även att jag måste betala undersökningsavgift om inte verkstaden hittar något fel. Vilket dom förmodligen inte kommer hitta, då det med största sannolikhet är mjukvarufel.

Efter väldigt många om och men så beslutar jag mig för att häva köpet, men de nekas. De säger att jag hade 14 dagar på mig att ångra mitt köp och utnyttja ångerrätten. Dom påstår att dom måste skicka in den till verkstaden först för att se om det är något fel på just förstärkaren. Och att jag måste betala en avgift om det inte är det. (Nyss sa dom ju att det var ett mjukvarufel som pioneer var ansvariga för??)

Så enligt CDON så måste jag betala en undersökningsavgift för att det eventuellt är fel på appen, som ska vara kompatibel med min förstärkare. Annonserar man med funktioner så måste dom fungera. Gör dom inte det så har jag rätt att lämna tillbaka varan, men det tycker inte dom.

Måste man gå till ARN med varenda liten skitsak för att företag ska följa regler som finns?

Har flera gånger hänvisat dom till konsumentverket men deras support verkar inte kunna läsa.

Dumma kommentarer..

Jag beklagar att det inte fungerar som det ska.

Tyvärr är detta inget vi kan ta ställning till då det rör sig om ett mjukvarufel från Pioneer.
Jag ber dig kontakta Pioneer för att få vidare support i ärendet.

Dold text

Vi kan självklart ta in den för kontroll men skulle det visa sig att det inte är något hårdvarufel på produkten så är det kunden, du i detta fall, som får betala undersökningsavgiften som är 300kr.

Dold text

Är det fel på appen är det inget vi kan göra något åt, vi kan hjälpa dig om det är hårdvarufel på din produkt annars får du vända dig till Pioneer när det gäller en app som är ett tredjeparts program som egentligen har med själva enheten att göra.

Dold text

Man har ångerrätt på alla distansköp i 14 dagar från det att man har mottagit varan och denna tiden har tyvärr löpt ut så vi kan inte häva ditt köp, jag tycker fortfarande du ska vända dig till Pioneer om det är dom som utvecklar appen.

Ångerrätt och att häva ett köp är inte samma sak....

Dold text

Fråga 2013-11-29 10:45
Men eftersom det med största sannolikhet är mjukvaran det är fel på så känns det onödigt att skicka in den till en hårdvaruverkstad. Jag tänker inte betala någon avgift för något som inte fungerar.
Om ni inte kan garantera att det inte kostar något för mig så vill jag ha en annan lösning.

Svar 2013-12-02 10:24
Hej,
som vi tidigare skrev får du själv välja om du vill skicka in den eller ej. Då du skickar den till en extern verkstad som gör bedömningen av felet på din produkt kan vi således inte garantera att det kommer att täckas av garantin.

Fråga 2013-12-02 10:28
Okej men då får du komma med en bättre lösning då jag har rätt till det.

Svar 2013-12-03 17:05
Hej igen,

Detta kan vi tyvärr inte göra, vi har gett dig det alternativ vi ska ge dig enligt lag. Vi har också rätt enligt lag att debitera dig om det visar sig att produkten inte är defekt efter vi har skickat in den på service.

Dold text
Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Avstängd

cdons kundtjänst är värdelös, har själv fått slåss med dom i 4 veckor för att dom skulle ta tillbaka en tv som var trasig vid leverans...

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

cdons kundtjänst är värdelös, har själv fått slåss med dom i 4 veckor för att dom skulle ta tillbaka en tv som var trasig vid leverans...

Jag är inte ett dugg förvånad.. Skulle vilja ringa till dom och skälla ut dom.
Köpte där för att dom var billigast. Tänker aldrig köpa något där igen.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Men har du tagit kontakt med Pioneer för att få support ?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

De skriver ju att det är mjukvarufel och inte hårdvarufel. "Är det fel på appen är det inget vi kan göra något åt, vi kan hjälpa dig om det är hårdvarufel på din produkt annars får du vända dig till Pioneer när det gäller en app som är ett tredjeparts program som egentligen har med själva enheten att göra."

Har du varit i kontakt med Pioneer? Kollat google play eller appstore om fler har kommenterat samma sak? Det låter inte som ett hårdvarufel utan som ett mjukvarufel, dvs i appen. Visst, den har fungerat bra i ett tag, men det kan det mesta göra innan det blir fel. Ta kontakt med Pioneer och diskutera med dem också, annars får du chansa och skicka in den för lagning, men som sagt, är det inget fel på själva förstärkaren så får du ju betala för det.

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Men har du tagit kontakt med Pioneer för att få support ?

Ja men utan resultat.

Skrivet av Basilisken:

De skriver ju att det är mjukvarufel och inte hårdvarufel. "Är det fel på appen är det inget vi kan göra något åt, vi kan hjälpa dig om det är hårdvarufel på din produkt annars får du vända dig till Pioneer när det gäller en app som är ett tredjeparts program som egentligen har med själva enheten att göra."

Har du varit i kontakt med Pioneer? Kollat google play eller appstore om fler har kommenterat samma sak? Det låter inte som ett hårdvarufel utan som ett mjukvarufel, dvs i appen. Visst, den har fungerat bra i ett tag, men det kan det mesta göra innan det blir fel. Ta kontakt med Pioneer och diskutera med dem också, annars får du chansa och skicka in den för lagning, men som sagt, är det inget fel på själva förstärkaren så får du ju betala för det.

På appstore så skrev alla samma sak, att det inte fungerade.
Och det spelar ingen roll om det är mjukvaru- eller hårdvarufel då jag har rätt till en produkt som fungerar. Det största felet är ju att dom påstår att det är ett mjukvarufel men att dom vill skicka den till en extern hårdvaruverkstad.
Jag ska inte heller behöva vända mig till tillverkaren då det är CDON som sålt varan till mig.

Jag ska inte alls behöva betala någon avgift oavsett vad det är fel på, NÅGOT är fel som gör att jag inte kan använda produkten på det sett jag tänkt mig.

Citat:

Om du upptäcker ett fel på en vara du köpt ska du gå till säljaren och kräva att varan repareras eller att den byts ut mot en ny likvärdig vara.

Du kan häva köpet om ni inte kommer överens

Om du och säljaren inte kan komma överens kan du kräva att köpet hävs. Det betyder att säljaren betalar tillbaka pengarna som du har betalat, mot att du lämnar tillbaka varan. Du har rätt att få ränta på det belopp som säljaren återbetalar. Du har alltid rätt att få pengarna tillbaka om köpet hävs. Du behöver inte acceptera ett tillgodokvitto i butiken om du inte vill det.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Basilisken:

De skriver ju att det är mjukvarufel och inte hårdvarufel. "Är det fel på appen är det inget vi kan göra något åt, vi kan hjälpa dig om det är hårdvarufel på din produkt annars får du vända dig till Pioneer när det gäller en app som är ett tredjeparts program som egentligen har med själva enheten att göra."

Har du varit i kontakt med Pioneer? Kollat google play eller appstore om fler har kommenterat samma sak? Det låter inte som ett hårdvarufel utan som ett mjukvarufel, dvs i appen. Visst, den har fungerat bra i ett tag, men det kan det mesta göra innan det blir fel. Ta kontakt med Pioneer och diskutera med dem också, annars får du chansa och skicka in den för lagning, men som sagt, är det inget fel på själva förstärkaren så får du ju betala för det.

Sen ska väl en annonserad funktion fungera också, eller? Visst är det Pioneers fel, men det ska inte hindra ett återköp då produkten inte levererar den funktion den borde göra.

Jag kan ju vara fel på det!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Sen ska väl en annonserad funktion fungera också, eller? Visst är det Pioneers fel, men det ska inte hindra ett återköp då produkten inte levererar den funktion den borde göra.

Jag kan ju vara fel på det!

Exakt detta jag vill komma till. Annonserar dom med funktioner så ska dom fungera, gör dom inte det så har jag all rätt i världen att lämna tillbaka varan.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Discokungen
Skrivet av DilluTioN:

Exakt detta jag vill komma till. Annonserar dom med funktioner så ska dom fungera, gör dom inte det så har jag all rätt i världen att lämna tillbaka varan.

Det är onekligen svårt att reparera ett mjukvarufel. Ta kontakt med konsumentombudsmannen, som borde vara rätt instans för det här?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Hur länge sedan var det som appen helt plötsligt slutade fungera?

Permalänk
Medlem

Vad svarade Pioneer?

Vilken app använder du och till vilken enhet?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Skrivet av v1p3r_91:

Hur länge sedan var det som appen helt plötsligt slutade fungera?

Ca 2 veckor efter inköpet.

Skrivet av daolo:

Vad svarade Pioneer?

Vilken app använder du och till vilken enhet?

Att dom hade en uppdatering, och det löste problemet i ca 2 veckor till, sen återkom problemet.

"Pioneer Control app" till Pioneer VSX-527. Har följt alla instruktioner.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Hedersmedlem

Fungerar inte produkten som angivet och ingen lösning inom rimlig tid finns, så har man rätt att häva köpet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DilluTioN:

Köpte för ett tag sedan en Förstärkare (Pioneer VSX-527) som fungerade bra första veckorna. Den egentligen enda anledningen till köpet var för att denna förstärkare hade en app så jag kunde fjärrstyra den.

Sedan slutade appen att fungera..

Jag vände mig till CDON och dom har påstått flera gånger att det inte är deras problem utan att det är ett mjukvarufel hos Pioneer.
Vi har pratat i flera dagar och dom försöker hela tiden skylla ifrån sig.
Först säger dom att det är ett mjukvarufel som dom inte kan påverka och i nästa stund så vill dom skicka in den till en hårdvaruverkstad.

Är det ett mjukvarufel, dvs appen i detta fall, så ligger ju knappast ansvaret hos CDON, det är ju Pioneers app och de som utvecklat den och inte CDON, så jag ser inte problemet, CDON ska inte ta på sig det

Permalänk
Medlem

Eller så väntar du bara på en buggfix på appen? Med mjukvara uppstår ofta problem, men ligg på Pioneer om problemet.

Vad är det för fel du upplever?

om det är fel på produkten så har CDON 3 ggr på sig att reparera detta innan du kan häva köpet. men skickar du in den till dem kommer du antigen åka på undersökningsavgiften på 300kr och får tillbaka den när appen fungerar igen. vilket kanske kan ta några veckor, har du haft möjlighet att testa appen från en annan telefon? en Iphone eller Android, beroende på vad du har.

Kan ligga olika versioner på Appstore och Google Play.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro, Intel i5 2500k @ 4200Mhz, 8GB Corsair 1600MHz, Sapphire 6970 @ 920x1400, Windows 8 x64

Permalänk
Medlem

Prata med Pioneer om de har någon kontakt/generalagent i Sverige och förklara situationen skulle jag försökt med i så fall

Permalänk
Skrivet av Sabelskiöld:

Är det ett mjukvarufel, dvs appen i detta fall, så ligger ju knappast ansvaret hos CDON, det är ju Pioneers app och de som utvecklat den och inte CDON, så jag ser inte problemet, CDON ska inte ta på sig det

Klart ansvaret ligger hos CDON då dom har sålt en vara som inte fungerar, och om jag då inte kan använda den så vill jag ju inte ha den. Därför vill jag skicka tillbaka den och det gör jag ju till CDON, eftersom det var där jag köpte den.

Skrivet av Moaddi:

Eller så väntar du bara på en buggfix på appen? Med mjukvara uppstår ofta problem, men ligg på Pioneer om problemet.

Vad är det för fel du upplever?

om det är fel på produkten så har CDON 3 ggr på sig att reparera detta innan du kan häva köpet. men skickar du in den till dem kommer du antigen åka på undersökningsavgiften på 300kr och får tillbaka den när appen fungerar igen. vilket kanske kan ta några veckor, har du haft möjlighet att testa appen från en annan telefon? en Iphone eller Android, beroende på vad du har.

Kan ligga olika versioner på Appstore och Google Play.

Felet är att appen inte går att använda alls, har postat lite bilder i tråden.
Dom har 2 gånger på sig och sedan kan jag häva köpet. Men eftersom dom inte vill försöka laga problemet utan kostanad för mig så behöver jag inte skicka in den. Då jag har rätt till kostnadsfria lösningar.

Som en moderator skrev precis nyss, "Fungerar inte produkten som angivet och ingen lösning inom rimlig tid finns, så har man rätt att häva köpet. "

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Är det ett mjukvarufel, dvs appen i detta fall, så ligger ju knappast ansvaret hos CDON, det är ju Pioneers app och de som utvecklat den och inte CDON, så jag ser inte problemet, CDON ska inte ta på sig det

Står det på produkten att denna funktion finns med men att denna funktion inte fungerar så håller inte produkten vad den lovar. Det ger underlag för att antingen få felet fixat eller om det inte går så ska köpet få hävas.
Huruvida denna funktion faktiskt marknadsförs på produkten eller ej vet jag inte. Men är det så att det står på förpackningen så ligger ansvaret för retur hos återförsäljaren som sedan själva får ta detta med tillverkaren.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

En produkt som inte fungerar som lovat ger rätt till hävande av köp, lagen och prejudikaten är solklara på detta område. Vägrar CDon att följa lagen så är det ARN som gäller i första hand (använd konsumentvägledare om din kommun har en) och i andra hand drar du dem inför domstol där du kommer köra över dem med ångvält.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog också säga att du får höra av dig till Pioneer om det rör sig om fel på appen. CDON har ju ingenting med den att göra, och det är bara en "extra grej".

Permalänk

Ser inget fel i CDON:s agerande.

14 dagars ångerrätt då du kan lämna tillbaka varan. Ofta brukar det dessutom vara i obruten förpackning m.m. men det verkar de inte ha brytt sig om. Den är förbrukad så där har du inget att hämta.

Häva köpet kan du bara göra om det är fel på varan och just nu är det ju lite oklart var felet ligger, i förstärkaren eller appen. Därför föreslår de en felsökning, som såklart kostar om det inte är något fel. Det finns ju mjukvara även i förstärkaren och det kontrolleras säkert på samma ställe. Är det däremot mjukvarufel i appen då ligger det ju på tillverkaren av appen att rätta till felet.

Visar det sig att det är fel på förstärkaren då borde det vara en enkel sak att få köpet hävt.

Edit: Är det Pioneer som tillverkar appen så kan man ju fråga sig hur det hänger ihop med själva förstärkaren.

Visa signatur

Intel i7 920 | Asus P6T | OCZ Gold 1600MHz 6Gb | Asus GTX 560 Ti | Antec 300

Permalänk
Discokungen
Skrivet av careau:

Jag skulle nog också säga att du får höra av dig till Pioneer om det rör sig om fel på appen. CDON har ju ingenting med den att göra, och det är bara en "extra grej".

Fast de ansvarar ju för att sälja produkter som fungerar som förväntat. Vilken den här inte gör. Appen är trots att till för att styra receivern.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Står det på produkten att denna funktion finns med men att denna funktion inte fungerar så håller inte produkten vad den lovar. Det ger underlag för att antingen få felet fixat eller om det inte går så ska köpet få hävas.
Huruvida denna funktion faktiskt marknadsförs på produkten eller ej vet jag inte. Men är det så att det står på förpackningen så ligger ansvaret för retur hos återförsäljaren som sedan själva får ta detta med tillverkaren.

När man köper produkten står det klart och tydligt i beskrivningen, det står på kartongen och ÄVEN på förstärkaren!

Skrivet av RythmDivine:

En produkt som inte fungerar som lovat ger rätt till hävande av köp, lagen och prejudikaten är solklara på detta område. Vägrar CDon att följa lagen så är det ARN som gäller i första hand (använd konsumentvägledare om din kommun har en) och i andra hand drar du dem inför domstol där du kommer köra över dem med ångvält.

Tack för stödet, det hjälper! Tycker bara att det är så lustigt att man måste gå så sjukt långt för en så liten sak...

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av DilluTioN:

Ca 2 veckor efter inköpet.

Och hur länge sedan är det? Pioneer borde få rimlig tid att fixa appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Fast de ansvarar ju för att sälja produkter som fungerar som förväntat. Vilken den här inte gör. Appen är trots att till för att styra receivern.

Och man får inte med en fjärrkontroll, som man egentligen skall styra receivern med?

Permalänk
Skrivet av Swekorven:

Ser inget fel i CDON:s agerande.

14 dagars ångerrätt då du kan lämna tillbaka varan. Ofta brukar det dessutom vara i obruten förpackning m.m. men det verkar de inte ha brytt sig om. Den är förbrukad så där har du inget att hämta.

Häva köpet kan du bara göra om det är fel på varan och just nu är det ju lite oklart var felet ligger, i förstärkaren eller appen. Därför föreslår de en felsökning, som såklart kostar om det inte är något fel. Det finns ju mjukvara även i förstärkaren och det kontrolleras säkert på samma ställe. Är det däremot mjukvarufel i appen då ligger det ju på tillverkaren av appen att rätta till felet.

Visar det sig att det är fel på förstärkaren då borde det vara en enkel sak att få köpet hävt.

Edit: Är det Pioneer som tillverkar appen så kan man ju fråga sig hur det hänger ihop med själva förstärkaren.

Eftersom det antagligen är fel på appen så fungerar ju inte förstärkaren som dom har marknadsfört den, därför har jag rätt att lämna tillbaka den.

Skrivet av careau:

Och man får inte med en fjärrkontroll, som man egentligen skall styra receivern med?

Nu var det ju så att jag ville ha en förstärkare med app så man kan gömma undan förstärkaren, och för att slippa ha mer fjärrkontroller än vad man redan har.

Skrivet av v1p3r_91:

Och hur länge sedan är det? Pioneer borde få rimlig tid att fixa appen.

De har redan försökt att laga appen, och som tidigare nämnt så fungerade lösningen ca 2 veckor. Förstärkaren köptes 2013-09-17

Även om det är pioneers fel så är det CDONs ansvar.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Discokungen
Skrivet av careau:

Och man får inte med en fjärrkontroll, som man egentligen skall styra receivern med?

Nog för att appen inte ingår i paketet, men alla receivers idag har ju uttryckligen funktionen att styras av en app. De marknadsförs med den funktionen. Då borde det fungera?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte vara så snabb med att säga att CDON har fel. Vänd dig först till Pioneer och efter det kontakta din kommuns konsumentombudsman.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Nog för att appen inte ingår i paketet, men alla receivers idag har ju uttryckligen funktionen att styras av en app. De marknadsförs med den funktionen. Då borde det fungera?

Tycker fortfarande att det är Pioneer man skall hoppa på, som förmodligen är tillverkaren av appen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Du förmedlar det du vill på fel sätt och Cdon tolkar det på det sättet du förmedlar det.
Du har ingen rätt att häva köpet utan skälig grund.

MEN....:

Enligt konsumentköplagen så har du rätt till en produkt med de funktioner som säljaren annonserar. Fungerar inte dessa funktioner som du önskar så har du rätt till en ersättningsprodukt. (inte samma pris) Utan en produkt som har samma funktionalitet. I detta fall med en fjärrstyrningsanslutning via en Smartphone. Huruvida det måste stödja Android eller iOS lämnar jag osagt.

Det du ska göra är att du ska reklamera produkten med hänvisning till att den inte uppfyller de utlovade kraven du hade vid köpet. Detta kommer leda till att de måste plocka in den, upp till dem om de ska undersöka varan, och de undersöker det du berättat så var noga med att vara tydlig vad du vill att de ska kolla på och vad som är problemet.

Accepteras Reklamationen så har de rätt till att laga eller ersätta med likvärdig produkt först. Du avgör vad som är likvärdigt men blir det en tvist är det svårt att komma någonstans.

De har endast rätt att häva köpet om:
Ingen likvärdig produkt finns.
Ingen likvärdig produkt finns utan oskäliga kostnader.

Du har rätt att häva köpet om:
Det inte går att ersätta produkt inom skälig tidsperiod (oftast 3-4veckor men det finns ingen lag som reglerar tidsperioden).

Alltså:
Du har inte rätt till att häva köp.
Du har rätt till att reklamera produkten då den inte håller det utlovade. Detta inkluderar hårdvara, mjukvara, färg, form, kvalité etc etc. Konsumenten har löjligt många rättigheter i Sverige så länge man vet hur man ska sköta det.

Rekommenderar dig att läsa på om Reklamationsrätten, konsumentköplagen, köplagen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin