Värt eller icke värt med r9 280x Crossfire?

Permalänk
Medlem

Värt eller icke värt med r9 280x Crossfire?

Hej pågar.

Har nu råkat dubbelbeställa och funderar på om det trots allt är värt att köra Crossfire eller ej?

Jag är helt nybörjare på detta och undrar om det är värt besväret eller om det är bättre att köpa nytt om något år istället? Vad tror ni?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Det är ett bra köp

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Inaktiv

Det är mycket prestanda för pengarna. Jag tycker i alla fall att du bör prova på för att få din egna uppfattning.

Permalänk

Räcker nätaggregatet till båda korten så behåll det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dricki:

Hej pågar.

Har nu råkat dubbelbeställa och funderar på om det trots allt är värt att köra Crossfire eller ej?

Jag är helt nybörjare på detta och undrar om det är värt besväret eller om det är bättre att köpa nytt om något år istället? Vad tror ni?

Vad tänker du köra för skärm och upplösning?
Innan vi vet det så är det svårt att motivera:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderssonherman:

Räcker nätaggregatet till båda korten så behåll det

Skrivet av jonas1972:

Vad tänker du köra för skärm och upplösning?
Innan vi vet det så är det svårt att motivera:)

Fractal Design Integra R2 650W 80+ Bronze är nätagget, skärmen är 60 HZ 1920 x 1080.

Intel Core i5 4670K, 8 gb ramminne osv.

Det är två olika varianter av Powercolor r9 280x, den ena släpptes bara för någon vecka sedan och ska ha en bättre kylare, hur bör jag gå till väga här om det ena kortet blir för vamt?

Eller behöver jag kanske inte CF?

Visa signatur

:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dricki:

Fractal Design Integra R2 650W 80+ Bronze är nätagget, skärmen är 60 HZ 1920 x 1080.

Intel Core i5 4670K, 8 gb ramminne osv.

Det är två olika varianter av Powercolor r9 280x, den ena släpptes bara för någon vecka sedan och ska ha en bättre kylare, hur bör jag gå till väga här om det ena kortet blir för vamt?

Eller behöver jag kanske inte CF?

Ja 60 hz fullhd kräver ju inte så mycket.Men vet du med dig att du skall köra nåt tyngre spel typ bf4 eller så så kan det vara värt det nu när mantle snart dyker upp där:))

Du råkade dubbelbeställa skrev du men la du inte beställningen på båda korten samtidigt då eller?
Mina 7970 är referens båda 2 och det skiljer väl kanske 5 grader mellan korten i last i mitt fractal design r2 så har du bara någorlunda bra ventilation så är värmen nog inget problem:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dricki:

Fractal Design Integra R2 650W 80+ Bronze är nätagget, skärmen är 60 HZ 1920 x 1080.

Intel Core i5 4670K, 8 gb ramminne osv.

Det är två olika varianter av Powercolor r9 280x, den ena släpptes bara för någon vecka sedan och ska ha en bättre kylare, hur bör jag gå till väga här om det ena kortet blir för vamt?

Eller behöver jag kanske inte CF?

Ahhhhhh jag skulle inte våra köra 280x i crossfire på 650 watt, de ligger på runt 270w styck ligger lite väl nära gränsen

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Ja 60 hz fullhd kräver ju inte så mycket.Men vet du med dig att du skall köra nåt tyngre spel typ bf4 eller så så kan det vara värt det nu när mantle snart dyker upp där:))

Du råkade dubbelbeställa skrev du men la du inte beställningen på båda korten samtidigt då eller?
Mina 7970 är referens båda 2 och det skiljer väl kanske 5 grader mellan korten i last i mitt fractal design r2 så har du bara någorlunda bra ventilation så är värmen nog inget problem:)

Japp, grejen var att Webhallen först körde ett erbjudande (där jag nappade och köpte) som sedan tog slut, bara för att någon timme senare fylla på med en förbättrad version av r9 280x som hade bättre kylare för 100kr mer.

Skrivet av OskarW90:

Ahhhhhh jag skulle inte våra köra 280x i crossfire på 650 watt, de ligger på runt 270w styck ligger lite väl nära gränsen

Ah okej, får väl skicka tillbaks det ena bara

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Det borde gå bra att köra crossfire med det nätagget. Det är på gränsen, men det går nog bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Det borde gå bra att köra crossfire med det nätagget. Det är på gränsen, men det går nog bra.

Frågan är om det är värt att vara på gränsen om man gör en sådan investering för att sedan möjligen behöva köpa ett nytt nätagg.. hmm..

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Inte värt att köra 280x CF oavsett. Fortfarande en massa problem med stuttering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rsfive:

Inte värt att köra 280x CF oavsett. Fortfarande en massa problem med stuttering.

Märker inga större problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Märker inga större problem alls.

Jag märkte stora problem. Mycket mjukare med ett kort... Kan ju ha en betydelse att jag kör 1440p och att frame pacing kanske fungerar sämre då.

Permalänk
Medlem

felpåst

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Två överklockade 7950s går på 600w iaf. inte kommit över 606w från väggen.
Så det bör funka, i värsta fall stänger agget av o datorn rebootas. Ska du inte klocka kommer det funka sålänge du inte maxbelastar systemet i flera timmar (Varma komponenter drar mer ström)

Och att cfx bara är strul är inget som stämmer för mig, tror det största problemet är att dom som har köpt ett överfett kort för dubbla priset måste ha nått o gnälla om när två kort för halva slanten styck springer cirklar runt deras nya 780ti.. och hänvisar till problem de haft i enstaka spel långt innan drivrutinerna rättades till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Två överklockade 7950s går på 600w iaf. inte kommit över 606w från väggen.
Så det bör funka, i värsta fall stänger agget av o datorn rebootas. Ska du inte klocka kommer det funka sålänge du inte maxbelastar systemet i flera timmar (Varma komponenter drar mer ström)

Och att cfx bara är strul är inget som stämmer för mig, tror det största problemet är att dom som har köpt ett överfett kort för dubbla priset måste ha nått o gnälla om när två kort för halva slanten styck springer cirklar runt deras nya 780ti.. och hänvisar till problem de haft i enstaka spel långt innan drivrutinerna rättades till.

Tro vad du vill. Min erfarenhet av 280x CF är skit, 290 fungerar mycket bättre.

Samt att mina 280x drog ~800w från väggen.