Vad behöver jag? portöppnare

Permalänk
Medlem

Vad behöver jag? portöppnare

Hej

Jag är ingen linux nörd, men kan lite. Jag tänkte bygga en automatisk port öppnare till min automatiska gräsklippare med en rasberry pi.
Porten öppnas när han ska ut och sedan stängs när han gått in.

Har ni några idéer på vad som kan behövas för givare/sensorer, program etc?

Permalänk
Medlem

Tror du kan göra det ganska simpelt med en PIR sensor som känner av om gräsklipparen närmar sig och ett relä som sluts ifall den gör det.

Borde gå att göra på baar några rader kod:

sensor: http://www.electrokit.com/productsearch?id=1&q=pir+&cathandle...
Relä; http://www.electrokit.com/relakort-x2-5v.49419
relä2 (slut): http://www.electrokit.com/electronic-brick-5v-relay.49416

Jag kör det första reläet fast 4-portars och lyckas styra det med 3.3v från pin så behöver ingen optpokopplare eller extern strömkälla till spolen i reläet. Men annars kan du köpa en optpokopplare och en 5V spänningsregulator så räcker det med att du tar ström från motor till dörren.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte skaffa en piface och sen skriva lite i python, jag kollade lite på gräsklipparen och kan enkelt montera en kontakt som känner av om han är i laddstationen eller ute och klipper.

så när han backar ut ur huset så bryts kontakten och porten öppnas och är sedan öppen tills klipparen är tillbaka i laddaren och kontakten sluts och port stängs.

det måste juh funka?

vad finns det för motorer som klarar av ca 1-2kg port som kan kopplas på piface?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiny_man:

Jag tänkte skaffa en piface och sen skriva lite i python, jag kollade lite på gräsklipparen och kan enkelt montera en kontakt som känner av om han är i laddstationen eller ute och klipper.

så när han backar ut ur huset så bryts kontakten och porten öppnas och är sedan öppen tills klipparen är tillbaka i laddaren och kontakten sluts och port stängs.

det måste juh funka?

vad finns det för motorer som klarar av ca 1-2kg port som kan kopplas på piface?

Aha ok. Det borde funka men kan inte komma på något bra sätt att bygga den utan att veta hur din gråsklippare dockar.

Du kan nog koppla vilken motor du vill till piface. Kolla bara att de två reläerna klarar 230 V
Tycker det verkar lite overkill med en hel piface ifall du bara ska ha en motor och en sensor.
Ett reläkort och lite kabel skulle räcka. Har du tid att vänta kan du få allt för ca 20 spänn via ebay

En gpio pin få känna av om den där kontakten du skrev om är sluten eller inte och beroende på utfallet får en annan gpio öppna/stänga dörren.
Du kanske kan hitta lite tips i den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/141-enkortsdatorer/1241616-g...

Permalänk
Medlem

Ok, inte dumt.

Det måste juh funka med vilket relä som helst mellan ex GPI02 och GROUND som sedan tar 230v
denna ex http://www.electrokit.com/rela-srd-1pol-vaxlande-5v.42004

kontakten (givaren) mellan GPI03 och GROUND som vid brytning ger signal till GPI02

och ett python script som sluter reläet när kontakten bryts (klipparen lämnar station) i x antal sekunder det tar att öppna dörren och sedan väntar på att kontakten sluts igen och då stängs i x antal sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiny_man:

Ok, inte dumt.

Det måste juh funka med vilket relä som helst mellan ex GPI02 och GROUND som sedan tar 230v
denna ex http://www.electrokit.com/rela-srd-1pol-vaxlande-5v.42004

kontakten (givaren) mellan GPI03 och GROUND som vid brytning ger signal till GPI02

och ett python script som sluter reläet när kontakten bryts (klipparen lämnar station) i x antal sekunder det tar att öppna dörren och sedan väntar på att kontakten sluts igen och då stängs i x antal sekunder.

Det kommer nog funka bra

Det kan vara bra att ha ett helt reläkort. Eller om du är händig köp en diod, transistor och (byxor + hängsel kanske men aldrig fel) en optokopplare och sätt ihop reläet själv.
Dioden behövs för att enkelrikta strömmen så att inte spolen i reläet kan skada din Pi.
De flesta reläer kräver åtminstonde 5V och runt 40 mA per aktiv koppling och gpio pinsen på 3.3V och runt 20 mA om jag inte minns helt fel (kanske är mA-skillnad mellan de olika revisionerna på RPi här) så du behöver använda 5V från Rpin eller en extern strömkälla för att driva reläet. Då är det bra med transistor och optokopplare så att du kan switcha med 3.3 V och vara helt isolerad från kretsen med högre spänning så att du inte förstör RPin.
Reläet jag länkade i första posten driver jag med min Rpi genom 3.3 V (modell B rev 2) utan problem och det sitter redan en diode och transistor på korten så de kan vara en idé att köra på den.

Är det inte alltför hög volt på din motor (runt 12-18 V kanske) kan du även köra med en darlington transistor (typ denna http://www.electrokit.com/tip102.46872). Den ska klara av att switcha rätt feta grejer men din RPi blir inte isolerad från kretsen med högre spänning.

Permalänk
Medlem

Kanske till och med en vanlig "kattlucka" kan fungera? Då behövs varken motorer eller programmering. Klipparen borde kunna trycka upp luckan med sin egen motordrivning.

Raspberry pi känns som overkill till detta. Behövs det någon processor så bör det funka med en AVR eller PIC alternativt en Aurdino.

Permalänk
Medlem

ronnylov har rätt om raspberryn såvida du inte vill ta bilder på när gräsklipparen kör in och ut och sedan ladda upp till twitter

Detta är en ganska trevlig, lättanvänd och arduinokompatibel grej som borde funka:

http://www.adafruit.com/products/1501

Permalänk
Medlem

Visst skulle det bli samma funktion med en kattlucka. Men jag är ny till detta och kan inte komma på nåt att göra med min RPI just nu.

Tänkte att funktionen skulle bli denna:
När han står i huset och laddar lyser en liten grön diod på utsidan som visar att klipparen äe inne. En röd blinkande diod när han backar ut och porten öppnas. Porten stängs och en gul diod lyser som visar att klipparen är ute och arbetar. När klippare närmar sig så känner en pir av det öppnar porten och den röda dioden tänds.

Det måste juh gå ganska enkelt?

Finns det nån bra sida där man kan lära sig python. Med funktioner och script på till RPI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiny_man:

Visst skulle det bli samma funktion med en kattlucka. Men jag är ny till detta och kan inte komma på nåt att göra med min RPI just nu.

Tänkte att funktionen skulle bli denna:
När han står i huset och laddar lyser en liten grön diod på utsidan som visar att klipparen äe inne. En röd blinkande diod när han backar ut och porten öppnas. Porten stängs och en gul diod lyser som visar att klipparen är ute och arbetar. När klippare närmar sig så känner en pir av det öppnar porten och den röda dioden tänds.

Det måste juh gå ganska enkelt?

Finns det nån bra sida där man kan lära sig python. Med funktioner och script på till RPI?

Låter som om det ska kunna funka, gäller bara att porten öppnas tillräckligt snabbt åt honom

www.khanacademy.com och codeacademy.com är två rätt bra sidor om du vill lära dig python. Annars finns det mycket på youtube eller på raspberrys hemsida. Antagligen finns det många liknande projekt folk har gjort så studera deras kod lite så lär du dig snabbt

Permalänk
Medlem

Men känner en PIR-detektor av en gräsklippare? De är ofta konstruerade att inte reagera på husdjur såsom katter och andra smådjur (åtminstone de som används i inbrottslarm).

Jag tycker det verkar vara en rolig idé och visst kan man använda en raspberry PI om man vill lära sig hur den fungerar. Funkar det inte med en PIR så finns det säkert andra metoder man kan klura ut. Kanske en mikrobrytare som känner av om gräsklipparen nuddar dörren och då genast öppnar upp och så kanske något som känner av när laddaren börjar leverera laddström alternativt en annan mikrobrytare som känner av när klipparen är parkerad i laddaren.

Permalänk
Medlem

Har du använt det huset till att ha klipparen i redan? hur funkade det, några problem?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Varför inte bara en simpel IR sensor som de har i typ butiker och sånt? En IR sändare på ena väggen och en reflex på andra sidan.

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör nog undvika 230V delar pga säkerhetsrisken och bara köra 12V utomhus och ha nätdelen i ett torrt utrymme, för att manövrera luckan fysiskt kan du kanske använda en vindrutetorkarmotor som du anpassar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Men känner en PIR-detektor av en gräsklippare? De är ofta konstruerade att inte reagera på husdjur såsom katter och andra smådjur (åtminstone de som används i inbrottslarm).

Jag tycker det verkar vara en rolig idé och visst kan man använda en raspberry PI om man vill lära sig hur den fungerar. Funkar det inte med en PIR så finns det säkert andra metoder man kan klura ut. Kanske en mikrobrytare som känner av om gräsklipparen nuddar dörren och då genast öppnar upp och så kanske något som känner av när laddaren börjar leverera laddström alternativt en annan mikrobrytare som känner av när klipparen är parkerad i laddaren.

Sätter du den i rätt höjd och skruvar lite på känsligheten borde du nog kunna få den att upptäcka gräsklippare.

Hittade en kort tutorial här:

Köpte faktiskt själv en PIR för ett tag sedan. Har inte testat den själv än men ska ta o kolla känsligheten på den imonr om jag får lite tid över

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Har du använt det huset till att ha klipparen i redan? hur funkade det, några problem?

Japp hela sommaren. Funkar kalas bra, inga problem alls.

Permalänk
Medlem

Så här blir det någ, Jag får testa i sommar om funktionen funkar, men det borde den göra.
Vad tror ni kom med ideér.

Funktion:

När klipparen laddar är en ir sensor bruten och en grön led lyser på utsidan och porten är stängd, då vet jag att klipparen är i huset

När klipparen backar 1 cm så bryter han en annan ir sensor och porten öppnas i x antal sekunder (en röd led lyser på utsidan för att varna min 2-åring och grannens katt att porten öppnas), samtidigt som ir strålen som indikerar att klipparen laddar får kontakt och en led på utsidan lyser gul och den gröna slocknar, då vet jag att klipparen är ute ur huset.

När klipparen närmar sig känner en tredje ir sensor av det som sitter på utsidan och porten öppnas i x antal sekunder, röd led lyser. när han laddar igen bryts ir strålen och gul led släcks och grön tänds.

Ett enkel schema, missar jag nåt? kan det bli bättre?

Permalänk
Medlem

Det här är min kod hittills:
hur får jag den att sluta "printa" vad som händer hela tiden och istället bara när det sker ett ändrat värde på en ingång?

import RPi.GPIO as GPIO import time GPIO.setmode(GPIO.BOARD) GPIO.setup(11, GPIO.IN) # inne givare GPIO.setup(7, GPIO.IN) # klipparen laddar eller ej GPIO.setup(15, GPIO.IN) # ute givare GPIO.setup(16, GPIO.OUT) # gron led, laddar GPIO.setup(18, GPIO.OUT) # port open GPIO.setup(22, GPIO.OUT) # motor GPIO.setup(12, GPIO.OUT) # gul, arbetar while 1: if GPIO.input (7): print ('AM laddar') GPIO.output(16,1) GPIO.output(12,0) time.sleep (0.01) else: print ('AM klipper grasmattan') GPIO.output(16,0) GPIO.output(12,1) time.sleep (0.01) if GPIO.input (11): print ('port open') GPIO.output(22,1) GPIO.output(18,1) time.sleep (5) else: print ('port closed') GPIO.output(22,0) GPIO.output(18,0) time.sleep (0.01) if GPIO.input (15): print ('port open') GPIO.output(22,1) GPIO.output(18,1) time.sleep (5) else: print ('port closed') GPIO.output(22,0) GPIO.output(18,0) time.sleep (0.01)

Permalänk
Medlem

Det börjar ta sig

Jag skulle skapa en variabel status som är senast printen en en variabel last_status som uppdaeras till status i slutet av loopen.
Sedan printar du bara status om status != last_status

Är bara en glad amatör på programmering och elektronik så det finns säkert bättre sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiny_man:

Så här blir det någ, Jag får testa i sommar om funktionen funkar, men det borde den göra.
Vad tror ni kom med ideér.

Funktion:

När klipparen laddar är en ir sensor bruten och en grön led lyser på utsidan och porten är stängd, då vet jag att klipparen är i huset

När klipparen backar 1 cm så bryter han en annan ir sensor och porten öppnas i x antal sekunder (en röd led lyser på utsidan för att varna min 2-åring och grannens katt att porten öppnas), samtidigt som ir strålen som indikerar att klipparen laddar får kontakt och en led på utsidan lyser gul och den gröna slocknar, då vet jag att klipparen är ute ur huset.

När klipparen närmar sig känner en tredje ir sensor av det som sitter på utsidan och porten öppnas i x antal sekunder, röd led lyser. när han laddar igen bryts ir strålen och gul led släcks och grön tänds.

Ett enkel schema, missar jag nåt? kan det bli bättre?

http://oi44.tinypic.com/28iqjad.jpg

http://oi44.tinypic.com/dyt16s.jpg

Prydligt, se bara till att du köper en spänningsregulator på 5v så att du kan ge Rpin ström med samma adaptersom du har till motorn.
Ska bli kul att se hur detta blir

Permalänk
Medlem

Hoppas bara inte snön hinner komma så jag hinner bygga in det i huset också.

Vad kan jag mer ha rpi till i det lilla huset? Måste finnas några fler roliga saker att göra, nån ide?

Jag tänkte sätta in en manuell öppna knapp på utsidan också.

Permalänk
Rekordmedlem

Spola ren klipparen? Du skulle även kunna bygga ett mer avancerat garage med belysning eller nått annat bling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Spola rent går inte underifrån (kan ta skada) och hela iden med huset är att han ska stå torrt och utan solljus. men nån belysning kan vara kul. (nu är juh jag elektriker så det är för enkel traditionellt gjort)

men nån rolig styrning kanske? förutom när det blir mörkt ute?

Permalänk
Rekordmedlem

Kanske nån glad melodi som spelas (största siren du hittar ) och varningsblink när porten ska manövreras.
Du skulle kunna göra en "klipptidsmätare" eller nått annat som behöver en display eller indikering av nån sort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hmmm. Blinkande led när den öppnas ska bli. Jag hoppar siren. Han klipper mest kvällar och nätter.

Men nån display av nåt slag som mäter nåt....?

Permalänk
Medlem

Det går just att låta Pin logga hur länge gräsklipparen är ute och hur mycket el han förbrukar. Har du wifi ute i lilla huset eller orkar pilla med 3g modem kan du ju logga datat på någon site Annars du ju som du säger använda någon display ute i lilla huset.

Kanske bygga ett sprinkler system som styrs av din RPi också?
Göra billig videoövervakning av det riktiga huset?
Sätta upp en fågelmatninstation bredvid det lilla hust och låta din Rpi ta bilder och "twittra" (:)) ut dem
Flytta Rpin till din gräsklippare istället och filma när den kör runt eller styra den?
Kanske bara ta ett time lapse av dagen och skicka till dig / ladda upp på youtube på kvällen

Permalänk

Du kan ju mycket enkelt rigga in en kamera som du kopplar till ditt LAN och kolla via den om gräsklipparen är inne. Det kommer nog antagligen vara mörkt så en billig IR kamera eller lite belysning i huset som går 24/7 borde man ju kunna fixa. Kanske att på något sätt öppna den trådlöst, så du inte behöver gå ut eller gå fram och fixa till allt. Jag har också en automatisk gräsklippare och blir nu lite sugen att göra samma sak.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

Det går just att låta Pin logga hur länge gräsklipparen är ute och hur mycket el han förbrukar. Har du wifi ute i lilla huset eller orkar pilla med 3g modem kan du ju logga datat på någon site Annars du ju som du säger använda någon display ute i lilla huset.

Kanske bygga ett sprinkler system som styrs av din RPi också?
Göra billig videoövervakning av det riktiga huset?
Sätta upp en fågelmatninstation bredvid det lilla hust och låta din Rpi ta bilder och "twittra" (:)) ut dem
Flytta Rpin till din gräsklippare istället och filma när den kör runt eller styra den?
Kanske bara ta ett time lapse av dagen och skicka till dig / ladda upp på youtube på kvällen

Det få bli wifi dit ut, Jag funderade på ett sprinkler system, men måste dra en massa vatten och grejjer först. Men jag tänkte sätta upp någon mätare som mäter fukten i jordgubslandet så kan man se på led indikering eller via displayen om det behövs vattnas.
Hur jobbigt är det att fixa en display til rpi?

en time lapse skulle vara coolt, och nån grejj man kan sätta på klipparen och se hur den jobbar nån dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Them0nster456:

Du kan ju mycket enkelt rigga in en kamera som du kopplar till ditt LAN och kolla via den om gräsklipparen är inne. Det kommer nog antagligen vara mörkt så en billig IR kamera eller lite belysning i huset som går 24/7 borde man ju kunna fixa. Kanske att på något sätt öppna den trådlöst, så du inte behöver gå ut eller gå fram och fixa till allt. Jag har också en automatisk gräsklippare och blir nu lite sugen att göra samma sak.

Det går juh att göra, men någon enkel led som tänds av någon fotodiod när det blir mörkt. och webcam server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiny_man:

Det få bli wifi dit ut, Jag funderade på ett sprinkler system, men måste dra en massa vatten och grejjer först. Men jag tänkte sätta upp någon mätare som mäter fukten i jordgubslandet så kan man se på led indikering eller via displayen om det behövs vattnas.
Hur jobbigt är det att fixa en display til rpi?

en time lapse skulle vara coolt, och nån grejj man kan sätta på klipparen och se hur den jobbar nån dag.

Bevattning av jordgubbslandet borde gå rätt lätta att fixa.
Pysslade själv med automatiskt bevattning av en blomma för ett tag sedan. Blev aldrig någonting av det för pumpen var för stark men ska använda koden (finns någon post längre ner) till att vattna tomatplantor till sommaren. Köpte en fuktmätare istället för spikarna i videon för att lättare ha koll på om det behövs vattnas eller inte.

Att koppla in en display till pin är väldigt lätt. Antingen kopplar du in den direkt men det kräver rätt mpnga pins så istället kan du köpa en sådan här som bara kräver två pinnar (som kan användas till annat). För båda varianterna finns färdiga python klasser så det är bara att skicka iväg den texten du vill ha till displayen via dom.

Många som bygger internetradios av sin pi och använder en LCD du kan kolla in något sådant projekt annars finns det bra guider på adafruit.com