Permalänk
Inaktiv

Ritplatta till PC

Hej!
Jag gillar att måla och rita, och har, av flera anledningar funderat på att skaffa en ritplatta till PC:n.
En anledning är för att bara måla och ha roligt, en annan för att göra texturer till minecraft, och mina "egen programmerade" spel.
Det finns många fler, men min fråga är:
Vad bör jag skaffa?
Har kollat lite på några "wacom" plattor, t.ex "intous".
Som sagt, ska jag mest ha den till "lek/hobby" (inte till något proffesionellt) , men vill ha bra kvalite.
Har ingen erfarenhet av just ritplattor, men jag gillar att rita och måla!
Den ska helst anslutas med USB till datorn (jag har stationär dator utan bluetooth och wifi) , och helst inte kosta mer än 2500kr, om det finns så billigt med bra kvalite.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Wacom har jag hör mycket gott om när jag sökte efter en, men det blev aldrig ett köp tyvärr.

En ritplatta känns som en sådan sak som man borde lägga ganska bra med pengar på, för om den är dålig så kanske man tröttnar.
Ingen erfarenhet dock, bara tankar.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Jag har en Wacom bamboo nånting, går lös på runt en tusenlapp och för mina textur-skapande och små-målande fungerar den utmärkt!

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk

Jag har också en Wacom bamboo platta.. (pen & touch) mycket nöjd, använder den dock inte så mycket men när jag gör det så är det bara kul!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem

Det finns såklart Wacom plattor för runt 2500kr som kommer fungera fint till alla dina behov. Man har suttit med en del plattor sen många år tillbaka och får medge att Wacom har givit en bra, konsistent och godtycklig prestanda med bra precision och kvalité. Visserligen finns det andra billigare alternativ som Aiptek plattor (Trust har samma, bara re-brandat.) vilket är helt OK, för mesta delen, men det finns ingen garanti att drivrutiner kommer hålla i längden. Det finns många alternativ och allt fler cintiq alternativ dyker upp, men det är lite overkill för 2500kr.

Om jag var du skulle jag välja en av dessa två:

Wacom - Intuos Pro Medium ca 2500kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2180309

Wacom - Intuos Pen & Touch Medium ca 1600kr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2180316

Med tanke på att båda har touch egenskaper och bra drivrutiner och prestanda så känns det som de bättre valen du
kan göra. I ditt fall räcker Intuos Pen & Touch imo dock om du känner att du inte orkar dras med tangenbord vid sidan
om för snabb kommandon (ångra, byta penslar/pennor osv) så är en Intuos pro väldigt bekväm.

Ett annat alternativ är helt enkelt att skaffa en Tablet Pc! Det finns säkerligen begagnade datorer som man kan inskaffa
om man vill rita direkt på skärmen precis som en Cintiq. Tidigare använde jag en Intuos 3 medium men jag prövade att skaffa
en Fujitsu lifebook T5010 med en ny Wacom penna och det fungerade utmärkt. Sedan dess har man uppgraderat sig till en
Asus Eee slate ep121 som fungerar helt okej Bara att fråga om du vill veta mer om detta.

Lycka till!

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk

Kapar tråden såhär ett år i efterhand.

Har en budgetritplatta sen tidigare men en sak som jag har svårt för är att en del på plattan motsvarar en del av skärmen, dvs vänsterkant på plattan är vänsterkant på skärmen vilket jag finner lite irriterande. Är detta en inställningssak eller en vanlig del i ritplattornas utformning? Finns det ritplattor som använder de sättet en vanligt touchpad gör, alltså att den håller koll på pekarens position snarare än var fingret befinner sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

Kapar tråden såhär ett år i efterhand.

Har en budgetritplatta sen tidigare men en sak som jag har svårt för är att en del på plattan motsvarar en del av skärmen, dvs vänsterkant på plattan är vänsterkant på skärmen vilket jag finner lite irriterande. Är detta en inställningssak eller en vanlig del i ritplattornas utformning? Finns det ritplattor som använder de sättet en vanligt touchpad gör, alltså att den håller koll på pekarens position snarare än var fingret befinner sig?

På min gamla Wacom Intuos kunde man sätta på "mouse mode" för att göra det du beskriver, så det kanske finns kvar i deras drivrutiner som alternativ. Dock förstår jag inte riktigt användningsområdet... det skulle t.ex. bli helt omöjligt att rita i det läget. Men du kanske bara tänkt använda den som en stor touchpad?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

På min gamla Wacom Intuos kunde man sätta på "mouse mode" för att göra det du beskriver, så det kanske finns kvar i deras drivrutiner som alternativ. Dock förstår jag inte riktigt användningsområdet... det skulle t.ex. bli helt omöjligt att rita i det läget. Men du kanske bara tänkt använda den som en stor touchpad?

/hulle.

Intressant, det var precis det jag sökte, ska undersöka om det är någon som kvar! Wacoms support borde ha ett svar på det.

Jag kom på mig själv i efterhand att inse att det blir rätt konstigt i vissa lägen eftersom en mus eller touchpad har två lägen typ "hoover" och när man väl trycker på något vilket inte fungerar på en ritplatta med penna då den bara har ett läge. Det är dock en funktion jag söker även om den inte skulle fungera i alla lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

Intressant, det var precis det jag sökte, ska undersöka om det är någon som kvar! Wacoms support borde ha ett svar på det.

Jag kom på mig själv i efterhand att inse att det blir rätt konstigt i vissa lägen eftersom en mus eller touchpad har två lägen typ "hoover" och när man väl trycker på något vilket inte fungerar på en ritplatta med penna då den bara har ett läge. Det är dock en funktion jag söker även om den inte skulle fungera i alla lägen.

Det är väl exakt det en ritplatta har också. Du kan hovra med pennan för att flytta markören och trycka när du vill. I alla fall fungerar Wacomplattor på det viset.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."