Permalänk
Medlem

Corsair rm 850 eller rm 1000??

ska byta psu nu till jul och det står mellan rm 850w och rm 1000w.
vet att 850 versionen räcker gott och väl men när jag kan lägga ut 200 kr och få 1000w version så kändes det lockande..

Är det värt det??

tips på annat alternativ måste vara full modulärt

Visa signatur

SSD: Kingston SSDNow V300 120GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 760 2GB CPU: Intel Core i5-2320 CPU-kylare: Cooler Master Seidon 120M RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB MOBO: msi p67a-gd65 PSU: Corsair CX 600W Chassi: corsair carbide air 540 OS: Windows 8.1 Pro 64-bit Headset: Razer Black Shark Mus: Razer Black Mamba Tangentbord: Razer Black Widow Tablet: Sony Xperia Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av sahlen93:

ska byta psu nu till jul och det står mellan rm 850w och rm 1000w.
vet att 850 versionen räcker gott och väl men när jag kan lägga ut 200 kr och få 1000w version så kändes det lockande..

Är det värt det??

tips på annat alternativ måste vara full modulärt

Corsair RM är skitagg. Satsa på Coolermaster Vanguard (Seasonic KM3 plattform) eller liknande istället.

Citatet nedan säger nog om det:

Skrivet av MultiMan:

HardOCP testar RM750 med följande resultat:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/HFail...

Dog under 50%-lasten eftersom det överhettade, även det nya exemplaret som Corsair skickade. Kommer bli kul med Kina/Taiwan-kondensatorerna i det agget efter några år. Corsair säger i slutet att de ska fixa fläkten, men det innebär mer fläkt tidigare och då inte lika tyst. Och vad händer med alla som redan sålts?

http://www.hardocp.com/article/2013/11/13/corsair_rm750_750w_...

RM-serien verkar vara ett typexempel på när marknadsförarna och ekonomiavdelningen bestämmer och de har låst in ingenjörerna på toaletten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sahlen93:

ska byta psu nu till jul och det står mellan rm 850w och rm 1000w.
vet att 850 versionen räcker gott och väl men när jag kan lägga ut 200 kr och få 1000w version så kändes det lockande..

Är det värt det??

tips på annat alternativ måste vara full modulärt

AX860

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av hoski:

AX860

Skickades från m.sweclockers.com

AX860i :3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GreenSoap:

AX860i :3

Det agget är inte bättre, har bara corsairlink-stöd. vill man ha det, så visst, men annars är det onödigt att lägga mellanskillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

AX860

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av GreenSoap:

AX860i :3

Skrivet av hoski:

Det agget är inte bättre, har bara corsairlink-stöd. vill man ha det, så visst, men annars är det onödigt att lägga mellanskillnaden.

Skickades från m.sweclockers.com

AX860 = Seasonic OEM

AX860i = Flextronics OEM

Det är 2 helt olika aggregat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snill3t:

AX860 = Seasonic OEM

AX860i = Flextronics OEM

Det är 2 helt olika aggregat.

Två olika, ja. Båda är väldigt bra. Som användare kommer man aldrig märka nån skillnad, förutom det där med corsairlink.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Båda är väldigt bra.

Tveksamt.

Mitt Corsair AX-760 höll i 6 månader (måndagsexemplar). Jag tycker inte att något från Corsair är bra helt ärligt talat. Även om Seasonic är tillverkaren (för serien utan 'i'), så är det annorlunda kvalitetskrav på licensierade produkter.

Permalänk
Medlem

Är enig med alla tidigare svar att Seasonic är i klass för sig, men jag tycker man kan köpa deras produkter direkt istället för re-labled.
Webhallen har ett bra sortiment:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/datorkomponenter/nata...

Nej, det är inte överpris.
Ja, kvalitet kostar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Vad är det det nya agget ska driva, om det är datorn i sign behöver du inte byta alls egentligen.
Möjligen då till ett agg ned bättre kvalitet men inte i antal watt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vad är det det nya agget ska driva, om det är datorn i sign behöver du inte byta alls egentligen.
Möjligen då till ett agg ned bättre kvalitet men inte i antal watt.

Hatar kablar... vill ha ett full modulärt och så är tanken att uppgradera datorn rejält så fort man får råd.... vet att både 850w och 1000w är overkill för delarna jag har nu men tanken är mer att få framtid säkra. känns som om jag kör på en 850/1000w nätagg nu så kommer jag inte behöva byta den på några år.
och anledningen jag gjorde tråden var mer om det är lika värt att lägga till 200 kr och få 150w mer eller om det finns nått annat alternativ på ett full modulärt nätagg

Visa signatur

SSD: Kingston SSDNow V300 120GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 760 2GB CPU: Intel Core i5-2320 CPU-kylare: Cooler Master Seidon 120M RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB MOBO: msi p67a-gd65 PSU: Corsair CX 600W Chassi: corsair carbide air 540 OS: Windows 8.1 Pro 64-bit Headset: Razer Black Shark Mus: Razer Black Mamba Tangentbord: Razer Black Widow Tablet: Sony Xperia Z

Permalänk

Jävla corsair fanboys, om ni vill ha ett kvalite nätagg köp, fractal design newton r3 1000w.

Permalänk
Skrivet av Nebakiyonlen:

Jävla corsair fanboys, om ni vill ha ett kvalite nätagg köp, fractal design newton r3 1000w.

Jävla Fractal Design fanboys, om ni vill ha ett nätagg med kvalite köp något Seasonic baserat.

Jag håller dock med att Corsair är skräp. Speciellt nu när de minglar med alla konstiga underleverantörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebakiyonlen:

Jävla corsair fanboys, om ni vill ha ett kvalite nätagg köp, fractal design newton r3 1000w.

ej full modulärt...

Visa signatur

SSD: Kingston SSDNow V300 120GB GPU: Gigabyte GeForce GTX 760 2GB CPU: Intel Core i5-2320 CPU-kylare: Cooler Master Seidon 120M RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB MOBO: msi p67a-gd65 PSU: Corsair CX 600W Chassi: corsair carbide air 540 OS: Windows 8.1 Pro 64-bit Headset: Razer Black Shark Mus: Razer Black Mamba Tangentbord: Razer Black Widow Tablet: Sony Xperia Z

Permalänk
Skrivet av Simplified:

Jävla Fractal Design fanboys, om ni vill ha ett nätagg med kvalite köp något Seasonic baserat.

Jag håller dock med att Corsair är skräp. Speciellt nu när de minglar med alla konstiga underleverantörer.

Fractal nättag är 10x bättre än corsair skit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nebakiyonlen:

Fractal nättag är 10x bättre än corsair skit.

På vilket sätt?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av hoski:

På vilket sätt?

På alla sätt. Trött på corsair skit, jag gillar seasonic de inte det jag säger, men corsair är skit, de blandar ihop biliga delar till kvalite delar, vilket inte passar ihop, trött på deras coilwhine och annat skit, corsair är överskattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebakiyonlen:

På alla sätt. Trött på corsair skit, jag gillar seasonic de inte det jag säger, men corsair är skit, de blandar ihop biliga delar till kvalite delar, vilket inte passar ihop, trött på deras coilwhine och annat skit, corsair är överskattat.

Jag skulle hellre köpa ett agg direkt från tillverkaren (Seasonic, FSP, Superflower) istället för en licensierad produkt (Fractal, Corsair, XFX, med mera).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebakiyonlen:

På alla sätt. Trött på corsair skit, jag gillar seasonic de inte det jag säger, men corsair är skit, de blandar ihop biliga delar till kvalite delar, vilket inte passar ihop, trött på deras coilwhine och annat skit, corsair är överskattat.

Fractal = Bra
Corsair = Endast AX-aggen = Bra
Seasonic = Bäst

Permalänk
Medlem

1000W för i5 2320 och ett GTX 760?

Ska du uppgradera med 3 GTX 780 och en 2011 rigg samtidigt hade det varit logiskt, annars är det pengar i sjön.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snill3t:

Tveksamt.

Mitt Corsair AX-760 höll i 6 månader (måndagsexemplar). Jag tycker inte att något från Corsair är bra helt ärligt talat. Även om Seasonic är tillverkaren (för serien utan 'i'), så är det annorlunda kvalitetskrav på licensierade produkter.

Du dömer alltså ut en hel serie bara för att du haft otur med ett...som du dessutom själv säger va ett måndagsex

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Fractal = Bra
Corsair = Endast AX-aggen = Bra
Seasonic = Bäst

Fractal snålar med.

Bara välja seasonic oem så är man nästan helt säker man får ett kanon agg i princip alla agg kör 105 c japanska.

Corsair 400 cx serien den första var ett riktigt bra agg men lite sämre kondensatorer än japanska och det var seasonic.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Du dömer alltså ut en hel serie bara för att du haft otur med ett...som du dessutom själv säger va ett måndagsex

Japp. Jag köper hellre från OEM tillverkaren än en licensierad produkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nebakiyonlen:

På alla sätt. Trött på corsair skit, jag gillar seasonic de inte det jag säger, men corsair är skit, de blandar ihop biliga delar till kvalite delar, vilket inte passar ihop, trött på deras coilwhine och annat skit, corsair är överskattat.

Det är ju konstigt att Corsair får bland de allra högsta betygen av alla nätagg i recensioner om de är så skit.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Det är ju konstigt att Corsair får bland de allra högsta betygen av alla nätagg i recensioner om de är så skit.

Det kallas överskattat. Corsair är skit, ska man ha ordentligt nätagg så finns Seasonic.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oTiuZ:

Det kallas överskattat. Corsair är skit, ska man ha ordentligt nätagg så finns Seasonic.

Vad är det som är skit då?

Seriösa, djupgående recensenter (som t ex Techpowerup) talar om vad som är bra med aggen, går igenom och redogör för komponenterna och bygget på insidan, och ger dem betyg därefter...medans random forumtomtar säger "Corsair är skit!" utan några som helst argument eller kött på benen.

Inte svårt att välja vad man ska tro på.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av sahlen93:

ska byta psu nu till jul och det står mellan rm 850w och rm 1000w.
vet att 850 versionen räcker gott och väl men när jag kan lägga ut 200 kr och få 1000w version så kändes det lockande..

Är det värt det??

tips på annat alternativ måste vara full modulärt

Du är medveten om att din dator drar runt 200W? Ska du köpa ett nätagg som har FEM GÅNGER mer kapacitet än vad du behöver?
Framtidens datorkomponenter kommer bli mer energisnåla, så att "köpa för framtiden" är ju att inte att köpa ett 1000W nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Vad är det som är skit då?

Seriösa, djupgående recensenter (som t ex Techpowerup) talar om vad som är bra med aggen, går igenom och redogör för komponenterna och bygget på insidan, och ger dem betyg därefter...medans random forumtomtar säger "Corsair är skit!" utan några som helst argument eller kött på benen.

Inte svårt att välja vad man ska tro på.

Haha, så sant. Jag tror många entusiaster har samma problem. Personligen skulle jag aldrig köpa ett ASUS moderkort igen efter att två helt olika modeller har gått sönder relativt snabbt. Men det är ju inte en direkt objektive åsikt!

För övrigt skrev Hardocp att det bara va fläkt buggen som gjorde att nät agget fick fail och att om dom skulle testa den igen nu med fixen som Corsair gjort på alla nya nät agg av den modellen så skulle det antagligen få åtminstone godkänt.

Gillar personligen Corsair så min åsikt är inte direkt objektiv heller, men kan i alla fall säga att jag haft 4-5 Corsair nätaggregat genom åren och inget har gått sönder. Däremot har jag haft problem med andra märken, framförallt billigare modeller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hoski:

Vad är det som är skit då?

Seriösa, djupgående recensenter (som t ex Techpowerup) talar om vad som är bra med aggen, går igenom och redogör för komponenterna och bygget på insidan, och ger dem betyg därefter...medans random forumtomtar säger "Corsair är skit!" utan några som helst argument eller kött på benen.

Inte svårt att välja vad man ska tro på.

Det gäller nästan allt faktiskt, värst är nog när det kommer till mobiler när pajkastning sker åt det ena eller andra hållet utan att någon har testat det de kastar skit på.