Permalänk
Medlem

Internet stängs av när jag spelar

Tjenare, för ett par veckor sedan så började internet stänga av sig själv när jag satt och spelade på mitt Xbox360.
Dvs att ALLA enheter blev frånkopplade (2 mobiler, 1 IPAD, 2 Datorer, 1 TV)
Men alla lampor lyser på Gatewayen (Thomson TG789vn)

Då detta kom plötsligt så förstod jag inte vad problemet låg, då det har ALLTID fungerat förr.
I alla fall så skickade telia ut tekniker som ej hittade något problem(!?!)
Men som alla vet så är dessa tekniker lata och bara kolla de som dom vet om, därför tänkte jag höra här
om någon har varit med om samma problem eller vet om hur man fixar det.
Har testat både trådlöst och med Ethernet kabel.

Värt att nämna är att detta kom i samband med att en bärbar Windows 8 dator kom in i nätverket, men då problmen uppstår fast datorn är bortkopplad så tror jag inte att problemet ligger där?

Permalänk

vilken internet leverantör har du`?

Permalänk
Medlem

Jag har Telia som leverantör, då dom är dom enda som fungerar där jag bor. (utanför storstan)

ADSL, 12-24Mbit/sek, men uppmäter runt 19-20MBit/sek på datorn och 1Mbit upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrmace:

Tjenare, för ett par veckor sedan så började internet stänga av sig själv när jag satt och spelade på mitt Xbox360.
Dvs att ALLA enheter blev frånkopplade (2 mobiler, 1 IPAD, 2 Datorer, 1 TV)
Men alla lampor lyser på Gatewayen (Thomson TG789vn)

Då detta kom plötsligt så förstod jag inte vad problemet låg, då det har ALLTID fungerat förr.
I alla fall så skickade telia ut tekniker som ej hittade något problem(!?!)
Men som alla vet så är dessa tekniker lata och bara kolla de som dom vet om, därför tänkte jag höra här
om någon har varit med om samma problem eller vet om hur man fixar det.
Har testat både trådlöst och med Ethernet kabel.

Värt att nämna är att detta kom i samband med att en bärbar Windows 8 dator kom in i nätverket, men då problmen uppstår fast datorn är bortkopplad så tror jag inte att problemet ligger där?

Väldigt omogen attityd. Alla vet inte om Telias tekniker är lata. Men har man den synen på en tekniker som kommer ut och felsöker så märks det. Då blir resultatet därefter.

Permalänk

Har också adsl ifrån telia med likvärdig router. Har liknande problem i form av packet loss. När detta sker så går internet ner i någon minut, för att sedan fungera igen. Detta upprepas tills jag startar om routern. Så jag brukar starta om routern varannan dag, och efter det så har jag inte haft några problem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Processor: Intel i7 7700K @ 4,5 GHz | Moderkort: ASUS STRIX 270H GAMING | RAM: Corsair 16 GB 3000 MHz VENGEANCE | Grafikkort: GainWard 3070 | Nätaggregat: Fractal Design Integra 750W | Skärm: ROG PG278QR | Tangentbord: Steelseries Apex 7 | Mus: Zowie EC1-A | Musmatta: Steelseries Qck | Ljud: SteelSeries Arctis 7 & Edifier system

Permalänk
Medlem

Är den bryggad?
Bytt modem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlssown:

Har också adsl ifrån telia med likvärdig router. Har liknande problem i form av packet loss. När detta sker så går internet ner i någon minut, för att sedan fungera igen. Detta upprepas tills jag startar om routern. Så jag brukar starta om routern varannan dag, och efter det så har jag inte haft några problem.

Ja de brukar funka när jag starta om modemet, men kommer tillbaka senare ändå. Det är en lösning som kanske funkar i 2-4h.

Skrivet av Skrotnisse92:

Är den bryggad?
Bytt modem?

Bryggad?
Japp fått 3 nya modem och uttag från dom.

Permalänk
Medlem

Det bästa du kan göra är att felsöka och felbegränsa.

Kan du pinga din router när du är "frånkopplad"? (cmd-fönster "ping 192.168.1.1")?
Kan du pinga tex 192.36.125.18 när du är frånkopplad?
Kan du pinga ping.sunet.se när du är frånkopplad?

Vad säger statistiken på din router?
http://192.168.1.1 och Start > Bredbandsanslutning > DSL-anslutning > Detaljer
Aktiv tid?
Error seconds?
Loss of power?
Loss of signal?
CRC-errors?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Det bästa du kan göra är att felsöka och felbegränsa.
Kan du pinga din router när du är "frånkopplad"? (cmd-fönster "ping 192.168.1.1")?

Begäran gjorde timeout står det.

Citat:

Kan du pinga tex 192.36.125.18 när du är frånkopplad?

Begäran gjorde timeout står det.

Citat:

Kan du pinga ping.sunet.se när du är frånkopplad?

"ping-begäran kunde inte hitta värddator"

Citat:

Vad säger statistiken på din router?
http://192.168.1.1 och Start > Bredbandsanslutning > DSL-anslutning > Detaljer
Aktiv tid?
Error seconds?
Loss of power?
Loss of signal?
CRC-errors?

http://gyazo.com/4e3bcd2d1c84d0ed47cff3987c0c2f06.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrmace:

Begäran gjorde timeout står det.

Begäran gjorde timeout står det.

"ping-begäran kunde inte hitta värddator"

http://gyazo.com/4e3bcd2d1c84d0ed47cff3987c0c2f06.png

Inget fel på din adsl. Bra bandbredd, låg dämpning, få CRC och inga retrains eller länkbortfall.
Ser ut att fungera perfekt.

Att du inte kan pinga 192.168.1.1 (routern) tyder på att det är något som strular hemma hos dig.
Antingen är det routern i sig (men det är mindre sannolikt eftersom du fått den utbytt 3 gånger) eller så är det något annat som strular.

Hur har du kopplat? Är allt kopplat med kabel direkt till routern? Eller har du någon switch eller liknande i mellan? Annan utrustning?

Har du testat att byta kabel?

Är det något som stör? Kanske en adresskonflikt? Trasigt nätverkskort eller någon knasig programvara?
Testa att koppla ut allt utom en PC för att på så sätt felbegränsa.

Permalänk
Medlem

Händer det endast när du spelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Inget fel på din adsl. Bra bandbredd, låg dämpning, få CRC och inga retrains eller länkbortfall.
Ser ut att fungera perfekt.

Att du inte kan pinga 192.168.1.1 (routern) tyder på att det är något som strular hemma hos dig.
Antingen är det routern i sig (men det är mindre sannolikt eftersom du fått den utbytt 3 gånger) eller så är det något annat som strular.

Hur har du kopplat? Är allt kopplat med kabel direkt till routern? Eller har du någon switch eller liknande i mellan? Annan utrustning?

Har du testat att byta kabel?

Är det något som stör? Kanske en adresskonflikt? Trasigt nätverkskort eller någon knasig programvara?
Testa att koppla ut allt utom en PC för att på så sätt felbegränsa.

Har haft tekniker som kollat om vi har kopplat rätt och allt är bra enligt dom.
Har inte testat att byta kabel då jag bara har 1, men allt är kopplat direkt till Gatewayen trådlöst, förutom mitt Xbox som jag har börjat med att koppla med kabel.
Som tyvärr inte hjälpte, har testat att använda den igenom datorn och då fungerar den
Har även testat att byta "port" på den när den är kopplat till xboxet, men de funkar inte.
Ska testa det sista, men tror att felet ligger i att Gatwayen inte acceptera Xboxet, eller nåt.

Skrivet av Skrotnisse92:

Händer det endast när du spelar?

95% av gångerna. :7

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar bland annat inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Ett annat exempel är att diskussionen för det mesta inte förs framåt av inlägg som enbart innehåller citat eller roliga bilder.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrmace:

Har haft tekniker som kollat om vi har kopplat rätt och allt är bra enligt dom.
Har inte testat att byta kabel då jag bara har 1, men allt är kopplat direkt till Gatewayen trådlöst, förutom mitt Xbox som jag har börjat med att koppla med kabel.
Som tyvärr inte hjälpte, har testat att använda den igenom datorn och då fungerar den
Har även testat att byta "port" på den när den är kopplat till xboxet, men de funkar inte.
Ska testa det sista, men tror att felet ligger i att Gatwayen inte acceptera Xboxet, eller nåt.

95% av gångerna. :7

Har tänkt att testa byta till en annat modem/router men då jag har en Gateway idag så vet jag inte riktigt om jag måste både skaffa modem och router eller bara ena av dom.
+ så vet jag inte om det kommer fungerar och vill inte riktigt kasta pengar i sjön :/

EDiT:
Kontaktade Telia nyss, de sa att jag skulle testa byta router och sedan skulle dom brygga gatewayen. Så nu letar jag efter en bra router som klarar av Xbox både trådlöst och trådat.
(2 mobiler, 2 datorer, 1 TV, 1 Bredbandstelefon + ett Xbox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrmace:

Har tänkt att testa byta till en annat modem/router men då jag har en Gateway idag så vet jag inte riktigt om jag måste både skaffa modem och router eller bara ena av dom.
+ så vet jag inte om det kommer fungerar och vill inte riktigt kasta pengar i sjön :/

EDiT:
Kontaktade Telia nyss, de sa att jag skulle testa byta router och sedan skulle dom brygga gatewayen. Så nu letar jag efter en bra router som klarar av Xbox både trådlöst och trådat.
(2 mobiler, 2 datorer, 1 TV, 1 Bredbandstelefon + ett Xbox)

Kolla in Asus RT-AC66U

Jag har har inte den själv, men har läst mycket positivt om den.

Jag sitter själv på en D-Link DIR-655 router som har väldigt mycket hatkärlek.
Den har fått väldigt mycket ris (och även blivit piskad så det blöder)
Men även har den fått väldigt mycket roser.
Och jag har aldrig haft problem med min.

Kolla du efter en router som passar dig, så skall du se att allt blir bra.

En sak vet jag, telias routrar är inte ens värda att packa upp ur kartongen.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Kolla in Asus RT-AC66U

Jag har har inte den själv, men har läst mycket positivt om den.

Jag sitter själv på en D-Link DIR-655 router som har väldigt mycket hatkärlek.
Den har fått väldigt mycket ris (och även blivit piskad så det blöder)
Men även har den fått väldigt mycket roser.
Och jag har aldrig haft problem med min.

Kolla du efter en router som passar dig, så skall du se att allt blir bra.

En sak vet jag, telias routrar är inte ens värda att packa upp ur kartongen.

Verkar bra, dock lite för dyr för min plånbok :/
Kollade upp mer av den "serien"
ASUS RT-N53 och ASUS RT-N56U

Borde någon dessa klara mina "krav"?

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem med min router, och tänkte kolla om du löste det till slut? Har samma internet som du, samma hastighet. Dock så har jag Telia Smartbox.