Jag köpte ett PS4 på Ebay av misstag, vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett PS4 på Ebay av misstag, vad ska jag göra?

Hej,
Som sagt jag råkade bjuda på ett PS4 med 2 minuter auktionstid kvar och "vann" det.
Har kontaktat säljaren, dock inget svar än (c:a 10 minuter har gått).
Har panik, är 15 och det är min pappas konto.
Pappa säger att han vägrar betala.
Snälla hjälp mig, jag kommer få utegångsförbud i ett år om inte det här löser sig.

EDIT: Okej jag skiter helt enkelt i att betala.

Permalänk
Medlem

Dumt att bjuda om det inte är dina egna pengar?

Hoppas att säljaren är schysst bara. Eventuellt kan din farsa maila ebay och säga att det inte var han som lade budet. Hoppas du får utegångsförbud ändå.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Hur mycket bjöd du? Kanske är värt att ta hem det?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Okej tack!

Permalänk
Medlem

Hur "råkar" man buda?
Man får ju även bekräfta budet efter att man klickat på "bid".

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Hur mycket bjöd du? Kanske är värt att ta hem det?

http://www.ebay.com/itm/261354512542?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

Permalänk
Medlem

Helt klart värt det! Ta hem den och sälj den för dubbla pengarna. Nu blir nog din farsa glad

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Hur "råkar" man buda?
Man får ju även bekräfta budet efter att man klickat på "bid".

Trodde inte jag var inloggad på det kontot, och att auktionen hade längre tid kvar. Trodde att jag kunde ta bort budet :/

Permalänk
Medlem

Tror TS panikbudade. Dumt gjort men jag hoppas att det löser sig.

Permalänk
Inaktiv

Värdens klipp ju

Permalänk

Värsta som kan hända är att ditt konto får en dålig historik

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsak:

Trodde inte jag var inloggad på det kontot, och att auktionen hade längre tid kvar. Trodde att jag kunde ta bort budet :/

That doesn't make sense to me...

1. Om du trodde att du var inloggat på ett annat konto, kanske ditt (?) så antar jag att du har pengar eftersom du budade. Bara att betala farsan då?
2. Man kan se hur lång tid det är kvar i annonsen...
3. Hur tänkte du ta bort budet?

Tror allt du hade lite panik.

Permalänk

Du kan få den såld har i Sverige på typ blocket och gå plus en hel del.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Fattar fortfarande inte varför du ens trycker på bjud pm du inte har råd. Fick du total hjärnsläpp eller? 2ggr dessutom eftersom man måste bekräfta budet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv

Det absolut värsta som kan hända är att han ger ditt konto en negativ recension, vilket du helt klart förtjänar. Maila säljaren och säg att det var ett misstag.

Permalänk
Medlem

Kommer den från USA så blir det tull och moms också... just saying.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Vaför är du på ebay i första början om du är 15 år och utan pengar? Du får nog övertyga din farsa att du kan sälja det för mer. Gör en bra sales pitch

Permalänk
Medlem

$550 + frakt sen moms. Dom ligger på blocket för 5-6500 svensksålda vissa med ett spel hur ska han kunna gå plus en hel del på det undrar jag ? Jag hade inte köpt ett importerat med alla problem som har varit. Jobbigt o skicka det till USA pga garanti ärende om något händer

Permalänk
Medlem

samma säljare startade just en synnerligen identisk auktion, hur tror ni att jag bör tolka det här?
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2613551839...

Permalänk
Medlem

Kul att du 'Vann' det av misstag for $120 mer an vad det kostar i affaren har borta. Plus $100 i shipping.

You made my day kid.

Kul med utegangsforbud ocksa. Da kan du iallfall sitta inne o anvanda ditt PS4a.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsak:

samma säljare startade just en synnerligen identisk auktion, hur tror ni att jag bör tolka det här?
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2613551839...

Att han har tre stycken, kolla andra bilden i annonsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsak:

samma säljare startade just en synnerligen identisk auktion, hur tror ni att jag bör tolka det här?
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2613551839...

Att de har flera enheter att sälja?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Ta hem den och sälj på blocket. Du kommer inte tjäna några jättesummor i och med det tillkommer tull, moms och 100 dollar i frakt. Men 500-1000 kr går du nog i plus i slutändan. Säg det till din pappa. Hade jag inte spelat bort alla mina pengar på tennis så hade jag kunnat köpa den av er så att det hade löst sig för din del..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsak:

Hej,
Som sagt jag råkade bjuda på ett PS4 med 2 minuter auktionstid kvar och "vann" det.
Har kontaktat säljaren, dock inget svar än (c:a 10 minuter har gått).
Har panik, är 15 och det är min pappas konto.
Pappa säger att han vägrar betala.
Snälla hjälp mig, jag kommer få utegångsförbud i ett år om inte det här löser sig.

1. Kan du får fram pengarna själv så din farsa slipper betala?
2. Varför sitter du på en dator där du har tillgång till din fars ebaykonto?
3. Varför var du ens där om du inte hade pengarna? Varför ens trycka på köp? Man halkar inte och bara "råkar" köpa. (Tur för dig att det "bara" var ett PS4 du köpte och inte en bil eller en lyxjakt...
4. Du kan ju sälja det så om du farsa kan "låna" dig pengarna så kan du ju betala honom när du sålt den och förmodligen med en liten vinst också.
5. Din klant!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsak:

samma säljare startade just en synnerligen identisk auktion, hur tror ni att jag bör tolka det här?
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2613551839...

Att han har ett par att sälja?
Han verkar ha sålt ett par redan om man får tro hans omdömen och bilderna till:

http://www.ebay.com/itm/231115112785

Permalänk
Inaktiv

säger bara en sak: naughty boy! haha

men du har du ingen kompis som vill köpa det då? ta 1000 spän mer så går du plus så kan du ge det till din pappa som "tack" för lånet av kontot!

Permalänk

Med moms och frakt blir det inte några 3500:- utan betydligt mer.

Inget händer om du inte betalar, det enda han som annonserat ut den är att ge dig rött omdöme och få en så kallad "gratis uppladdning" av auktionen igen för att köparen aldrig genomförde affären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

Med moms och frakt blir det inte några 3500:- utan betydligt mer.

Inget händer om du inte betalar, det enda han som annonserat ut den är att ge dig rött omdöme och få en så kallad "gratis uppladdning" av auktionen igen för att köparen aldrig genomförde affären.

Så det blir ingen fråga om något åtal eller dyl. om jag inte betalar?

Permalänk

Du kan även kontakta säljaren och säga som det är, du erbjuder dig då även att betala för vad auktionen kostade. Nu vet jag inte vad det kostar på ebay men 100-200 kr skulle jag kunna tänka mig.

Permalänk
Medlem

Ahh. Tack TS. Underbart!

Nej, blir inget åtal.

Det är ungefär som att ta en vara i en butik, gå fram och stå i kö till kassan, Komma fram till kassan och säga; "jag måste gå" och lämna produkten på bandet fram till kassörskan.

Jävligt awkward situation, men inte olagligt.

[ Ang flera försäljningar, han har en pall ]

Visa signatur

ѻ Chassi: Temjin TJ08B-E ѻ MOBO: ASUS MAXIMUS VI GENE
ѻ CPU: i7-4770K @ 3,50GHz ѻ RAM: 16GB 1600mhz Corsair Vengeance Pro Black
ѻ GPU: ASUS GeForce GTX780 ѻ PSU: Corsair AX860
ѻ SystemDrive: Intel 520 240GB ѻ HDD1: WD Red 3TB
ѻ Skärm: LG 27EA63