Lämna tillbaka efter förpackningen är öppnad? (teknikmagasinet)

Permalänk
Medlem

Lämna tillbaka efter förpackningen är öppnad? (teknikmagasinet)

Stress köpte ett par mdr-xb400 hörlurar på teknikmagasinet för 500 kr HAHA, jävligt dåligt val av mig och skäms lite över det men var nära på att missa bussen och mina andra hade gått sönder så han inte jämföra priset med andra ställen. Jag kom hem och prövade dom asså har jag öppnat paketet = tagit bort tejpen. Men nu vill jag lämna tillbaka dom.

Går det ens att lämna tillbaka dom eftersom jag öppnat? längst ner på kvittot står det : 30 Dagars öppet köpt! vid retur skall art vara komplett,obegagnat & oskadd"

Vad bör jag säga när jag lämnar in för att få pengarna tillbaka?

Permalänk
Medlem

Om du kan lägga tillbaka allt PRECIS som det var (oskadd förpackning och vara osv) så ska det gå! Säg bara att du vill returnera grejerna

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

i butik gäller inte Ångerrätten

Vissa (De flesta) erbjuder öppet köp som en kundbonus, men den är inte lagstadgad. Ren goodwill från butiken för att ge kunden ett bättre erbjudande, så det sker egentligen på deras egna villkor. De anger som du skriver på kvittot "obegagnad", och eftersom du använt dem så kan de absolut neka dig en retur helt och hållet.

Med det sagt så är många butiker flexibla och det går ofta bra att lämna tillbaka varor ändå. Dock ska du inte gå dit och kräva något, och förvänta dig kanske ett tillgodokvitto på andra varor i samma butikskedja snarare än ett rent återköp

Permalänk
Medlem

Tror inte jag kan det, tejpen e ju klippt och minns inte hur sladdarna låg. ångersrätten då?

Permalänk
Medlem

Ja du får lämna tillbaka, du behöver inte säga nåt, eller bara säg att du inte är nöjd med dom.
Man har rätt att pröva och utvärdera skäligt.

Visa signatur

Corsair Carbide 540 Air|CoolerMaster V1000|Gigabyte Z87X-UD5H|Haswell i7-4770K@4.4|Corsair H100i|G.Skill RipjawsX 2133mhz 16gb|2x Asus GeForce GTX 680 DCII OC (SLI)|Focusrite Scarlett 2i2|AKG 612 Pro|Corsair Vengeance K70 Silver| R.A.T. 7

Permalänk
Medlem

Olika butiker, elgiganten brukar ge tillbaka utan att krångla. Inet tar tillbaka men de drar av 20% av priset (Vilket jag tyckte var jävligt löjligt eftersom det var en dyr pryl som jag bara hade skärt upp tejpen på i princip...).

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memon:

Olika butiker, elgiganten brukar ge tillbaka utan att krångla. Inet tar tillbaka men de drar av 20% av priset.

Skojar du?

Har man inte enligt konsumentköplagen rätt till att öppna produkten om det behövs, för att "utvärdera" produkten? Så länge inte produkten är i förändrat skick ska det väl inte vara några problem eftersom förpackningen inte förändrar skicket på produkten?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lenlye:

Ja du får lämna tillbaka, du behöver inte säga nåt, eller bara säg att du inte är nöjd med dom.
Man har rätt att pröva och utvärdera skäligt.

Nej och

Skrivet av Bakgrund:

Skojar du?

Har man inte enligt konsumentköplagen rätt till att öppna produkten om det behövs, för att "utvärdera" produkten? Så länge inte produkten är i förändrat skick ska det väl inte vara några problem eftersom förpackningen inte förändrar skicket på produkten?

Nej.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av lenlye:

Ja du får lämna tillbaka, du behöver inte säga nåt, eller bara säg att du inte är nöjd med dom.
Man har rätt att pröva och utvärdera skäligt.

Skrivet av Bakgrund:

Skojar du?

Har man inte enligt konsumentköplagen rätt till att öppna produkten om det behövs, för att "utvärdera" produkten? Så länge inte produkten är i förändrat skick ska det väl inte vara några problem eftersom förpackningen inte förändrar skicket på produkten?

Ni pratar om RETURRÄTTEN som regleras i Distansköpslagen.

Detta är inte applicerbart då TS har köpt varan i butik.

Till TS:
Nej du har ingen som helst rätt när det kommer till att lämna tillbaka produkten. Du kan alltid fråga snällt men det är bara ren Goodwill från butiken om de tar i mot den.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Skojar du?

Har man inte enligt konsumentköplagen rätt till att öppna produkten om det behövs, för att "utvärdera" produkten? Så länge inte produkten är i förändrat skick ska det väl inte vara några problem eftersom förpackningen inte förändrar skicket på produkten?

Kameran var köpt i butik så då gäller inte distant köp lagen, de är inte ens tvungna att ta emot grejerna.
Så köp ALDRIG dyra prylar i butik! På nätet har du rätt att undersöka produkten först!

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk

Detsamma händer mig ibland, köper saker utan att tänka. Om jag inte varit alltför våldsam när jag plockat upp det.
Med superlim går många förpackningar att förslutas

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Måste ju va tejp dock? Tror inte jag kan fejka att jag inte öppnat den, får försöka bara va snäll och hoppas på goodwill, eller skickar jag flickvännen med pushup så får hon försöka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypherio:

Måste ju va tejp dock? Tror inte jag kan fejka att jag inte öppnat den, får försöka bara va snäll och hoppas på goodwill, eller skickar jag flickvännen med pushup så får hon försöka

Tror det sistnämnda fungerar bäst, se till att hon går fram till någon ung pöjk som är ny på jobbet också så löser det sig garanterat.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

va bör hon säga då? glömt köpa julklappar?

Permalänk
Medlem

Teknikmagasinet är riktigt sjyssta så vitt jag varit med om. Haft flera produkter som jag haft sönder, men som i butik visat sig inte spela någon större roll. Det är bara "nejmen ojdå, då ska du få ett par nya", så det borde inte vara några problem så länge produkten är i nyskick.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

aha okej men hoppas det går bra då, vill helst ha pengarna tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Skojar du?

Har man inte enligt konsumentköplagen rätt till att öppna produkten om det behövs, för att "utvärdera" produkten? Så länge inte produkten är i förändrat skick ska det väl inte vara några problem eftersom förpackningen inte förändrar skicket på produkten?

Finns absolut 0 som säger att du har rätt till det när varan är köpt i butik.

Till Ts: Gå dit och fråga, är dom snälla så är dom.

Resten folk pratar om är mer bedrägeri än något annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Memon:

Kameran var köpt i butik så då gäller inte distant köp lagen, de är inte ens tvungna att ta emot grejerna.
Så köp ALDRIG dyra prylar i butik! På nätet har du rätt att undersöka produkten först!

Man kan undersöka varor i butiken innan man köper dem. Ångerrätten vid distansköp är till för att kompensera för det faktum att man inte har den möjligheten när man exempelvis handlar på nätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cypherio:

Stress köpte ett par mdr-xb400 hörlurar på teknikmagasinet för 500 kr HAHA, jävligt dåligt val av mig och skäms lite över det men var nära på att missa bussen och mina andra hade gått sönder så han inte jämföra priset med andra ställen. Jag kom hem och prövade dom asså har jag öppnat paketet = tagit bort tejpen. Men nu vill jag lämna tillbaka dom.

Går det ens att lämna tillbaka dom eftersom jag öppnat? längst ner på kvittot står det : 30 Dagars öppet köpt! vid retur skall art vara komplett,obegagnat & oskadd"

Vad bör jag säga när jag lämnar in för att få pengarna tillbaka?

Om du inte kan lämna tillbaks dem är det väl ändå inte hela världen att ha betalt runt 150:- för mycket för dem. Hade du köpt på nätet hade du väl landat på runt 400:- med frakt ändå, kanske något över t o m.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Nej och ...

Nej.

Jo. Man har rätt att utvärdera varan skäligt. Frågan är snarast hur denna kontroll måste ske. Nej i TS specifika fall då det redan är för sent. Vid distansköp så gäller som bekant distansköplagen då du inte har möjlighet att kontrollera varan, och bruten förpackning påverkar inte.
http://www.arn.se/Referat-vanliga-fall/Referat-/Generella-van...

I butik måste du istället kontrollera varan på plats.

Skrivet av hoski:

Man kan undersöka varor i butiken innan man köper dem. Ångerrätten vid distansköp är till för att kompensera för det faktum att man inte har den möjligheten när man exempelvis handlar på nätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar förhållandevis få som vet grundläggande konsumenträtt, ibland blir man mörkrädd hur vissa här på forumet tror att butiker kan bete sig hur som helst, eller friskriva sig från svenska lagar med avtal vilket är väldigt svårt :s Skönt med någon med insikt i alla fall.
Fast det är klart, det kanske är än värre med de folk som finns som tvärtom tror att de kan lämna tillbaks vad som helst (menar inte TS då)

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem

Står det öppet köp 30 dagar på kvittot från butik är det väl ganska givet att de har öppet köp i butik?
Sen vilka vilkor som gäller är kundens ansvar att ta reda på.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bazzie:

Jo. Man har rätt att utvärdera varan skäligt. Frågan är snarast hur denna kontroll måste ske. Nej i TS specifika fall då det redan är för sent. Vid distansköp så gäller som bekant distansköplagen då du inte har möjlighet att kontrollera varan, och bruten förpackning påverkar inte.
http://www.arn.se/Referat-vanliga-fall/Referat-/Generella-van...

I butik måste du istället kontrollera varan på plats.

Jag svarade lenlye och Bakgrund på om man har rätt att öppna förpackningen hemma och sedan lämna retur. En sådan rätt finns inte enligt lagen då varan är köpt i butik. Givetvis baserade jag mitt svar utifrån TS fall. Vet inte varför du drar in Distans och hemförsäljningslagen då den är ointressant i detta fallet.
Nu är det dock så att Teknikmagasinet har vald att ha öppet köp t.om. även om man försiktigt har öppnat förpackningen, så TS bör inte ha något problem att få pengarna tillbaka.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Vägledare

JA! Du kan lämna tillbaka dom sålänge kartongen inte är trasig, och hörlurarna också såklart. Säger detta av personlig erfarenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Skojar du?

Har man inte enligt konsumentköplagen rätt till att öppna produkten om det behövs, för att "utvärdera" produkten? Så länge inte produkten är i förändrat skick ska det väl inte vara några problem eftersom förpackningen inte förändrar skicket på produkten?

Det förändrar intrycket av nästa kund som råkar få den där "begagnade" produkten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Jag svarade lenlye och Bakgrund på om man har rätt att öppna förpackningen hemma och sedan lämna retur. En sådan rätt finns inte enligt lagen då varan är köpt i butik. Givetvis baserade jag mitt svar utifrån TS fall. Vet inte varför du drar in Distans och hemförsäljningslagen då den är ointressant i detta fallet.
Nu är det dock så att Teknikmagasinet har vald att ha öppet köp t.om. även om man försiktigt har öppnat förpackningen, så TS bör inte ha något problem att få pengarna tillbaka.

Absolut, jag antog att det var det du menade, men det var inte särskilt tydligt och då ett antal människor läser trådar som den här för referens så tyckte jag inte att det skadade att förtydliga, speciellt som ditt svar som du själv säger var applicerbart endast i TS specifika fall men knappast gjorde det klart, sen om du måste ta det som personlig kritik så är det inte så mycket jag kan göra åt, det var inte menat som kritik i alla fall. Syftet med citatet var för sammanhang.

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Det förändrar intrycket av nästa kund som råkar få den där "begagnade" produkten...

tejpen är borta annars är de okej

Permalänk
Skrivet av hoski:

Man kan undersöka varor i butiken innan man köper dem. Ångerrätten vid distansköp är till för att kompensera för det faktum att man inte har den möjligheten när man exempelvis handlar på nätet.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet med just det är ofta att man bara får titta på lådan. Lika illa som näthandel. T.ex hörlurar vill man ju prova innan köp, men då är det oftast bättre att chansa och köpa på nätet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag köpt ett par lurar på Teknikmagasinet förut. Jag tyckte att dem satt och tryckte för hårt på öronen så jag lämnade in dem och fick pengarna tillbaka.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

JA! Du kan lämna tillbaka dom sålänge kartongen inte är trasig, och hörlurarna också såklart. Säger detta av personlig erfarenhet

Beror enbart på vilken butik då det är 100% goodwill att göra så.
Dom kan lika gärna säga nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypherio:

Stress köpte ett par mdr-xb400 hörlurar på teknikmagasinet för 500 kr HAHA, jävligt dåligt val av mig och skäms lite över det men var nära på att missa bussen och mina andra hade gått sönder så han inte jämföra priset med andra ställen. Jag kom hem och prövade dom asså har jag öppnat paketet = tagit bort tejpen. Men nu vill jag lämna tillbaka dom.

Går det ens att lämna tillbaka dom eftersom jag öppnat? längst ner på kvittot står det : 30 Dagars öppet köpt! vid retur skall art vara komplett,obegagnat & oskadd"

Vad bör jag säga när jag lämnar in för att få pengarna tillbaka?

Jag förstår inte problemet egentligen. De var dyrare där, men du fick dem direkt. Varför ska Teknikmagasinet stå för förlusten för du är stressad och beslutar dig för att köpa. Hade du tyckt det varit okej att köpa ett par hörlurar där man ser förpackningen är öppnad? Det hade inte jag... vill inte ha någon annans öronvax på mina lurar. Så behåll dem och se till att ladda ner prisjakt appen till nästa gång.

Visa signatur

Har en tyst dator.