Permalänk
Medlem

"Ah men vafan"- Död Pixel

Ja, ni kanske förstår. Såg nyss att jag har fått en död pixel, kanske fler hopklumpade(?). Det gäller en ny Sony w905. Googlade lite snabbt hittade att man kunde fixa den om pixeln bara hade fastnat. Då skulle pixeln vara någon sorts färg. Om den var vit, så var den död och enbart panelbyte kan fixa det(?). Helt ärligt, ser fan inte om den är vit eller rosa, ser vit ut i mitten men rosa ut mot kanterna.

Undrar nu, vet någon hur Elgiganten, där jag köpte den, hanterar sånt här? Den är inte mer än 2 veckor gammal tror jag. Hittade ingen policy på det eller liknande.

Fan :/

Edit: Hittade några gamla trådar om Sony 100% Pixelgaranti, hittar dock inget officiellt. Men om det nu stämmer är det bara att ringa Elgiganten och gå igenom all trubbel med en reparation eller byta?

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibben:

Ja, ni kanske förstår. Såg nyss att jag har fått en död pixel, kanske fler hopklumpade(?). Det gäller en ny Sony w905. Googlade lite snabbt hittade att man kunde fixa den om pixeln bara hade fastnat. Då skulle pixeln vara någon sorts färg. Om den var vit, så var den död och enbart panelbyte kan fixa det(?). Helt ärligt, ser fan inte om den är vit eller rosa, ser vit ut i mitten men rosa ut mot kanterna.

Undrar nu, vet någon hur Elgiganten, där jag köpte den, hanterar sånt här? Den är inte mer än 2 veckor gammal tror jag. Hittade ingen policy på det eller liknande.

Fan :/

Edit: Hittade några gamla trådar om Sony 100% Pixelgaranti, hittar dock inget officiellt. Men om det nu stämmer är det bara att ringa Elgiganten och gå igenom all trubbel med en reparation eller byta?

På Elgigantens hemsida (http://www.elgiganten.se/cms/s-EcasGQVtXMAAAAEvfr5oC.PG/ljud-...) så hittar man ett standardsvar:

Citat:

Skärmen består av ett stort antal ljuspunkter, så kallade pixlar. Några av dessa kan vara defekta utan att det betraktas som ett fabrikationsfel. De flesta tillverkare följer en internationell standard för vilka gränsvärden som gäller, medan andra har 100% pixelgaranti. Det innebär att en felaktiga pixel ger rätt till utbyte eller reparation.

D.v.s det är respektive tillverkares pixelgaranti som gäller. Det verkar dock svårt att få fram något om Sonys garanti från de själva, dock hittade jag följande citat från Dustin:

Citat:

100% Pixelgaranti
Sony Sverige erbjuder 100% pixelgaranti på alla sina lcd-tv apparater och hemmabioprojektorer köpta efter 1:a april 2007. Garantin gäller från och med inköpstillfället och två år frammåt. Detta innebär en ökad trygghet för dig som kund och är ytterligare en anledning att välja Sony.

Nu är dock det citat från en utgången modell, men kollar man på Dustins sida för samlade pixelgarantier så står det bara på Sonys PDF 100% pixelgaranti i form av en bild. Sedan så vet man inte hur uppdaterat och aktuell den är heller.

Jag hade förfrågat Elgiganten, Sony (och även Dustin) och se vad de säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswb:

På Elgigantens hemsida (http://www.elgiganten.se/cms/s-EcasGQVtXMAAAAEvfr5oC.PG/ljud-...) så hittar men ett standardsvar:

D.v.s det är respektive tillverkares pixelgaranti som gäller. Det verkar dock svårt att få fram något om Sonys garanti från de själva, dock hittade jag följande citat från Dustin:

Nu är dock det citat från en utgången modell, men kollar man på Dustins sida för samlade pixelgarantier så står det bara på Sonys PDF 100% pixelgaranti i form av en bild. Sedan så vet man inte hur uppdaterat och aktuell den är heller.

Jag hade förfrågat Elgiganten, Sony (och även Dustin) och se vad de säger.

Du verkar har hittat lite mer info om just Sony's 100% pixelgaranti och det ser ju ut som att det fortfarande gäller. Så ser väl ljust ut på den fronten. Tack!

Dock skulle jag vilja försöka bli av med pixelfelet utan ett byte, iaf försöka innan jag börjar strula med ett Tv byte :/ Laddade ner något PixelFix program som spammar röd grön och blå konstant över pixel, vilket ska kunna hjälpa dock så behöver det stå på flera timmar för resultat. Tänkte försöka nu över natten, men tv tappar signal till dator om man inte gör något med datorn hur fixar jag det?
Tack

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780

Permalänk
Medlem

Elgiganten har 30 dagars öppetköp. Lämna tillbaka bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traebit:

Elgiganten har 30 dagars öppetköp. Lämna tillbaka bara.

Men hur funkar det, är ju fortfarande nöjd med TV:n bara att jag fått en död pixel

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibben:

Men hur funkar det, är ju fortfarande nöjd med TV:n bara att jag fått en död pixel

Lämna tillbaka varan och sedan köp en ny likadan dagen efter.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Lämna tillbaka varan och sedan köp en ny likadan dagen efter.

Så någon annan stackars jävel får köpa en trasig TV?

Snelt.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Lämna tillbaka varan och sedan köp en ny likadan dagen efter.

Köpte ju denna Tv för 9k ord.pris 15k, glömde säga det. Så då går det inte va?

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780

Permalänk

Har du ringt Sony och frågat? Vet att Samsung hade noll-tolerans på sin pixel garanti förut.

Eller jag kollade med Syrran på supporten, hon sa att de har pixelgaranti så länge det inte är en svart pixel.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Skrivet av vibben:

Köpte ju denna Tv för 9k ord.pris 15k, glömde säga det. Så då går det inte va?

Varför skulle det inte gå?

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Skrivet av Lindqvist:

Varför skulle det inte gå?

För att om de har höjt priset så förlorar han massor på den affären.

Till TS: Jag hade bara ringt Sonys support och frågat, enklast så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnNickeMan:

Har du ringt Sony och frågat? Vet att Samsung hade noll-tolerans på sin pixel garanti förut.

Eller jag kollade med Syrran på supporten, hon sa att de har pixelgaranti så länge det inte är en svart pixel.

Ah, schysst, hur åtgärdar de felen? byte eller reparation?

Skrivet av Lindqvist:

Varför skulle det inte gå?

Det var på rea, rean är slut. Missar jag något?

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780

Permalänk
Skrivet av vibben:

Ah, schysst, hur åtgärdar de felen? byte eller reparation?

Det var på rea, rean är slut. Missar jag något?

Det är väl fortfarande garantii.

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindqvist:

Det är väl fortfarande garantii.

well, ja. Men nu var frågan hur jag skulle lösa det med att lämna tillbaka tv:n på öppet köp för att sedan köpa en dagen efter i affären. Alltså inte tillgå garantin

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780

Permalänk
Medlem

så 6k rabatt och en död pixel o det börjas gnällas? köpte min asus vg24q whatevever med 144hz, direkt från box en död svart pixel i högra botten hörnet, skärmen kosta UTAN rabatt 350€ så typ 3000 kr. Orkar inte gnälla på asus, forum osv för det.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

så 6k rabatt och en död pixel o det börjas gnällas? köpte min asus vg24q whatevever med 144hz, direkt från box en död svart pixel i högra botten hörnet, skärmen kosta UTAN rabatt 350€ så typ 3000 kr. Orkar inte gnälla på asus, forum osv för det.

Du måste ha en större plånbok än vad jag har. När jag betalar med mina hårt arbetade pengar så vill jag ha det jag förväntar mig att jag köper, i detta fall en Tv utan några döda pixlar med en svin bra bild. Nu råkade jag få en död pixel, och vände mig till ett forum för att kolla om någon visste hur det hanterades. Antar att jag likaväl kunde ringt Sony eller Elgiganten direkt för att slippa göra folk upprörda. Var absolut inte min intention.

Tack för svar ni andra

Edit: Skrivfel

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780

Permalänk
Skrivet av vibben:

Du måste ha en större plånbok än vad jag har. När jag betalar med mina hårt arbetade pengar så vill jag ha det jag förväntar mig att jag köper, i detta fall en Tv utan några döda pixlar med en svin bra bild. Nu råkade jag få en död pixel, och vände mig till ett forum för att kolla om någon visste hur det hanterades. Antar att jag likaväl kunde ringt Sony eller Elgiganten direkt för att slippa göra folk upprörda. Var absolut inte min intention.

Tack för svar ni andra

Edit: Skrivfel

Tror du måste skicka in den på reparation, så byter de ut hela panelen.
På Samsung hade man i städer sådan service att en tekniker skickades ut till dig och reparerade TVn på plats. (ingen aning om Sony har det)

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

så 6k rabatt och en död pixel o det börjas gnällas? köpte min asus vg24q whatevever med 144hz, direkt från box en död svart pixel i högra botten hörnet, skärmen kosta UTAN rabatt 350€ så typ 3000 kr. Orkar inte gnälla på asus, forum osv för det.

Vadå, ifall tillverkaren har en pixelgaranti som (möjligtvis) beviljar reparation/utbyte så borde man ändå få ha rätt att utnyttja den? Bara för att man själv har köpt en produkt från en tillverkare med mindre bra garanti så ska man väl inte vara nedlåtande mot andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

så 6k rabatt och en död pixel o det börjas gnällas? köpte min asus vg24q whatevever med 144hz, direkt från box en död svart pixel i högra botten hörnet, skärmen kosta UTAN rabatt 350€ så typ 3000 kr. Orkar inte gnälla på asus, forum osv för det.

Det är väl upp till dig, om du kan leva med en död pixel eller ej. Prisnivån spelar egentligen ingen roll.
Om det inte uttryckligen står i annonsen att produkten är prisnedsatt p.g.a pixelfel.

På en TV där man oftast sitter lite längre ifrån en datorskärm kan man kanske leva med det eller inte, beror på hur känslig man är.
Dessutom kan du inte "gnälla" på Asus, därför att Asus lämnar inte garanti mot ett pixelfel, på den modellen.

ASUS:
" För alla andra skärmar gäller max 3 pixlar som lyser i fel färg samt max 5 mörka pixlar. "

Så bara för att TS fått ett bra pris på en TV, nedsatt med 6k, så ska han inte behöva acceptera en felaktig vara.
Dessutom inte när det verkar som att Sony har 100% pixelgaranti.

Skrivet av vibben:

Du måste ha en större plånbok än vad jag har. När jag betalar med mina hårt arbetade pengar så vill jag ha det jag förväntar mig att jag köper, i detta fall en Tv utan några döda pixlar med en svin bra bild. Nu råkade jag få en död pixel, och vände mig till ett forum för att kolla om någon visste hur det hanterades. Antar att jag likaväl kunde ringt Sony eller Elgiganten direkt för att slippa göra folk upprörda. Var absolut inte min intention.

Tack för svar ni andra

Edit: Skrivfel

Personligen skulle jag kontakta Sony först.
Har du tur kan de t.om eventuellt erbjuda hämtning av den trasiga TVn.

Är TVn inom 30-dagars öppet köp, kan du iofs lämna tillbaka den, men då får du ju bara pengarna tillbaka och dessutom får nästa stackare samma fel.
Så det är egentligen inte jätte snällt att hävda öppet köp, mot nästa medmänniska.

Å andra sidan om du kräver reklamation så bör du få en likvärdig vara.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid prova fixa det själv med Undead pixel, gratis program.
http://www.idg.se/2.1085/1.127532

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Du kan alltid prova fixa det själv med Undead pixel, gratis program.
http://www.idg.se/2.1085/1.127532

Jag har testat det programet utan lycka. Tack ändå.

Kan uppdatera med att jag mailade på sony och Elgiganten. Sony vill ha en bild på pixel för att bedöma om det var inom ramarna för ett pixelfel. Jag anser att det betyder väl inte 100% pixelgaranti då
Elgiganten hänvisade enbart till sony.

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vibben:

Jag har testat det programet utan lycka. Tack ändå.

Kan uppdatera med att jag mailade på sony och Elgiganten. Sony vill ha en bild på pixel för att bedöma om det var inom ramarna för ett pixelfel. Jag anser att det betyder väl inte 100% pixelgaranti då
Elgiganten hänvisade enbart till sony.

100% pixelgaranti gäller, dom vill bara kolla om det är pixel eller subpixel-fel du har. En pixel består av tre subpixlar, en röd, en grön och en blå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

100% pixelgaranti gäller, dom vill bara kolla om det är pixel eller subpixel-fel du har. En pixel består av tre subpixlar, en röd, en grön och en blå.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur vet jag om der är ett pixel eller subpixel-fel? Pixel lyser rosa med vitt runt om.
Tack för din input.

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vibben:

Hur vet jag om der är ett pixel eller subpixel-fel? Pixel lyser rosa med vitt runt om.
Tack för din input.

Om en hel pixel är trasig lyser den vitt, är en subpixel trasig lyser den i rött, blått eller grönt.
Det låter på din TV som att den har en hel pixel trasig, så ta ett kort på den och skicka in till Sony jag tror att dom kommer säga samma sak att det är en hel pixel som är trasig.

Har du möjlighet att koppla datorn till din TV så kan du använda dig av denna sida för att hitta felaktiga pixlar, både mörka och ljusa.
http://www.gdargaud.net/Hack/DeadPixels.html