Kan det här ha orsakat problem (se bifogad bild)

Permalänk
Medlem

Kan det här ha orsakat problem (se bifogad bild)

Hallå där, ny på sweclockers och är totalt datorokunning. Men i alla fall, min dator har strulat duktiga tag och jag har felsökt det mesta man kan göra, googlat mig fram till det mesta men hittade inga fel. Tar te.x 1-2 minuter att öppna en bild ibland, när jag spelar spel så som CS:go, eller andra fullskärms spel så random kraschar det bara ibland och dessutom så fps droppar jag somfan.

I alla fall, så fick jag för mig att det var någe fel på nätagget, och eftersom jag hade ett låg hemma ett AX750, så gav jag mig på att byta min första dator del någonsin, tog dryga 2 timmar att krångla ihop allt.
Efter jag hade bytt så kollade jag på 24pins kontakten på mitt förra nätagg, och det såg ut så här (se bild) Kan det ha påverkad datorn på något sätt?, te.x att den har försett för lite ström till vad vet jag, Allt?

Nu funkar den betydligt bättre, och nästa inköp blir en ssd för att snabba upp lite.

http://i41.tinypic.com/jl0vmo.jpg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Overkord:

Hallå där, ny på sweclockers och är totalt datorokunning. Men i alla fall, min dator har strulat duktiga tag och jag har felsökt det mesta man kan göra, googlat mig fram till det mesta men hittade inga fel. Tar te.x 1-2 minuter att öppna en bild ibland, när jag spelar spel så som CS:go, eller andra fullskärms spel så random kraschar det bara ibland och dessutom så fps droppar jag somfan.

I alla fall, så fick jag för mig att det var någe fel på nätagget, och eftersom jag hade ett låg hemma ett AX750, så gav jag mig på att byta min första dator del någonsin, tog dryga 2 timmar att krångla ihop allt.
Efter jag hade bytt så kollade jag på 24pins kontakten på mitt förra nätagg, och det såg ut så här (se bild) Kan det ha påverkad datorn på något sätt?, te.x att den har försett för lite ström till vad vet jag, Allt?

Nu funkar den betydligt bättre, och nästa inköp blir en ssd för att snabba upp lite.

http://i41.tinypic.com/jl0vmo.jpg

http://i41.tinypic.com/jl0vmo.jpg

Den där skall vara tom. Du har snarare överhettning/HDD-problem.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Har kört diverese tester som testar cpu, graffikkort, hårddisk och hittar inga fel.
kört med CPUID CPU-Z, MSI Afterburner, MSI Kombustor, HD Tune Pro & testar Valley Benchmark. Hittar ingenting som verkar konstigt, vad skulle det kunna vara isf?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Overkord:

Har kört diverese tester som testar cpu, graffikkort, hårddisk och hittar inga fel.
kört med CPUID CPU-Z, MSI Afterburner, MSI Kombustor, HD Tune Pro & testar Valley Benchmark. Hittar ingenting som verkar konstigt, vad skulle det kunna vara isf?

Har du sett vad för temperaturer du får under t.ex Prime95 och furmark?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Hade i runda slingor runt 68-71 grader. Vet inte vad som e bra o dåligt riktigt.

Så här såg det ut när jag testade FurMark, vet inte vad det visar, är nybörjare inom denna front, är det någonting som är fel där? Förutom att fpsen är jävligt taskig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Overkord:

Hade i runda slingor runt 68-71 grader. Vet inte vad som e bra o dåligt riktigt.

Så här såg det ut när jag testade FurMark, vet inte vad det visar, är nybörjare inom denna front, är det någonting som är fel där? Förutom att fpsen är jävligt taskig

http://i39.tinypic.com/2wgd4j9.jpg

Phenom2 skall aldrig gå över 62c. Var det på processorn det var 68-71c?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

hur ser jag hur varm cpun blir?, för nu hade jag 85-86 grader, men tror det är graffikkortet den visar?

EDIT: Hoppade in i CS:GO nu, o tabbade ur i mellan åt, kollade igenom msi afterburner. Och den visade att jag maxade en temperatur på 73 på GPUN. det är alltså på tok för högt?, vad gör man åt det?, köper ny eller finns det någon fix? För jag antar att det handlar om överhättning isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overkord:

hur ser jag hur varm cpun blir?, för nu hade jag 85-86 grader, men tror det är graffikkortet den visar?

EDIT: Hoppade in i CS:GO nu, o tabbade ur i mellan åt, kollade igenom msi afterburner. Och den visade att jag maxade en temperatur på 73 på GPUN. det är alltså på tok för högt?, vad gör man åt det?, köper ny eller finns det någon fix? För jag antar att det handlar om överhättning isf?

Du får väldigt gärna skriva full spec på datorn... lite lättare att hjälpa dig då. (Sen kan du lägga det i din signatur också.)
GPU brukar vara ok under 85-90ºc. Det är din CPU (Phenom II? ) som inte ska vara över 62ºc)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Processor - AMD Phenom(tm) II X4 965 Processor
Grafikkort - AMD Radeon HD 5800 Series
Moderkort - M4A785TD-V EVO
4GB RAM - osäker på vad jag har där, kan öppna burken om det behövs
Hårddisk - SAMSUNG HD 103SJ ATA
Chassi - Cooler master HAF 922

Tror det är allt, hojja till om jag glömt någonting.

I alla fall, vart ser hur varm CPUn blir då?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ladda ner hwmonitor eller liknande.
http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Visa signatur

asd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Overkord:
Citat:

§ 4
Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Nu är du varnad

MVH
Moderator Shimonu

Permalänk
Medlem

Alright, ska ha det i åtanke! tack.

Som tidigare skrivare sa så skulle min processor inte gå över 62 grader, Kollade nu och den är mellan 62-65 efter jag kört benchmark o cs:go~, kanske beror på att kylpastan är gammal eller utsliten? och 2-3 grader mer kan väl inte vara så farligt? så överhettning är att utesluta?
Vad kan det vara annars som orsakar fps drops & allt allmänt lagg? - Datorn är nyformaterad dessutom, inga onödiga program, rensat cache, stallt in för bästa prestanda i windows osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overkord:

Hallå där, ny på sweclockers och är totalt datorokunning. Men i alla fall, min dator har strulat duktiga tag och jag har felsökt det mesta man kan göra, googlat mig fram till det mesta men hittade inga fel. Tar te.x 1-2 minuter att öppna en bild ibland, när jag spelar spel så som CS:go, eller andra fullskärms spel så random kraschar det bara ibland och dessutom så fps droppar jag somfan.

I alla fall, så fick jag för mig att det var någe fel på nätagget, och eftersom jag hade ett låg hemma ett AX750, så gav jag mig på att byta min första dator del någonsin, tog dryga 2 timmar att krångla ihop allt.
Efter jag hade bytt så kollade jag på 24pins kontakten på mitt förra nätagg, och det såg ut så här (se bild) Kan det ha påverkad datorn på något sätt?, te.x att den har försett för lite ström till vad vet jag, Allt?

Nu funkar den betydligt bättre, och nästa inköp blir en ssd för att snabba upp lite.

http://i41.tinypic.com/jl0vmo.jpg

http://i41.tinypic.com/jl0vmo.jpg

Det brukar vara så med datorkomponenter att de bara brukar funka eller inte funka.......... så du kan nog utesluta att PSU:n (nätaggregatet) är trasigt........... jag menar att PSU:n bara är till för att försörja datorn med ström.......... och jag kan inte se nått fel på 24-pinnaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overkord:

Alright, ska ha det i åtanke! tack.

Som tidigare skrivare sa så skulle min processor inte gå över 62 grader, Kollade nu och den är mellan 62-65 efter jag kört benchmark o cs:go~, kanske beror på att kylpastan är gammal eller utsliten? och 2-3 grader mer kan väl inte vara så farligt? så överhettning är att utesluta?
Vad kan det vara annars som orsakar fps drops & allt allmänt lagg? - Datorn är nyformaterad dessutom, inga onödiga program, rensat cache, stallt in för bästa prestanda i windows osv.

Det kan väl inte alls uteslutas att CPU throttlar, för att hålla ner temperaturen?

Har du rensat cpu-kylaren från damm?

Vad har du för cpu-kylare?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

processorn klockar ned sig ner till 800 mhz i värsta fall när den når dessa temperaturer så det kan gott och väl vara orsaken...

kika på en ny för iallafall 350 kr.

t ex
lite mindre modellen av min och klarar av överklockning en hel del om du vill sätta igång med det också.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=752838&o=inkfrakt

borde vara låg nog för de flesta chassien som är tower och tar atx moderkort.

du kan lösa problemet tillfälligt genom att sänka spänningen din processor får till t ex 1,275 och testa spela ett tag.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Är Processor kylaren dammig så gör du rent den. Montera om kylaren rätt och ordentligt vilket ofta kräver att man också ta ut moderkortet.

Folk är otroligt dåliga på att montera kylaren och lika urdåliga på att kontrollera jobbet. Många lovar och svär att de monterat och kollat den hundra gången innan de erkänner att ett ben eller nåt fortfarande satt dåligt. Vissa hade inte ens tagit bort plastskyddet under kylaren trots att de lovat att de gjort det också.