Det är själva grundidén, filosofin och grunddesignen som saknas idag. WoW idag är som ett tomt spel.
Det saknar känsla, själ och nyfikenheten som fanns i Vanilla och till viss del i TBC.
WoW har blivit så extremt linjärt och rakt framåt nuförtiden vilket gör att folk upplever just samma och samma hela tiden trots nytt kontent och ny rustning.
Att ta tillbaka just Vanilla WoW som det var tror jag inte är en väg att gå, men att gå tillbaka till grundkonceptet som började WoW är nog den rätta vägen.
Jag började själv i mitten av TBC och märkte direkt i WOTLK hur allt gick från färgglatt, mystiskt och stort till grått enkelt och tråkigt. Och då var WOTLK bra jämfört med Cataclysm, MoP kom jag till level 86 innan jag gav upp, för det var exakt samma som väntade vid 90 som väntade vid 85. Har däremot spelat Vanilla privat och även kört level i level 60 guilds i WOTLK.
Några saker som har blivit väldigt fattigt nu jämfört med vanilla till exempel:
*Quest på max level, och då menar jag långa kedjor med riktigt värdefulla grejer som belöning
*Crafting Items - Kolla i vanilla hur mycket olika items du kunde behöva för olika recept i professions - t.ex http://www.wowhead.com/item=12809#reagent-for
*Instancer - Instancerna var ganska olika varandra i Vanilla, vissa var skitlånga, vissa var korta, vissa behövde nycklar för att komma åt alla ställen, vissa var till och med 10 man. Vissa instancer var man tvungen att gå igenom för att ta sig till raids. Vissa sträckte sig över flera olika levlar, osv. Idag är alla linjerade från början till slut på samma level genom hela, väldigt monotomt med andra ord.
*Equipment - items var mer unika i Vanilla, där fanns det inte tre cloth shoulders med identiska stats förutom att en hade Haste, en Crit och en Hit som dessutom såg lika ut med olika färgscheman.
*Flying mounts var ett stort misstag, tyckte folk det tog lång tid att flyga är Snabbare flight paths vägen att gå.
*PvP - Arena var ett bra tillägg, men problemet blev att det blev allt PvP stod för, och WPvP hamnade i graven. Samtidigt här vart det samma sak med items att det vart väldigt samma sak varje expansion och säsong. T.ex. kunna loota andra spelare och få items i WPvP hade varit guld värt, förutsatt att dropratesen hade varit på lagom nivå, dvs ca 2-3x dropraten för mobs och med unika items.
*Raidsen - Lika där som instancer, förutom att visserligen har mekanikerna tillfört en del i nyare expansioner men tycker fortfarande att dom är mer monotoma idag än förut.
*Låg level betydde faktiskt nånting förut, idag är allt under högsta leveln bara mat för den som vill levla upp till högsta leveln. kolla t.ex. Twinking som var jättestort förut, vissa hatade dom men det tillförde mer än det förstörde med tanke på alla moment med höglevlade som kom till räddning ute i världen när dessa "jobbiga typer" kom och gankade, bara en sån sak.
Med andra ord, inget i Vanilla var hugget i sten, alla raids följde inte samma koncept eller ramverk, inte heller instancerna, eller alla items, eller PvP.
Det gjorde att det vart mer olikheter, vilket gav spelet en karaktär och känsla, samtidigt som det vart mer långlivat och kändes större.
Det var alla dessa små (oftast imperfekta) detaljer som gjorde Vanilla WoW så bra som det var.