Permalänk

Ljuddämpa vattenpump!

Det är så att min dator låter mycket och jag har börjat bli trött på det då under filmtittande och tysta scener som gör att man blir tokig!.
Har en 230 fläkt och 4 stycken 120 fläktar med vattenkylning i, insåg efter lite sökande att det var vattenpumpen som väsnades och kommer att försöka göra någonting åt det.

Är det någon som har något tips på hur man kan göra för att få den bli tyst?

De förslag jag har är att klä in pumpen i ljudisolerande matta eller liknande. Funkar det?

Kom med förslag!

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk

Jag har samma problem. Jag trodde att jag isolerat pumpen från chassit men testade att lyfta pumpen med handen från chassit och på så vis helt isolera pumpen. Då blev det tyst. Jag tror alltså inte att du har problemet att pumpen låter utan snarare att pumpen trots, säkerligen, lite isolering från chassit ändå ger upphov till ljud och vibrationer med chassit. Testa att ta loss pumpen och hålla den från chassit. Om det löser problemet så behöver du ju inte isolera hela pumpen. Bara isolera pumpen från chassit.

Har dock inte orkat fixa mitt oljud än. Är lite lat. Men i mitt fall så är alltså pumpen för dåligt isolerat från chassit.

Visa signatur

Lägenheten: i72600k @ 3.4 GHz; HD 7970; 8 GB ram; Cooler Master HAF 922.
Frugans: AMD phenom2 X4 955 @ stock; HD5850; 4GB ram; antec skitchassi
Sommarstugan: i3 540 @ 4.3 GHz; HD 5850; 4 GB ram; Cooler Master CM storm

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du inte skriver vad det är för pump så kan jag inte ge specifik hjälp men något sånt här http://www.coolerkit.se/shop/phobya-noise-destructor-2826p.ht... kan hjälpa om det är vibrationer som fortplantar sig i chassit. Om du tex har en EK 2.2 så är det enklaste att byta pump till D5 eller DCC.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk

Tack för snabba svar!

Skrivet av frilansare:

Jag har samma problem. Jag trodde att jag isolerat pumpen från chassit men testade att lyfta pumpen med handen från chassit och på så vis helt isolera pumpen. Då blev det tyst. Jag tror alltså inte att du har problemet att pumpen låter utan snarare att pumpen trots, säkerligen, lite isolering från chassit ändå ger upphov till ljud och vibrationer med chassit. Testa att ta loss pumpen och hålla den från chassit. Om det löser problemet så behöver du ju inte isolera hela pumpen. Bara isolera pumpen från chassit.

Har dock inte orkat fixa mitt oljud än. Är lite lat. Men i mitt fall så är alltså pumpen för dåligt isolerat från chassit.

Det är nog rätt så stor chans att det kan vara problemet, jag får ta och se efter om det kan vara problemet.

Skrivet av Ten:

Med tanke på att du inte skriver vad det är för pump så kan jag inte ge specifik hjälp men något sånt här http://www.coolerkit.se/shop/phobya-noise-destructor-2826p.ht... kan hjälpa om det är vibrationer som fortplantar sig i chassit. Om du tex har en EK 2.2 så är det enklaste att byta pump till D5 eller DCC.

jag har en EK-DCP 4.0 pump och kommer inte byta tyvärr, den fungerar klockrent men väsnas något onödigt.

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk
Discokungen

Sätt den på en bit skumgummi eller dylikt. En tvättsvamp? Det hjälper något enormt på min D5 som inte hörs ALLS efter det.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av JonteBondues:

jag har en EK-DCP 4.0 pump och kommer inte byta tyvärr, den fungerar klockrent men väsnas något onödigt.

Tyvärr kan jag meddela att du aldrig kommer få den pumpen i närheten av tyst oavsett åtgärd (så länge du inte ställer datorn i ett annat rum). Det är helt enkelt en riktig skitpump som låter och vibrerar en massa.

Permalänk
Medlem

Bygg en liten ljuddämpad låda och sätt den i?

Glad att jag valde en D5 (VP655) till mitt bygge. Den var dyr, men det verkar det vart värt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Tyvärr kan jag meddela att du aldrig kommer få den pumpen i närheten av tyst oavsett åtgärd (så länge du inte ställer datorn i ett annat rum). Det är helt enkelt en riktig skitpump som låter och vibrerar en massa.

Har samma erfarenhet av den pumpen tyvärr. Det är verkligen en skitpump.
Man kan lindra smärtan, men aldrig få den att försvinna, typ så är det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Bygg en liten ljuddämpad låda och sätt den i?

Glad att jag valde en D5 (VP655) till mitt bygge. Den var dyr, men det verkar det vart värt.

Som allting, man får vad man betalar för. Det är bara dumt att vara dumsnål.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Lägg en liten tvättsvamp under!

Permalänk
Medlem

Dämpade min 4.0a genom att sänka spänningen och därmed flödet. Enorm skillnad. Tror det sliter mer på pumpen, men den har fungerat klockrent i snart ett år med kraftigt sänkt flöde. Pajar den så köper jag helt enkelt en ny TYST pump.

Permalänk

Väldigt off-topic: Är inte halva grejen med vattenkylning att det ska vara tyst samtidigt som det har en bättre värmeledningsförmåga än luft? Det känns nämligen som att var och varannan person nu för tiden har någon form av bekymmer med att deras vattenkylningssystem inte lever upp till deras förhoppningar gällande ljudnivån, oftast tack vare pumpen. Folk köper vattenkylningsanordningar från flertalet olika tillverkare i hopp om att få en överlägsen kylning, jämfört med alternativen på luftkylningsfronten, och en väldigt tyst dator – men i många fall torskar på båda punkter, ironiskt nog.

Det verkar som att luftkylning fortfarande är att föredra om man vill få en fin balans mellan säkerhet (ingen risk för vattenläckage), kylning och ljudnivå. Har jag uppfattat någonting fel eller är det faktiskt så här situationen ser ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Väldigt off-topic: Är inte halva grejen med vattenkylning att det ska vara tyst samtidigt som det har en bättre värmeledningsförmåga än luft? Det känns nämligen som att var och varannan person nu för tiden har någon form av bekymmer med att deras vattenkylningssystem inte lever upp till deras förhoppningar gällande ljudnivån, oftast tack vare pumpen. Folk köper vattenkylningsanordningar från flertalet olika tillverkare i hopp om att få en överlägsen kylning, jämfört med alternativen på luftkylningsfronten, och en väldigt tyst dator – men i många fall torskar på båda punkter, ironiskt nog.

Det verkar som att luftkylning fortfarande är att föredra om man vill få en fin balans mellan säkerhet (ingen risk för vattenläckage), kylning och ljudnivå. Har jag uppfattat någonting fel eller är det faktiskt så här situationen ser ut?

Exakt, en allmän missuppfattning! Vill man ha ett TYST system så är det luftkylning som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Väldigt off-topic: Är inte halva grejen med vattenkylning att det ska vara tyst samtidigt som det har en bättre värmeledningsförmåga än luft? Det känns nämligen som att var och varannan person nu för tiden har någon form av bekymmer med att deras vattenkylningssystem inte lever upp till deras förhoppningar gällande ljudnivån, oftast tack vare pumpen. Folk köper vattenkylningsanordningar från flertalet olika tillverkare i hopp om att få en överlägsen kylning, jämfört med alternativen på luftkylningsfronten, och en väldigt tyst dator – men i många fall torskar på båda punkter, ironiskt nog.

Det verkar som att luftkylning fortfarande är att föredra om man vill få en fin balans mellan säkerhet (ingen risk för vattenläckage), kylning och ljudnivå. Har jag uppfattat någonting fel eller är det faktiskt så här situationen ser ut?

Som jag skrev innan, man får vad man betalar för. Sen kan man ju rätt lätt tänka ut resten (hoppas jag)

Vattenkylning är dyrare än luft, och om man vill ha fin balans som du skriver, så kostar det.

Det finns luftkylare med skitfläktar som låter satan, och det finns luftkylare med bättre fläktar som är tysta.
Och det finns skitpumpar som låter satan, och det finns riktigt bra pumpar som inte låter mycket alls.

Så att dra en slutsats "att var och varannan person nu för tiden har någon form av bekymmer med att deras vattenkylningssystem inte lever upp till deras förhoppningar gällande ljudnivån, oftast tack vare pumpen" blir lite fel, då det är bara dom som har köpt skitpumpar som är högljuda, som skriver av sig och klagar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Väldigt off-topic: Är inte halva grejen med vattenkylning att det ska vara tyst samtidigt som det har en bättre värmeledningsförmåga än luft? Det känns nämligen som att var och varannan person nu för tiden har någon form av bekymmer med att deras vattenkylningssystem inte lever upp till deras förhoppningar gällande ljudnivån, oftast tack vare pumpen. Folk köper vattenkylningsanordningar från flertalet olika tillverkare i hopp om att få en överlägsen kylning, jämfört med alternativen på luftkylningsfronten, och en väldigt tyst dator – men i många fall torskar på båda punkter, ironiskt nog.

Det verkar som att luftkylning fortfarande är att föredra om man vill få en fin balans mellan säkerhet (ingen risk för vattenläckage), kylning och ljudnivå. Har jag uppfattat någonting fel eller är det faktiskt så här situationen ser ut?

Det finns två anledningar till detta, enkelt sammanfattat beror detta på:

1) Folk köper Corsairs och Antecs färdiga slutna system och tror att de ska få en bra vattenkylning. Dessa paket är en helt annan sak än en custom loop och inget som har med denna tråden att göra.

2) Många köper de färdiga EK paketen på tex Inet nu och dessa paket innehåller riktiga skit pumpar som låter massor.
EK har dock börjat sälja D5or under sitt märke nu så förhoppningsvis dyker de upp i de färdiga paketen också även om jag inte tror på det själv då det blir dyrare paket i så fall...

Kort och gott, ett bra och tyst kylningssystem kostar. Köper man en billig pump till sin vattenkylning så låter den illa precis som en billig fläkt till din luftkylare kommer låta illa.

Permalänk
Medlem

Kör min DCP 4.0 på 5v just nu och den är knäpptyst. Skulle köra på 7v men har ingen kontroller som orkar med den så jag provade 5v från molexen och den startar och tuffar på. Tempsen samma som på 12v

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk

Kortfattat sagt så är de pumpar som dånar lite skit? Är det inte så att i första prioritet går på funktion på hur bra/dålig en vara är?

Back to topic:

Av de som gått efter tråden har jag som sammanfattning att säga att man kan sänka spänningen till pumpen, vibbrationsdämpa pumpen från chassit med någon skumgummi bit och dämpa hela pumpen mha. ljuddämpningsmaterial.

Anledningen till att jag skapade tråden var att jag ville ha tips på hur man kan få den tyst inte att jag ska köpa en ny.

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk
Desk Master

jag löste detta med gelatin. Det sätter sig fint i det efter en tid. Ca 1 cm tjockt räcker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Exakt, en allmän missuppfattning! Vill man ha ett TYST system så är det luftkylning som gäller.

Det finns ju pumpar som marknadsförs som tysta.. men då får man kanske lägga närmare tusenlappen på sin pump

Innovatek Eheim HPPS Plus 12V Water Pump Price: $111.99

Citat:

Silent Mode: In Silent Mode the microprocessor in the pump changes the operating instructions the pump's drive so the pump becomes completely "inaudible". The pump however loses some pumping performance (5.4 foot discharge head - which is still more than sufficient.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det finns ju pumpar som marknadsförs som tysta.. men dom brukar väl kosta endel extra.

Du menar att systemet blir tystare om man lägger till en pump till befintlig uppsättning fläktar?
Det är faktiskt rätt så vedertaget att enbart luftkylning kan ge tyst dator.
Vattenkylning har andra fördelar bla prestanda/dB.

Det är inte bara pumpen som låter i vattenkylning, vattnet och luftbubblor låter också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Du menar att systemet blir tystare om man lägger till en pump till befintlig uppsättning fläktar?
Det är faktiskt rätt så vedertaget att enbart luftkylning kan ge tyst dator.
Vattenkylning har andra fördelar bla prestanda/dB.

Det är inte bara pumpen som låter i vattenkylning, vattnet och luftbubblor låter också.

En pump måste väl ha en radiator och antagligen fläktar.
Man köper väl vattenkylning för att man vill kunna överklocka mera, men vill man inte att pumpen ska väsnas så finns det pumpar som är tystare än andra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

En pump måste väl ha en radiator och antagligen fläktar.
Man köper väl vattenkylning för att man vill kunna överklocka mera, men vill man inte att pumpen ska väsnas så finns det pumpar som är tystare än andra..

Fläktar > tystare än > Fläktar + Pump