Vanilla Wow igen till er som drömmer....

Permalänk
Medlem

Vanilla Wow igen till er som drömmer....

World Of Warcraft fortsätter att tappa spelare i massiv takt....

En Blizzard server med dom olika expansionerna kommer att släppas nångång.......det finns helt enkelt för mycket pengar att tjäna. Frågan är bara när.....

Jag ska försöka besvara lite av dom argument mot detta som finns....

1) Wow förbättras för varje expansion, det har aldrig varit bättre.
Absolut ingen jag känner som spelat från 2007 eller tidigare håller med om detta. Några tycker att Burning Crusade var en bra expansion och personligen håller jag med. Men alla jag människor jag diskuterat wow med tycker att spelet blivit sämre för varje expansion som släppts.

2) Orginalkoderna till dom olika expansionerna av wow finns inte kvar.
Banker sparar heller inga som hest uppgifter. Världens mest inkomstbringande spel har naturligtvis inte sparat varendaste uppdatering eller minsta lilla förändring av spelkod.
Vad som vore chockerande vore dock om en endaste byte är raderad.

3) Det är bara nostalgi det finns inga pengar att tjäna...
Okej, men jag umgås med 8 stycken icke betalande vanilla wow nostalgiker som nu är 30 år plus med välbetalda jobb och är beredda att betala betydligt mer pengar per månad en när orginalutgåvan släpptes. Jag känner dock ingen som fortfarande spelar wow(Några vanilla på piratservrar). Det borde ju rimligtvis finnas fler sådana kompisgäng,

4) Fortfarande Nostalgi ni kommer att sluta spela efter ett tag.
Varför spelar några av oss fortfarande Diablo 2 några gånger i månaden.....

/Buster

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att jag håller med .. orkar inte skriva varför just nu då jag är sjukt trött.. men kan motivera varför imorgon.. jag relaterar till detta upp till 100 %! på alla punkter ÄVEN punkt 4!

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk
Medlem

WoW behöver även motsvarande "ladder" servrar, som resettas lite då och då.
Alla börjar om på noll med allt vad det innebär.
Vore sjukt kul att följa racet att bli första "scarablord" igen

Permalänk

Säger inte att Vanilla är bäst, bara den perioden av spelet jag hade mina bästa stunder på.
Inte bara nostalgin som fått folk att lämna, när WoW släpptes från början fanns det ingen riktig konkurrent, idag finns det flera stycken som bygger på samma formula.
Folk väljer också att sluta när man har räknat ihop hur mycket man spenderat på spelet och hur mycket av värde man egentligen fått tillbaka, tycker personligen att det är dumt och girigt att begära extra summor för expansioner när folk redan betalar 1500kr om året för spelet.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Spelade ett tag på en privat Vanilla-server i höstas. Fullständigt meningslöst. Spelet är bara jobbigt att ha med och göra och det enda svåra är saker som är dumsvåra. En månad efter lvl 60 hade jag joinat en ny guild och clearat MC och BWL. Man kan alla taxx, man vet alla "hemligheter", man bara röjde igenom det. Inget kul alls. Hade jag lagt två månader till hade antagligen AQ och Naxx varit nere och sen då?

Jag tror inte det hade varit ekonomiskt försvarbart för Blizzard att sätta upp Vanilla-servrar och jag vill inte heller att de gör det. Tycker spelet blir bättre och bättre för varje expansion och vill att de lägger varenda utvecklingskrona på nya saker istället för att skrämma liv i gamla föråldrade spelvärldar och instanser.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

WoW behöver även motsvarande "ladder" servrar, som resettas lite då och då.
Alla börjar om på noll med allt vad det innebär.
Vore sjukt kul att följa racet att bli första "scarablord" igen

Visst var det ett roligt race men, been there, done that. och vill inte lägga ut allt guld igen.

Permalänk
Medlem

Även om vanillaservers skulle införas, så kommer det aldrig att kännas som det gjorde då. Det var nytt, outforskat och spännande.
Och framför allt, vi var yngre och hade inte alls lika höga förväntningar och krav på spel som vi har nu.

Personligen tror jag att det enda sättet att få en sån känsla igen, är när de släpper sitt nästa MMO. Men jag tror dock att inget mmo, NÅGONSIN, kommer att framkalla samma stämning som WoW har gjort under åren.

Men men, vem vet. Jag kan ha fel.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle återvända till WoW om detta blev sanning, jag känner även många andra som skulle göra det

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har själv spelat sedan WoW var i beta stadie och skulle aldrig i mitt liv spela på en vanilla server, spelet har blivit mycket bättre med i princip varje expansion.
Hade jag som roligast i WoW och TBC? Ja, men inte för att spelet var bättre då utan för att det fortfarande var relativt nytt.

Om nu mot all förmodan en sådan server skulle dyka upp så skulle den säkert vara full de första dagarna för att sedan dö ut och bli tommare än de döda realms som redan finns idag när folk inser att det faktiskt bara handlar om ren nostalgi och att dagens version av WoW är så många gånger mycket bättrre.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av BusterM:

World Of Warcraft fortsätter att tappa spelare i massiv takt....

En Blizzard server med dom olika expansionerna kommer att släppas nångång.......det finns helt enkelt för mycket pengar att tjäna. Frågan är bara när.....

Jag ska försöka besvara lite av dom argument mot detta som finns....

1) Wow förbättras för varje expansion, det har aldrig varit bättre.
Absolut ingen jag känner som spelat från 2007 eller tidigare håller med om detta. Några tycker att Burning Crusade var en bra expansion och personligen håller jag med. Men alla jag människor jag diskuterat wow med tycker att spelet blivit sämre för varje expansion som släppts.

2) Orginalkoderna till dom olika expansionerna av wow finns inte kvar.
Banker sparar heller inga som hest uppgifter. Världens mest inkomstbringande spel har naturligtvis inte sparat varendaste uppdatering eller minsta lilla förändring av spelkod.
Vad som vore chockerande vore dock om en endaste byte är raderad.

3) Det är bara nostalgi det finns inga pengar att tjäna...
Okej, men jag umgås med 8 stycken icke betalande vanilla wow nostalgiker som nu är 30 år plus med välbetalda jobb och är beredda att betala betydligt mer pengar per månad en när orginalutgåvan släpptes. Jag känner dock ingen som fortfarande spelar wow(Några vanilla på piratservrar). Det borde ju rimligtvis finnas fler sådana kompisgäng,

4) Fortfarande Nostalgi ni kommer att sluta spela efter ett tag.
Varför spelar några av oss fortfarande Diablo 2 några gånger i månaden.....

/Buster

Mitt motargument är att spelet kommer ta slut (om man tänker pve och raids) alldeles för snabbt eftersom folk vet vad dom gör nu (alternativt att de blir blockade av diverse hinder som tar veckor eller månader att komma förbi). Dessutom har många av oss redan kört alla dessa raids och dungeons till förbannelse men visst kan de väll vara roliga en eller ett par gånger för nostalgin

Min gissning på om du hade tagit random raid guild som clearar den aktuella raiden på HC lagom tills nästa kommer, alltså verkligen inget world first guild, är att MC och onyxia skulle vara clearat vecka 2 efter server start. Även BWL kommer gå snabbt upp till nefarian som kommer överleva ~10 veckor till eftersom halva raiden behöver onyxia cloaken (räcker med 20 pers att plocka honom då phase1 är det svåraste). Under dessa 10 veckor hade stora delar av AQ redan blivit clearat om det var öppet, i annat fall hade pve spelarna inte haft något att göra i ett par månader mer än att plocka blommor och farma runecloth.

När vi nu närmar oss slutet av AQ och Naxx så börjar ett nytt kapitel för de som raidar som de inte är vana vid från nu. Flasks, pots, food, ja allt stackar vilket innebär att det inte räcker med en flask och du är redo utan du behöver alla buffs som går att få. Detta problemet kanske är mindre idag än då eftersom spelarna är klart bättre men vill man ha progress kommer det användas ändå. Då är alternativen 2h farming per timme raid eller som top guilden löste det. Vill du raida med oss, köp guld (eller skaffa ett andra account att botta med..).

Vad finns där för de som inte vill raida då? Pvp absolut och för alla andra? tja.. de kan ju döda 10000 furborgs? för rep, eller farma 14000 runecloth för rep eller ja inte så mycket mer.

Med detta vill jag säga att jag aldrig haft så roligt i wow som under vanila och första hälften av tbc. Men jag skulle aldrig villa gå tillbaka till det med moderna mått riktigt dåliga och otacksamma spel det var då. Sen finns där många designval sen tbc som jag verkligen inte kan hålla med om var de korrekta men samtidigt har min livssituation förändrats radikalt från den tiden så jag har inte tid att raida ändå vilket gör spelet meningslöst för mig.

Permalänk
Medlem

Gjorde denna filmen för ett par år sedan.. Det har verkligen hänt mycket sen dess

Del I

Del II

Det hade varit väldigt roligt att få pröva på en riktig vanilla server och se ifall det var lika bra som man kom ihåg att det var

Permalänk
Inaktiv

1 utav 30 jag känner fortsatte spela när cataclysm släpptes. 25 utav 30 har spelat på vanilla private servers mer än 1gång.. så ja.. tror nog det skulle vara många som är intresserade men som tidigare sagt så tar det ju slut lite fort. sen på tal om privat serverar så brukar de ju alltid vara fel scriptade, antingen lättare än det ska vara eller så funkar de inte, ändå så spelar folk detta. undrar varför?

kort och gott så finns det marknad men under en kort period. skulle nog föredra om de tog o klämde ut ett nytt mmo istället då wow har pågått på tok för länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Skulle nog föredra om de tog o klämde ut ett nytt mmo istället då wow har pågått på tok för länge.

Amen brother.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Även om vanillaservers skulle införas, så kommer det aldrig att kännas som det gjorde då. Det var nytt, outforskat och spännande.
Och framför allt, vi var yngre och hade inte alls lika höga förväntningar och krav på spel som vi har nu.

Personligen tror jag att det enda sättet att få en sån känsla igen, är när de släpper sitt nästa MMO. Men jag tror dock att inget mmo, NÅGONSIN, kommer att framkalla samma stämning som WoW har gjort under åren.

Men men, vem vet. Jag kan ha fel.

Detta är så sant. Fast för mig var det inte wow utan swg. Längtar hela tiden efter ett skönt sandbox mmo men förväntningarna växer och spelen sjunker.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Gillar ditt inlägg och håller med till fullt. Dock så måste jag säga att jag upplever samtliga tillägg har varit super.

Problemet med dessa tilläggen är att livscyklen håller inte måttet som "vanilla".
Vem som helst kan få upp en karaktär på nån månad och sedan lägg till några dagar så har du fullt Epic gear.

Spelet blir enklare och enklare för varje gång Blizzard släpper en uppgradering, troligt vis är det för att locka till sig ny publik, men samtligt tappar dom i andra änden.

De tappar oss... Vi som satt och köra BWL och MC tills ögonen blödde och vi läste på om taktiker, vi wipade, vi kämpade!
Idag kan vem som sätta ihop en random raidgroup med LFR och döda allt och gör någon fel så gör det inte så mycket....

//Wow spelare från Beta 2005 - MoP 2013

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk

Anledningen till att det inte fungerar är att det finns enbart nostalgivärde. Det är inte tillräckligt för att hålla kvar spelare i år framöver. Helt ärligt talat så är mechanics skitkassa i alla Vanilla raids, och du säger att man skulle tycka det var roligt i flera år med exakt samma content att raida hela tiden? Folk klagar ju på bara nästan 1 år av nuvarande raids, hur skulle det då se ut med 9 år gamla, trötta raids i mer än det? Nej, Vanilla är över och ett avslutad kapitel i Blizzards bok, det har de själva sagt gång på gång.

Skrivet av SnowNalle:

Gillar ditt inlägg och håller med till fullt. Dock så måste jag säga att jag upplever samtliga tillägg har varit super.

Problemet med dessa tilläggen är att livscyklen håller inte måttet som "vanilla".
Vem som helst kan få upp en karaktär på nån månad och sedan lägg till några dagar så har du fullt Epic gear.

Spelet blir enklare och enklare för varje gång Blizzard släpper en uppgradering, troligt vis är det för att locka till sig ny publik, men samtligt tappar dom i andra änden.

De tappar oss... Vi som satt och köra BWL och MC tills ögonen blödde och vi läste på om taktiker, vi wipade, vi kämpade!
Idag kan vem som sätta ihop en random raidgroup med LFR och döda allt och gör någon fel så gör det inte så mycket....

//Wow spelare från Beta 2005 - MoP 2013

Då är inte LFR gjord för dig, sluta låtsas att det är det och lämna det till de som det är riktat mot. Det du ska göra är att hitta en guild som kör HC vilket är gjort för sådana som dig. Förstår aldrig varför folk gnäller på LFR när det uppenbarligen inte är gjort för dem.

Visa signatur

Jag har en processor, ett grafikkort, två hårddiskar, fyra ram minnen, ett nätaggregat och ett moderkort.

Permalänk
Skrivet av Pyroblasted:

Då är inte LFR gjord för dig, sluta låtsas att det är det och lämna det till de som det är riktat mot. Det du ska göra är att hitta en guild som kör HC vilket är gjort för sådana som dig. Förstår aldrig varför folk gnäller på LFR när det uppenbarligen inte är gjort för dem.

Sant, det har jag också gjort. Det jag upplever som problem med just LFR är att det krävs inga skills för att få bra gear...
Idén med LFR gillar jag men det borde kanske inte droppas så mycket bra gear där. Hade räckt med att dom drog ner antalet Items som droppar.

Sedan måste jag säga att det du skrev innan mitt citat ligger det mycket i
Ett gammalt ordspråk: "Man saknar inte kon från båset är tomt..."

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det alltid faller bort en komponent när man beskriver hur "lätt" spelet blivit nu för tiden, och det är att Blizzard faktiskt kämpar med att skapa content för alla. Jag spelar rätt mycket, för att ändå hinna managera jobb, fru och två barn etc. Jag är trots min inte ringa insats bara ungefär halvvägs efter 3 månaders raidande i den senaste patchen. Grymt rolig och utmanande raid, som inte känns ogörbar!!!

Det är i skrivande stund 193 Guilds i västvärlden som "clearat" nuvarande content som kom tidigt i höstas.

JA, det är lätt att få Epic gear på extremt kort tid i nuvarande WoW. NEJ, långt ifrån alla kan klara allt! Det är ju för f-n rätt så svårt!

Ta och sätt upp ett gäng som raidar Heroic, och återkom när ni nått mission accomplished. Jag lovar att jag inte kommer att se ett sådant svar på denna kommentar!

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se wow pure hardcore pvp.
Typ en ombyggnad där allt går ut på bara pvp i alla olika former. Där open world pvp kills verkligen ger nått. XP, loot, osv.
Vill se ett sådant mmo, wow lr annat. Men det kommer väl aldrig hända.
De quests som finns är pvp baserat.

"Dream on Cabante"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowNalle:

Gillar ditt inlägg och håller med till fullt. Dock så måste jag säga att jag upplever samtliga tillägg har varit super.

Problemet med dessa tilläggen är att livscyklen håller inte måttet som "vanilla".
Vem som helst kan få upp en karaktär på nån månad och sedan lägg till några dagar så har du fullt Epic gear.

Spelet blir enklare och enklare för varje gång Blizzard släpper en uppgradering, troligt vis är det för att locka till sig ny publik, men samtligt tappar dom i andra änden.

De tappar oss... Vi som satt och köra BWL och MC tills ögonen blödde och vi läste på om taktiker, vi wipade, vi kämpade!
Idag kan vem som sätta ihop en random raidgroup med LFR och döda allt och gör någon fel så gör det inte så mycket....

//Wow spelare från Beta 2005 - MoP 2013

Beta var 2004, WoW vanilla släpptes 2005, jag fick tag på min box i April 2005 och började spela 5 April 2005 :), så du får nog lägga på ett år i "antal år med WoW" hink

jag har samma konto och samma main hunter sedan 5 April 2005, givetvis ett gäng andra toons men alltid varit min main Dwarf hunter Clarkzon

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peak0001:

Jag tycker att det alltid faller bort en komponent när man beskriver hur "lätt" spelet blivit nu för tiden, och det är att Blizzard faktiskt kämpar med att skapa content för alla. Jag spelar rätt mycket, för att ändå hinna managera jobb, fru och två barn etc. Jag är trots min inte ringa insats bara ungefär halvvägs efter 3 månaders raidande i den senaste patchen. Grymt rolig och utmanande raid, som inte känns ogörbar!!!

Det är i skrivande stund 193 Guilds i västvärlden som "clearat" nuvarande content som kom tidigt i höstas.

JA, det är lätt att få Epic gear på extremt kort tid i nuvarande WoW. NEJ, långt ifrån alla kan klara allt! Det är ju för f-n rätt så svårt!

Ta och sätt upp ett gäng som raidar Heroic, och återkom när ni nått mission accomplished. Jag lovar att jag inte kommer att se ett sådant svar på denna kommentar!

För sista bossen på heroic avgör hela spelets svårighetsgrad menar du? Detta argument ser jag överallt, men det har så lite med saken att göra att det är skrämmande.

När Blizzard "kämpar" med att göra content åt alla gör man per automatik spelet sämre överlag. Men det är bara att titta på alla Blizzards spel idag, man tar bort allt djup och sånt som kräver lite tanke för att göra plats för "hoppa in och lira 20 minuter"-content. Money talks, tyvärr.

OnT: Hade svinroligt i vanilla, och hade föredragit att dom fortsatte på vanilla/tbc-banan med spelet. Dock kommer inte ett vanilla wow som släpps idag vara i närheten av lika bra som det var då, roligt ja, men lika roligt, nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

För sista bossen på heroic avgör hela spelets svårighetsgrad menar du? Detta argument ser jag överallt, men det har så lite med saken att göra att det är skrämmande.

Ja, till syvende och sist avgör väl sista bossen, på samma sätt som den gjorde i MC och BWL. Innan sista, avgör de andra 13 (mer eller mindre) fantastiskt roliga bossarna i HC hela raidens svårighet. Skrämmande för dig, min spelvardag... Man måste inse att om man vill ha rejält tuggmotstånd är det Heroic som gäller.

Skrivet av MystiX:

man tar bort allt djup och sånt som kräver lite tanke

Ge mig exempel på hur djupet saknas. Boss mechanics är som flipperspel i den absoluta majoriteten av dessa bossar, speciellt i jämförelse med Vanilla. Men det kanske kräver för mycket investering för att komma dit hän att man kan uppleva detta. Kanske lika mycket tid som det gjorde att farma mats i Vanilla

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av WDac:

Beta var 2004, WoW vanilla släpptes 2005, jag fick tag på min box i April 2005 och började spela 5 April 2005 :), så du får nog lägga på ett år i "antal år med WoW" hink

är det så länge sedan

Visa signatur

GAMING: Intel i7 7700K | Gigabyte | Vengeance 16GB DDR4 | MSI GeForce GTX 970 OC 4GB | 128GB Samsung 840 PRO
LAPTOP: Dell Latitude E7470 | Intel i5 | 16GB DDR4 | 256GB SSD
SERVER: Dell PowerEdge R620 | 2x Xeon E5-2630 | 128GB | ESXi 6.7

Permalänk
Hjälpsam

Vanilla hade man upptäckarens glädje och den kommer tyvärr inte tillbaks.

Vad jag däremot tror hade kunnat flyga är en Vanilla Hardcore server, dvs. dör du är karaktären död, borta, gone, väck. Och Vanilla såsom det var till och med DM patchen, skippa MC, BWL, AQ och ZG "nyheterna".

Uppleva svårigheten, skräcken, glädjen.

Varför HardCore? Vad håller Diablo2 levande?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Instämmer, efter BC gick det utför ordentligt. Man fick aldrig känna sig unik med sin gear man samlade på sig. Jag var inte den som kunde raida bolton more, BWL etc varje dag, men när man väl fick loot så var det inte många som kunde stoltsera med samma gear.
Minns när jag fick min Felstriker från UBRS, ensam på servern om att ha den ett bra tag..

Man fick känna sig unik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peak0001:

Ja, till syvende och sist avgör väl sista bossen, på samma sätt som den gjorde i MC och BWL. Innan sista, avgör de andra 13 (mer eller mindre) fantastiskt roliga bossarna i HC hela raidens svårighet. Skrämmande för dig, min spelvardag... Man måste inse att om man vill ha rejält tuggmotstånd är det Heroic som gäller.

Spelet är inte bara raiding är vad jag menar. Allt från leveling, dungeons, svårigheter att skaffa gear/mounts/rep osv. Att tänka på mana är helt borta ur ekvationen dessutom.

Citat:

Ge mig exempel på hur djupet saknas. Boss mechanics är som flipperspel i den absoluta majoriteten av dessa bossar, speciellt i jämförelse med Vanilla. Men det kanske kräver för mycket investering för att komma dit hän att man kan uppleva detta. Kanske lika mycket tid som det gjorde att farma mats i Vanilla

Återigen riktar du in dig på raiding, spelet består av bra mycket mer än boss mechanics. Det är bara att tuta och köra i dagsläget, precis som i D3. Jämför D3 med PoE så förstår du vad jag menar med djup.

Permalänk
Medlem

Det är själva grundidén, filosofin och grunddesignen som saknas idag. WoW idag är som ett tomt spel.

Det saknar känsla, själ och nyfikenheten som fanns i Vanilla och till viss del i TBC.

WoW har blivit så extremt linjärt och rakt framåt nuförtiden vilket gör att folk upplever just samma och samma hela tiden trots nytt kontent och ny rustning.

Att ta tillbaka just Vanilla WoW som det var tror jag inte är en väg att gå, men att gå tillbaka till grundkonceptet som började WoW är nog den rätta vägen.

Jag började själv i mitten av TBC och märkte direkt i WOTLK hur allt gick från färgglatt, mystiskt och stort till grått enkelt och tråkigt. Och då var WOTLK bra jämfört med Cataclysm, MoP kom jag till level 86 innan jag gav upp, för det var exakt samma som väntade vid 90 som väntade vid 85. Har däremot spelat Vanilla privat och även kört level i level 60 guilds i WOTLK.

Några saker som har blivit väldigt fattigt nu jämfört med vanilla till exempel:

*Quest på max level, och då menar jag långa kedjor med riktigt värdefulla grejer som belöning
*Crafting Items - Kolla i vanilla hur mycket olika items du kunde behöva för olika recept i professions - t.ex http://www.wowhead.com/item=12809#reagent-for
*Instancer - Instancerna var ganska olika varandra i Vanilla, vissa var skitlånga, vissa var korta, vissa behövde nycklar för att komma åt alla ställen, vissa var till och med 10 man. Vissa instancer var man tvungen att gå igenom för att ta sig till raids. Vissa sträckte sig över flera olika levlar, osv. Idag är alla linjerade från början till slut på samma level genom hela, väldigt monotomt med andra ord.
*Equipment - items var mer unika i Vanilla, där fanns det inte tre cloth shoulders med identiska stats förutom att en hade Haste, en Crit och en Hit som dessutom såg lika ut med olika färgscheman.
*Flying mounts var ett stort misstag, tyckte folk det tog lång tid att flyga är Snabbare flight paths vägen att gå.
*PvP - Arena var ett bra tillägg, men problemet blev att det blev allt PvP stod för, och WPvP hamnade i graven. Samtidigt här vart det samma sak med items att det vart väldigt samma sak varje expansion och säsong. T.ex. kunna loota andra spelare och få items i WPvP hade varit guld värt, förutsatt att dropratesen hade varit på lagom nivå, dvs ca 2-3x dropraten för mobs och med unika items.
*Raidsen - Lika där som instancer, förutom att visserligen har mekanikerna tillfört en del i nyare expansioner men tycker fortfarande att dom är mer monotoma idag än förut.
*Låg level betydde faktiskt nånting förut, idag är allt under högsta leveln bara mat för den som vill levla upp till högsta leveln. kolla t.ex. Twinking som var jättestort förut, vissa hatade dom men det tillförde mer än det förstörde med tanke på alla moment med höglevlade som kom till räddning ute i världen när dessa "jobbiga typer" kom och gankade, bara en sån sak.

Med andra ord, inget i Vanilla var hugget i sten, alla raids följde inte samma koncept eller ramverk, inte heller instancerna, eller alla items, eller PvP.

Det gjorde att det vart mer olikheter, vilket gav spelet en karaktär och känsla, samtidigt som det vart mer långlivat och kändes större.

Det var alla dessa små (oftast imperfekta) detaljer som gjorde Vanilla WoW så bra som det var.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Spelet är inte bara raiding är vad jag menar. Allt från leveling, dungeons, svårigheter att skaffa gear/mounts/rep osv. Att tänka på mana är helt borta ur ekvationen dessutom.

Återigen riktar du in dig på raiding, spelet består av bra mycket mer än boss mechanics. Det är bara att tuta och köra i dagsläget, precis som i D3. Jämför D3 med PoE så förstår du vad jag menar med djup.

THIS

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Blizzard's Titan skulle ha kommit ut runt 2015 var det tänkt men har hela tiden slopats och påbörjats på nytt. Den hade kunnat vara den första riktiga utmanaren kan jag tycka.

Annars tycker jag många MMORPG'n som har kommit sedan dess har gjort mycket bra, dock har ingen klarat av hur man behåller intresset vid endgame. För mig så räknar jag WoW i samma kategori. När de dödade open world pvp, mer eller mindre, så dog en stor del av det spontana i spelet.

Det är väl delvis det som gör att många är nostalgiker. WoW 2005-2007 var ett spel som var casual, oförutsätbart men samtidigt på vissa sätt svårare än idag. Det fanns mindre hjälpmedel och det fanns fortfarande mycket i spelet som ännu inte var känt. PvP var också riktigt mycket roligare. Tittar man på gamla Vurtnefilmer så står det alldeles uppenbart. Arena i all ära, men inget slår mayhem open world pvp i höglevelszoner.

Dock är jag inte alls så pessimistisk som många "inget kommer slå Vanilla WoW någonsin!". Jag tycker det finns goda chanser för det. Däremot måste företaget tänka nytt, de måste gå bortom WoW, vilket de långsamt börja förstå, istället för bara WoW-kloner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BusterM:

World Of Warcraft fortsätter att tappa spelare i massiv takt....

2) Orginalkoderna till dom olika expansionerna av wow finns inte kvar.
Banker sparar heller inga som hest uppgifter. Världens mest inkomstbringande spel har naturligtvis inte sparat varendaste uppdatering eller minsta lilla förändring av spelkod.
Vad som vore chockerande vore dock om en endaste byte är raderad.

/Buster

Bara för att WoW får nya patch:er betyder det inte att kodbasen behöver förändras. Den kan se ut hur som helst, förmodligen leker utvecklarna med extremt många olika grenar av källkoden.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄