Asrock förbereder 990FX Killer – moderkort med M.2-anslutning

Permalänk
Melding Plague

Asrock förbereder 990FX Killer – moderkort med M.2-anslutning

Asrock är känt för speciella lösningar som ofta sticker ut lite extra på marknaden. Senast i raden är ett AMD 990FX-baserat moderkort med stöd för höghastighetsgränssnittet M.2.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta tycker jag är väldigt lovande inför framtida Kaveri släpp.
M.2 på ett kaveri ITX vore väldigt trevligt.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Tycker att guld caps skär sig som fan...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

"AM3+ -sockeln är död", eller hur var det nu...?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hah, käns lite lustigt att 990FX kort fortfarande släpps. Köpte ju mitt egna för en två år sedan

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

"AM3+ -sockeln är död", eller hur var det nu...?

Ja. Den börjar dö ut. Det som anger om den är död eller inte är absolut inte vilka moderkort som finns utan utbudet av processorer. AM3+ har en processor som är flera år gammal och det verkar inte heller släppas något nytt till den.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"AM3+ -sockeln är död", eller hur var det nu...?

Är väl ingen vettig människa som sagt? Snarare att den är dödsdömd och döende. Att det släpps nya moderkort är inget konstigt. Nya processorarkitekturer kan vi däremot glömma.

Permalänk
Medlem

Yeah.... Problemet är att ifall dom vill tjäna dom sista slantarna från AM3+ så hade det ju varit m-atx / m-itx som gällde, bra prestanda, bra pris, men för otympligt, väntar spänt på kaveri:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Lol Fatal1ty, trodde han hade mjölkat ut sitt namn för länge sen, trevlig kille, men hänger han med i e-sporten längre? Någon som har koll?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Discokungen

Rött och guld? Intressant.... Heh.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 1up:

Lol Fatal1ty, trodde han hade mjölkat ut sitt namn för länge sen, trevlig kille, men hänger han med i e-sporten längre? Någon som har koll?

Är väl som Heaton var för några år sedan. Eller SpawN för den delen. De lever på att de en gång var stora i E-sporten. Fatal1ty har inte varit aktiv sedan PKII gick i graven.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Ja. Den börjar dö ut. Det som anger om den är död eller inte är absolut inte vilka moderkort som finns utan utbudet av processorer. AM3+ har en processor som är flera år gammal och det verkar inte heller släppas något nytt till den.

http://www.gamersnexus.net/news/1240-future-of-amd-cpus-fx-not-eol

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem

Fasiken vad fult!
Nästan i klass med det som var grönt och en massa gevär på...
När kommer alla stora kopparkylare och värmeledningsrör tillbaka?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Avstängd

Betyder bara att den inte officiellt är död men fortfarande så har FX8000 serien en del år på nacken och samtidigt så verkar den ligga lågt på listan över vad som ska produceras hos AMD.

Skrivet av Malawie:

Fasiken vad fult!
Nästan i klass med det som var grönt och en massa gevär på...
När kommer alla stora kopparkylare och värmeledningsrör tillbaka?

För de var ju mycket snyggare...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Varför görs inga vita moderkort?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ja. Den börjar dö ut. Det som anger om den är död eller inte är absolut inte vilka moderkort som finns utan utbudet av processorer. AM3+ har en processor som är flera år gammal och det verkar inte heller släppas något nytt till den.

AMD satsar på att ge mycket tillbaka för pengarna jämfört med intel. Intel byter socklar för att tvinga folk köpa nya moderkort och nya processorer. Prestandamässigt skiljer ytterst lite

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

AMD satsar på att ge mycket tillbaka för pengarna jämfört med intel. Intel byter socklar för att tvinga folk köpa nya moderkort och nya processorer. Prestandamässigt skiljer ytterst lite

Nu har det absolut ingenting med det jag försökte förmedla men tack för informationen iallafall.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Trevligt.
Hoppas vi får se fler moderkort med SATA Express framöver.

Dock skulle jag nog inte köpa ett moderkort med Killer NIC, det är jag väldigt skeptiskt till.
Jag vill ha något billigt som funkar.
Inte något dyrt som stökar och trasslar, inte funkar out-of-the-box, behöver knasiga bloatade drivrutiner, inte funkar på alla plattformar, etc.

Trevligt att dom använder moderna ALC1150 kretsen, många är ju tragiskt nog kvar fortfarande på gamla ALA898 kretsen.

Permalänk
Medlem

Att de fortfarande lägger pengar på R&D för AM3+...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Varför görs inga vita moderkort?

Har funnits några genom åren,blir inte så snyggt imo:
http://www.techpowerup.com/9408/sapphire-releases-crossfire-x...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Har funnits några genom åren,blir inte så snyggt imo:
http://www.techpowerup.com/9408/sapphire-releases-crossfire-x...

Urk! Nej, det har du rätt i.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Har funnits några genom åren,blir inte så snyggt imo:
http://www.techpowerup.com/9408/sapphire-releases-crossfire-x...

Tycker det är ganska snyggt. Problemet är att Vitt blir gult efter ett tag.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Betyder bara att den inte officiellt är död men fortfarande så har FX8000 serien en del år på nacken och samtidigt så verkar den ligga lågt på listan över vad som ska produceras hos AMD.

För de var ju mycket snyggare...

Tveklöst...

Hade bytt min kylning mot den vilken dag i veckan

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

roligt att se. dock hadde jag hellre sett ett AM3+ mobo med stöd för pcie3.0 så att man hadde kunnat kört FX processorerna med 290/290X i CF.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Har funnits några genom åren,blir inte så snyggt imo:
http://www.techpowerup.com/9408/sapphire-releases-crossfire-x...

+1
Det kanske passar bättre i vita chassin, men jag håller med dig. Det ser inte speciellt snyggt ut

Skrivet av AndersBlomdahl:

roligt att se. dock hadde jag hellre sett ett AM3+ mobo med stöd för pcie3.0 så att man hadde kunnat kört FX processorerna med 290/290X i CF.

Det går att fortfarande att föra CF. Har läst att det ska ge något sämre prestanda med PCI-E 2.0. Finns enstaka moderkort med PCI-E 3.0. Senaste Sabertooth 990FX/Gen3 R2 har det http://www.asus.com/Motherboards/SABERTOOTH_990FXGEN3_R20/#su...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

+1
Det kanske passar bättre i vita chassin, men jag håller med dig. Det ser inte speciellt snyggt ut

Det går att fortfarande att föra CF. Har läst att det ska ge något sämre prestanda med PCI-E 2.0. Finns enstaka moderkort med PCI-E 3.0. Senaste Sabertooth 990FX/Gen3 R2 har det http://www.asus.com/Motherboards/SABERTOOTH_990FXGEN3_R20/#su...

Skillnaden mellan PCI-E 2.0 och 3.0 är nog försumbar, om man inte kör riktigt kraffulla multigpu lösningar typ 3-fire eller mer. Annars är det 1-4% skillnad, av det jag sett i tester.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tycker det är ganska snyggt. Problemet är att Vitt blir gult efter ett tag.

De hade varit snyggt om ALLT va vitt, även komponenterna osv, men det kanske blir meckigt att fixa

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm