Cryorig släpper jättekylaren R1 Ultimate

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Nej precis. Tänk på att både socketen och eventuell backplate som alla ordentliga tornkylare använder sig av sprider ut trycket ännu mer. Det är riktigt många kilos tryck när dom väl sitter fast.

Om du finner det oklart så säger jag detta --> Jag tror INTE att det kommer att bli några problem.
Peace Out och God Jul på dig gosse

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem

Noctua NH D14 kopia nr 4? Snälla ge oss något nytt vi har sett denna designen om och om igen.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem
Skrivet av samus.fl:

"Det klarar otroliga påfrestningar".....Hmm. För mig som jobbar som statiker så känner ju jag att en otrolig påfrestning är ca 5000 kN... Dvs ~500 ton.

Men ok.

Att sätta kommentaren i ditt personliga och helt irrelevanta sammanhang istället för det som gavs är ju ganska absurt... Vet inte om det var ett skämt av något slag dock, eller om du ville berätta för alla om ditt jobb...
Jag jobbar med produktion av stora elmotorer och men tycker inte därmed att det är helt befängt att prata om elmotorer i datorfläktar bara för att de jag jobbar med ligger på 1000-tals gånger större effekt...

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Entusiast
Skrivet av samus.fl:

Om nu kylaren väger 1 kg så är vertikalkraften aka tvärkraften (beroende på om moderkortet är upprätt eller liggande) på 4 infästningar 1/4 kg. Det vill säga 0.25 kg och vidare ~2.5 N.

Sen kan man ju gå vidare och räkna utdragskraft vid infästningarna och moment mellan infästningspunkterna, men jag antar att de som skapade den här kylare redan har kollat så att det ska hålla.

Det handlar inte om några otroliga påfrestningar.

Fast problemet har inte riktigt varit när datorn står stilla utan när den rör på sig. Om datorn skakar så kan du få ett hyfsat moment med tanke på hur vikten är fördelad. Har dock för mig att någon räknade på det när ämnet var uppe en annan gång och det är fortfarande inga stora krafter. I alla fall inte så länge man antar rimliga accelerationer.

Finns dock andra poängen och det är kontakt med processorn. Det var en medlem som visade temperaturer före och efter han byggde en upphängning åt sin stora kylare och efter upphängningen, som bestod av snören som fästes i fläkthålet i taket, så fick han betydligt jämnare temperaturer på alla kärnor. Innan var två kärnor konsekvent lite varmare. Fast även det är ju inte direkt ett stort problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Fast problemet har inte riktigt varit när datorn står stilla utan när den rör på sig. Om datorn skakar så kan du få ett hyfsat moment med tanke på hur vikten är fördelad. Har dock för mig att någon räknade på det när ämnet var uppe en annan gång och det är fortfarande inga stora krafter. I alla fall inte så länge man antar rimliga accelerationer.

Finns dock andra poängen och det är kontakt med processorn. Det var en medlem som visade temperaturer före och efter han byggde en upphängning åt sin stora kylare och efter upphängningen, som bestod av snören som fästes i fläkthålet i taket, så fick han betydligt jämnare temperaturer på alla kärnor. Innan var två kärnor konsekvent lite varmare. Fast även det är ju inte direkt ett stort problem.

Ja, det kan ju bli ett problem faktiskt, skulle jag köpa den här fet-kylaren så skulle jag nog "hängt upp den" på något sätt om jag vet av mig att jag ska fara och flänga med den.
Mycket bra åsikt.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefus:

Noctua NH D14 kopia nr 4? Snälla ge oss något nytt vi har sett denna designen om och om igen.

finns ju inte mycket mer man kan göra med en luft kylare, det här har ju näst intill bevisats vara en av dom bästa sätten att göra en kylare och det ser man ju på tempsen

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

Längtar tills jag får hem mina exemplar av R1 Ultimate och Universal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Finns ingen som helst anledning att välja en sån här kylare istället för ett kompakt, bättre och billigare slutet kit.

Kanske för att de är tystare och presterar bättre!?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Hur kan "risk för att bryta moderkort" vara säkrare?

Aldrig hört om någon som knäckt sitt moderkort på grund av tung kylare.
Har själv en thermalright true black med dubbla fläktar, väger en hel del, datorn har flyttats runt i flera år utan att moderkortet påverkats det minsta.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefus:

Noctua NH D14 kopia nr 4? Snälla ge oss något nytt vi har sett denna designen om och om igen.

Hur har du tänkt att de ska designa en tornkylare för att den ska vara så effektiv som möjligt utan att se ut som den design som är den mest effektiva?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Denna ser snygg ut, hoppas den är bra. SWEC, testa snälla!

Visa signatur

Games!

Permalänk

o.o vad stor den är

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

ooh, ser ut som en iskall jävel

Den hade nog suttit fint på mitt 1155 moderkort/prolle, en recension från sweclockers hade vart på sin plats också

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Inga nyheter med en stor luftkylare för CPU'n. Och?? En i raden av redan existerande jättar!! Tycker att dom istället kan lägga ner mer tid på att få så effektiva fläktar som möjligt och som samtidigt är tysta!! Eller göra om design så att luften från fläktarna passera efektivare över metalflänsarna för att öka kylefekten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shrudder:

Hur har du tänkt att de ska designa en tornkylare för att den ska vara så effektiv som möjligt utan att se ut som den design som är den mest effektiva?

Bara att tejpa fast en massa gummiband på kylaren så är den unik.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Cryorig R1 Ultimate

Dold text

Phanteks PH-TC14PE

Dold text

Extremt lika kylare både på flänsarna och fläktarna. Å ena sidan lär Cryorig prestera som Phanteks men å andra sidan skulle nog dem flesta välja den mer beprövade kylaren.

Och i jämförelse med slutna vattenkylningssystem så vinner dessa luftkylare på både ljud och prestanda om du inte har en radiator som tar upp två fläktplatser. Antingen låter vattenkylarna mer (oftast fallet) eller så presterar dem sämre, men inte både och. Däremot är dem så klart betydligt smidigare att ha i små chassin.

Permalänk
Skrivet av rabiesekorre:

Lär bryta sönder även det mest stabila moderkortet efter några LAN..

Skrivet av Maho:

Hur kan "risk för att bryta moderkort" vara säkrare?

För helvete, tror att denna myt aldrig kommer försvinna.
Det har aldrig hänt och kommer aldrig hända att ett moderkort bryts av en CPU kylare. Det är fysikaliskt omöjligt.
Kanske om hela jävla datorn åker i backen, men då förstörs allt annat också per automatik.

Skrivet av Alibaba123:

Behövs ny teknik på luftkylarfronten. Nu är det endast att större = bättre, och det går ju inte att bygga större i princip.
Nu försöker tillverkare bara försöka maximera storleken så mycket så möjligt och göra dem snygga. Ny teknik för fan!!

Det finns begränsningar av naturliga skäl.
Principen är att man kyler en kylfläns med en eller flera fläktar. Det kommer alltid vara så med traditionella luftkylare.
Man har redan finslipat alla grejer som antal heatpipes, material, fins per inch, osv.
Hur skulle man kunna komma med ny teknik? Ett konstgjort svart hål inne i kylaren som suger in värme eller?

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Har du någon källa på det där? Vad jag vet och själv har varit med om så är slutna vattenkylare väldigt stabila och läcker sällan, sen brukar ev läckage ofta lösas på ett bra sätt av tillverkaren.

År av erfarenhet och uppstodda problem, sen en pump på full rulle är inget trevligt ljud. With that being said, kör jag själv en h100i utan problem. Tar ingens parti

Visa signatur

Signatures are stupid.

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ett konstgjort svart hål inne i kylaren som suger in värme eller?

Näe, helst ett svart hål som suger UT värmen... (fattar vad du menar)...

Däremot, finns det ju andra teknologier, som inte riktigt funkat så bra eller varit prisvärda, men som sagt det finns teknologier som kan göra så vi slipper fläktar helt. T.ex nya slags material, som är bättre på hantera värme. Eller som danskarna kom på med flytande silver i värmerören, fast nåt bättre men med samma princip, och priset mänskligt. Och även bättre, hitta sätt att få hårdvaran att klara av värme bättre, så vi kan ha cpu:s som funkar lika bra och länge i 200c som 50c... Det finns, men som sagt, i FRAMTIDEN...

Skrivet av SimonReborn:

År av erfarenhet och uppstodda problem, sen en pump på full rulle är inget trevligt ljud. With that being said, kör jag själv en h100i utan problem. Tar ingens parti

Same here, förutom att jag aldrig hört en pump i full rulle, men iförsig har jag bara haft Corsairs H100i och H110i (nu senaste), och båda är knäpptysta, grymma kylare och inga problem med läckor, eller andra besvär.... förutom att programvaran till H100i var helt värdelös, men det kan man leva utan, speciellt när man slipper det med H110i.

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highspeedfreak:

Såhär gjorde jag när jag tyckte kylarna började bli lite tunga för några år sedan...
Kanske var onödigt, men jag tyckte det kändes bättre.

http://falx.se/dator2006.jpg

På burkarna efter den har jag dock struntat i stöd...

Det är ju klokt åtminstone om man flyttar burken ofta eller lanar mycket. Better safe than sorry.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat flera inlägg vilka på olika sätt bröt mot forumets trivselregler. Ett forum är inte detsamma som en chatt och därför vill jag uppmana er att sluta tjafsa i tråden. Vill ni tvunget reda ut något, om stavningskontroll eller vem som arbetar var och med vad bör ni följa forumregel § 1.3.

/KimTjik