Viktigaste _teknikmässiga_ nyheten/prylen 2013

Permalänk
Medlem

Viktigaste _teknikmässiga_ nyheten/prylen 2013

Kan vi bland oss här på Swec's forum komma fram till vad som är den riktiga värdiga "Årets julklapp"?

Som titeln låter så är jag nyfiken på vad du tycker är den viktigaste eller bästa Tech nyheten 2013?
det kan gälla ALLT som t.ex moderkort, processorer, grafikkort men även mjukvara i form av program, spel m.m

Motivera gärna varför

Hoppas vi kan få många synpunkter på detta för det vore jättekul att se vad andra tycker är årets Kanonsak eller dundermegapryl.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Tog mig friheten att förtydliga att det handlar om teknik, då denna forumdel även behandlar allmänna frågor.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Tyckte det skulle bli spännande att se det nya xboxet, jag hade höga förväntningar både på xboxet och alla nya spel men blev besviken när det bara handlade om "tv,tv,tv,tv".

Permalänk
Medlem

jag tycker steam OS verkar vara en rolig nyhet, ska bli kul att se vad det blir av det...

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Hedersmedlem

Spelkonsolerna med Playstation 4 och (ännu inte i Sverige) Xbox One är två spelare som kommer vara kvar på marknaden länge, så de är några av de största släppen under 2013. Playstation 3 och Xbox 360 har ju funnits i cirka 7 respektive 8 år i Sverige fram tills idag, vilket är en eon i tekniktid, och de kommer säkerligen vara kvar ett tag till innan de nya konsolerna tagit över. Om man kan anta liknande livslängd för den nya generationen så kan folk utan problem sitta med Playstation 4 julen 2020, vilket är närmast svindlande att tänka på i sammanhanget. Nuvarande generations konsoler släpptes med god marginal innan ens den första Iphonemodellen kom ut — vad kan hinna hända under ytterligare en konsolgeneration?

Vad gäller telefoner, surfplattor och datorer så har det varit iterativa uppgraderingar under 2013, men inget på egen hand revolutionerande, i mina ögon. Google Glass är ju något nytt, men ännu inte tillgängligt för allmän försäljning, och fortfarande oklart vilket avtryck det kommer ge.

Något som inte är "årets" nyhet, men ändå värt att nämna, är Chromebookkonceptet som har börjat utmana Microsofts produkter som OS på laptops, egentligen för första gången någonsin. Det kommer nog fortsätta växa ett bra tag framöver.

Personligen såg jag Debian 7 som ett stort "tekniksläpp", men det är nog inte något som folk bryr sig om på bred front än (även om det säkerligen påverkar dem indirekt genom t ex nätets infrastruktur).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Satt och hade lite samma tanke som phz kring PS4/Xbox One, men jag ställer mig mer tveksam till huruvida de faktiskt kommer att stå sig lika länge som föregående generation. Men det som sagt var inte hänt sådär fruktansvärt mycket som tillfört något nytt på området. Många utvecklingar av existerande produkter i all ära, men inget (som jag kan komma på i vart fall) som inte varit mer eller mindre väntat.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8