Permalänk

Acer laptop går inte ladda fullt ut?

Har en Acer 5742 G som inte tar emot laddningen även om laddaren är strömsatt. Har provat att byta batteri men samma problem, går sporadisk att ladda om den är kall ifrån början brukar de fungera bättre, verkar heller inte vara nått glapp i kabel eller annat. Jag öppnade idag upp hela laptopen och rengjorde den i hopp om att de skulle hjälpa men funkar ej (om nån fläkt var igensatt), Nån mer som har nått förslag på var de kan vara för fel?

Permalänk

Hej
När en notebook inte längre tar laddning sporadiskt brukar det bero på glappkontakt i AC-invertern (kortet i datorn). Om det är så behövs det kortet bytas ut.
Jag rekommenderar dig att ta kontakt antingen med inköpsställe eller med oss på nedanstående nummer, beroende på eventuell garanti & reklamationstid.

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk

Glömde fråga:
Tar datorn ström? Dvs kan du köra den utan batteri med endast AC-adapter? Eller är det lika sporadiskt?

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk
Medlem

"Om den är kall från början" låter som att någon form av överhettningskydd för laddning slår in, detta skulle kunna bero på glapp i laddaren i datorn.

Jag antar att du inte såg något fel i datorn när du öppnade den. Går datorn inte alltid att köra på bara laddaren är den antagligen något annat fel.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Ska den gå att AC utan batteri? får prova det när jag kommer hem isåfall

Permalänk

Den är inhandlad 2011 03 antar att de är 2års garanti?

Permalänk
Medlem

Du har 3 års garanti enligt konsumentköplagen men det gäller ju endast fel som kan bevisas funnits redan från början eller beror på fel i produkten. Täcker nog inte normalt slitage.

Permalänk

Ja de är ju lätt att bevisa att de fanns med redan från början det felet

Permalänk

Laddar den upp till en viss procent? Har haft en del Samsung-datorer där kunderna frågar varför den bara laddar till 80%.

En mjukvara styr detta med teorin att batteriet har bättre livslängd om man inte laddar det fullt konstant.

Visa signatur

MVH
Anders Hansson

Permalänk

Nej de är sporadiskt hur länge de funkar, så jag tror att de är glapp eller överhetningskydd av nått slag som går in mina teorier. men har provat annan laddare med samma resultat. kontakten kan sitta i på samma ställe och ladda ena stunden och andra inte utan att kontakten ändrat läge

Permalänk

Standardgaranti på den här modellen är 1 år från oss, sen är det beroende på inköpsställe och/eller tilläggsgaranti.
Det finns inget som heter 3 års garanti enligt konsumentköpslagen utan då pratar vi om reklamation.
I sverige så fungerar det som så att kunden bär bevisbördan efter dom första två åren om att felet fanns från fabrikation och inte är ett slitage-fel.

1) Vi måste ta reda på om det fungerar med bara AC utan batteri, om det fungerar klockrent så är det inte fel i AC-convertern utan antingen i batteriet, men mer troligt i mjukvaran
> Skulle det visa sig vara fel i batteriet är det inte täckt av 3 årig reklamation, då det anses vara en förslitningsvara, likt ett bildäck.
> Om den fungerar med AC ström utan batteri utan problem så är det första tipset att uppdatera BIOS, då BIOS har batteristyrningen och automatiskt kalibrerar batteriet när du flashar det.
> Om det inte skulle fungera utan fortfarande släpper strömmen sporadiskt utan batteri så är det fel på AC-convertern (ett kort inne i datorn) och då bör du kontakta oss på email (kolla min signatur) för service, där kan du även ansöka om reklamation.

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk

Tack för snabb service Acer! ska kolla detta när jag kommer hem

Permalänk

Det verkar som den fungerar med ström utan batteri i, (har provat här i en 1h nu så hoppas de håller i sig) Hur uppdaterar jag BIOS isåfall?

Permalänk
Skrivet av Freddan01:

Det verkar som den fungerar med ström utan batteri i, (har provat här i en 1h nu så hoppas de håller i sig) Hur uppdaterar jag BIOS isåfall?

Eller inte, hann precis skicka detta meddelande sen dog datorn!! så de kan nog vara AC converten iallafall

Permalänk

Hej

Såg att du skickat PM men skriver publikt svar.
Med största sannolikhet är det nog AC Convertern och den brukar gå pga slitage (kabel som sätts in och tas ut många gånger under levnadscykeln). Kontakta vår support genom att skicka ett mejl till adressen i min signatur och ansök där om reklamation. Dom kommer ordna upphämtning av din dator och sen får vår verkstad ta ställning till om det kan härledas till ursprungsfel eller inte, om inte kommer du få ett kostnadsförslag på vad en reparation skulle kosta.

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community