Permalänk
Medlem

Funderar på nytt Chassi

Hej Alla,
Jag har en relativt gammal dator (har väl en tre år på nacken) och jag har en fundering angående datorchassin.
Jag är ute efter att reducera ljudnivån och skulle vilja hålla mig ifrån att köpa en ny dator, jag funderar då på hur stor skillnad chassit gör på ljudnivån.
Det jag har nu är ett dussinchassi utan ljuddämpning (Antec Two Hundred tror jag det heter).

Specen på datorn:

Intel Core i5 750, 2.66 GHz
4 gig ram, DDR3 1333 MHz
XFX Radeon HD5850 1GB

tänkte att det är väl ungefär de som kan låta gissar jag.

Jag vill inte spendera några större summor, men 2000 är inga som helst problem (om det visar sig att jag kan få väsentligt bättre prestanda kan jag lägga det dubbla eller mer).

//nesvop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Hej Alla,
Jag har en relativt gammal dator (har väl en tre år på nacken) och jag har en fundering angående datorchassin.
Jag är ute efter att reducera ljudnivån och skulle vilja hålla mig ifrån att köpa en ny dator, jag funderar då på hur stor skillnad chassit gör på ljudnivån.
Det jag har nu är ett dussinchassi utan ljuddämpning (Antec Two Hundred tror jag det heter).

Specen på datorn:

Intel Core i5 750, 2.66 GHz
4 gig ram, DDR3 1333 MHz
XFX Radeon HD5850 1GB

tänkte att det är väl ungefär de som kan låta gissar jag.

Jag vill inte spendera några större summor, men 2000 är inga som helst problem (om det visar sig att jag kan få väsentligt bättre prestanda kan jag lägga det dubbla eller mer).

//nesvop

Fractal Design Define R4 låter perfekt för dig.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1350063

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

Högljudda komponenter kommer låta även om man har ett dämpande chassi. Det kommer ju dock låta mindre.
Define R4 är ljuddämpat, populärt och långt under din budget på 2000:-, lär vara en ganska stor uppgradering i ljudnivå mot ditt nuvarande chassi också.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

Skulle också rekommendera R4. Dock har du ju lite pengar över från "din budget" som jag skulle investera i en tyst cpukylare och några bra fläktar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nesvop:

Hej Alla,
Jag har en relativt gammal dator (har väl en tre år på nacken) och jag har en fundering angående datorchassin.
Jag är ute efter att reducera ljudnivån och skulle vilja hålla mig ifrån att köpa en ny dator, jag funderar då på hur stor skillnad chassit gör på ljudnivån.
Det jag har nu är ett dussinchassi utan ljuddämpning (Antec Two Hundred tror jag det heter).

Specen på datorn:

Intel Core i5 750, 2.66 GHz
4 gig ram, DDR3 1333 MHz
XFX Radeon HD5850 1GB

tänkte att det är väl ungefär de som kan låta gissar jag.

Jag vill inte spendera några större summor, men 2000 är inga som helst problem (om det visar sig att jag kan få väsentligt bättre prestanda kan jag lägga det dubbla eller mer).

//nesvop

Håller helt med de andra. Köp Fractal Design Define R4 och en bra cpu-kylare som sänker ljudnivån. Arctic Freezer i30 är mycket tyst och kraftfull.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Cooler Master

Hej

Titta gärna på vårt nya Silencio 652. Det är ett väl genomtänkt ljuddämpat chassi som är lätt att bygga i.

http://www.coolermaster.com/product/Detail/case/mid-tower-sil...

Mvh Nicklas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nicklasts:

Hej

Titta gärna på vårt nya Silencio 652. Det är ett väl genomtänkt ljuddämpat chassi som är lätt att bygga i.

http://www.coolermaster.com/product/Detail/case/mid-tower-sil...

Mvh Nicklas

Ser ut som en Fractal kopia om du frågar mig!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag ska kolla igenom det hela. Men det lutar ju onekligen åt Fractal Design Define R4 + eventuell cpu-kylare.

//Nesvop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Ser ut som en Fractal kopia om du frågar mig!

Många nya chassin ser ut som det.. ( bra egentligen eftersom det är ett grymt chassi! )

Visa signatur

FDD R4 (Windowed Black edition) | Asus Z87-A | i5 4670K
2x8GB RAM @1600Mhz | R9 280X Toxic 3GB " | 840 EVO 250GB SSD | 1TB HDD
Corsair CX750M | Phanteks PH-TC14PE
Win 8.1 PRO

Permalänk

CPU-kylare och har du mekaniska diskar, rätt oringar eller något annat trevligt som äter vibrationerna.
Synd att det börjar synas på chassina att dom beställer från samma ställe där dom har lite möjligheter att välja från standard-saker för att sätta ihop dem.
Men det är väl ingen som vill stå för kostnaderna annars...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklasts:

Hej

Titta gärna på vårt nya Silencio 652. Det är ett väl genomtänkt ljuddämpat chassi som är lätt att bygga i.

http://www.coolermaster.com/product/Detail/case/mid-tower-sil...

Mvh Nicklas

Tufft
Gör det i vitt så tar jag ett

Visa signatur

Corsair Carbide 540 Air|CoolerMaster V1000|Gigabyte Z87X-UD5H|Haswell i7-4770K@4.4|Corsair H100i|G.Skill RipjawsX 2133mhz 16gb|2x Asus GeForce GTX 680 DCII OC (SLI)|Focusrite Scarlett 2i2|AKG 612 Pro|Corsair Vengeance K70 Silver| R.A.T. 7

Permalänk
Medlem

Även corsair 330R är ett mycket väldämpat och bra chassie så kan vara ett alternativ. Men klart att en ny processorkylare är steg 1 om du fortfarande använder den som kom med processorn. Du kan ju även byta ut fläktarna i chassiet eller till och med koppla ur någon fläkt om du har många fläktar.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS