Permalänk

Hitta ny BIOS med hjalp av mjukvara?

Jag har fatt en barbar dator som jag stoppade en ny processor i, men tyvarr vill inte processorn klocka upp sig nar den belastas utan haller sin multiplier pa 6 nar den borde vara 16.
Jag misstanker att en uppdatering av BIOS skulle kunna losa problemet, men da datorn ar gjord for den kinesiska marknaden hittar jag inga BIOS-uppdateringar pa nagon svensk eller engelsk sida.
Jag installerade nagot program som heter BIOSagentPlus som sager att det finns en ny BIOS-version att ladda hem, men det kraver att man betalar for att fa filen eller ens se vad den heter.
Finns det nagot annat program som hittar ett nytt BIOS at en gratis?
Datorn i fraga heter SONY VAIO VGN-B99C.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk

Eventuellt finns det någon sida som samlar alla världens BIOS så man kan söka manuellt? Jag hittar ingenting på Google iallafall.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Har du "Vaio Update" installerat?

Finns här annars:

http://www.sony-asia.com/support/download/397204/product/vgn-...

(ja det står b99gp i slutet på url'n men programmet ska stödja din modell med om man klickar på "applicable models".)

Om det finns bios uppdateringar för din modell så ska "Vaio Update" hämta det (skulle jag tro).
(Din Vaio är rätt gammal va? typ pentium mobile generation.)

BIOSagentplus luktar lurendrejeri i min näsa.....

Permalänk
Skrivet av Fekal:

Har du "Vaio Update" installerat?

Finns här annars:

http://www.sony-asia.com/support/download/397204/product/vgn-...

(ja det står b99gp i slutet på url'n men programmet ska stödja din modell med om man klickar på "applicable models".)

Om det finns bios uppdateringar för din modell så ska "Vaio Update" hämta det (skulle jag tro).
(Din Vaio är rätt gammal va? typ pentium mobile generation.)

BIOSagentplus luktar lurendrejeri i min näsa.....

Jag testade Vaio update men det hittade inga uppdateringar. Jag vet inte hur mycket jag litar på det för det hittade inte heller några drivrutiner till ljudkretsen heller utan jag fick installera dem manuellt. En kinesisk sida som Chrome fick översätta hade en del drivrutiner till modellen men inget nytt BIOS. Jag antar att det inte finns något nytt BIOS och att BIOSagentplus bara ljög.
Jag har löst problemet nu med att sätta tillbaka den gamla processorn. Den var ändå god nog.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.