Importerat playstation 4 från usa.

Permalänk

Importerat playstation 4 från usa.

Hej alla på sweclockers ! jag har ett playstation 4 importerat från usa. problemet är ju förstås då strömmen. Jag undrar om jag kan ta min ps3 slim sladd eftersom det är samma kontakt. Jag vet att usa har 110v i uttagen där nere men ifixit plockade isär ett playstation 4 och på nätaggregatet står det 110-240v på ac input (se länk: http://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/DHTtxDHkY33OcKB1.hug... , http://www.ifixit.com/Teardown/PlayStation+4+Teardown/19493 (step 14) ). Där står det även såhär att :The power supply is rated at an AC Input of 100-240 volts. This means you can take your game around the world with your trusty PS4 always at your side; just remember to bring your power socket adapters. Vågar man då ta sin strömsladd från sitt ps3 slim? känner att det vore ju dumt om man lyckades bränna det när man ändå har fått tag i ett efter 3 timmars kö på sony store i NYC.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Lär väl vara 110-240V om det står det på nätagget, vilket betyder att det kommer att fungera både i USA och i Sverige. Sladden är antagligen exakt likadan på PS3 som på PS4, så jag tror det kommer fungera galant.

Permalänk

Okej! då får man väl hålla andan och chansa lite kanske, får be min bror testa det först innan jag gör det

Permalänk
Medlem

Antar att du känner till att du inte har ngn garanti i Sverige och att du inte kan se på "svenska" bluray och dvd?

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Antar att du känner till att du inte har ngn garanti i Sverige och att du inte kan se på "svenska" bluray och dvd?

Jag vet att jag inte har någon garanti i Sverige och jag ska inte se på blu-ray filmer på den. Spelen är ändå regionsfria samt konsolen.

Permalänk
Medlem

Jag fick min ps4 från usa för nån vecka sedan. Du behöver inte vara orolig, bara att byta sladden och köra på. Nätagget växlar mellan 110-240v.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Skrivet av Gling:

Jag fick min ps4 från usa för nån vecka sedan. Du behöver inte vara orolig, bara att byta sladden och köra på. Nätagget växlar mellan 110-240v.

det är så altså? tack för svaret! då ska jag göra det och lira

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Antar att du känner till att du inte har ngn garanti i Sverige och att du inte kan se på "svenska" bluray och dvd?

Dom flesta blu-ray filmer är regionsfria och fungerar utan problem.

Permalänk
Medlem

Tänkte slänga in en sak:
Spel är ju regionsfria på PS4 så spel du köper i Sverige och vart som fungerar på din amerikanska PS4
Dock: om du köper spel som inte är EU (PAL) så är det rekommenderat att köra med ett US/Asian/whatever PSN konto för att undvika strul. Det gäller iofs främst online-spel såsom Battlefield 4. Har du ett NTSC (US) spel och laddar ned amerikanskt DLC så kan du sedan köra det med ditt EU konto. Bara så du vet!

Visa signatur

Hem/Main: i9 13900KF @ Stock | ASUS RTX 4090 TUF Gaming OC | Corsair RM1200w Shift x | Kingston Fury Renegade 32GB DDR5 CL32 6400mhz | Phanteks G500A | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Rog Strix Z790 Gaming-F | 2st Kingston Fury Renegade M2 Gen4 Heatsink 2TB | Acer 27" Predator XB271HU G-sync IPS 165Hz 1440P | Acer Gsync 24" XB240HA | Logitech G Pro X 2 lightspeed | Razer Adder Pro 3 | Corsair K70 RGB
Telefon: Iphone 13 Pro Max Konsol: Playstation 5 w/2TB SSD, Nintendo Switch, Wii U, Xbox One X w/500GB SSD Laptop: Acer Aspire 7 717-71G

Permalänk
Skrivet av chiliboy:

Tänkte slänga in en sak:
Spel är ju regionsfria på PS4 så spel du köper i Sverige och vart som fungerar på din amerikanska PS4
Dock: om du köper spel som inte är EU (PAL) så är det rekommenderat att köra med ett US/Asian/whatever PSN konto för att undvika strul. Det gäller iofs främst online-spel såsom Battlefield 4. Har du ett NTSC (US) spel och laddar ned amerikanskt DLC så kan du sedan köra det med ditt EU konto. Bara så du vet!

Okej då vet jag ! tack för tipset !

Permalänk
Medlem
Skrivet av chiliboy:

Tänkte slänga in en sak:
Spel är ju regionsfria på PS4 så spel du köper i Sverige och vart som fungerar på din amerikanska PS4
Dock: om du köper spel som inte är EU (PAL) så är det rekommenderat att köra med ett US/Asian/whatever PSN konto för att undvika strul. Det gäller iofs främst online-spel såsom Battlefield 4. Har du ett NTSC (US) spel och laddar ned amerikanskt DLC så kan du sedan köra det med ditt EU konto. Bara så du vet!

den största fördelen är att spelen är runt 200 kr billigare om man köper dem på US PSN eller amazon.com

på black friday så skaffade jag Killzone + Season Pass (PS4) och BF4 + Premium (PS3+PS4) för ca 900 kr sammanlagt + att jag köpte 2 års PS+ till mitt uskonto för 390 kr

Blir nog mest digitalt den här generationen för mig

Permalänk
Medlem

Jo blev lite US titlar för min del med (genom PSN ) synd bara att det tog typ 2,5 dygn att tanka ner dom. Priset är 45% lägre en det svenska priset i USA, så ja du får nästan 2 spel för samma pris av ett i Sverige.

PS+ för US kontot blev det också

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Fett värt! Ska jag också göra sen i så fall spelar annars mest fifa på konsoler annars men ska nog testa fler spel till ps4 sen nu när grafiken och fpsn är så mkt bättre än tidigare generationer.

Är det någon mer som har importerat ps4 från usa och använt en svensk strömsladd och vet att det fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Dom flesta blu-ray filmer är regionsfria och fungerar utan problem.

Det är de inte. Stort sett varenda film som släpps finns i olika regioner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sebastiannystrom:

Fett värt! Ska jag också göra sen i så fall spelar annars mest fifa på konsoler annars men ska nog testa fler spel till ps4 sen nu när grafiken och fpsn är så mkt bättre än tidigare generationer.

Är det någon mer som har importerat ps4 från usa och använt en svensk strömsladd och vet att det fungerar?

Jag lovar att det fungerar, true story. Det finns i princip inga produkter du kan koppla in fel i dagens samhälle. För 15 år sedan kanske man skulle oroa sig. Det är inte ny teknik att kunna växla mellan olika inspänningar. Särskilt inte om det står 110 - 240 V DC på baksidan. Det fungerar på i princip alla nätagg, rakapparater, belysningar och annat junk.

Dessutom så har alla fina prylar (nätagg, PS3, Xbox, PS4) inbyggt överspänningsskydd i nätagget för att skydda mot strömspikar. Skulle din PS4 vara byggd på ett annat sätt och alltså inte gilla 240 V in i sig skulle den alltså helt enkelt inte starta förens du kopplade ur den och matade den med rätt inspänning.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Jag lovar att det fungerar, true story. Det finns i princip inga produkter du kan koppla in fel i dagens samhälle. För 15 år sedan kanske man skulle oroa sig. Det är inte ny teknik att kunna växla mellan olika inspänningar. Särskilt inte om det står 110 - 240 V DC på baksidan. Det fungerar på i princip alla nätagg, rakapparater, belysningar och annat junk.

Dessutom så har alla fina prylar (nätagg, PS3, Xbox, PS4) inbyggt överspänningsskydd i nätagget för att skydda mot strömspikar. Skulle din PS4 vara byggd på ett annat sätt och alltså inte gilla 240 V in i sig skulle den alltså helt enkelt inte starta förens du kopplade ur den och matade den med rätt inspänning.

Okej! Tack för infon det stod vissserligen på nätagget inuti playstationet men ändå

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Jag lovar att det fungerar, true story. Det finns i princip inga produkter du kan koppla in fel i dagens samhälle. För 15 år sedan kanske man skulle oroa sig. Det är inte ny teknik att kunna växla mellan olika inspänningar. Särskilt inte om det står 110 - 240 V DC på baksidan. Det fungerar på i princip alla nätagg, rakapparater, belysningar och annat junk.

Jag köpte precis en PS4 via en kontakt på Tradera. Hon säger att hon inte vet vad som gäller men att för XBOX så krävs både omvandlare och transformator för att klara US <> EU. Detta gäller alltså då inte för PS4? Hon försöker nämligen sälja en transformator också för 400:-

Permalänk
Skrivet av antonsten:

Jag köpte precis en PS4 via en kontakt på Tradera. Hon säger att hon inte vet vad som gäller men att för XBOX så krävs både omvandlare och transformator för att klara US <> EU. Detta gäller alltså då inte för PS4? Hon försöker nämligen sälja en transformator också för 400:-

Jag gjorde såhär : jag använde en swiss universal adapter tror jag den heter , den går 230/240v rakt igenom . Det funkade hur bra som helst . Kan skicka en bild på den när jag kommer hem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En kompis till mig försöker köpa en PS4 svensk eller import. Någon som vet något pålitligt ställe som de finns att köpa på? Har kollat runt på olika amazon sidor men ej hittat någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonsten:

Jag köpte precis en PS4 via en kontakt på Tradera. Hon säger att hon inte vet vad som gäller men att för XBOX så krävs både omvandlare och transformator för att klara US <> EU. Detta gäller alltså då inte för PS4? Hon försöker nämligen sälja en transformator också för 400:-

Hon har rätt angående XBOX, men på PS4 behöver du bara byta strömsladden alternativt använda en reseadapter eller liknande.

EDIT: En sådan här sladd skall det vara: http://www.inet.se/produkt/8906138/stromkabel-2-pin-svart-2m

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terniz:

Hon har rätt angående XBOX, men på PS4 behöver du bara byta strömsladden alternativt använda en reseadapter eller liknande.

EDIT: En sådan här sladd skall det vara: http://www.inet.se/produkt/8906138/stromkabel-2-pin-svart-2m

20 kr billigare om man köper på clas ohlson eller kjell & co

http://www.clasohlson.com/se/Apparatssladd/22-457

http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/kab...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

20 kr billigare om man köper på clas ohlson eller kjell & co

Då är ju Classe eller Kjell att föredra. Tog första länken jag hittade för att visa vilken sladd som passar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Skrivet av Terniz:

Hon har rätt angående XBOX, men på PS4 behöver du bara byta strömsladden alternativt använda en reseadapter eller liknande.

EDIT: En sådan här sladd skall det vara: http://www.inet.se/produkt/8906138/stromkabel-2-pin-svart-2m

Perfekt! Tusen tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av Terniz:

Hon har rätt angående XBOX, men på PS4 behöver du bara byta strömsladden alternativt använda en reseadapter eller liknande.

EDIT: En sådan här sladd skall det vara: http://www.inet.se/produkt/8906138/stromkabel-2-pin-svart-2m

Kan verkligen inget om el så detta kanske är en riktigt dum fråga men det är väl enda sättet man lär sig nåt på? Är inte en "tunn" ände ojordad? Borde inte PS4:an ha en jordad kontakt? (Det vet jag att min PS3 hade iaf).

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonsten:

Kan verkligen inget om el så detta kanske är en riktigt dum fråga men det är väl enda sättet man lär sig nåt på? Är inte en "tunn" ände ojordad? Borde inte PS4:an ha en jordad kontakt? (Det vet jag att min PS3 hade iaf).

Den är ojordad. Titta på t.ex. denna bild av baksidan: http://webassetsj.scea.com/pscomauth/groups/public/documents/webasset/ps4-hrdware-large10.jpg
Där ser du att det endast är två piggar för kontakten där strömkabeln ska kopplas in nere till vänster i bilden. Om den hade varit jordad så hade det varit 3 st piggar.

Permalänk
Skrivet av Skyflyer:

Den är ojordad. Titta på t.ex. denna bild av baksidan: http://webassetsj.scea.com/pscomauth/groups/public/documents/webasset/ps4-hrdware-large10.jpg
Där ser du att det endast är två piggar för kontakten där strömkabeln ska kopplas in nere till vänster i bilden. Om den hade varit jordad så hade det varit 3 st piggar.

Helt rätt - tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av antonsten:

Kan verkligen inget om el så detta kanske är en riktigt dum fråga men det är väl enda sättet man lär sig nåt på? Är inte en "tunn" ände ojordad? Borde inte PS4:an ha en jordad kontakt? (Det vet jag att min PS3 hade iaf).

De första "tjocka" PS3:orna hade jordade kontakter. Slim-modellerna har samma "tunna" kontakt som PS4:an.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |