*LÖST* HJÄLP. Strandad på en Ö i Thailand och glömde min GoPro Hero 3 usb mini laddningskabel på fastlandet! Snorkla!

Permalänk

*LÖST* HJÄLP. Strandad på en Ö i Thailand och glömde min GoPro Hero 3 usb mini laddningskabel på fastlandet! Snorkla!

Vet inte om kanske min rubrik är för lång, ber om ursäkt.

Jag har gklömt min usb mini laddningskabel som jag använder för att ladda min go pro hero 3 kamera med. Finns det några andra möjligheter för mig att ladda kameran? Är på en ö i Thailand, Koh Lanta och tvivlar på att jag kan få tag i kabeln jag behöver,

tusen tack på förhand

Permalänk
Medlem

En nödlösning är väl att fråga någon i omgivningen eller köpa en billig skitkopia av någon telefon och ta kabeln.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Synd, hoppas du har laddat den redan. Försök leta upp en turist med mobiltelefon som använder samma laddare.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Vänta... Hur kom du till en Ö om du är strandad? Någon lämnade dig på båt och lämnade dig? Annars får du vänta med snorklandet och åka tillbaka och ladda din GoPro.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Mini-usb lär inte vara så vanlig, hade det rörts sig om micro-usb så hade förmodligen vilket hotell som helst kunnat hjälpa till men med mini-usb så känns det mer osäkert. Kolla med dykfirmorna, GoPro kamerorna är rätt vanlig numera så det finns kanske en chans att någon där har en laddare.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Vilken rubrik speciellt i "Nytt i forumet" då ser den ut så här "HJÄLP. Strandad på en Ö i Thailand och..."

Som sagt leta rätt på någon annan turist som har en sådan laddare, eller köp en i någon affär, Koh Lanta är ju inte direkt en öde liten kobbe i havet.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Leta efter sådana där reseladdare ute på marknaden typ. Måste väll finnas en mini usb där? jag menar sådanna där "power pack" typ

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

så du kan inte snorkla utan en kamera? ha kul och snorkla istället för att filma det.. finns redan tusentals filmer med folk som snorklar under vattnet med sina gopro kameror på youtube.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

så du kan inte snorkla utan en kamera? ha kul och snorkla istället för att filma det.. finns redan tusentals filmer med folk som snorklar under vattnet med sina gopro kameror på youtube.

Ganska mycket +1 på den, snorkling är relativt ointressant när det är filmat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Vilken rubrik speciellt i "Nytt i forumet" då ser den ut så här "HJÄLP. Strandad på en Ö i Thailand och..."

Som sagt leta rätt på någon annan turist som har en sådan laddare, eller köp en i någon affär, Koh Lanta är ju inte direkt en öde liten kobbe i havet.

Förväntade mig nästan någonting i stil med "HJÄLP. Strandad på en Ö i Thailand och jag behöver någon som kan komma och rädda mig"

Till TS: Du är i Asien, hemmet för billiga elektronikkopior Akta bara så inte hotellrummet brinner ner...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

tråden vinner pris för dagens ilandsproblem, i ett uland dessutom

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Avstängd

Aawww maaan, jag som hoppades på nånting spännande då man läste "HJÄLP, Strandad på en ö..."

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk

Finns väl inte så mycket att göra om du skall ladda den på "2-3"... Om det inte handlar om 2-3 dagar, då är det väl dags att kolla i butiker.

Men på en öde ö... så finns det inte så många affärer m.m. om du inte har andra personer som också blivit strandsatta på samma ö som har någon Samsung... om ens någon el...?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem

Du har laddaren? Du har sett McGyver på TV? Det borde ju vara en + och en minuspol (eller jord), resten är väl för data. De yttersta är säkert + och - pol. Rota runt in sanden lite, kanske hittar du en kabel i lämplig tjocklek som du kan skala med tänderna...

http://en.wikipedia.org/wiki/USB

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Kombiladdare, vilken 7/11 i hela landet typ.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Tack alla för era tips och råd. Skall kolla de butiker som finns under morgondagen och ev. söka reda på en dykfirma. Apropå rubriken så ber jag om ursäkt då den kanske är lite virrig men den tycks ha uppfyllt sitt syfte och över förväntan därtill så jag tror den är så nära optimal som den bara kan komma

Är väl inte strandad som så så jag klarar mig nog utan problem. Blev dock lite sur efter att jag använt kameran en hel del nu och inget av mina batterier har mer än 1 plupp enligt gopro displayen.

Till er som anser snorkling ointressant om man filmar med sin kamera eller tar några bilder så kan jag inte säga annat än att ni är välkommen att hysa vilken åsikt ni än önskar och får för min del gärna snorkla utan en kamera. Själv tycker jag att det verkar supercoolt att ha några bilder med hem sen för att visa mina 10åriga småsyskon nu strax efter jul och när jag är 30 eller 50 så kanske det kan vara skoj att ha några bilder som kan hjälpa mig att minnas. Ni vet som ibland när man ser något som man inte sett på väldigt väldigt länge så kan man dras tillbaka till det ögonblicket och återuppleva minnet. Det tror jag kan vara skoj.

Tack återigen alla och god jul på er. Om jag inte lyckas hitta någon kabel nu trots er hjälp så skall jag skänka några battare till isgudarna som har sina tempel här i Thailand så kanske ni får en riktigt kall och frostig jul där hemma.

edit, menade 2-3 dagar i rubriken men tror inte jag fick plats annars bara misstag från min sida försökte få med allt i rubriken som ni säkert sett.

Permalänk
Medlem

Till att börja med så skall väll sägas att jag inte är för att spränga stackars små kameror genom felaktig laddning, och att jag tror du kan njuta av grym dykning utan att filma den. Men om du ska stanna på denna ö en längre tid och det verkligen inte går att få tag på en riktig mini-USB kabel så finns det givetvis ett mindre rekommenderat sätt att lösa det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Usb#Pinouts på den länken finns allt du behöver... Först fixar du en stabil fem volts strömkälla (t.ex. USB-porten på datorn du skriver från, en mobilladdare, eller ett batteri med rätt spänning). Sedan identifierar du de två stiften i kontakten på kameran som ska ha +5V och jord(+-0V), och kopplar de till din strömkälla. Det är dock här det blir knepigt eftersom du inte har någon kabel, så du får fixa något med typ nålar eller böjda kabelledare något.

Detta kommer dock med största sannolikhet sabba din kamera om du inte vet vad du gör och dessutom är löjligt stadig på handen. Så sammanfattningsvis: njut av dykningen, och överväg om den verkligen måste filmas, eller om den bara var menad för just dig

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Du har laddaren? Du har sett McGyver på TV? Det borde ju vara en + och en minuspol (eller jord), resten är väl för data. De yttersta är säkert + och - pol. Rota runt in sanden lite, kanske hittar du en kabel i lämplig tjocklek som du kan skala med tänderna...

http://en.wikipedia.org/wiki/USB

Vet inte om jag hänger med på vad du menar men om jag skalar en + och en - och sen sätter den i el-uttaget så tror jag det blir en dum idé, verkar rätt farligt för en okunnig fåne som jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RotInHell:

Vet inte om jag hänger med på vad du menar men om jag skalar en + och en - och sen sätter den i el-uttaget så tror jag det blir en dum idé, verkar rätt farligt för en okunnig fåne som jag.

Nej absolut inte, vet inte vad de kör för spänning där nere men jag kan lova att det är tillräckligt för att paja din kamera. Jag menar att du skalar en vanlig usbkabel eller en mobilladdare och kopplar på rätt ledare därifrån på rätt stift i kontakten på kameran. Men det är som sagt inget jag själv skulle våga mig på annat än i nödfall, och då anser jag mig ändå vara "helt ok" på elektronik.

Permalänk
Skrivet av burk404:

Till att börja med så skall väll sägas att jag inte är för att spränga stackars små kameror genom felaktig laddning, och att jag tror du kan njuta av grym dykning utan att filma den. Men om du ska stanna på denna ö en längre tid och det verkligen inte går att få tag på en riktig mini-USB kabel så finns det givetvis ett mindre rekommenderat sätt att lösa det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Usb#Pinouts på den länken finns allt du behöver... Först fixar du en stabil fem volts strömkälla (t.ex. USB-porten på datorn du skriver från, en mobilladdare, eller ett batteri med rätt spänning). Sedan identifierar du de två stiften i kontakten på kameran som ska ha +5V och jord(+-0V), och kopplar de till din strömkälla. Det är dock här det blir knepigt eftersom du inte har någon kabel, så du får fixa något med typ nålar eller böjda kabelledare något.

Detta kommer dock med största sannolikhet sabba din kamera om du inte vet vad du gör och dessutom är löjligt stadig på handen. Så sammanfattningsvis: njut av dykningen, och överväg om den verkligen måste filmas, eller om den bara var menad för just dig

Tack. Skall ha denna lösning i åtanke i nödfall. Tror du att jag kan ta usb kabeln, strippa den och sätta grejerna direkt mot batteriet och då slippa riskera kameran? Har 2 batterin...

Just nu ska jag sova men hoppas verkligen på att 7/11 har någon multiladdargrej som tipsades om ovan, vore kanon.

God natt

Permalänk
Medlem

Jag har varit på Koh Lanta många gånger och det finns garanterat butiker inne i stan som har både mobiladdare, kablar och datortillbehör. Det löser sig!

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk

Tusen tack alla. 7/11 hade 1 multiladdargrej som hade typ 8 olika munstycken. Blir snorkling imorgon och kamerans batteri är fullt laddat. Tack!

Kanske kan posta någon bild sen om dem inte blirhelt åt helvete så kan ni få avgöra om en kamera på din snorklingtur är en god ide eller ej 🐳😁🐳:-)

Permalänk
Medlem

Härligt med både semester och att allt löste sig, posta gärna några bilder!