Säpo pressar Bahnhofs vd i inspelad förhandling om avlyssningsavtal

Permalänk
Medlem

Dålig timing

Permalänk
Medlem

Jag är själv inte övertygad om jag kommer rösta alls eller vilket parti men tycker att många ska påminna sig själva om signalerna som skickades internationellt när vi röstade in PP i europaparlamentet. Det var inte en bortkastad röst då det dels var en stor vagel i ögat för USA (vilket wikileaks avslöjat i efterhand) men även fjärilseffekten det satte igång där piratpartier startades runtom i världen och haft framgångar, fr a Tyskland. Man kan ju undra varför 7% brydde sig om integritet då men inte nu.

Permalänk

Folk som tro att svergie är ett fritt demokratiskt land/samhälle har ju fel vi är mer extrem diktatur. Det sjuka är att svenska folk tycker det är okej och bara rullar tummarna va fan revletion

Visa signatur

Intel I7 4930K 4,5ghz][Asus PRO2011][Corsair 32gb][Western digital 4TB][Asus stock 580GTX][Cooler Master 1000w]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Raderade en diskussion som var på väg att spåra ur. Jag har full förståelse för att politik lätt blandas in i diskussionerna kring det här ämnet, men för er som helt orelaterat vill diskutera invandring finns bättre platser än denna tråd att göra det på.

Mvh,
Jacob Hugosson

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Simcon:

Vad är det jag missat angående skatteverket och uppgifter på andra servrar?

Det som Svartholm Varg sägs ha hackat! ett företag som fick hålla allt åt skatteverket osv. det var det som blev stulet!

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Far åt nörge sablans regeringsmän. Om ett stort beslut som detta skall fattas får de för fantomens skull kalla till röstning, VI VILL INTE BLI AVLYSSNADE HERREGUD VAD ÄR DET NI INTE FÖRSTÅR ERA SJÖKOR.
Obs: Jag svor aldrig.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk

Allvarligt hoppas dom anmäler SÄPO for olaga hot , sparar politiken åt andra media , deras argument håller inte vatten för 5 öre.

Permalänk
Medlem

Både socialdemokraterna och regeringspartierna visste förbannat väl hur övervakningslagarna (som bägge block har drivit igenom) skulle utveckla sig (för att inte tala om NSAs underavdelning i Sverige, säpo och FRA). Det är därför de aldrig har något kritiskt att säga om det hela eller är ytterst vaga i sin kritik. Det är de små stegens tyranni, där man steg för steg utvidgar lagar som folket är emot och som ALDRIG hade gått genomföra direkt.

Av riksdagspartierna är det bara V och MP som har varit emot övervakningslagarna. Utanför riksdagen är det väl piratpartiet, men knappast SD som många verka tro.

En gång i världen hade vi varit i frontlinjen att ge Snowdon asyl, skulle han komma hit nu hade han fått en huva och en orange overall efter att ett sederande stolpiller hade körts upp och sen hade han suttit på ett plan till USA.

Det paradoxala är att den politik som förs nu leder till extremism, både för att vi upplevs som en av övervakningsstaterna men också för att människor kommer att tappa tron på politik och demokrati. Det kommer säkert terrodåd här inom sinom tid - en självuppfyllande profetia som de själva har skapat. Men det störs de nog inte av, mer rädsla ger fina expansionsutrymmen för nya lagar.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Jag är för mer övervakning. Av SÄPO.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

*terrorister = Medborgare som kan tänker dåliga tankar.

Isåfall är alla på denna jorden terrorister För visst har vi alla dåliga tankar ibland. Eller?

Eller vad menas egentligen med "dåliga tankar" ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Isåfall är alla på denna jorden terrorister För visst har vi alla dåliga tankar ibland. Eller?

Eller vad menas egentligen med "dåliga tankar" ?

Skulle tro att det är precis vad de menar och avser, men vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Både socialdemokraterna och regeringspartierna visste förbannat väl hur övervakningslagarna (som bägge block har drivit igenom) skulle utveckla sig (för att inte tala om NSAs underavdelning i Sverige, säpo och FRA). Det är därför de aldrig har något kritiskt att säga om det hela eller är ytterst vaga i sin kritik. Det är de små stegens tyranni, där man steg för steg utvidgar lagar som folket är emot och som ALDRIG hade gått genomföra direkt.

Av riksdagspartierna är det bara V och MP som har varit emot övervakningslagarna. Utanför riksdagen är det väl piratpartiet, men knappast SD som många verka tro.

En gång i världen hade vi varit i frontlinjen att ge Snowdon asyl, skulle han komma hit nu hade han fått en huva och en orange overall efter att ett sederande stolpiller hade körts upp och sen hade han suttit på ett plan till USA.

Det paradoxala är att den politik som förs nu leder till extremism, både för att vi upplevs som en av övervakningsstaterna men också för att människor kommer att tappa tron på politik och demokrati. Det kommer säkert terrodåd här inom sinom tid - en självuppfyllande profetia som de själva har skapat. Men det störs de nog inte av, mer rädsla ger fina expansionsutrymmen för nya lagar.

Bra skrivet. Själv anser jag att vi redan lever under förtrycket av politisk extremism, om man nu vill göra en distinktion mellan "normalt" och "extremt". Sveriges hantering av narkotikaproblemet bland ungdomar är ett exempel, på gymnasieskolor i bland annat Stockholms förorter pågår en ständig häxjakt med mjuka hot och tyst förtryck från polisen som alltid står utanför portarna. Min bror som är 17 år gammal har fått hembesök och rannsakan 3 gånger enbart på grund av polisens profileringsmetoder samt paranoida vanföreställningar från lärare i hans förra skola. Han är inte ens myndig men har redan tappat all respekt för rättssamhället, och gissar att många i hans ålder känner likadant. Då kan man ju undra vart vi är påväg.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

*terrorister = Medborgare som kan tänker dåliga tankar.

Skrivet av Simcon:

Skulle tro att det är precis vad de menar och avser, men vad vet jag.

Så då är vi alla terrorister

För alla har i stort sett "dåliga tankar"

På ordet Terrorist så skulle jag nog sätta = tecknet så här: Terrorist = person som utövar terrorism; person som är involverad i planering eller utförande av terrorattentat.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Det är skrämmande som det går till, så tråkigt att vi är rövslickare till USA, Bahnhof ska ha mycket beröm dock, har varit kund hos dom nu i över 5 år och en är en väldigt nöjd sådan.

Permalänk
Inaktiv

Dom borde skjutas. (inget hot, men världen skulle nog bli en bättre plats..)

Permalänk
Medlem

Hemlig klubb? Jösses. Det kan man ju undra vad det handlar om, skumma saker försigår helt klart. Och att dem talar om "terrorister" är helt klart påtryckt från USA.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

Det enda man kan göra nu är väl att riva upp FRA-Lagen då den urholkats och det uppstått massiv ändamålsglidning på området. Då det garanterades att det inte skulle kunna ske när FRA-Lagen röstades i genom. Sverige ska ju som sagt vara neutralt och då ska vi inte agera knähundar åt andra länder och sälja ut våra värderingar och vårt samhället till högstbjudande eller under hot (från väst).

Det värsta är väl att vår förra justitieminister Thomas Bodström som faktiskt borde kunna juridik då han är advokat, aktivt drev i genom grunderna för det samhälle vi ser i dag och att sedan Beatrice Ask som är fullständigt inkompetent på området blev justitieminister och ledd i koppel av lobbyisterna för att slutföra Bodströms-samhället..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Mmmm, vi går en spännande framtid till mötes.. Myndigheter som våldför sig på en sinnessvag och konflikträdd befolkning som bara klarar av att stå för en åsikt i skyddet av en större grupp. Feminismen som har tappat funktion och trovärdighet och som fortfarande! lever på en seglivad PK rädsla och en utarmad kompetens som resultat av köns- och mångfaldskvoteringen som härjar som bäst nu. En fallerad integrations och migrationspolitik där man dessutom i en helt sinnesjuk tolkning av en parlamentarisk demokrati gemensamt undergräver ett parti som trots allt representerar ~15% av väljarkåren. Även om jag inte känner mig svensk så skäms jag för att tillhöra ett så jäkla patetiskt folk...

Permalänk

Det är hemskt, men sverige är en marionettdocka i USA:s händer. Vi ger asyl till tusentals flyktingar varje år men inte Snowden eller Assange... Hade jag varit i en maktposition hade jag försökt ändra på det.

Pinsamt att Times magazine ger påven pris för "person of the year" istället för Snowden när han fick överlägset flest röster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Terrorister ja, det osynliga hotet. Vad har vi haft nu? En attack där endast terroristen dog själv? Jag förstår att dom vill skydda sig mot sådana offentliga självmord.

Jag längtar tills SÄPO kommer gnälla om att Banhof spelade in deras hemliga möte.

Såvitt jag vet är det inte förbjudet att spela in en konversation förutsatt att du själv deltar i den (även om övriga parter är ovetande).

Skrivet av landon:

Dock är det värt att tänka på att det är inte innehållet som sparas utan bara datan om. Så som någon skrev om toan, så sparas inte en film av när du var på toa utan när du var där och hur länge mm. Så är det iallafall enligt artiklen

Idag ja, naturligtvis har man inte kapacitet att spara även innehållet i konversationerna men man kommer garanterat att försöka sila ut allt man kan - frågan är bara när, kanske redan idag, imorgon... Börjar man rycka den här typen av information ur sitt sammanhang så kan man "bevisa" att vem som helst är skyldig till vad som helst.

Skrivet av SkabbRäven:

Med risk för att jag inte läst min läxa (så rätta mig om jag har fel->lat svenne)men ligger det inte till ungefär så här:

FRA skulle inte få spana på svenska medborgare-nu visar det sig att de lämnar ut nån sorts rådata till tredjepart. Chefen för FRA uttalade sig 2008 och sa att aktiv spaning var olagligt enligt FRA lagen-idag säger man att man får använda alla medel för att lösa sitt uppdrag. Och att det nu visar sig att en myndighet åker omkring till operatörer och hotar ömsom mutar dom med goda relationer till statliga myndigheter börjar lukta korrumperat samhälle lång väg. Undrar hur mycket politikerna i riksdagen vet egentligen? Just ja FRA granskas ju av hemlig domstol

Känns som att B.Ask tappat bollen och inte hinner ikapp

Glöm inte att denna hemliga domstol såvitt jag vet består av ännu hemligare människor (existerar dom ens på riktigt)?

Skrivet av MåsSoppa:

Allvarligt hoppas dom anmäler SÄPO for olaga hot , sparar politiken åt andra media , deras argument håller inte vatten för 5 öre.

Hohoho - hur lång tid tror du att det skulle dröja innan utredningen lades ner? "Brist på spaningsuppslag". Nuförtiden räcker det ju inte ens att servera bevisen i knät på utredarna - såvida det inte rör sig om upphovsrättsbrott...

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Det är inte bara Bahnhof som är emot det automatiserade förslaget. De flesta stora svenska operatörerna som ComHem, Bredbandsbolaget, Tele2 och Telia sätter kundernas integritet främst. Går att läsa mer om här.

Du hänvisar till artikeln som denna tråd kommenterar?

Nåja, du har rätt. Det inte bara Bahnhof som sätter sig på tvären. Dock är det bara Bahnhof som är osmakliga nog att använda detta i marknadsföringssyfte varpå ett antal nyttiga idioter utan eftertanke genast ger uttryck för sin sympatier genom att deklarera byte av bredbandsleverantör. Ett byte som i praktiken är verkningslöst - utom för aktieägarna på Bahnhof.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Guybrush_Robert:

Det är hemskt, men sverige är en marionettdocka i USA:s händer. Vi ger asyl till tusentals flyktingar varje år men inte Snowden eller Assange... Hade jag varit i en maktposition hade jag försökt ändra på det.

Pinsamt att Times magazine ger påven pris för "person of the year" istället för Snowden när han fick överlägset flest röster.

Ja om du hade en sådan makt position skulle det sluta med en olycka för din del min vän.

Vi kommer stå till svars för att vi inte gjorde något åt våra ledares smutsiga spel runt omkring världen, speciellt med våra skattemedel. Hoppas jag hinner fly innan det händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

Det som Svartholm Varg sägs ha hackat! ett företag som fick hålla allt åt skatteverket osv. det var det som blev stulet!

Att de lyckas övertyga Sveriges rättsväsende att en av Europas skarpaste IT-hjärnor skulle ha hackat diverse myndigheter och banker från sin egen privata dator är ju rent löjeväckande. Vilken tonåring som helst inser ju att ett liknande hack bäst genomförs igenom publikt tillgänglig uppkoppling med en maskin man köpt kontant/stulit/begagnad på Blocket. Men det skulle alltså Svartholm Varg varit totalt okunnig om...

Men man inser ju nu att kärnan i makteliten och rättssystemet är totalt rutten och på sitt sätt korrumperat av kontrollbegär och makthunger.

Frågan är nu bara vem/vilka som tagit dessa beslut och egentligen varför? Vem blir "hängd" för detta? Det festliga är ju att man trott man skulle kunna mörka så stora aktiviteter som dessa.

Troligtvis har väl mediageniet från Säpo något finger i syltburken, han har ju inte haft intelligens och fantasi nog att tänka sig att Karlung skulle vara så elak att han spelar in vad de diskuterar.

Permalänk
Medlem

Först låter man terroristerna komma hit utan att ifrågasätta dom. Sen måste man bygga övervakningssystem för att kontrollera svenska folket för att hantera dessa terrorister. Börja i rätt ände.

Permalänk

måste bara dropa en quote som passa väldigt bra här.

“Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.”

― Benjamin Franklin

Visa signatur

Intel I7 4930K 4,5ghz][Asus PRO2011][Corsair 32gb][Western digital 4TB][Asus stock 580GTX][Cooler Master 1000w]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunde:

Att de lyckas övertyga Sveriges rättsväsende att en av Europas skarpaste IT-hjärnor skulle ha hackat diverse myndigheter och banker från sin egen privata dator är ju rent löjeväckande. Vilken tonåring som helst inser ju att ett liknande hack bäst genomförs igenom publikt tillgänglig uppkoppling med en maskin man köpt kontant/stulit/begagnad på Blocket. Men det skulle alltså Svartholm Varg varit totalt okunnig om...

Men man inser ju nu att kärnan i makteliten och rättssystemet är totalt rutten och på sitt sätt korrumperat av kontrollbegär och makthunger.

Frågan är nu bara vem/vilka som tagit dessa beslut och egentligen varför? Vem blir "hängd" för detta? Det festliga är ju att man trott man skulle kunna mörka så stora aktiviteter som dessa.

Troligtvis har väl mediageniet från Säpo något finger i syltburken, han har ju inte haft intelligens och fantasi nog att tänka sig att Karlung skulle vara så elak att han spelar in vad de diskuterar.

Fast du bortser nu att Varg är missbrukare samt att han skickade okrypterade mail mellan sig Sunde och Neij, Även om du säger "en av Europas skarpaste IT-hjärnor" så ar han gjort en hel del grejjer som man knappt kan tro ha utförts av en kille som har datasäkerhet som huvudintresse.

Han är bra men slarvar bevisligen ganska hårt ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och går det väl i drift lär vi kunna lägga till MAFIAA till den listan ganska snabbt.

Inte visste jag att skatteverket jagar terrorister... :/

De kan ju alltid försöka flytta till ett land där man inte tar emot invandrare

Terrorister måste betala skatt som vi alla
Med tanke på hur FRA missbrukar och gör lagbrott så skulle det inte förvåna mig att SÄPO gör likadant.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Läst igenom det och tycker inte riktigt att de hotar utan mer konstaterar. Ogillar starkt grejen med automiserade rapporter men det är fortfarande inget riktigt hot utan han säger bara att om nånting sånt händer så finns det en chans att han kan vara en av de som hålls "medskyldig"

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: medskyldig av media*

Visa signatur

Ryzen 5600X @4.65GHz, Noctua NH-U14S, 16GB Corsair LPX DDR4 2666MHz, MSI MAG B550 TOMAHAWK, MSI 1080 Gaming X 8GB

Permalänk
Medlem

Jaha, då var det dags att byta till Bahnhof. Snacka om gratis reklam

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du hänvisar till artikeln som denna tråd kommenterar?

Om du syftar på Aftonbladet-länken i artikeln så var det inte samma som jag länkade.

EDIT: Såg nu att min länk var helt fel. Uppdaterad med rätt Aftonbladet-länk.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro