Permalänk
Medlem

Bygga miningrigg

Hej, jag är ganska ny på området och funderar på att bygga mig en schysst scrypt-miningdator. Undrar mest vad som är de bästa delarna att kombinera för jag kan inte så mycket om datorbygge.

Tanken är att minea litecoin, anoncoin eller nån annan lukrativ valuta. Det blir troligtvis Sapphire Radeon R9 290 4GB GDDR5 för 3200 kr eftersom den verkar ha lägre strömförbrukning än r9 290x och är dessutom mycket billigare.

Till hur stor del processorn in i mhz/s? Har fattat det som att grafikkorten är det som ger mest kraft iaf.

Har som tur är en kompis som kan tänka sig att hjälpa till med själva hopskruvandet och råd, men han är inte så insatt i hur mining fungerar så det hade varit väldigt fint med lite hjälp härifrån. Vilka delar behöver man och vilka processorer och moderkort är det som gäller?

Kan tänka mig en budget på 15-20 000 som mest.

Är mycket tacksam för alla råd jag kan få. / Bitman

Permalänk
Medlem

Förslagsvis nått i stil med detta:
AMD Sempron 145: CPUn används knappt märkbart mer än för själv OSet att ha cgminer i
ASRock 970 Extreme4 : Billigt moderkort med plats för 7st gpuer om du använder power raisers vilket är rekommenderat om du ska använda flera grafikkort.
Internminne: billigaste 4gb modellen du hittar. scrypt kräver en del minne men 4gb räcker till.
PSU: Beror så klart på hur många GPUer du skall använda lägg gärna till lite extra för kvalite och försök matcha den bästa verkningsgraden i watt för ditt system för att ha så hög effektivitet som möjligt.
OS disk kan du använda ett USB minne och köra en linux dist genom. om du kör "ltcrabbit" har dom ett eget OS för sin pool.
Lite extra fläktar kan vara bra att införskaffa också...

Sen till chassi beror lite på hur händig och vilka verktyg du har tillgång till. Optimala enligt mig är att bygga en open frame ram av aluminium profiler, men plast korgar verkar också kunna falla en del i smaken :P.

*UPDATE*
Lägger till lite länkar att läsa på om rigg byggen:
Cryptobadger litecoin rigg
GPU jämförelse och settings
Youtube guide

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag hållit mig ifrån 290(x) tills bra tredjepartskylare kommer. Vilket är nästa år i så fall. Sen är det möjligt att även om 280X presterar lite sämre, så är det kanske mer effekt-effektivt. Alltså prestanda per watt (se Sweclockers tester t.ex.)

Min erfarenhet med 280X är bra, men endast vissa av dessa går att sänka Vcore på. Så jag hade kollat upp det om jag skulle bygga en rigg. Jag vet att Gigabyte låst Vcore på sina. Vitsen med att sänka kunna sänka Vcore är att helt enkelt att sänka strömförbrukningen och göra korten svalare. Detta är speciellt intressant om du kör flera kort.

Räkna med hög ljudnivå och extrem värmeutveckling. Problemet är att korten är svalast om de inte placeras i ett chassi, men då blir tyvärr ljudnivån extrem.

Processorn är ointressant om du frågar mig. Stor risk att strömförbrukningen kostar mer än vad som genereras.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FredrikMH:

Personligen hade jag hållit mig ifrån 290(x) tills bra tredjepartskylare kommer. Vilket är nästa år i så fall. Sen är det möjligt att även om 280X presterar lite sämre, så är det kanske mer effekt-effektivt. Alltså prestanda per watt (se Sweclockers tester t.ex.)

Min erfarenhet med 280X är bra, men endast vissa av dessa går att sänka Vcore på. Så jag hade kollat upp det om jag skulle bygga en rigg. Jag vet att Gigabyte låst Vcore på sina. Vitsen med att sänka kunna sänka Vcore är att helt enkelt att sänka strömförbrukningen och göra korten svalare. Detta är speciellt intressant om du kör flera kort.

Räkna med hög ljudnivå och extrem värmeutveckling. Problemet är att korten är svalast om de inte placeras i ett chassi, men då blir tyvärr ljudnivån extrem.

Processorn är ointressant om du frågar mig. Stor risk att strömförbrukningen kostar mer än vad som genereras.

PowerColor har låst Vcore men med en Hex-Editor kan man editera alla grafikkorts Vbios och permanent sänka spänningen lite. Gör dock endast detta på grafikkort med dubbla bios.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av zachry:

Förslagsvis nått i stil med detta:
AMD Sempron 145: CPUn används knappt märkbart mer än för själv OSet att ha cgminer i
ASRock 970 Extreme4 : Billigt moderkort med plats för 7st gpuer om du använder power raisers vilket är rekommenderat om du ska använda flera grafikkort.
Internminne: billigaste 4gb modellen du hittar. scrypt kräver en del minne men 4gb räcker till.
PSU: Beror så klart på hur många GPUer du skall använda lägg gärna till lite extra för kvalite och försök matcha den bästa verkningsgraden i watt för ditt system för att ha så hög effektivitet som möjligt.
OS disk kan du använda ett USB minne och köra en linux dist genom. om du kör "ltcrabbit" har dom ett eget OS för sin pool.
Lite extra fläktar kan vara bra att införskaffa också...

Sen till chassi beror lite på hur händig och vilka verktyg du har tillgång till. Optimala enligt mig är att bygga en open frame ram av aluminium profiler, men plast korgar verkar också kunna falla en del i smaken :P.

*UPDATE*
Lägger till lite länkar att läsa på om rigg byggen:
Cryptobadger litecoin rigg
GPU jämförelse och settings
Youtube guide

Fråga angående moderkortet, vet att man kan köra grafikkort i de korta pcie x1 portarna med en riser, men kan man verkligen köra dom i vanliga pci portar också??

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Fråga angående moderkortet, vet att man kan köra grafikkort i de korta pcie x1 portarna med en riser, men kan man verkligen köra dom i vanliga pci portar också??

Kan inte garantera det till 100% men
PCI - PCIe x16
Raiser:
PCI-Express x8 To x16 Riser Om nu detta är rätt kabel är jag lite osäker på men ser ut att passa

Permalänk
Medlem

[QUOTE="zachry;14197620"]Förslagsvis nått i stil med detta:
AMD Sempron 145: CPUn används knappt märkbart mer än för själv OSet att ha cgminer i
ASRock 970 Extreme4 : Billigt moderkort med plats för 7st gpuer om du använder power raisers vilket är rekommenderat om du ska använda flera grafikkort.
Internminne: billigaste 4gb modellen du hittar. scrypt kräver en del minne men 4gb räcker till.
PSU: Beror så klart på hur många GPUer du skall använda lägg gärna till lite extra för kvalite och försök matcha den bästa verkningsgraden i watt för ditt system för att ha så hög effektivitet som möjligt.
OS disk kan du använda ett USB minne och köra en linux dist genom. om du kör "ltcrabbit" har dom ett eget OS för sin pool.
Lite extra fläktar kan vara bra att införskaffa också...

Härligt! Utförlig och snabb respons:) Men när det gäller nätaggregatet. Är det meningen att jag ska räkna ihop den totala strömförbrukningen av grafikkorten och processorn och sedan skaffa en PSU som ger lika mycket ström? Ex. två grafikkort på 200w och processor på 50w kräver en PSU på 500w.

Tänkte köra Ubuntu som OS btw.

En tanke som slog mig just. Man kanske kan få ner ljudnivån genom att fästa en bit isolerad ventilationsslang på till- och från luftsöppningarna i chassit. Det blir knappast snyggt, men dämpar fläktljud gör det.

Ha det gött så länge.

Permalänk
Discokungen

290 ger drygt 820Kh/s stock, 290X ger 760Kh/s stock. I 930/1500 ger 290X 880Kh/s, men det drar en del ström. Dock inte mycket mer än 300W. 290 ger runt samma med ~1030/1500. 280X drar runt 300W i 750Kh/s. Så det är rätt stor skillnad i effektivitet. Sen får man avgöra om det är värt pengarna. Men 290 är klart bättre än 290X. Billigare och är ungefär lika bra.

Sen kan det skilja upp till 100Kh/s mellan kort av samma modell också. Tänk på det.

2st 290 och 2st 290X drar drygt 1450W från väggen med de klocksen. Aningen mer kanske.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

TS, ifall du efter köp av PSU får för dig att köra fler grafikkort så behöver du inte ersätta den gamla PSU:n utan det går att ghettomodda genom att koppla på fler.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

290 ger drygt 820Kh/s stock, 290X ger 760Kh/s stock. I 930/1500 ger 290X 880Kh/s, men det drar en del ström. Dock inte mycket mer än 300W. 290 ger runt samma med ~1030/1500. 280X drar runt 300W i 750Kh/s. Så det är rätt stor skillnad i effektivitet. Sen får man avgöra om det är värt pengarna. Men 290 är klart bättre än 290X. Billigare och är ungefär lika bra.

Sen kan det skilja upp till 100Kh/s mellan kort av samma modell också. Tänk på det.

2st 290 och 2st 290X drar drygt 1450W från väggen med de klocksen. Aningen mer kanske.

Ja det är delvis därför jag har snöat in på r9 290, men en annan enorm fördel är att 290 kostar ca 3200 medan 290x kostar ca 4400 styck.

Permalänk
Medlem

Okej, nu har jag tagit fram en skiss på riggen

Moderkort ASRock 970 Extreme4 700 kr

Nätaggregat Corsair PowerSupply (PSU) CX 600M 600W 600 kr

CPU AMD Sempron 145 2,8GHz Socket AM3 Box (45w) 280 kr

Ramminne Billig 4gb ddr3 250 kr

OS Usbminne till Xubuntu 100 kr

Chassi Fractal Design Define R4 Tower No PSU Black ATX 900 kr

GPU 2 x Sapphire Radeon R9 290 HDMI DisplayPort Dual-DVI 4GB 2 x 3160 kr

Totalt 9150 kr bortsett från fraktkostnader och ev sladdar och dyligt

Rätt stört att grafikkort står för 70 % av kostnaden.

Hur som helst... är det något jag missat eller? Kommer koppla in den i tvn när jag vill pilla med den så nån skärm blir det inte.

Permalänk
Skrivet av Bitman:

9150 kr bortsett från fraktkostnader och ev sladdar och dyligt

Vart beställer du ifrån? Om du beställer ifrån Inet så kan du använda SweClockers fri frakt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitman:

Härligt! Utförlig och snabb respons:) Men när det gäller nätaggregatet. Är det meningen att jag ska räkna ihop den totala strömförbrukningen av grafikkorten och processorn och sedan skaffa en PSU som ger lika mycket ström? Ex. två grafikkort på 200w och processor på 50w kräver en PSU på 500w.

Nu är jag inte någon expert inom nätagg och effekter om någon El-guru vill rätta mig så feel free.
Nätaggets bästa effektivitet ligger kring låt oss säga 50% load alltså då det presterar som bäst ur olika aspekter.
Om du nu har 2st 290 GPUer som kan peaka 300w st samt din kring utrustining (CPU,MOBO,RAM) räknar på 150W där så har vi 750W i väggen vid en peak.
Så då vill vi ha en PSU runt ca 1200-1500 för ditt behov.

Du kan köra detta med ett 850w Psu också men det kommer påfresta det mer och det får en kortare livslängd.

Permalänk
Medlem

Allt finns på CDON

De har ett annat nätaggregat på 750w för 700 kr
Corsair Power Supply 750W CX750 80 Plus Bronze

Knappast bra kvalitet, men vad fan, svårighetsgraden på scryptvalutorna kommer ändå öka rejält under 2014 så den måste inte hålla mer än något år. Tanken är att bygga om datorn till speldator eller sälja grafikkorten när svårighetsgraden har blivit för hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitman:

Allt finns på CDON

De har ett annat nätaggregat på 750w för 700 kr
Corsair Power Supply 750W CX750 80 Plus Bronze

Knappast bra kvalitet, men vad fan, svårighetsgraden på scryptvalutorna kommer ändå öka rejält under 2014 så den måste inte hålla mer än något år. Tanken är att bygga om datorn till speldator eller sälja grafikkorten när svårighetsgraden har blivit för hög.

Kör på 2 st 550-650w ist annars
750w är ju precis det som kommer att peakas med din hårdvara...

Permalänk
Discokungen
Skrivet av zachry:

Nu är jag inte någon expert inom nätagg och effekter om någon El-guru vill rätta mig så feel free.
Nätaggets bästa effektivitet ligger kring låt oss säga 50% load alltså då det presterar som bäst ur olika aspekter.
Om du nu har 2st 290 GPUer som kan peaka 300w st samt din kring utrustining (CPU,MOBO,RAM) räknar på 150W där så har vi 750W i väggen vid en peak.
Så då vill vi ha en PSU runt ca 1200-1500 för ditt behov.

Du kan köra detta med ett 850w Psu också men det kommer påfresta det mer och det får en kortare livslängd.

Det stämmer. Min rigg drar 830W från väggen med två 290X igång på mining. Resten av datorn jobbar inte då. Så 600W räcker verkligen inte. 850W funkar, men jag hade tagit ett med hög kvalitet. Nätaggregat är den näst viktigaste komponenten i ett sånt här bygge och kan ta resten av komponenterna med sig om det dör.

Flera nätagg är inget man bör köra om man inte har fler än tre-fyra kort i samma rigg. Två 1200W är rätt lagom till 6st 290. Alternativt ett 1200W och ett 850W med 5st kort. 4st kort drar som sagt 1440W från väggen hos mig.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Fråga angående moderkortet, vet att man kan köra grafikkort i de korta pcie x1 portarna med en riser, men kan man verkligen köra dom i vanliga pci portar också??

Nej, kort och gott.

Visa signatur

G O O G L E
Det är inte så svårt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det stämmer. Min rigg drar 830W från väggen med två 290X igång på mining. Resten av datorn jobbar inte då. Så 600W räcker verkligen inte. 850W funkar, men jag hade tagit ett med hög kvalitet. Nätaggregat är den näst viktigaste komponenten i ett sånt här bygge och kan ta resten av komponenterna med sig om det dör.

Flera nätagg är inget man bör köra om man inte har fler än tre-fyra kort i samma rigg. Två 1200W är rätt lagom till 6st 290. Alternativt ett 1200W och ett 850W med 5st kort. 4st kort drar som sagt 1440W från väggen hos mig.

Själv så går det knappt över 700W i max load med två R9-290 och 2600k på 4.5Ghz. Dock är korten oklockade för nuet, tills jag får tag på vattenblock till dom.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av JohanFalk:

Själv så går det knappt över 700W i max load med två R9-290 och 2600k på 4.5Ghz. Dock är korten oklockade för nuet, tills jag får tag på vattenblock till dom.

Vid mining?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld