Permalänk

Skärmproblem med ASUS G750JH

Hej!

Köpte mej en av dessa fina laptops för ett tag sedan (ASUS G750JH CI7 2.4 16GB/750 + 256 SSD GTX780M FHD 17.3" W8). Ganska snart efter inköp märkte jag att skärmen beter sig väldigt konstigt, den flimrar på de flesta av dessa test: http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion.php#invpattern, visar tunna svaga linjer över mörka färger, och bildkvalitén är överlag inget vidare.
Har googlat runt och hittat många med samma problem, men ingen har någon 100% fungerande fix. Flimret blev mycket mindre om man gjorde en Custom Resolution i nvidia control panel med 91hz, men läste också att det kan vara farligt att "överklocka" skärmen då den egentligen bara är godkänd för 60hz.

Linjerna och bildkvalitén beskrivs väldigt bra i denna tråden: http://rog.asus.com/forum/showthread.php?20249-Weird-faint-screen-lines-over-everything-on-G75WV-BBK5 men ingen har någon lösning. Inte heller några officiella svar från Asus, trots att det är deras forum.
Verkar inte heller som att det är fel på just mitt exemplar, då jag sett flera trådar där användare har bytt ut flertalet gånger mot helt nya, men ändå haft samma problem. Vill helst inte gå igenom processen med att skicka tillbaka datorn en gång till till Dustin Home..

Eftersom jag sett att ni från ASUS är väldigt aktiva och hjälpsamma här så tänkte jag fråga er om ni vet något om detta. Är problemet känt? finns det någon fix? Klarar skärmen, CMO1720, att köras på 91hz tills problemet är åtgärdat?

Känns ju väldigt värdelöst att köpa en dator för 19k, och sen inte kunna spela för att allt ser kasst ut, speciellt linjerna när det är mörkt. Men jag hopas att det ska lösa sig så snart som möjligt, annars blir det nog inget mer ASUS för mig.

Edit: Glömde också säga att dessa problem försvinner om jag kopplar in datorn via HDMI till min tv. Har också läst att de försvinner om man har färgdjup på 16-bit istället för 32-bit, men 16-bit finns inte att välja för mig. Det skulle inte heller vara en hållbar lösning ändå.

//Jones

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Detta problem uppkommer med vissa paneler som G750 skeppats med och kör tillsammans med några äldre drivrutiner. Jag hade samma problem på min men när jag uppgraderade till senaste grafik drivrutinen direkt från nVidia så försvann problemet. Så problemet så vitt jag vet är mjukvaru relaterat, så prova installera senaste eller nyare drivrutiner så bör de lösa problemet.
Jag tror dem senaste som finns på support.asus.com ska fixa det. Dessutom ska de finnas en manuell fix också som heter G750 color patch som borde finnas att ladda ned där också.

Permalänk

Hade redan de senaste drivrutinerna från nvidia, så jag installerade den manuella patchen, vilket fick färgerna att se ännu värre ut! Istället för att vara en gradient från svart till vitt blir det bara några få nyanser av grått mellan helsvart och vitt som man lätt kan urskilja från varandra.
Linjerna och flimret är kvar och oförändrat.

Provade även att installera de äldre drivrutinerna som fanns på asus.com, och sedan installera de nyare igen. Ingen skillnad.

Permalänk

Hej, hur gick det? fick du rätt på det..

precis sånt här som gjorde att Asus modellen gick bort från min lista.. speciellt när ASUS inte svarade på ditt sista inlägg.. tråkigt, speciellt för en så pass dyr maskin..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

Mitt råd till alla som funderar på att köpa en av dessa laptops: Gör det inte!

I alla fall inte om du inte vill ha en skärm som ser ut såhär: http://imageshack.us/g/1/10456483/

Fick tillbaka mitt exemplar idag efter att ha varit på service i över två veckor. Inte ens den minsta skillnad. Exakt samma problem kvarstår. Har nu haft två helt olika laptops (fick en ny första gången), och nu är även denna maskin inne på sin andra skärm, och alla har fått dessa fel.

Supporten är även under all kritik. Skickar ett mail där jag ställer tre frågor. Får tillbaka ett svar där supporten svarat på ungefär halva ena frågan, och totalt ignorerat resten. Fick skicka 3 mail med samma fråga för att få svar på den.

Rekommenderas inte! Ska nog själv försöka få pengarna tillbaka så jag kan köpa nån annan från ett riktigt företag. Är trött på skiten nu.

Permalänk
Inaktiv

tråkigt...kan bara säga min personliga erfarenhet för jag hade exakt samma problem som du men det var bara mjukvara fel i slutändan. När jag tog bort den gamla drivrutinen helt och la in ny från nVidia direkt så blev jag helt av med detta.
Tyvärr har jag precis bytt dator så jag vet inte exakt vilken drivrutin det var jag hade men den var från nvidia's sida direkt.
men hör av dig till asus support bästa är nog att ringa och förklara ordentligt så du slipper dessa dåliga mail fram och tillbaka. självklart ska du inte behöva ha en dator du inte är nöjd med som inte fungerar som den ska.

Permalänk
Avstängd

Är det detta med vissa svarta bakgrund-rutor att det flimmrar och skit? Det hade jag på mina 2 äldre ASUS g53sx.

verkar vara standard på asus + chrome. tror inte de kommer på firefox.

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

tråkigt...kan bara säga min personliga erfarenhet för jag hade exakt samma problem som du men det var bara mjukvara fel i slutändan. När jag tog bort den gamla drivrutinen helt och la in ny från nVidia direkt så blev jag helt av med detta.
Tyvärr har jag precis bytt dator så jag vet inte exakt vilken drivrutin det var jag hade men den var från nvidia's sida direkt.
men hör av dig till asus support bästa är nog att ringa och förklara ordentligt så du slipper dessa dåliga mail fram och tillbaka. självklart ska du inte behöva ha en dator du inte är nöjd med som inte fungerar som den ska.

Mjo, har läst flertalet trådar om detta problem på olika forum. Vissa har blivit av med det genom ominstallation av drivrutiner, andra installerade "G750 color patch" eller uppdaterade "Splendid Utility" och för en stor del hjälpte inget av detta, inklusive mig. Har också sett flertalet användare som har skickat laptopen till service 5+ggr, utan resultat.

Någon hade också åtgärdat problemet genom att ta ur och sätta i grafikkortet, men antar att all garanti osv försvinner om man öppnar den?

Kontaktade support igen efter att jag fått tillbaka den nu, och fick detta svar: "I will send this to R&D for check, as since the service did not resolve this, we need to investigate this."
Låter som att jag ännu en gång kommer få skicka iväg denna dator igen (fjärde gången gillt, eller?)... och få ännu en ny skärm.. vilket förmodligen inte kommer göra någon skillnad.

Permalänk
Skrivet av baxee:

Är det detta med vissa svarta bakgrund-rutor att det flimmrar och skit? Det hade jag på mina 2 äldre ASUS g53sx.

verkar vara standard på asus + chrome. tror inte de kommer på firefox.

Brutalt flimmer och grafikproblem överallt. Det är inte programspecifikt, utan det är överallt. I alla spel, program, skrivbordsbakgrunden osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Doctor Jones:

Mjo, har läst flertalet trådar om detta problem på olika forum. Vissa har blivit av med det genom ominstallation av drivrutiner, andra installerade "G750 color patch" eller uppdaterade "Speldid Utility" och för en stor del hjälpte inget av detta, inklusive mig. Har också sett flertalet användare som har skickat laptopen till service 5+ggr, utan resultat.

Någon hade också åtgärdat problemet genom att ta ur och sätta i grafikkortet, men antar att all garanti osv försvinner om man öppnar den?

Kontaktade support igen efter att jag fått tillbaka den nu, och fick detta svar: "I will send this to R&D for check, as since the service did not resolve this, we need to investigate this."
Låter som att jag ännu en gång kommer få skicka iväg denna dator igen (fjärde gången gillt, eller?)... och få ännu en ny skärm.. vilket förmodligen inte kommer göra någon skillnad.

Det betyder iaf att de hör av sig til len avancerad tekniker i Taiwan för att försöka ta fram anledningen till varför du fortfarande har problem trots att de "kända" lösningarna inte hjälper. Hoppas dem kommer fram till något och återkommer snabbt till dig.

Permalänk
Medlem

Jag tycker allt tyder på att det är värmeutvecklingen som ställer till det.. men jag är bara lekman, så man kan ju tycka att asus' tekniker borde hitta det och inte hålla på och byta skärm?

@Asus.David: Varför har ni inte "avancerade tekniker" direkt på supporten? är det bara kundtjänstarbetare som inte kan något om datorer så känns det ju inte så förtroende-ingivande..
Jag var på gång och köpa den ni har på CDON med 1000kr rabatt men jag vetifan...

Permalänk
Skrivet av lathund:

Jag tycker allt tyder på att det är värmeutvecklingen som ställer till det.. men jag är bara lekman, så man kan ju tycka att asus' tekniker borde hitta det och inte hålla på och byta skärm?

@Asus.David: Varför har ni inte "avancerade tekniker" direkt på supporten? är det bara kundtjänstarbetare som inte kan något om datorer så känns det ju inte så förtroende-ingivande..
Jag var på gång och köpa den ni har på CDON med 1000kr rabatt men jag vetifan...

Får du en fungerande maskin så har du en riktigt, riktig bra laptop där du får extrem prestanda för pengarna. Har maxat alla spel jag kört än så länge utan några som helst problem. MEN i mitt fall förstör skärmen hela upplevelsen. Så gillar du att gambla, så slå till!