"First live demo of AMD's Mantle API"

Permalänk
Medlem

"First live demo of AMD's Mantle API"

http://www.youtube.com/watch?v=QIWyf8Hyjbg

Publicerad den 17 dec 2013
At APU13 Oxide Games showed off the first live demo of AMD's Mantle API. Watch their full presentation and see the results for yourself. Learn more: http://bit.ly/AMD_Mantle

Vet inte om detta är rätt ställe att starta tråden på, så flytta den gärna om det behövs.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Verkar ganska lovande.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Sötast

Vet inte vad man ska säga. Jag är inte något vidare insatt i det hela men jag har absolut ingen referens att jämföra detta emot.

Jag lär nog få vänta tills dess att jag kan välja Mantle eller DirectX i listan för att se någon skillnad
*drömmer bakåt till Glide*

Permalänk
Avstängd

300% bättre för dem under vissa förhållanden.
oh may.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

300% bättre för dem under vissa förhållanden.
oh may.

http://i40.tinypic.com/x29tlg.jpg

Ta det med en skopa salt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simme300:

Ta det med en skopa salt.

Skopa? Snarare...

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

I love this<3

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

300% bättre för dem under vissa förhållanden.
oh may.

http://i40.tinypic.com/x29tlg.jpg

Det mest intressanta är hur en underklockad 8350 fortfarande kan prestera med R290X.

Med Mantle lär vi inte behöva oroa oss för CPU-bottleneck.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tror att detta kan skaka Nvidia? Nu har ju AMD både Mantle & Snuskigt bra Price/Performance

Permalänk
Medlem

Nu väntar jag med spänning på att BF4 implementerar mantle. Hoppas det går bra dock. Vore ju extremt tråkigt och dålig start för mantle om spelet blir (mera) ospelbart med det.

Kommer nog inte komma denna månaden, efter alla problem DICE har för nuvarande.

Permalänk

Mjoo...så är det nog.
Sedan är jag ändå oerhört nyfiken på vad jag kommer se rent praktiskt utifrån mitt HD7990. Har problem idag med DirectX crascher i BF4.
Skulle ju vara skönt och slippa det (om jag förstått Mantle rätt som ERSÄTTARE för DirectX).

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Trodde det skulle bli fler kommentarer då detta faktiskt är om mantle, men okej :<

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Det mest intressanta är hur en underklockad 8350 fortfarande kan prestera med R290X.

Med Mantle lär vi inte behöva oroa oss för CPU-bottleneck.

sa det direkt efter deras presentation av Mantle.
de tar bort Intels fördel med IPC var uppenbart samt nvidias DX.

300% i den motorn enligt dem.
detta efter ca 3 månader av Mantle, 1 år troligen större skillnad pga att de inte är cpu bundna längre.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

bästa uppfinningen sen skivat bröd...... mer prestanda utan att behöva köpa uppgraderingar... me like alot

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheSkiingUnicorn:

Bara jag som tror att detta kan skaka Nvidia? Nu har ju AMD både Mantle & Snuskigt bra Price/Performance

Nja, det beror ju trots allt på hur bra detta presterar jämfört med DX/OpenGL och hur pass mycket Nvidia kan använda sig av Mantle.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

bästa uppfinningen sen skivat bröd...... mer prestanda utan att behöva köpa uppgraderingar... me like alot

Fast man måste l ha AMD grejjor eller hur? Om det är så så är det lite synd om dom som köper nytt idag och satsar på Intel och Nvidea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSkiingUnicorn:

Bara jag som tror att detta kan skaka Nvidia? Nu har ju AMD både Mantle & Snuskigt bra Price/Performance

Det är klart att om Mantle kommer fungera lika bra som dom säger så är det ju så att du med ett mindre kraftfullt kort från AMD utpresterar Nvidias topp kort.. så är det ju självklart att Nvidia blir skakat... för vem betalar 6500:- för ett GTX 780ti om du kan utprestera detta kort med ett 280x för 2500:- från AMD

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rogga67:

Det är klart att om Mantle kommer fungera lika bra som dom säger så är det ju så att du med ett mindre kraftfullt kort från AMD utpresterar Nvidias topp kort.. så är det ju självklart att Nvidia blir skakat... för vem betalar 6500:- för ett GTX 780ti om du kan utprestera detta kort med ett 280x för 2500:- från AMD

Beror på spel om det stödjer mantle eller inte också.
ifall mantle blir en succé lär fler utvecklare hoppa på tåget om de inte blir betalda av Nvidia att inte gör det men troligen lär inget stoppa utvecklingen då konsoler körs med amd hårdvara idag.

men kan ett 2k kort matcha ett 6k och till och med köra förbi kort lär det svida i Nvidias hörn

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Möjlig gain kommer nog bero mycket på utvecklarna då de blir ansvariga för mer lågnivå saker. Men jag är intresserad av att se skillnaden på ett spel som BF4 som man sett rulla på DX och som man vet hur det beter sig. Märker man där någon stor skillnad så börjar jag bli intresserad. (Eller ja, det är jag iofs redan då jag jobbat med att utveckla spel... hehe)

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jättebra... ...men nu vill jag FÅ!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Tror på det när jag ser det med egna ögon. Att stå och prata på en scen sådär är lätt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Tittar man på oxide så är de cpu bunden i spel med DX.
det går helt enkelt inte att förbättra mer för dem där utan signifikant arbete dvs kostsamt.
Med Mantle efter 3 månader så har de 300% förbättring.
skillnaden i optimering är enorm.
och de är inte längre cpu bundna utan gpu bunden.
stor skillnad.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Tror på det när jag ser det med egna ögon. Att stå och prata på en scen sådär är lätt.

Håller med...snacka går ju... men nu gäller det för AMD att backa upp vad dom sagt (Vilket jag tror dom kommer göra). OM Mantle funkar riktigt bra så måste ju Nvidia göra något...
Dels åt sin prissättning, men även göra något snarlikt vad AMD gjort med Mantle.

För dessa två Grafikjättar gillar ju det här med att vara "Världens snabbaste och kraftfullaste" på marknaden och för oss konsumenter blir det Win/Win oavsett..

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Väldigt lovande. Kanske blir något att basera framtida köp på ifall fler spel får support. BF4 är inte tillräckligt för mig.

Nvidia ryktas ha en dedikerad ARM-core på Maxwell som ska offload CPU tasks till GPU och på så sätt uppnå Mantle liknande prestanda utan att utvecklare behöver programmera stöd för det. Det funkar alltså med alla spel. Vet inte hur sant detta är men ifall Maxwell är 28nm så måste dem ha något extra att komma med.

Mantle kommer springa varv runt DX i Battlefield 4. Mark my words. First impression är viktigt och dem kommer se till så att prestanda ökningen är rejäl. Frågan är ifall alla studios som stöder Mantle kommer göra detta?

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

Väldigt lovande. Kanske blir något att basera framtida köp på ifall fler spel får support. BF4 är inte tillräckligt för mig.

Nvidia ryktas ha en dedikerad ARM-core på Maxwell som ska offload CPU tasks till GPU och på så sätt uppnå Mantle liknande prestanda utan att utvecklare behöver programmera stöd för det. Det funkar alltså med alla spel. Vet inte hur sant detta är men ifall Maxwell är 28nm så måste dem ha något extra att komma med.

Det låter ju skitbra.. hoppas vi får se lite av det snart..

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Skrivet av h.kan:

Fast man måste l ha AMD grejjor eller hur? Om det är så så är det lite synd om dom som köper nytt idag och satsar på Intel och Nvidea.

Skulle också vilja veta detta. Jag vet inte mer om mantle än att det är nån fräsig teknik som ger bättre prestanda, men är det så att man utöver AMD-kort även behöver en AMD-processor för att få ut något av det?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800X3D CPU-KYLARE: Arctic Liquid Freezer II 420 MODERMODEM: MAG X670E Tomahawk WIFI GPU: Sapphire Radeon RX 7900 XTX Nitro+ Vapor-X RAM: 64GB Kingston FURY Beast DDR5-6000 DIMM CL36 PSU: 1000 Watt be quiet! Straight Power 12 CHASSI: Fractal Design Meshify 2 XL HDD: Crucial T700 2TB Gen5 NVMe OS: Win 11 64bit

Permalänk
Medlem

Blir Mantle en succe kommer garanterat Nvidia implementera Mantle i sina kort, även Intel, och AMD kommer gladeligen gå med på detta eftersom Mantle kan inte få den spridning som behövs utan att konkurenterna hoppar på tåget. Ett annat exempel på detta är 64 bit CPU, som AMD var först med.

AMD kommer licensiera Mantle till sina konkurenter.

Det är vad jag tror i alla fall.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hybinette:

Skulle också vilja veta detta. Jag vet inte mer om mantle än att det är nån fräsig teknik som ger bättre prestanda, men är det så att man utöver AMD-kort även behöver en AMD-processor för att få ut något av det?

Nej det går att köra Mantle med Intel CPU, det som behövs just nu är AMD's GCN (Graphics core next) vilket är AMD HD 7xxx och nyare

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Avstängd
Skrivet av h.kan:

Fast man måste l ha AMD grejjor eller hur? Om det är så så är det lite synd om dom som köper nytt idag och satsar på Intel och Nvidea.

Nej? Var har du fått det att man måste ha AMD komponenter för att utnyttja Mantle? Bara för att en teknik utvecklas mot en typ av hårdvara så stänger det inte dörrarna för andra hårdvaror.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Var inte hela grejen med Mantle att det är en öppen plattform som alla kan utnyttja?

Visa signatur

EVGA 1080 Ti | AMD Ryzen 7 7700X | Asus ROG Strix B650E-F | Corsair Vengeance 32GB 60000MHz | Corsair MP500 240GB | Seagate Firecuda Beskar 1TB | Corsair RM850x | Phanteks NV7 | Custom loop