Battlefield 4 Patcher: Uppdaterat - 2014-08-22

Permalänk

Jag hann spela 2 rundor idag och på de rundorna hann jag uppleva 90% av buggarna de påstår att de fixat plus lite till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tur jag aldrig köpte spelet. Hade tänkt vänta ut de värsta buggarna men känns inte värt att stödja ea/dice överhuvudtaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dblood:

Nu rann bägaren över. DICE kan fara åt helvete

Jag håller fullständigt med! Har varit försiktig med att klaga då det fungerat hyfsat på min rigg. Men va fan alltså.....
Nu är det en enda soppa. Ser av någon anledning ut som en dålig alpha med flickrande texturer och massa microstutter. (Kör senaste drivisarna)
Rent grafiskt ser ju spelet för jävligt ut efter patchen. Vart fan är allt gräs?
Ja menar har de inte testat patchen på ett SLI-system? Helt ofattbart.

Sen den nya laggiga death-animationen, vems värdelösa ide var det? För att dölja den omtalat dåliga "nätkoden"?

Visa signatur

Gigabyte GA-X58A-UD5 - Core I7 930 @ 4200Mhz- Corsair H100 p/p - Corsair 12GB 1600MHz - GTX690

Permalänk
Skrivet av Imaculent:

Aha, kanske ska testa. Även om jag ogillar workarounds.
Men rendering mode är jag ganska säker på att det finns i Nvidias kontrollpanel. (Kan inte kolla nu eftersom jag är på jobbet.)

Det fungerade bra för mig, jag körde dock via inspector då jag ändå använder den dagligen för att klocka korten.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Skrivet av dragan_at:

Jag hann spela 2 rundor idag och på de rundorna hann jag uppleva 90% av buggarna de påstår att de fixat plus lite till.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis som du säger känner jag, förutom allt som skulle fixas så har lite nytt uppkommit. De mest irriterande är nog revivebuggen, hud försvinner och att bf4.exe numera hänger sig för mig.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem
Skrivet av cdnisse:

Jag håller fullständigt med! Har varit försiktig med att klaga då det fungerat hyfsat på min rigg. Men va fan alltså.....
Nu är det en enda soppa. Ser av någon anledning ut som en dålig alpha med flickrande texturer och massa microstutter. (Kör senaste drivisarna)
Rent grafiskt ser ju spelet för jävligt ut efter patchen. Vart fan är allt gräs?
Ja menar har de inte testat patchen på ett SLI-system? Helt ofattbart.

Sen den nya laggiga death-animationen, vems värdelösa ide var det? För att dölja den omtalat dåliga "nätkoden"?

Jag är så sjukt förbannad!!! Köper i snitt 10-15 spel per år men har aldrig varit med om en ruttnare release. Sättet de sköter detta på är fanimej under all kritik! Dessutom inte ett ljud från horföretaget, de kunde iaf gå ut med att de jobbar på det eller att de ber om ursäkt... Vad som helst! Varje jävla patch de släpper orsakar nya problem.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Har inte märkt av blinkande texturer, kör med 2 st GTX580. Spelat kändes dessutom betydligt stabilare efter patchen, inga kraschar ännu. Däremot så har jag revive-buggen.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Skaffade mitt BF4 sent, eftersom jag var missnöjd över hur tidigare releaser har skötts när de varit nya. Men det var uselt fortfarande efter många patchar.

För er som har kort minne kan jag påminna om hur följande var på release:
Battlefield 1942 - Allsköns buggar vid release
Battlefield Vietnam - Återintroducerade buggar och brist på funktionalitet från tidiga 1942 versioner + ospelbara fps-skillnader från 1fps -> 200fps
Battlefield 2 - Trasig serverbrowser vid release
Battlefield 2142 - Trasig serverbrowser vid release
Battlefield Bad Company 2 - Trasig serverbrowser vid release
Battlefield 3 - Trasig server browser vid release, flimrade massor med SLI
Battlefield 4 - ...

Nu nämner jag så klart inte de frekventa spelkrascherna som spökat genom hela serien. Men om man köper ett spel ur battlefield-serien får man räkna att det är mer eller mindre ospelbart första 6 månaderna, efter det närmar det sig vad andra skulle kalla beta-release.

Något som visar sig väldigt tydligt om man spelat många spel ur serien är att det verkar som att de sitter och utvecklar på helt isolerade branchar utan regressionstester. Problem som patchats bort ur ett battlefieldspel återfinns i nästa utgåva. Funktionalitet som patchats in i en version, saknas i den nya.

Sedan kan man ju fundera på hur mycket de verkligen bryr sig om basalt gameplay, på rak arm minns jag bara dessa banala exempel:
BF1942 raketgevärens animation/explosion stämmer inte överens med var skotten faktiskt går
BF2142 har ett vapen på ett transportplan som inte gör någon skada, som DICE uttryckligen sagt att de aldrig kommer fixa eller ta bort.

I samtliga spel verkar det gå att glitcha in i väggar och dylikt, men istället för att man långsamt dör när man är out of bounds, så kan man attackera fiender, men de kan inte attackera dig. Hur stabilt är det att ha det som default på ett buggigt spel?

Balansering vill jag inte ens gå in på. Finns inte ett spel i serien som jag känner att det känns välbalanserat.
Ta battlefield 2 exempelvis, där en duktig pilot kan döda en person i en anti-air-kanon långt innan han har chans att få lås på flygplanet.

Jag skulle kunna fortsätta, men det är helt lönlöst. Vad som är tydligt är att det är en spelserie som har problem på alla fronter, den släpps alltid för tidigt och släppta spel hinner inte patchas färdigt från stora buggar eller balanseras upp innan nästa spel kommer ut och det gamla lämnas.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Skaffade mitt BF4 sent, eftersom jag var missnöjd över hur tidigare releaser har skötts när de varit nya. Men det var uselt fortfarande efter många patchar. För er som har kort minne kan jag påminna om hur följande var på release:

Battlefield 1942 - Allsköns buggar
Battlefield Vietnam - Återintroducerade buggar från 1942 + ospelbara fps-skillnader från 1fps -> 200fps
Battlefield 2 - Trasig serverbrowser vid release
Battlefield 2142 - Trasig serverbrowser vid release
Battlefield Bad Company 2 - Trasig serverbrowser vid release
Battlefield 3 - Trasig server browser vid release
Battlefield 4 - ...

Nu nämner jag så klart inte de frekventa spelkrascherna som har varit genom hela serien. Men om man köper ett spel ur battlefield-serien får man räkna att det är mer eller mindre ospelbart första 6 månaderna, efter det närmar det sig vad andra skulle kalla beta-release.
Battlefield

Hah, ja stabila releaser är inte riktigt Dices starka sida. Har inte spelat nu på några veckor och blir nog att vänta ett bra tag till innan man försöker igen.

PS, Hej Adam

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Jag har stora problem med fps drops. När spelet lanserades så flöt det på riktigt fint men nu blir det bara värre o värre. Jag sänker grafik inställningar men märker ingen skillnad. Hur länge ska det vara så här. Spelet har varit ute i 2 månader och inget tyder på att det blir bättre.

Permalänk

Ny patch i morgon...
https://twitter.com/Striterax_

"PC Patch will go live tomorrow morning, fixes issues with SLI & Crossfire and some other fixes, patch notes to be posted in the control room"

http://www.sweclockers.com/forum/123-battlefield/1263119-dec-...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

Hur i helvete får man det att vilja logga in till battlelog med Explorer 11 då?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk

Har fått en ny bugg idag, eller ja det var första gången jag såg den iaf. När jag dödar fiender så får dom en friendly ress symbol på sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Hur i helvete får man det att vilja logga in till battlelog med Explorer 11 då?

Genom att lägga till *.battlefield.com i Trusted Sites under Security fliken i Internet Options.
Detta beror på att MS har skruvat åt säkerheten ett par snäpp till på Internet zones då det gäller plugin's.
Du kan ju också använda Firefox eller Chorme istället.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk

Körde några rundor nu och netcode/hitbox är ju ännu värre än innan uppdaten... dog varenda gång bakom väggar och döda en kille när jag trodde att han hade mig och då hade jag efteråt 100% health. Har inte klagat innan men, nu är riktigt komsikt.

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk

Tycker också att det är sämre reg och tradar fortfarande kills med oförminskad frekvens.

Dock har jag mig veterligen inte kraschat en enda gång ännu vilket är helt unikt.

Permalänk
Medlem

Får se om man kan spela nu igen då, har sli.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Började tok-lagga efter ett par rundor för att sedan krasha utan nåt felmeddelande. Ram-minnet hade skyhög användning utan att man kunde se vilken process det var som tog upp nästan allt minne. (6,7 av 8).

Nån som känner igen det felet?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Avinstallerat Origin tillsammans med BF4 idag....kommer nog inte använda detta igen :/

Permalänk
Medlem

Jag tycker det funkar riktigt bra efter nya patchen. Windows 7 kör jag, har tidigare haft problem med att GPU-anvädning var väldigt låg (oftast mellan 40-60 %) och nu ligger den på 55 - 80% i BF4 . Jag kör 1920x1080 custom inställningar, allt på ultra men ingen post processing eller AA och "high" på effects och lightning samt SSAO istället för HBAO. Nu ligger jag oftast runt 100 - 144 (cappat) FPS med GTX 780 på de maps som jag kört hittills efter senaste patchen (dock inte kört Siege of Shanghai). Innan kunde det droppa under 60 på vissa maps och jag låg oftast runt 85 - 90 FPS.

Antingen är det patchen som fixat det, eller att jag ändrat inställningen i NVIDIA Control Panel till 144 Hz (körde tidigare på 120 Hz och cappade då även BF 4 till 120 Hz). Har undvikit 144 Hz innan eftersom jag tyckte spelet ändå inte lyckades pusha FPS:en så högt + att grafikkortet i idle går på högre klockfrekvenser om man ändrar till 144 Hz. Nu ändrar jag helt enkelt bara till 144 Hz precis innan jag spelar, efter jag spelat ändrar jag tillbaka till 120 Hz... Hursomhelst, för MIN del så känns det som spelet flyter mycket bättre nu och jag har inte haft någon krasch på väldigt länge. Gillar faktiskt spelet skarpt måste jag säga!

Visa signatur

CDON Thor Mode v.2
I7 3770K
16 Gb ram, 120 Gb SSD, 2 Tb HDD
EVGA GTX 780 SC ACX

Permalänk
Skrivet av Frankan:

Jag tycker det funkar riktigt bra efter nya patchen. Windows 7 kör jag, har tidigare haft problem med att GPU-anvädning var väldigt låg (oftast mellan 40-60 %) och nu ligger den på 55 - 80% i BF4 . Jag kör 1920x1080 custom inställningar, allt på ultra men ingen post processing eller AA och "high" på effects och lightning samt SSAO istället för HBAO. Nu ligger jag oftast runt 100 - 144 (cappat) FPS med GTX 780 på de maps som jag kört hittills efter senaste patchen (dock inte kört Siege of Shanghai). Innan kunde det droppa under 60 på vissa maps och jag låg oftast runt 85 - 90 FPS.

Antingen är det patchen som fixat det, eller att jag ändrat inställningen i NVIDIA Control Panel till 144 Hz (körde tidigare på 120 Hz och cappade då även BF 4 till 120 Hz). Har undvikit 144 Hz innan eftersom jag tyckte spelet ändå inte lyckades pusha FPS:en så högt + att grafikkortet i idle går på högre klockfrekvenser om man ändrar till 144 Hz. Nu ändrar jag helt enkelt bara till 144 Hz precis innan jag spelar, efter jag spelat ändrar jag tillbaka till 120 Hz... Hursomhelst, för MIN del så känns det som spelet flyter mycket bättre nu och jag har inte haft någon krasch på väldigt länge. Gillar faktiskt spelet skarpt måste jag säga!

Senaste patchen har gjort underverk, de har fortfarande en bit att gå men nu är det fullt dugligt igen. För casual gaming fungerar det bra.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Medlem

Hmm. Försöker joina swecs server...Står bara joining server...Sen händer inget. Har uppdaterat punkbstr. (Jag har för övrigt svårt att hitta var det installerar sig.)

Man skall inte använda nån 64-bitars punkbuster eller liknande?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Känns som om nätkoden blivit sämre.
Blir dödad långt innan personen kommer runt hörnet.
Bägge har då ping på runt 15.

Samt är det bara jag eller har spelet blivit fulare grafikmässigt?
Kör allt på ultra, förutom aa och så.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag har haft väldigt lite strul med BF4 sedan release måste jag säja. Det enda som irriterar mig är när den fastnar i "conecting" och man kommer inte vidare till "loading level". Dock räcker det att försöka joina samma server igen typ fem gånger så brukar det lösa sig. När jag sen är inne så flyter spelet på fint och det krachar aldrig.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ceogar:

Får se om man kan spela nu igen då, har sli.

Fungerar det bättre efter patchen?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Folk måste ha otroligt dåliga och dåligt confade riggar, visst spelet hade problem i början men de var mest server relaterade.
Jag hade en dålig rigg och hade massor med crasher, men som sagt de var datorrelaterade och hade inget med spelet att göra. Det är alltid lätt att skylla på de som lanserat spelet men OFTAST är det personen som spelar och dess utrustning som falerar.

Köpt ny rigg och har inte kraschat en gång. Spelet flyter perfekt, visst det finns spelbuggar men inget som kraschar spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede1970:

Folk måste ha otroligt dåliga och dåligt confade riggar, visst spelet hade problem i början men de var mest server relaterade.
Jag hade en dålig rigg och hade massor med crasher, men som sagt de var datorrelaterade och hade inget med spelet att göra. Det är alltid lätt att skylla på de som lanserat spelet men OFTAST är det personen som spelar och dess utrustning som falerar.

Köpt ny rigg och har inte kraschat en gång. Spelet flyter perfekt, visst det finns spelbuggar men inget som kraschar spelet.

Dice har jue erkännt att det är problem med spelet men att dom försöker lösa dem så fort som möjligt. Annars skulle dom inte slutat att jobba på DLC:erna för att använda alla resurser till att laga spelet ? Det har inget att göra med att man har kass dator. Vissa har tur och har komponenter som inte triggar krasherna. Nu är det dock mycket bättre än vid launch. Själv krasha jag varannan match i början, nu krashar jag inte alls men det tog en månad innan det löste sig.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TheSwede1970:

Folk måste ha otroligt dåliga och dåligt confade riggar, visst spelet hade problem i början men de var mest server relaterade.
Jag hade en dålig rigg och hade massor med crasher, men som sagt de var datorrelaterade och hade inget med spelet att göra. Det är alltid lätt att skylla på de som lanserat spelet men OFTAST är det personen som spelar och dess utrustning som falerar.

Köpt ny rigg och har inte kraschat en gång. Spelet flyter perfekt, visst det finns spelbuggar men inget som kraschar spelet.

Hur är det vårat fel att DICE optimerat för en sorts datorkonfiguration när de vet att det finns tusentals. Jag kör ett HD7970 med en 4670K på ett MSI MPower, det är väl ändå en helt vanlig speldator eller?

Kör även äkta Windows 8.1, och jag vet mycket väl hur man tar hand om en dator, så bara för att du inte har problem kan du inte påstå att alla som har det lider av skit bakom spakarna.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av TheSwede1970:

Folk måste ha otroligt dåliga och dåligt confade riggar, vping spelet hade problem i början men de var mest server relaterade.
Jag hade en dålig rigg och hade massor med crasher, men som sagt de var datorrelaterade och hade inget med spelet att göra. Det är alltid lätt att skylla på de som lanserat spelet men OFTAST är det personen som spelar och dess utrustning som falerar.

Köpt ny rigg och har inte kraschat en gång. Spelet flyter perfekt, visst det finns spelbuggar men inget som kraschar spelet.

Du kan inte säga att folk har dåliga riggar. Min rigg är fn inte dålig och bf4 funkade pung dåligt i början och jag har inte ändrat den något eller så. Och nu funkar bf4 kanon bra så det var spelet som var dåligt säg inget annat.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Roliga är ju att under natten så har de fuckat upp något igen..
Min CPU användning från igår eftermiddag tills imorse gick från 40-50% till 80-90% på SAMMA inställningar.

Jag har inte uppdaterat någon drivrutin eller gjort något annat för den delen.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop