Köpråd ljuskänslig kompaktkamera

Permalänk
Medlem

Köpråd ljuskänslig kompaktkamera

Jag är ute efter en ny kompaktkamera med ljuskänslig optik. Jag vill ha så stor bländare som möjligt genom hela zoomomfånget och jag har kollat på Olympus XZ-2. Dock är jag lite dåligt insatt på vad som är bra och vad man ska satsa på för kamera. Gillar att leka med kort skärpedjup så detta gör ju även det att stor bländare är viktigt. Runt 5x zoom vill jag minst ha för att kunna få lite mer allsidighet i kameran. Vad kan ni rekommendera om man kollar på kameror i 3500kr klassen som kan uppfylla det jag vill ha. Märke osv är inte intressant bara kameran är bra.

tack på förhand

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Fuji X10
Fuji x-20
Sony RX-100

Alla tre har bra bländare. Sonyns bländar ner lite mer än Fujis men den har större sensor och lite andra finesser.

Permalänk
Medlem

Sony RX-100 ligger på 4000-4200 på prisjakt.
Det som är mest jobbigt med den är att den är snudd på för liten, kommer garanterat beställa ett tredjeparts grepp till min RX100 II. Skulle också vilja ha en mer upphöjd knapp för att ta kort med.. tror jag sett extra till Fuji.. men om det finns ska jag nog skaffa det med

Permalänk
Medlem

Skulle vilja slå ett slag för en kompakt systemkamera istället (spegellös alltså). Det ger dig mer möjligheter än en sån kamera du letar efter, fördelar är:
* större sensor (vilket ökar ljuskänsligheten totalt sett även om f-värdet är lägre)
* du kan byta lins (bättre valmöjlighet jämfört med en lins som sitter fast i kameran)
* de är fortfarande rätt kompakta (skulle vilja säga att de är egentligen inte mycket större)

Har själv gått från en "pro" kompaktkamera till en Panasonic GF5 och få säga att jag ångrar inget med det bytet (OK, ångrar egentligen att jag köpte kompaktkameran från första början, skulle ju ha skaffat min kompakta systemkamera direkt istället ).
Nu i efterhand kan jag inte se varför de fortfarande säljs, då de spegellösa kamerorna inte är mycket större samt att du får ett bra mycket bättre utbud på objektiv och andra tillbehör som man kan använda beroende på vad man letar efter.

Kollade på prisjakt och såg denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1811182
riktigt bra pris för den kameran!!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bara några exempel bilder från RX100 II.. ungefär samma bildkvalitet som RX100.

Direkt från kameran

Direkt från kameran - närbild detalj av affish.

Redigerat färger/kontrast.. kanske lite för mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Skulle vilja slå ett slag för en kompakt systemkamera istället (spegellös alltså). Det ger dig mer möjligheter än en sån kamera du letar efter, fördelar är:
* större sensor (vilket ökar ljuskänsligheten totalt sett även om f-värdet är lägre)
* du kan byta lins (bättre valmöjlighet jämfört med en lins som sitter fast i kameran)
* de är fortfarande rätt kompakta (skulle vilja säga att de är egentligen inte mycket större)

Har själv gått från en "pro" kompaktkamera till en Panasonic GF5 och få säga att jag ångrar inget med det bytet (OK, ångrar egentligen att jag köpte kompaktkameran från första början, skulle ju ha skaffat min kompakta systemkamera direkt istället ).
Nu i efterhand kan jag inte se varför de fortfarande säljs, då de spegellösa kamerorna inte är mycket större samt att du får ett bra mycket bättre utbud på objektiv och andra tillbehör som man kan använda beroende på vad man letar efter.

Kollade på prisjakt och såg denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1811182
riktigt bra pris för den kameran!!

Har kollat på sådana kameror också men de faller på att de, trots smidigt format, är för stora. Vill kunna slänga in kameran i snowboardjackan tex. Jag har en EOS 450D också så att köpa en till system känns dumt. Jag vill åt funktionerna men slippa formatet. Sen antar jag att de blir samma moment som 450'in, vilket objektiv ska jag köpa osv osv. Vill helt enkelt ha en kompetent helhetslösning i litet format.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Har kollat på sådana kameror också men de faller på att de, trots smidigt format, är för stora. Vill kunna slänga in kameran i snowboardjackan tex. Jag har en EOS 450D också så att köpa en till system känns dumt. Jag vill åt funktionerna men slippa formatet. Sen antar jag att de blir samma moment som 450'in, vilket objektiv ska jag köpa osv osv. Vill helt enkelt ha en kompetent helhetslösning i litet format.

OK, det förstår jag precis. Visste inte att så var fallet bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag är ute efter en ny kompaktkamera med ljuskänslig optik. Jag vill ha så stor bländare som möjligt genom hela zoomomfånget och jag har kollat på Olympus XZ-2. Dock är jag lite dåligt insatt på vad som är bra och vad man ska satsa på för kamera. Gillar att leka med kort skärpedjup så detta gör ju även det att stor bländare är viktigt. Runt 5x zoom vill jag minst ha för att kunna få lite mer allsidighet i kameran. Vad kan ni rekommendera om man kollar på kameror i 3500kr klassen som kan uppfylla det jag vill ha. Märke osv är inte intressant bara kameran är bra.

tack på förhand

RX-100

Edit/ googla lite på underbarnet. Alltid kul att läsa och jämföra. En sak vet jag du kommer inte att bli besviken, både på det du kommer att läsa, och om du köper den.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Har kollat på RX-100 men det som talar emot den är slutare 4.9 i max tele

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Kolla på denna bild från dpreview: http://www.dpreview.com/previews/fujifilm-xq1/images/Aperture...
Så kan du lätt jämföra vilken av kamerorna som är ljusstarkast vid vilken brännvidd, det är ju inte bara som sagt f-värdet som bestämmer utan även sensorstorleken.

Bilden kommer ifrån: http://www.dpreview.com/previews/fujifilm-xq1

Permalänk

RX100mk1/mk2. Bättre kompaktkamera får du inte.
En ny RX100mk1 kostar 3800kr.

Annars kan du kolla på blocket/tradera. Köpte en själv för 2400kr häromdagen på blocket.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk