LG presenterar ultrabreda skärmar med hög upplösning och Thunderbolt 2

Permalänk
Medlem

Displayport är underutnyttjat

Thunderbolt är väl Intels stängda variant av displayport +pcie
Displayport borde redan ha varit stort på datorer, snabbare revision är på gång och displayport stöder också daisychaining

Visa signatur

Lek

Permalänk
Skrivet av Sabelskiöld:

Varför 16:10? Det är gammalt och förlegat och inte bättre än 16:9 bara för att det har en "högre" siffra, hela branschen började gå ifrån 16:10 2008 för att gå till 16:9

Du måste skämta? Hur ofta scrollar du horisontellt och hur ofta scrollar du vertikalt? Där har du ditt svar till varför 16:10 är bättre än 16:9. Det är enbart pga att kostnaderna blir lägre med 16:9 som det har blivit populärt. Tänk steget längre innan du postar..

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars:

Thunderbolt har såvitt jag vet ingen DRM (ännu), vilka "öppna" standarder finns som alternativ med den här mängden bandbredd?

Håller med dig: Properitär är inte lika med DRM, men DRM är ofta lika med properitär. Gäller att inte blanda äpplen och päron.

Skrivet av Lek:

Thunderbolt är väl Intels stängda variant av displayport +pcie
Displayport borde redan ha varit stort på datorer, snabbare revision är på gång och displayport stöder också daisychaining

Thunderbolt implementerar displayport rakt av, men klämmer som du påpekar, samtidigt in 4xPCIe 2.0 lanes. Det är inte okomplicerat och jag tror personligen att mycket av den rigorösa kontrollen från Intels sida är ren QA för att TB inte ska floppa. TB är idag mycket kostsamt att implementera och det är väl i stort sätt endast Apple som har levererat något nämnvärt antal TB kompatibla datorer och skärmar. Men om man vill låta en laptop docka till en skärm med en kabel + ström så finns det inget alternativ idag.

När Displayport 1.3 kommer så undrar jag om det kommer att vara plats till thunderbolt på kabeln, med en ryktad bandredd på 32.4 Gbps så borde det krävas nya kablar för att Thunderbolt ska kunna ta DP 1.3 + några PCIe 2/3 lanes.

Skrivet av Sabelskiöld:

Varför 16:10? Det är gammalt och förlegat och inte bättre än 16:9 bara för att det har en "högre" siffra, hela branschen började gå ifrån 16:10 2008 för att gå till 16:9

Han kanske föredrar en annan form på sin skärm än 16:9? Det har inget med "hur höga" talen är att göra (ps. 16:9 är en högre siffra än 16:10. Vilket är analogt med bredare skärm).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mars:

Thunderbolt har såvitt jag vet ingen DRM (ännu), vilka "öppna" standarder finns som alternativ med den här mängden bandbredd?

Thunderbolt har höga kostnader och royalties.

HDMI 2.0, DisplayPort 1.3, USB 3.1.

Permalänk
Medlem

Härligt! Jag kommer nog byta till 21:9 nästa gång jag köper ny skärm. 4k och IPS är ju även det givet. Har tröttnat på dualscreen, men behöver funktionaliteten. Detta blir perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Thunderbolt har höga kostnader och royalties.

HDMI 2.0, DisplayPort 1.3, USB 3.1.

Thunderbolt har inga royalties.

"The interface is royalty free..."

http://www.anandtech.com/show/4489/promise-pegasus-r6-mac-thu...

Edit: Det har däremot HDMI, se http://www.hdmi.org/manufacturer/terms.aspx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dinox:

Thunderbolt har inga royalties.

"The interface is royalty free..."

http://www.anandtech.com/show/4489/promise-pegasus-r6-mac-thu...

Hmm...

"The interface is royalty free, although Intel is the only company that makes Thunderbolt controller needed to support the interface. There's no word on the cost of the Thunderbolt controller."

Må vara så, men kretsarna är jättedyra!
Intel's egna proprietära grej som bara dom själva äger och bara dom får tillverka kretsar för. Monopol. Andra får inte tillverka Thunderbolt kretsar, utan måste köpa dom dyrt från Intel. Gillar inte propriertära gränssnitt. Jag gillar öppna standarder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drunk3n_M4ster:

32" i 21:9 är klart intressant. Befintliga skärmar i det formatet i 29" är för små och har för dålig upplösning.
Det ska bli intressant var priset hamnar på. Klart smidigare lösning, och även snyggare, än två skärmar.

Helt klart den mest intressanta av dem alla.
32" 21:9 får dot pitch 0,22 mm. Rätt nära vad 27" 16:9 har på 0,23 mm, vilket jag tycker är lagom.
Bra för fps-spel, film och "kontorsarbete". Verkar helt klart najs.

31" 17:9 ger 0,17 mm och en "vanlig" 4K 0,18 mm. Verkar bara jobbigt att skala i windows och tungdrivet i spel. Även en teoretisk 30" 16:10 i 4K får 0,19 mm, men vi lär inte få se några 4:3 eller 16:10-skärmar mer förutom i apple-produkter.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Ge mig 4:3! :c Gillar verkligen inte breda skärmar.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk

Älskar Koreaner, så jävla snygga! Skärmen såg också trevlig ut!

Permalänk
Medlem

16:9 120FPS, 16:10 60FPS eller 21:9 60 fps.

svårt val, jag är otroligt kluven vad gäller köp av skärm. Tror jag väntar tills det släpps en hybrid av alla tre eller en 16:10 skärm med 120Hz.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Inaktiv

Kan man köra 1080 på höjden med såna här skärmar?

Permalänk
Medlem

Enligt en källa hos en Distributör så slutar LG sälja skärmar <29" i Norden efter nyår så jag hoppas att några andra tillverkare kommer med liknande produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag har funderat mer och mer på att skaffa en 21:9 istälelt för att köra två skärmar. Hur bra stöd har spel för dessa upplösningar?

Gamla spel kommer inte stöda det alls, så det blir väl windowed om man inte moddar eller tweakar sig runt det.

Personligen tror jag inte den är tänkt till spelare, utan främst om man programmerar, multitaskar mycket etc. Men de som tycker att eyefinity är grymt bortsett från skarvarna i skärmkanterna kanske skulle uppskatta det här.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Vatten

Skrivet av Sabelskiöld:

Varför 16:10? Det är gammalt och förlegat och inte bättre än 16:9 bara för att det har en "högre" siffra, hela branschen började gå ifrån 16:10 2008 för att gå till 16:9

Jag föredrar 16:10 för det ger större arbetsyta och bilden är inte lika bred. Jag vill ha en skärm där jag inte behöver flytta huvudet i sidled för att se kanterna.

16x10 är för mig överlägset på bärbara datorer då 16x9 på 13-15" är väldigt lågt och det får inte plats mycket i höjd. Även 17,3" i 16x9 är bara 5mm högre än 15,6" i 16x10. (I stort sett bara Apple som kör med 16x10 på bärbara datorer) För vanliga skärmar så finns det nog en gräns i höjd. 19" i 5x4 är 30cm hög och med en upplösning på 1280x1024 så är det för mig en lagom textstorlek att läsa text i dagens standard på textstorlek. Jag hade klarat lite högre skärm upp mot 35cm (1920x1200 på 24"=32,5cm eller 27"=36,5cm hög). Efter det om jag skulle behöva mer yta så hade skärmen nog fått växa i sidled med fler pixlar horisontellt.

Då marknaden gick över till 16x9 betyder inte att det är bättre. Standarder som man gått ifrån behöver inte vara sämre. 16x10 är inte bättre för att det har en "högre siffra" utan det blir mer arbetsyta och inte lika avlång bild. För vanligt surfande är nog faktiskt 4x3- och 5x4-skärmar ett bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Jag föredrar 16:10 för det ger större arbetsyta och bilden är inte lika bred. Jag vill ha en skärm där jag inte behöver flytta huvudet i sidled för att se kanterna.

16x10 är för mig överlägset på bärbara datorer då 16x9 på 13-15" är väldigt lågt och det får inte plats mycket i höjd. Även 17,3" i 16x9 är bara 5mm högre än 15,6" i 16x10. (I stort sett bara Apple som kör med 16x10 på bärbara datorer) För vanliga skärmar så finns det nog en gräns i höjd. 19" i 5x4 är 30cm hög och med en upplösning på 1280x1024 så är det för mig en lagom textstorlek att läsa text i dagens standard på textstorlek. Jag hade klarat lite högre skärm upp mot 35cm (1920x1200 på 24"=32,5cm eller 27"=36,5cm hög). Efter det om jag skulle behöva mer yta så hade skärmen nog fått växa i sidled med fler pixlar horisontellt.

Då marknaden gick över till 16x9 betyder inte att det är bättre. Standarder som man gått ifrån behöver inte vara sämre. 16x10 är inte bättre för att det har en "högre siffra" utan det blir mer arbetsyta och inte lika avlång bild. För vanligt surfande är nog faktiskt 4x3- och 5x4-skärmar ett bättre alternativ.

Om du med att arbetsytan blir större syftar på att skrivbords-ui ofta tar upp fast antal pixlar på vertikalen så har du rätt. Annars är väl "arbetsytan" den totala mängden pixlar, för mig. Aspect ratio är bara just en ratio.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Om du med att arbetsytan blir större syftar på att skrivbords-ui ofta tar upp fast antal pixlar på vertikalen så har du rätt. Annars är väl "arbetsytan" den totala mängden pixlar, för mig. Aspect ratio är bara just en ratio.

Vet inte om du skulle få så mycket gjort på en 5760x640 1:9 skärm som har lika många pixlar som en 2560x1440 16:9 skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Vet inte om du skulle få så mycket gjort på en 5760x640 1:9 skärm som har lika många pixlar som en 2560x1440 16:9 skärm.

Nej det kan du inte veta.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Nej det kan du inte veta.

Med "vet inte" så menar jag att du helt säkert inte skulle få mycket gjort. Pängen är att förr eller senare blir en skärm så bred att en människa omöjligt kan kan hålla översikt over den. När det inträffar är en annan fråga som beror på individen och skärmens fysiska storlek (pixeltätheten) i tillägg till den addresserbara upplösnignen.

Det mänskliga synfäletet har klara begränsnignar i både total vidd/höjd och storleken på de områden som kan granskas noga. Att enbart betrakta pixel-arean blir som du förstår ohållbart. Förr eller senare når man till och med en gräns när den fysiska storleken inte längre spelar någon roll. Tänk ytterligheten en stapel 3 686 400 pixlar hög eller en linje 3 686 400 pixlar bred. Jobbar du lika effektivt även med dessa 3686400:1 / 1:3686400 skärmarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Med "vet inte" så menar jag att du helt säkert inte skulle få mycket gjort. Pängen är att förr eller senare blir en skärm så bred att en människa omöjligt kan kan hålla översikt over den. När det inträffar är en annan fråga som beror på individen och skärmens fysiska storlek (pixeltätheten) i tillägg till den addresserbara upplösnignen.

Det mänskliga synfäletet har klara begränsnignar i både total vidd/höjd och storleken på de områden som kan granskas noga. Att enbart betrakta pixel-arean blir som du förstår ohållbart. Förr eller senare når man till och med en gräns när den fysiska storleken inte längre spelar någon roll. Tänk ytterligheten en stapel 3 686 400 pixlar hög eller en linje 3 686 400 pixlar bred. Jobbar du lika effektivt även med dessa 3686400:1 / 1:3686400 skärmarna?

Det beror helt på vad det ska användas till men jag förstår att det blir mindre sannolikt att det skulle passa någon med en 1 pixel-hög "arbetsyta". Dock skulle storleken vara densamma oavsett hur oanvändbar den ytan är.
Jag tog själv upp en teori om "effektiv arbetsyta" som beror på hur GUI:n brukar se ut. Och just "effektiv arbetsyta" tycker jag talar för 3:4, som en iPad.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Okej, då är jag med. Hehe, Xerox visste inte hur nära de var med Altons skäm.