Göra filstorlek mindre. Sony Vegas 2012.

Permalänk
Medlem

Göra filstorlek mindre. Sony Vegas 2012.

Hej Sweclockers,

Nu är det så att i julklapp ska min familj ge mina far och morföräldrar en film med klipp ifrån när jag och mina syskon var små och jag har åtagit mig att fixa ihop denna film, vilket jag nu är färdig med.
Har använt mig av Hauppauge USB Live2 för att först få in filmerna från videoband till digitalt. Resultatet blev då 8h film i .ts format (32GB) som jag sen klippt ned till 55 minuter i Sony Vegas 12.
Problemet är att när jag renderar denna film i .avi med samma upplösning som original så blir filmen enormt stor, 68GB, och jag hade hoppats kunna bränna den på dvdskivor. Hur gör jag för att få den mindre?

Mvh

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Medlem

Låter som att du kör uncompressed avi.
Vilken upplösning är filmen på ?

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem

Kör med SONY AVC, internet 1080p 30fps. Bitrate kan du sätta på 10-20 (kan vara värt att klippa en snutt på 30sek och testrendera). Blir en mp4-fil som gissningsvis blir ca en tiondel av orginalfilen utan att du borde se någon direkt skillnad över huvud taget.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
99:e percentilen

Använd inte AVI. Jag brukar använda Sony AVC, 1920x1080, CABAC, ~20 Mbit/s.

Fundera också på om det blir någon skillnad mellan 720p och 1080p. Kvalitén på originalmaterialet kanske är rätt låg? Vad är det för upplösning på klippen du fick när du konverterade från analogt till digitalt? Rendera i samma upplösning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Du ska välja format vid rendering beroende på vilket medium du ska distribuera filmen på. DVD? Då väljer du template för DVD, PAL-720x576. Sedan mastrar/bränner du skivan i t.ex. DVD architect.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lite_:

Låter som att du kör uncompressed avi.
Vilken upplösning är filmen på ?

Det gör jag förmodligen. Den är i upplösning 720x576 och har renderat projektet i samma upplösning. Bildkvaliten är från början ganska låg (banden är uppemot 20 år gamla) men upplevs ändå något sämre när renderat det.

Skrivet av trickysaer:

Kör med SONY AVC, internet 1080p 30fps. Bitrate kan du sätta på 10-20 (kan vara värt att klippa en snutt på 30sek och testrendera). Blir en mp4-fil som gissningsvis blir ca en tiondel av orginalfilen utan att du borde se någon direkt skillnad över huvud taget.

Men borde inte 1080p bli större än 720x576? Men ska prova mig lite fram!

Skrivet av HurMycket:

Använd inte AVI. Jag brukar använda Sony AVC, 1920x1080, CABAC, ~20 Mbit/s.

Fundera också på om det blir någon skillnad mellan 720p och 1080p. Kvalitén på originalmaterialet kanske är rätt låg? Vad är det för upplösning på klippen du fick när du konverterade från analogt till digitalt? Rendera i samma upplösning.

Ja, kvalitén är från början låg och upplösningen ligger på 720x576, samma som jag renderade i första gången. Ska prova med detta Sony AVC dock!

Skrivet av Dunde:

Du ska välja format vid rendering beroende på vilket medium du ska distribuera filmen på. DVD? Då väljer du template för DVD, PAL-720x576. Sedan mastrar/bränner du skivan i t.ex. DVD architect.

Okej! Ja tanken var ju DVD eftersom det är lättare för far/morföräldrar att hanterade men när jag såg hur stora filerna blev så strök jag den planen.
Om det går skulle det vara väldigt bra!

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Medlem

går det inte att göra, x264 .mkv med handbreake eller något ??
borde väl gå att lägga in filen på ett USB minne om det skulle bli för stort för DVD.
Många Bluray spelare och TV-apparater har ju USB.

Problemet är väl om dom inte har någon USB port vid TV'n.

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om upplösningen, men det är väl knappast att rekommandera att sampla upp eller frångå 4:3 t ex.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

går det inte att göra, x264 .mkv med handbreake eller något ??
borde väl gå att lägga in filen på ett USB minne om det skulle bli för stort för DVD.
Många Bluray spelare och TV-apparater har ju USB.

Problemet är väl om dom inte har någon USB port vid TV'n.

Mja, plan B var att lägga det på USBminnen. Men måste då se till att det är ett format som funkar "out of the box" så att säga. Att installera vlc/codecpacks är lite för hightech för mina äldre!

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |