Permalänk

Black Screen AMD 290X

Tjenare

Är det någon mer än jag som får Black Screen? Tänkte på er som använder sig av AMD R9 290X, om ni har samma problem som jag.

Visa signatur

My Computer -|- CPU: Intel Core i7 6700K -|- ASUS Z170 PRO GAMING -|- Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED -|- ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC -|- 360 GB SSD -|- 3TB HDD -|- Corsair Hydro H75 -|- Cooler Master Silencio 550 -|- Corsair RM750x 750W -|-

Permalänk
Medlem

Du är inte ensam. Får det på båda mina kort.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag med eller det blinkar till och blir svart i 1-2 sek sen normalt igen. Verkar komma helt random.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Det var ju tråkigt jag har inga problem med mitt Asus 290x kör ni dvi eller hdmi? Nättagg som inte pallar?
Annars är de väll å skicka tillbaks för felsökning. Testa benchmarks å se om problemen uppstår där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sPIDERFLY:

Tjenare

Är det någon mer än jag som får Black Screen? Tänkte på er som använder sig av AMD R9 290X, om ni har samma problem som jag.

Hela nätet är översvämmat av folk som får "Black screens"...bara att googla.
För en del så har senaste CCC beta 9.5 hjälpt...men långt i från alla.

Visa signatur
Permalänk

Kollar man lite snabbt runt på webben, skriver vissa att ställa ner Hz på skärmen, ska testa dra ner den till 100, och se om det funkar.

Visa signatur

My Computer -|- CPU: Intel Core i7 6700K -|- ASUS Z170 PRO GAMING -|- Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LED -|- ASUS GeForce GTX 1060 6GB STRIX GAMING OC -|- 360 GB SSD -|- 3TB HDD -|- Corsair Hydro H75 -|- Cooler Master Silencio 550 -|- Corsair RM750x 750W -|-

Permalänk
Discokungen
Skrivet av sPIDERFLY:

Kollar man lite snabbt runt på webben, skriver vissa att ställa ner Hz på skärmen, ska testa dra ner den till 100, och se om det funkar.

Finns en ny driver ute. Skarp version den här gången! Vet inte om den hjälper!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Jodå, fast med Sapphire 290. Kommer helt oregelbundet. Kör standardinställningar utan överclock. Upkommer oftast i Crysis Warhead som jag spelar nu när jag äntligen har ett kort som klarar av det

Verkar vara vanligare med black screen för folk med Elpdia-minnen på sina kort enligt omröstning på annat forum, minns ej vilket nu.

AMD känner till problemet och påstår att det är ett drivrutinsproblem. Men då är det konstigt att vissa som har skickat tillbaka sina strulande kort och fått nya inte längre har problemet. Funderar själv på att skicka tillbaka.

Edit:
Här är omröstningen

Catalyst 13.12 löser inget för mig. Fick precis en black screen i demot av Sleeping dogs.

Permalänk
Medlem

Letade omkring lite och hittade att MSI och Gigabyte har släppt nya bios för R9-290. Vilket det står "Elpida EDW2032BBBG_DEBUG2" ? Undra om det kan vara relevant till black screens, eftersom många påpekar att det är delvis tack vare Elpida-minnen ?

http://www.techpowerup.com/vgabios/149574/msi-r9290-4096-1312...
http://www.techpowerup.com/vgabios/150653/gigabyte-r9290-4096...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

det kan inte vara så att det är ett problem med SSD-hårddisk?

Vet inte om det är relaterat men Starcraft 2 spelare har ju haft (fixat nu tror jag) en hel del bekymmer med att spelet inte går att starta. Fick ominstallera, sen funka det ett tag innan samma problem uppstod. Verkade bara inträffa för de med SSD.

Både SSD och GPUn vill väl ha kontakt med RAM. Kanske blir datat korrupt när det kopieras till grafikkortet?

Ah i vilket fall kan det kanske vara värt att köra en poll på vilka som har SSD och blackscreen? (vem har inte SSD och de köper grafikkort för 3-4 tusen? =D

edit: menar inte att det är fel på SSDn utan att grafikkorten har dålig mjukvara som gör att data blir korrupt när det ska skrivas/läsas från minnet. Eftersom SSD också vill ha snabb access till data kanske det uppstår en konflikt (tex att data läses i fel ordning, krockar etc). Har svårt att tro det är själva hårdvaran som är fel med grafikkorten utan snarare felaktiga drivare/firmware.
Men det är bara en teori. Vet itne om det är nån med vanlig HDD som också får black screen

Permalänk
Medlem

Precis samma sak för mig än, Fast med Asus kortet.

Jag har endast problemet i BF4, Har spelat andra spel samt kör en jäkla massa benching utan att få blackscreen.

Innan den senaste drivrutinen så fick jag backscreens flera gånger om dagen. Nu får jag det efter ca 10 min spelande. Startar om datorn och allt fungerar till nästa gång jag stänger av datorn.

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Medlem

Fick hem ett nytt sapphire kort igår med nya kylaren.. har gjort en ny installtion av win7 men jag får svartskärm efter att jag installerat ccc och drivisar. Funkar att vara vid skrivbordet men så fort jag starta bf4 eller nån webbläsare så blir det svart skärm. Har jag samma problem som er eller är det kortet som ska åka i papperskorgen?

Permalänk
Skrivet av Morten87:

Fick hem ett nytt sapphire kort igår med nya kylaren.. har gjort en ny installtion av win7 men jag får svartskärm efter att jag installerat ccc och drivisar. Funkar att vara vid skrivbordet men så fort jag starta bf4 eller nån webbläsare så blir det svart skärm. Har jag samma problem som er eller är det kortet som ska åka i papperskorgen?

Det låter ju konstigt att det black screenar direkt.
Har du glömt koppla in någon av 8+6 pins strömkontakterna?
Har hört att problemet existerar på kort med eftermaknadskylare likaså.
Rekommenderar dig att byta ut det och hoppas på att få ett som fungerar.
Det finns ju helt klart kort som inte uppvisar black screens då flera som bytt har blivit av med problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morten87:

Fick hem ett nytt sapphire kort igår med nya kylaren.. har gjort en ny installtion av win7 men jag får svartskärm efter att jag installerat ccc och drivisar. Funkar att vara vid skrivbordet men så fort jag starta bf4 eller nån webbläsare så blir det svart skärm. Har jag samma problem som er eller är det kortet som ska åka i papperskorgen?

Du kan ge det till mig så kan jag testa crossfire xD nä men fan va trist att många får problem med ett så nytt kort.. jag har lyckats klara mig med bara ett litet coilwhine, inget jag märker av nu dock.

Permalänk
Medlem

Ja det lutar väl åt att jag får skicka tillbaka det.. jävligt trist, såg att de inte får ny leverans på dom korten förens i slutet på månaden om nu det kommer att stämma.

Kan för övrig säga att jag stoppade tillbaka de gamla korten och då funkar allt.

Permalänk
Medlem

Har löst mitt problem genom att dra ner Memory Clock via MSi afterburner.

Ifråm 1250 till 1150.

Bara en temporär lösning får vi hoppas innan AMD kommer med en lösning

Visa signatur

How do you know if a person playing Diablo on Hardcore? They will tell you!

Permalänk
Skrivet av Nimloths:

Har löst mitt problem genom att dra ner Memory Clock via MSi afterburner.

Ifråm 1250 till 1150.

Bara en temporär lösning får vi hoppas innan AMD kommer med en lösning

Det verkar har fixat mitt blackscreen problem också. Jag har elpida minnen på mitt ena kort och det verkar också orsaken. Hoppas att det kommer en fix för detta snart!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Gigabyte x570 Gaming X | 16GB 3200MHz Crucial Ballistix | Palit Geforce RTX 3070 8GB Gamingpro | Crucial BX 480GB | WD Blue 500GB | WD 5400rpm 500GB | Acer Nitro VG240YU | Tesoro Excalibur Kailh Blue | Finalmouse

Permalänk
Medlem

Tror det har något med AMD's framepacing å göra för att slippa stuttering.
Frampacing slutar att fungera som det ska över 60hz.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Just detta som får mig att tveka om det ens är värt att vänta på R9 290 med eftermarknadskylare...

Blir nog ett 780 iallafall, så får jag prova på NVIDIA för första gången.

Orkar inge mer RMA-ärenden

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk

Körde en RMA på mitt kort och fick tillbaka ett som fungerar som det ska.

Elpdia minnen på bägge.

Detta hade dock ett ASIC värde på 81.4% medan det strulande hade 64%. Kanske kan vara relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Just detta som får mig att tveka om det ens är värt att vänta på R9 290 med eftermarknadskylare...

Blir nog ett 780 iallafall, så får jag prova på NVIDIA för första gången.

Orkar inge mer RMA-ärenden

Samma här.. alltid strul hos AMD och aldrig drivrutiner som fungerar. Som vanligt är den enda lösningen nu är att gå till felfria Nvidia och ett 780 3GB.. kan vara värt dom 700:- extra!
Bara Mantle som ska bli en flopp och då är AMD rätt körda? :/

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering: Fick hem mitt nya Sapphire 290, skickade ju tillbaka det första. installerade det och nu verkar det funka jätte bra. Så antagligen var det något fel på mitt kort.