Kan mitt 7990 vara trasigt?

Permalänk
Avstängd

Kan mitt 7990 vara trasigt?

När jag skruvar upp kortet till maxhz i catalyst så slocknar skärmen i spel. Kanske tar 1-2 matcher, men förr eller senare dör skärmen. Datorn dör inte, bara skärmen. Kan ibland tabba ur och ibland får jag gå till aktivitetshanteraren, beroende lite på spel. Ska det vara så här?

Såg i en video på youtube att det finns en liten knapp på kortet för att byta mellan två olika bios inställningar, men ser inget om det i någon instruktionsbok, så jag vågar inte pilla på den. Men den kanske ändrar så kortet går att klocka? Långsökt kanske, vågar inte riktigt testa, ifall kortet är defekt vil jag inte riskera att dom säger att jag vållat det själv när jag lämnar tillbaka det...

Kortet har också presterat väldigt oregelbundet, i början var det kanon, sen nu är det sämre, vissa inställningar i vissa spel som gick att köra utan problem med, går nu laggigt.

Hade ett dåligt nätagg i början, bara 750W, vilket kortet dock rekommenderade, men fläkten lät förjävligt så jag misstänkte att det var för lite watt, kan jag ha bränt kortet på nått sätt med det nätagget?

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Skrivet av RiHjD:

När jag skruvar upp kortet till maxhz i catalyst så slocknar skärmen i spel. Kanske tar 1-2 matcher, men förr eller senare dör skärmen. Datorn dör inte, bara skärmen. Kan ibland tabba ur och ibland får jag gå till aktivitetshanteraren, beroende lite på spel. Ska det vara så här?

Såg i en video på youtube att det finns en liten knapp på kortet för att byta mellan två olika bios inställningar, men ser inget om det i någon instruktionsbok, så jag vågar inte pilla på den. Men den kanske ändrar så kortet går att klocka? Långsökt kanske, vågar inte riktigt testa, ifall kortet är defekt vil jag inte riskera att dom säger att jag vållat det själv när jag lämnar tillbaka det...

Kortet har också presterat väldigt oregelbundet, i början var det kanon, sen nu är det sämre, vissa inställningar i vissa spel som gick att köra utan problem med, går nu laggigt.

Hade ett dåligt nätagg i början, bara 750W, vilket kortet dock rekommenderade, men fläkten lät förjävligt så jag misstänkte att det var för lite watt, kan jag ha bränt kortet på nått sätt med det nätagget?

Ehm, max Hz som i 1125 MHz?
Kortet klarar troligtvis inte den frekvensen stabilt. sänk den om du vill ha ett fungerande kort.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

Ehm, max Hz som i 1125 MHz?
Kortet klarar troligtvis inte den frekvensen stabilt. sänk den om du vill ha ett fungerande kort.

Max är på detta kort 1100MHz, säkert kan man klocka det mer om man är duktig, men enligt catalyst, bara 1100MHz.

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

När jag skruvar upp kortet till maxhz i catalyst så slocknar skärmen i spel. Kanske tar 1-2 matcher, men förr eller senare dör skärmen. Datorn dör inte, bara skärmen. Kan ibland tabba ur och ibland får jag gå till aktivitetshanteraren, beroende lite på spel. Ska det vara så här?

Såg i en video på youtube att det finns en liten knapp på kortet för att byta mellan två olika bios inställningar, men ser inget om det i någon instruktionsbok, så jag vågar inte pilla på den. Men den kanske ändrar så kortet går att klocka? Långsökt kanske, vågar inte riktigt testa, ifall kortet är defekt vil jag inte riskera att dom säger att jag vållat det själv när jag lämnar tillbaka det...

Kortet har också presterat väldigt oregelbundet, i början var det kanon, sen nu är det sämre, vissa inställningar i vissa spel som gick att köra utan problem med, går nu laggigt.

Hade ett dåligt nätagg i början, bara 750W, vilket kortet dock rekommenderade, men fläkten lät förjävligt så jag misstänkte att det var för lite watt, kan jag ha bränt kortet på nått sätt med det nätagget?

Nej, kortet är med största sannolikhet inte trasigt.

1: 750W räcker för ett 7990, hade du bränt kortet borde det troligen inte fungera. Om fläkten lät en del kan det vara smart att byta ja om du inte vill lyssna på den jämt

2: Drar du upp frekvensen från stock till max utan att pilla på något annat är det helt normalt att kortet dör. Du verkar ha överklockat din CPU så jag hoppas du vet vad du gör annars är det väl bara att öka spänningen tills att kortet går stabilt igenom benchmarks vid den frekvens du vill att det ska jobba, om du nu har det svängrummet med ditt nya nätagg.

3: Testa att uppdatera/installera om drivrutiner efter att du har rensat dem med driversweeper/ccleaner eller liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snigeln Bert:

Nej, kortet är med största sannolikhet inte trasigt.

1: 750W räcker för ett 7990, hade du bränt kortet borde det troligen inte fungera. Om fläkten lät en del kan det vara smart att byta ja om du inte vill lyssna på den jämt

2: Drar du upp frekvensen från stock till max utan att pilla på något annat är det helt normalt att kortet dör. Du verkar ha överklockat din CPU så jag hoppas du vet vad du gör annars är det väl bara att öka spänningen tills att kortet går stabilt igenom benchmarks vid den frekvens du vill att det ska jobba, om du nu har det svängrummet med ditt nya nätagg.

3: Testa att uppdatera/installera om drivrutiner efter att du har rensat dem med driversweeper/ccleaner eller liknande.

Min cpu är överklockad men nej jag vet inte vad jag gör. Fick ett program med moderkortet där jag kunde höjja processorn i en "Quick Boost" till 4,1 GHz, har inte mixtrat med spänningen nånting alls. Trodde programmet gjorde det själv. Du får gärna förklara hur man gör om du tycker det låter som en bra idé att börja göra på egen hand helt utan erfarenhet. Samma gäller alltså gpu, bara klockat, inte mixtrat med spänningen.

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Min cpu är överklockad men nej jag vet inte vad jag gör. Fick ett program med moderkortet där jag kunde höjja processorn i en "Quick Boost" till 4,1 GHz, har inte mixtrat med spänningen nånting alls. Trodde programmet gjorde det själv. Du får gärna förklara hur man gör om du tycker det låter som en bra idé att börja göra på egen hand helt utan erfarenhet. Samma gäller alltså gpu, bara klockat, inte mixtrat med spänningen.

Här finns några bra trådar att läsa:

CPU
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/723298-faq-overklockning/
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-av-processorer/1138840-den-kompletta-overklockningsguiden-sandy-och-ivy-bridge/

GPU:
http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/876692-faq-overklockning-av-grafikkort/

Finns säkert flera, men dessa känner jag till. Läs dem noggrant och lycka till!

Permalänk

Undersök vad du gör innan du överklockar. Inte konstigt att kortet crashar..

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Avstängd

Tror faktiskt jag läst den förut, eller en av dom. Gav upp efter några stycken då det lät alldeles för krångligt, kan nästan lova att någonstans på vägen dit så har jag fått min dator att explodera... Gillar heller inte Bios, så fort jag är där, så händer nått galet efteråt, bådar ont på alla plan. Trodde du kunde ge mig nått supertips typ, enkelt. Om jag inte orkar skruva med det där, ska jag köra oklockat då?

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem

Överklocka inte din cpu med program.. Det brukar resultera i onödigt hög volt.
Ska vi ta det från början?
Klocka cpu via bios. (Inga program)
När vi har hitta din optimala klock för cpu så kan vi klocka ditt grafikkort via gpu tweak eller msi afterburner.
Jag hjälper dig gärna med att klocka.
Skicka mig ett pm om du vill ha hjälp.
Behöver veta följande.
Vad har du för moderkort?
Kör du original kylare till cpu?

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Intel3770:

Överklocka inte din cpu med program.. Det brukar resultera i onödigt hög volt.
Ska vi ta det från början?
Klocka cpu via bios. (Inga program)
När vi har hitta din optimala klock för cpu så kan vi klocka ditt grafikkort via gpu tweak eller msi afterburner.
Jag hjälper dig gärna med att klocka.
Skicka mig ett pm om du vill ha hjälp.
Behöver veta följande.
Vad har du för moderkort?
Kör du original kylare till cpu?

Mvh

Kör orginalkylaren ja, moderkortet är Gigabyte P67A-D3-B3, vill ha hjälp.

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem
Skrivet av RiHjD:

Kör orginalkylaren ja, moderkortet är Gigabyte P67A-D3-B3, vill ha hjälp.

Skaffa bättre kylning. Original pallar inte så värst mycket.
Vad har du för temperatur på prollen nu vid 4,5?

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Intel3770:

Skaffa bättre kylning. Original pallar inte så värst mycket.
Vad har du för temperatur på prollen nu vid 4,5?

Vet inte exakt hur jag ser tempen på prollen, men i SpeedFan så är det bara gpu som jobbar hårt. Har nog aldrig haft över 60 grader på cpu. Har förövrigt försökt sätta min cpu på default nu, 3,4GHz, blev lite skrämd av det jag läste i denna tråd igår. Min dator har faktiskt hängt sig ganska ofta också, inte bara grafikkortet, kanske för jag klockat båda utan att ändra volt. Grafikkortet står nu på default, 1000MHz och 1500MHz på minnet, skärmen blev ändå svart igår när jag provspelade. Så jag vet inte jag!

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem

Börja med att ladda hem prime95 (Stressar din cpu)
Ta även hem ex coretemp (Där ser du temps på din cpu)
Starta prime95 välj stresstest och ffs tror jag den heter. Finns olika att välja på.
Kolla sedan max temp på din cpu i core temp.
Låt köra en stund (Om det går utan att datorn kollapsar)

Mvh

Skrivet av RiHjD:

Vet inte exakt hur jag ser tempen på prollen, men i SpeedFan så är det bara gpu som jobbar hårt. Har nog aldrig haft över 60 grader på cpu. Har förövrigt försökt sätta min cpu på default nu, 3,4GHz, blev lite skrämd av det jag läste i denna tråd igår. Min dator har faktiskt hängt sig ganska ofta också, inte bara grafikkortet, kanske för jag klockat båda utan att ändra volt. Grafikkortet står nu på default, 1000MHz och 1500MHz på minnet, skärmen blev ändå svart igår när jag provspelade. Så jag vet inte jag!

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Intel3770:

Börja med att ladda hem prime95 (Stressar din cpu)
Ta även hem ex coretemp (Där ser du temps på din cpu)
Starta prime95 välj stresstest och ffs tror jag den heter. Finns olika att välja på.
Kolla sedan max temp på din cpu i core temp.
Låt köra en stund (Om det går utan att datorn kollapsar)

Mvh

Kört testet nu i några minuter, ligger från 85 till 92 grader på de olika 4 core:sen.

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Skrivet av RiHjD:

Kört testet nu i några minuter, ligger från 85 till 92 grader på de olika 4 core:sen.

4? Ett 7990 har bara 2st GPU:er så att du vet.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

4? Ett 7990 har bara 2st GPU:er så att du vet.

Ja, men cpun har 4 cores, bara så att du vet.

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Skrivet av RiHjD:

Ja, men cpun har 4 cores, bara så att du vet.

Ah, mitt fel. Trodde att tråden fortfarande handlade om 7990.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slaktardej:

Ah, mitt fel. Trodde att tråden fortfarande handlade om 7990.

Lugnt, för övrigt är jag väldigt nära att skicka tillbaka mitt 7990, det krånglar som fan. Har snackat med dom jag köpte det ifrån, och det mesta lutar åt att returnera eller ångra hela mitt köp. De tycker det låter so matt det är trasigt och vill att jag returnerar det. Men problemet där är att om dom inte hittar något fel så skickar dom tillbaka det och jag får ett kort jag ändå måste byta, om öppet köp nu är kvar. Annars om det är trasigt och de byter ut det så säljs inte kortet längre och möjligheten att få ett annat kort istället finns.

Då kan jag väl lika gärna byta direkt?

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Skrivet av RiHjD:

Lugnt, för övrigt är jag väldigt nära att skicka tillbaka mitt 7990, det krånglar som fan. Har snackat med dom jag köpte det ifrån, och det mesta lutar åt att returnera eller ångra hela mitt köp. De tycker det låter so matt det är trasigt och vill att jag returnerar det. Men problemet där är att om dom inte hittar något fel så skickar dom tillbaka det och jag får ett kort jag ändå måste byta, om öppet köp nu är kvar. Annars om det är trasigt och de byter ut det så säljs inte kortet längre och möjligheten att få ett annat kort istället finns.

Då kan jag väl lika gärna byta direkt?

Byt direkt. Eller ta pengarna tillbaka och vänta på de 290X med eftermarknadskylare som sägs komma tidigt i Januari!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Korspostning är inte tillåtet.