Får inget ljud på Raspbmc längre.

Permalänk

Får inget ljud på Raspbmc längre.

Har använt min Raspberry i typ ett halvår nu som HTPC, funkat perfekt med clean install av Raspbmc (whezzy?) och lite fix för utseende + överclockad lite.
Rullat på fint o underbart.

Flyttade nyligen och nu när jag skulle testa o se film när man äntligen fixat tv-bänk + dator så reagerar jag först på att det visas en röd "varning" om att ljudsaknas. Får då inget ljud ut.
Och verkar vara andra som har problme oxå. Ända som jag testat hittils är "hdmi_drive=2", lagt till i config.txt.
Men det funkade inte.

Vad kan vara felet? Har som sagt fungerat i flera månader men nu fungerar det inte längre =/
Samma kablar används, har bytt port på TV'n dock men har testat med båda nu när det inte fungerade...

Hur ska man gå till väga?=

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Och du hade naturligtvis gjort en backup av det fungerande systemet?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Och du hade naturligtvis gjort en backup av det fungerande systemet?

Det känns inte som ett mjukvarufel då det fungerade senast i Söndags, stängdes av som det skulle och inkopplat igen?

I värsta fall så gör jag bara en nyinstallation av Raspbmc, då det är väldigt basic + väldigt små inställningar.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Det känns inte som ett mjukvarufel då det fungerade senast i Söndags, stängdes av som det skulle och inkopplat igen?

I värsta fall så gör jag bara en nyinstallation av Raspbmc, då det är väldigt basic + väldigt små inställningar.

Du kan ju allltid ladda ner xbmc backup addonet så så kan du skapa en abckup på de flesta inställningarna. Eller bara slänga in ett nytt raspbmc på ett annat sd kort och kolla om det blir bättre

Men som du säger det låter inte som något mjukvarafel...
Har du ljud i 3.5 mm utången?

Permalänk
Skrivet av Romoes:

Du kan ju allltid ladda ner xbmc backup addonet så så kan du skapa en abckup på de flesta inställningarna. Eller bara slänga in ett nytt raspbmc på ett annat sd kort och kolla om det blir bättre

Men som du säger det låter inte som något mjukvarafel...
Har du ljud i 3.5 mm utången?

Får inget ljud i 3.5mm utgången heller.

Ska göra en ominstallation av Raspbmc, kan ju inte ge mer problem iallfall Funkar det efter ominstallation så är det ju bra^^

Förövrigt så har denna ikon visats sedan problem uppstått, dvs efter flytten:

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk

Drog en ominstallation av Raspbmc, ändrat spårket då bara och just nu fungerar ljudet.
Antar att det var något på SD-kortet som blev korrupt av någon anledning, konstigt när det fungerade innan jag packade ner det ;o

Någon kanske kan ge något bra tips på vad kan vara bra att använda när man ska göra backup på SD-kortet sen när man har alla inställingar fixat igen?

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christoffer1989:

Drog en ominstallation av Raspbmc, ändrat spårket då bara och just nu fungerar ljudet.
Antar att det var något på SD-kortet som blev korrupt av någon anledning, konstigt när det fungerade innan jag packade ner det ;o

Någon kanske kan ge något bra tips på vad kan vara bra att använda när man ska göra backup på SD-kortet sen när man har alla inställingar fixat igen?

Gött att det funkar nu, fast det verkar som om det bara var någon inställning som var fel eftersom du fick den ikonen längst upp i hörnet
Använd win32 disk imager sedan sätter du bara i kortet i din datorn, startar programmet, väljer kortet och plats att spara img filen. Sedan är det abra att klicka på read

Permalänk
Skrivet av Romoes:

Gött att det funkar nu, fast det verkar som om det bara var någon inställning som var fel eftersom du fick den ikonen längst upp i hörnet
Använd win32 disk imager sedan sätter du bara i kortet i din datorn, startar programmet, väljer kortet och plats att spara img filen. Sedan är det abra att klicka på read

Men jag testade massa inställningar, starta om, olika HDMI kablar och portar på TV'n osv.
Kändes som det skulle vara någon inställning men nu funkar det, och det ända jag vet att jag hade gjort på gamla installationen va lite "appar" typ som spotify, youtube osv. Så lätt o fixa igen.
Håller det enkelt

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod