Permalänk
Medlem

Undran över urler

Tjena. Detta är inte unikt för sweclockers men använder det som exempel, varför ser en url ut såhär /forum/10-programmering-och-digitalt-skapande när den lika gärna skulle kunna vara /forum/10-abcdef ? Bara man har rätt id så funkar det ju att skriva vilken sträng som helst efteråt
Är det bara snyggare att ha det så eller är det för att man får en bättre översikt i tex google analytics?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av drewi:

Tjena. Detta är inte unikt för sweclockers men använder det som exempel, varför ser en url ut såhär /forum/10-programmering-och-digitalt-skapande när den lika gärna skulle kunna vara /forum/10-abcdef ? Bara man har rätt id så funkar det ju att skriva vilken sträng som helst efteråt
Är det bara snyggare att ha det så eller är det för att man får en bättre översikt i tex google analytics?

101 med allt programmerande och egentligen allt.

KISS! - (keep it simple stupid).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju vara en stor fördel om den är lättläst även för människor, sånna här säker ju inte särskilt mycket om vad man kan förvänta sig
"https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSZQ0ehp..."

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det används för att det är SEO-vänligt, det är även användarvänligt för att t.ex. historik, det ser även mycket bättre ut.

Permalänk
Medlem

Smaksak möjligen, men jag tycker att urler ska vara korta med enbart idn och skippa strängarna. Skulle tex inte tycka om ifall youtube la till videotitlar i urlen

Permalänk
Medlem
Skrivet av drewi:

Smaksak möjligen, men jag tycker att urler ska vara korta med enbart idn och skippa strängarna. Skulle tex inte tycka om ifall youtube la till videotitlar i urlen

Vad tycker du är nackdelen med det egentligen? Det skulle väl vara en fördel att kunna se direkt i URLen vad det är för något, utan att behöva klicka och gå in på den för att se.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drewi:

Smaksak möjligen, men jag tycker att urler ska vara korta med enbart idn och skippa strängarna. Skulle tex inte tycka om ifall youtube la till videotitlar i urlen

Jag vet inte hur många gånger någon lagt upp en länk och jag hovrat för att se var den länkade och vad det kan handla om. Förstår inte varför det skulle vara användbart på något sätt att bara ha obskyra IDn?

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar att döpa saker till vad det är så det blir lätt att läsa koden. Typ när man skall sortera saker under kategorier.
Dessutom är det nice att gåt till en webbadress i stil med:
hemsida.se/profiler/killbom eller hemsida.se/forum/SQL/hur-döpa-nycklar då man direkt ser att det är en legit länk, jämfört med:
81.201.220.164/subPart2/asdmja28932/?id=23123&t=12379612

"Okej, nu lägger vi Grafikkort, Processorer och Kylning under datorkomponenter"
"Gött, kaffe på det!?"

Istället för:
"Jag har lagt acd23, mk12, s23t under oir12", blev det rätt? "
"Kan vi kolla om id stämmer med namnen här?"
"Nä, kategorierna slås upp i en annan databas?"
"Jonas!? Har du inlogg till den?"
"Nä, men om du öppnar sidan kan jag kolla om det blev rätt?"
"Vilken testdomän kör du på?"
.....
"Profit!"

Permalänk
Medlem

Såväl sökmotorer som mänskliga besökare förstår mycket bättre vad innehållet handlar om om URLen är beskrivande.

Att ha med ett ID i URLen och dirigera besökaren helt efter det är ett enkelt sätt för att i framtiden kunna byta URLer utan att alla gamla länkar blir brutna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Vad tycker du är nackdelen med det egentligen? Det skulle väl vara en fördel att kunna se direkt i URLen vad det är för något, utan att behöva klicka och gå in på den för att se.

Skrivet av Shimonu:

Jag vet inte hur många gånger någon lagt upp en länk och jag hovrat för att se var den länkade och vad det kan handla om. Förstår inte varför det skulle vara användbart på något sätt att bara ha obskyra IDn?

Det är ju svårt att argumentera för nackdelen med beskrivande länkar, jag tycker bara det ser störande ut när långa länkar står utskrivet. Dock löser ju många websidor det, sweclockers bland annat, genom att "croppa" urler (tex www.webplats.com.../page.html), men ser fult ut på andra ställen där det inte görs det

Permalänk
Rekordmedlem

Jag brukar undvika att klicka på förkortade länkar via de "förkortningssiter" som finns, jag vill veta att det är en rimligt vettig sida som länkas och inte nått helt okänt som skulle kunna vara nån dedikerad ohyrespridare, jag har även script avstängt som normalläge och godkänner bara ett par siter permanent, resten får tillfälliga tillstånd om det verkligen behövs vilket det ofta inte gör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drewi:

Det är ju svårt att argumentera för nackdelen med beskrivande länkar, jag tycker bara det ser störande ut när långa länkar står utskrivet. Dock löser ju många websidor det, sweclockers bland annat, genom att "croppa" urler (tex www.webplats.com.../page.html), men ser fult ut på andra ställen där det inte görs det

Men långa länkar försvinner ju inte bara av att sluta använda beskrivande namn. Du är nog säkert också medveten om fall där man får länkar med automatgenererade 500-tecken långa länkar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shimonu:

Men långa länkar försvinner ju inte bara av att sluta använda beskrivande namn. Du är nog säkert också medveten om fall där man får länkar med automatgenererade 500-tecken långa länkar.

"http://www.google.com/search?hl=en&lr=&c2coff=1&rls=GGLG%2CGG..."

Långt och svårläst kombinerat är närmast optimalt, Google optimerat
http://www.google.com/search?hl=en&lr=&c2coff=1&rls=GGLG%2CGG...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.