Råd vad ska man köpa Systemkamera

Permalänk
Medlem

Råd vad ska man köpa Systemkamera

Hejsan!

Jag är i behov av en kamera...

Jag ska kunna ta riktigt skarpa bilder på våra produkter.
Som någon nämnde kanske jag behöver en lightbox att lägga in dem i men vart köper man ett sånt?
Bilderna ska vara så pass bra att de ser proffisionella ut. Då de ska publiceras på vår hemsida.
De har storlekar från 10 cm i kub till 50 cm i kub

Ska även kunna ta bilder när de är monterade. På exempelvis en skoter... Gärna i rörelse också. Dock ej krav.

Vi vill ha rekomendationer ur canons sortiment.

Budget? Ja vi tittar på max 15 000 betryder inte att vi sagt att detta ska kosta 15 utan kommer gärna undan så billigt vi kan som alla andra bolag.

Permalänk
Moderator
Moderator

Budget? Systemkamera, kompakt eller hybrid?

Närbilder? Makro?

Produkter? Vad för slags produkter? Pratar vi fotografera i lightbox (litet vitt ljustält som man ställer in produkten i för att kunna exakt kontrollera ljusförhållanden) eller typ blocket bilder?

Du kan gärna uppdatera din trådtitel till något mer specifik info, vi har en forumregel angående dåligt beskrivna trådtitlar. Kan leda till låsning. Bra titlar beskriver mer om vad tråden innehåller, ex "Tips på Canon för produkfoto, 5k budget."

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Era produkter, hur stora är dessa?
Du box också skaffa en lightbox som är tillräkligt stor för att rymma era produkter och kasta ett jämnt ljus över dem
Ett stativ och en 15-85mm lins så är det ganska flexibelt.
Skaffa en ~35mm lins för bil/skotrar. (15-85 linsen fungerar för detta med)

En 600d bör räcka gott och väl till produkt foton för webshop.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Budget?
Vad har ni för utrustning i övrigt?
Vilket storleksspann har produkterna?

Rent spontant är det ju något slags enklare systemkamera med ett makroobjektiv ett ljustält med tillhörande lampor/blixtar samt ett vettigt stativ som behöver införskaffas. Men det kan ju räcka med en lite bättre kompakt (Canon S110, tex) och ett bordsstativ beroende på vad som ska fotas...

Permalänk
Medlem

Uppdaterat med förhoppningsvis info om vad vi ska göra som gör att ni förstår vårt behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hacki:

Hejsan!

Jag är i behov av en kamera där jag tar riktigt bra närbilder på våraprodukter för att lägga upp på en webshop samt kunna ta bilder på bilar / skoter o.s.v.
Vilka produkter bör jag titta på från canon?

För att ta bra bilder behöver du inte ha systemkamera, även om det är en bra grund. Det som gör bilderna är fotografen. Dit hör hur du placerar produkten, ljussättning osv. Digital Rev TV har ett par inslag i serien 'Pro Photographer, Cheap Camera' där en proffsfotograf fotograferar med just en billig kamera. Fantastiskt snygga bilder även med gamla mobilkameror och lite photoshop.

Vad jag vill komma till är att du behöver inte lägga ut x antal tusenlappar för detta, så pass lilla behov. Om du däremot vill fotografera på fritiden som hobby med så rekommenderar jag varmt systemkamera. Men om du enbart ska ha produktbilder bör du istället spendera pengarna på en kompaktkamera och lägga resten på en så kallad Lightbox och lite belysning.

EDIT: Såg din uppdatering nu. En lightbox kanske är för liten då, men kolla på studioutrustning. Samma princip, bara större skala.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Tusen tack för svaren jag fått och ska tänka över detta nu under början på jul innan vi bestämmer vilken väg vi ska gå.

Permalänk
Medlem

Något otydligt formulerat första inlägg."De har storlekar från 10 cm i kub till 50 cm i kub". Är det produkternas storlek som du syftar på här, dvs objekt som du skall ta bild på?

Om du inte behöver mer macro egenskaper än att fota ett 10cm^2 objekt kan det ju t ex funka med Sigma dp3 Merrill + stativ + blixt/blixtar och triggers + fototält. DP3m har 50mm objektiv ibyggd med bra närgräns (nästan mackro). Det som gör denna kamera trevlig är dess sensor och att den ger blixtsynk på 1/2000s. Men denna kamera är förmodligen mer tänkt för erfarna fotografer som kan ställa in kameran manuellt (inte alls allround; ganska besvärligt handhavandemässigt, så den är inte lämplig för spontanbilder...). Och håller sig på max iso 400 blir bildvaliten säkert grym.

Permalänk
Medlem

med så stora saker som 50x50x50cm som mest är det nog bäst att tänka i banor om "riktiga" studioprylar. För lite mindre saker funkar ett ljustältbra, men...

Jag är inte så erfaren på studioutrustning, men kaffebrus har en del kit som många anser prisvärda om man inte ska ha det bästa som kan köpas för pengar.
http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-120ws-233.html
http://www.kaffebrus.com/bakgrundsstativ-set-med-2-stativ-bom...
och så en passande bakgrund till det åxå kanske borde kunna funka.
Om allt vad gäller kameran måste vara Canon skulle jag säga att en bra start är Canon 600D med medföljande kitobjektiv. Är motiven inte mindre än 10x10x10cm så räcker förstoringsgraden till för att en del av motivet ska hamna utanför bild vid närgränsen. Vill ni ta detaljer av delar på en produkt som är 10x10x10cm så kanske det är vettigt med ett makroobjektiv, men man kan ju beskära bilderna en hel del åxå, om de ändå bara ska upp på webben. Ett lämpligt sådant objektiv är isf Canon EF 100/2.8.

För bilder på en hel bil/skoter så funkar det 18-55-objektiv som följer med som kit till 600D. Ska det vara på dessa motiv i rörelse kanske man vill ha ett objektiv med snabbare autofokus, men eftersom det inte var ett absolut krav att ta bilder i rörelse så tycker jag att det kan få bli en senare fråga.

Studioprylarna enl. ovan tillsamman med kamera bör ju landa inom budget med marginal, men ett makroobjektiv är kanske på gärnsen att klämma in, om det måste vara Canon.

Permalänk

Jag gör en del produktfoto på jobbet också för kommersiellt bruk båda på hemsidor och för reklam i annonser och rollups etc. Inte för att jag är anställd som fotograf utan för att jag är den på jobbet som är hobbyfotograf och kan göra det ordentligt utan att ta in extern hjälp. Jag har fotat med min egna privata utrustning mest eftersom det är kul att få utöva sin hobby även på betald arbetstid.

Jag har fotat båda småsaker och större saker som är 1.5m höga och då har jag haft med antingen studioblixtar 2 st av budgettyp!
http://www.netonnet.se/art/foto/fotostudio/utrustning-fotostu...

bakgrunde = baksidan på vaxduk, olika bomullstyger fungerar också = billigt. Jag har hängt upp vaxduke i gardinstången på jobbet en gång. Enkelt men gör jobbet.

Dock så har jag även fotat med 2 st sb700 med paraplyer monterade på stativ, men det märkt tylidgt att då får blixtarna svettas! vid små bländare så är det riktiga studioblixtar som gäller för att med marginal kunna få upp exponeringen.

Ett tips är att för seriöst produktfoto så MÅSTE du använda gråkort! speciellt om du sedan kombinerar bilder från olika bilder i kollage, det blir rätt koko om det är inkonsekvent vitbalans då. För kreativa bilder är det ändå känsla som avgör, men för produktbilder är vitbalansen mer viktig. Och att vitbalansen är konsekvent på en och samma hemmsida på de olika bilderna, annars ser det lätt amatörmässigt ut.

Jag byggde även en ljusbox av en stor wellpappkartong jag inredde med vitt skrivarpapper, sen köra jag en sb700 in i lådan. Fungerar ofta riktigt bra för småprylar < 20cm, samt att det är minimalt med "riggjobb". Webbilder kräver itne så mycket som man tror. Däremot ska man ha det till helsidesannonser eller rollups så behöver man använda upplösningen man har och hålla lågt ISO.

För produktfoto har jag dels använt f/2.8 när jag velat ha lite konstnärliga bilder med oskärpa som publicerats i tidningsannonser, men för "vanliga produktbilder" kör jag oftat så stor bländare som går utan att kvaliteten påverkas. Oftast f/11 eller ibland f/16.

Ett stabilt stativ och fjärrutlösare behöver du skulle jag säga, då kan man mjuka upp ljuset genom att öka slutartiden istället. Inte alls dumt.

shoppinglista förutom kamera och någon normalzoom + kanske macro.

- stabilt stativ samt fjärrutlösare
- gråkort
- budget-studio-kit men åtminstone 2 st blixtar med paraplyer eller softboxar, kan kostar från 2500 och uppåt
- bakgrunder... användbara saker är vaxdukar, bomullstyger på metervara, några olika färger.. svart, bit, grön, blå olika färger att välja på för att kunna få smärtfri friläggning...bomullsdukar i vitt kan också hängas på sidorna för att undvika färgspill från färgade objekt på sidorna som orsakar inkonsekvens vitbalans på olika sidor om det man fotar vilket också ser konstigt ut i slutresultatet. upphängning av budget variant är att man bara tejpar upp det tillfälligt på väggar i tak... går bra då tyg inte väger så mycket

Det som tar mest tid med produktfoto IMO är friläggningen... ju bättre förarbete och tanke bakom riggning desto lättare blir det. Det finns ju olika lösningar. Antingen chroma key varianter, eller att man ta fotar mot den färg på bakgrunden man önskar ha i slutresultatet, så blir problem med färgspill från bakgrunden mindre. För bästa resultat behöver man också ha tillräckligt avstånd mot bakgrunden så att man kan kontrollera bakgrundens belysning separat från objektets. Det är sådant jag haft lite småproblem med när jag fotat med amatörgrejor på relativt trånga ytor... men det blir bra ändå, det är mest att efterarbetetet blir större ju sämre förutsättningar man har och det kostar ju också pengar i form av arbetstid.

Permalänk
Medlem

För produkt foto så skulle det bästa valet nog vars Canon 6d.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1

Permalänk
Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

med så stora saker som 50x50x50cm som mest är det nog bäst att tänka i banor om "riktiga" studioprylar. För lite mindre saker funkar ett ljustältbra

Finns ju stora ljustält också.. googlade och hittade ett med en kub på 2 meter.

Permalänk
Medlem

Det känns rent spontant som att kringutrustningen är av större betydelse än kameran i detta fallet.

Webbpublicering kräver inte några stora upplösningar rent tekniskt, däremot är all kringutrustning och optik av större betydelse.

Det blir lite som att välja bil efter motoreffekt när man i själva verket behöver ett specifikt lastutrymme eller plats för ett visst antal passagerare.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.