Permalänk
Medlem

Osynliga grafikkort

Hur jag än trixar fram och tillbaka så kan jag inte få mer än två grafikkort detekterade. Försöker köra 4st 7970, någon som varit med om liknande problem?

Kör alla kort på 16x-16x risers på ett Gigabyte GA-Z87X-OC moderkort med ett 1050 XFX nätagg. Catalyst 13.9

Hade först problem med att få datorn att boota över huvud taget (win 7). Just nu har jag 3st kort inkopplade, och lyckades boota, men kan bara se två kort i device managern och Catalyst.

Permalänk
Skrivet av Tacomix:

Hur jag än trixar fram och tillbaka så kan jag inte få mer än två grafikkort detekterade. Försöker köra 4st 7970, någon som varit med om liknande problem?

Kör alla kort på 16x-16x risers på ett Gigabyte GA-Z87X-OC moderkort med ett 1050 XFX nätagg. Catalyst 13.9

Hade först problem med att få datorn att boota över huvud taget (win 7). Just nu har jag 3st kort inkopplade, och lyckades boota, men kan bara se två kort i device managern och Catalyst.

testa alla kort, kör med 2 kort i taget markera upp dom som funkar byt till nästa.
sen testar du alla PCIe portarna.

har du mätt från väggen hur många watt du drar med 2 kort ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem

Du följer naturligtvis detta?

Citat:

1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16)
* For optimum performance, if only one expansion card is to be installed, be sure to install it in the PCIEX16 slot.

1 x PCI Express x16 slot, running at x8 (PCIEX8)
* The PCIEX8 slot shares bandwidth with the PCIEX16 slot. It will operate at up to x8 mode when the PCIEX16 is populated.

2 x PCI Express x16 slots, running at x4 (PCIEX4_1, PCIEX4_2)
* The PCIEX4_1 slot shares bandwidth with the PCIEX16 and PCIEX8 slots. When it is populated, the PCIEX16 slot will operate at up to x8 mode and the PCIEX8 slot will operate at up to x4 mode.
* When installing a x8 or above card in the PCIEX4_1 slot, make sure to set PCIE Slot Configuration in BIOS Setup to x4. (Refer to Chapter 2, "BIOS Setup," "Peripherals," for more information.)
(The PCIEX16, PCIEX8, and PCIEX4_1 slots conform to PCI Express 3.0 standard.)

Det kanske bara är jag, men det låter som att det finns ett "men" angående PCIEX4_2 också. Ibland delar kortplatser linor med tex SATA-kontrollern.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Är risersarna shieldade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

testa alla kort, kör med 2 kort i taget markera upp dom som funkar byt till nästa.
sen testar du alla PCIe portarna.

har du mätt från väggen hur många watt du drar med 2 kort ?

Testat kort för kort, solo funkar alla kort kanon.
Testade sedan PCIe portarna var för sig, samma där, alla funkar bra.
Ska nu prova riser-kablarna var för sig.

På två kort låg jag på ungefär 500W i full load, så det blir väl 100W på systemet och 200W/grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Är risersarna shieldade?

Nej det är dom inte, borde väl inte spela någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du följer naturligtvis detta?

Det kanske bara är jag, men det låter som att det finns ett "men" angående PCIEX4_2 också. Ibland delar kortplatser linor med tex SATA-kontrollern.

Hittade till slut i uefi vart man ändrade till x4, hjälpte dock inte :(. Ang delningen med sata-kontrollern. Förstår inte riktigt, är det något jag måste ändra i uefi tro?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tacomix:

Hittade till slut i uefi vart man ändrade till x4, hjälpte dock inte :(. Ang delningen med sata-kontrollern. Förstår inte riktigt, är det något jag måste ändra i uefi tro?

Den delar inte med SATA-kontrollern, så det är lugnt. PCIEX16, PCIEX8 och PCIEX4_1 styrs alla direkt av CPU'n. PCIEX4_2 går via chipset. Så jag skulle prova att sätta tre kort i PCIEX16, PCIEX8 och PCIEX4_1 inkl. switchen i BIOS och försöka få det att funka först.

Har du kollat vilka kort den hittar när du startar med två, dvs vilka slottar de sitter i. Hittar den PCIEX16 och PCIEX8 och båda dessa kör 8x så är det där felet ligger.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Tacomix:

Testat kort för kort, solo funkar alla kort kanon.
Testade sedan PCIe portarna var för sig, samma där, alla funkar bra.
Ska nu prova riser-kablarna var för sig.

På två kort låg jag på ungefär 500W i full load, så det blir väl 100W på systemet och 200W/grafikkort.

bara Watt ? ett nätagg består ju inte bara av en strömlina utan det finns ju fler.
säker på att nätaggregatet klarar leverera tillräckligt många ampere där det behövs ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacomix:

Nej det är dom inte, borde väl inte spela någon roll?

Jo, de andra PCIe-portarna kan störa ut dem.Vet inte om det är det som är felet för dig. Läste någon moddares worklog där han först köpte billiga och körde CF/SLI, då funkade det inte, så han var tvungen att köpa shieldade och då funkade det utan problem, men de var rätt dyra (i förhållande), typ $100 vill jag minnas.

Hittade sidan, faan vad jag är kung på att googla:

http://www.overclock.net/t/1424387/gallery-build-log-ultimate...

Citat:

I was chaining 3 200mm PCIe Risers from eBay for each of the card. Here, I'm testing that chaining 3 risers will still work. Later, I had huge problems with EMI/crosstalk between the unshielded cheapo eBay risers; because the ribbon cables were on top of each other. The system would get stuck at VGA BIOS when booting, and would only work if only 1 PCIe riser was used. Eventually I had to resort to very expensive properly shielded risers.

Citat:

Powered on the system for the first. No boot. Plugged in the iROG USB to my laptop to see boot message. Gets stuck at VGA BIOS.
Unplugged one of the risers and the system boots. Tried the other card by itself and also works. Try both cards again and still no boot.
Did some research and found out that unshielded PCIe risers with the ribbon cables are very susceptible to EMI. So I tried to shield the risers myself by wrapping them in multiple layers of crisscrossing aluminum foil strands. See pictures below.

Citat:

After 4 layers of foil, I could get the system to boot with 2 cards. But, it would freeze as soon as I start a game or any 3D program that kicks both cards into 3D mode. Even worse, I had my Soundblaster connected with a daisychain of 3 x1 PCIe risers running behind the x16 risers, and it would interfere with the video cards and cause the system to lock up as well.
Finally, bit the bullet and purchased these shielded risers made by 3M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jo, de andra PCIe-portarna kan störa ut dem.Vet inte om det är det som är felet för dig. Läste någon moddares worklog där han först köpte billiga och körde CF/SLI, då funkade det inte, så han var tvungen att köpa shieldade och då funkade det utan problem, men de var rätt dyra (i förhållande), typ $100 vill jag minnas.

Hittade sidan, faan vad jag är kung på att googla:

http://www.overclock.net/t/1424387/gallery-build-log-ultimate...

"I was chaining 3 200mm PCIe Risers " Känns som att det är längden som blir ett problem för han, jag kör ju endast en riser per kort, och dom är 220mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacomix:

Hur jag än trixar fram och tillbaka så kan jag inte få mer än två grafikkort detekterade. Försöker köra 4st 7970, någon som varit med om liknande problem?

Kör alla kort på 16x-16x risers på ett Gigabyte GA-Z87X-OC moderkort med ett 1050 XFX nätagg. Catalyst 13.9

Hade först problem med att få datorn att boota över huvud taget (win 7). Just nu har jag 3st kort inkopplade, och lyckades boota, men kan bara se två kort i device managern och Catalyst.

Jag tycker det känns lite snålt med 1050W, du kanske kan prova ett 1350W eller 1500W?
Enligt den här recensionen drar 4 st 7970 nästan 900W. Det betyder att ditt chassi skulle duga _OM_ den har en 90% verkan vilket är ganska otroligt!
http://www.hardwareheaven.com/reviews/1376/pg1/sapphire-radeo...

Gigabyte påstår själva att moderkortet stödjer "Premium 4-way CrossFire™ support", så där är nog inte problemet!
Kan du köra alla fyra korten utan risers? Fungerar det då så är det PCI förlängningarna som kanske stör ut varandra och lösningen är sköldade risers.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Mining på G?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tacomix:

Hur jag än trixar fram och tillbaka så kan jag inte få mer än två grafikkort detekterade. Försöker köra 4st 7970, någon som varit med om liknande problem?

Kör alla kort på 16x-16x risers på ett Gigabyte GA-Z87X-OC moderkort med ett 1050 XFX nätagg. Catalyst 13.9

Hade först problem med att få datorn att boota över huvud taget (win 7). Just nu har jag 3st kort inkopplade, och lyckades boota, men kan bara se två kort i device managern och Catalyst.

Stäng av PCIe 3.0.

Skrivet av KeVVa:

Jag tycker det känns lite snålt med 1050W, du kanske kan prova ett 1350W eller 1500W?
Enligt den här recensionen drar 4 st 7970 nästan 900W. Det betyder att ditt chassi skulle duga _OM_ den har en 90% verkan vilket är ganska otroligt!
http://www.hardwareheaven.com/reviews/1376/pg1/sapphire-radeo...

Gigabyte påstår själva att moderkortet stödjer "Premium 4-way CrossFire™ support", så där är nog inte problemet!
Kan du köra alla fyra korten utan risers? Fungerar det då så är det PCI förlängningarna som kanske stör ut varandra och lösningen är sköldade risers.

Chassi?

Nätagget duger. Har den en max effekt på 1050 så har den en max effekt INTERNT på Sekundärkretsen på 1050W. Effektiviteten sänker inte max effekten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Jag tycker det känns lite snålt med 1050W, du kanske kan prova ett 1350W eller 1500W?
Enligt den här recensionen drar 4 st 7970 nästan 900W. Det betyder att ditt chassi skulle duga _OM_ den har en 90% verkan vilket är ganska otroligt!
http://www.hardwareheaven.com/reviews/1376/pg1/sapphire-radeo...

Gigabyte påstår själva att moderkortet stödjer "Premium 4-way CrossFire™ support", så där är nog inte problemet!
Kan du köra alla fyra korten utan risers? Fungerar det då så är det PCI förlängningarna som kanske stör ut varandra och lösningen är sköldade risers.

Tyvärr kan jag inte kolla om det går att köra 4 kort direkt i moderkortet, korten bygger lite mer än 2 slots, så dom får fysiskt inte plats .
Kör två kort nu med risers och dom har gått non stop i 19 timmar utan någon hint om att det skulle vara någon form av problem.

Skrivet av careau:

Mining på G?

Japp LTC. Tråkigt att köra 2/4 kort bara..

Skrivet av DavidtheDoom:

Stäng av PCIe 3.0.

Chassi?

Nätagget duger. Har den en max effekt på 1050 så har den en max effekt INTERNT på Sekundärkretsen på 1050W. Effektiviteten sänker inte max effekten.

Stänga av PCIe 3.0 hur då? UEFI?, får återkomma med resultat från detta isåfall, har inte tillgång till riggen nu, är på annan ort
Tycker också att nätagget borde klara det. Köpte först ett Corsair AX1200i, men det exploderade efter 12 timmar.. (Orsakat skada på moderkortet som kan bidra till detta problemet btw?)

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tacomix:

Tyvärr kan jag inte kolla om det går att köra 4 kort direkt i moderkortet, korten bygger lite mer än 2 slots, så dom får fysiskt inte plats .
Kör två kort nu med risers och dom har gått non stop i 19 timmar utan någon hint om att det skulle vara någon form av problem.

Japp LTC. Tråkigt att köra 2/4 kort bara..

Stänga av PCIe 3.0 hur då? UEFI?, får återkomma med resultat från detta isåfall, har inte tillgång till riggen nu, är på annan ort
Tycker också att nätagget borde klara det. Köpte först ett Corsair AX1200i, men det exploderade efter 12 timmar.. (Orsakat skada på moderkortet som kan bidra till detta problemet btw?)

Man bör ju kunna köra fyra kort, tycker jag. Även om det bara är 16 lanes från processorn. Testat med ett kort i första slotten utan riser och resten med risers?

Det går att stänga av i UEFI, ja! Och shit, hoppas inte jag har sån otur med mitt AX1200i som jag får på måndag. Då blir det ångest!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tacomix:

Stänga av PCIe 3.0 hur då? UEFI?, får återkomma med resultat från detta isåfall, har inte tillgång till riggen nu, är på annan ort
Tycker också att nätagget borde klara det. Köpte först ett Corsair AX1200i, men det exploderade efter 12 timmar.. (Orsakat skada på moderkortet som kan bidra till detta problemet btw?)

Jag kan inte ge dig raka förklaringar då jag inte själv har ett Gigabyte kort.
Troligen ligger det under PCI peripherals eller liknande. Sätt igång 2.0 istället för 3.0 så ska du se att det fungerar.

Skrivet av Flamso:

Man bör ju kunna köra fyra kort, tycker jag. Även om det bara är 16 lanes från processorn. Testat med ett kort i första slotten utan riser och resten med risers?

Det går att stänga av i UEFI, ja! Och shit, hoppas inte jag har sån otur med mitt AX1200i som jag får på måndag. Då blir det ångest!

20PCIe lanes finns det på det kortet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hittade du någon lösning? Sitter själv med samma moderkort och har problem med risers, Datorn bootar men det kort som sitter med riser flippar efter någon minuts minande... hittade du var man ändra pcie3 till 2 på moderkortet någonstans? Har endast testat en riser på kort 2 och 3.

Kör ja alla fyra på direkt på moderkortet fungerar det utmärkt.