Säkerhetsforskare aktiverar webbkamera i Apple-datorer utan användarens vetskap

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NoNamesWayne:

När kommer iTape?

Bara så ingen får några konstiga idéer, jag slängde precis ihop bilden själv. Apple säljer alltså inte svindyr eltejp. Det är en parodi och inget annat så ta det för vad det är.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Om anställda på myndigheter och bolag eller personer som arbetar med känsliga uppgifter (läkare, advokater etc) blir övervakade med bild och ljud på jobbet och i hemmet så är 1984 ett faktum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

http://i16.photobucket.com/albums/b23/Zotamedu/iTape.png

Bara så ingen får några konstiga idéer, jag slängde precis ihop bilden själv. Apple säljer alltså inte svindyr eltejp. Det är en parodi och inget annat så ta det för vad det är.

Haha, klockrent! Snyggt gjort också för övrigt

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Därför har jag en bit svart eltejp över webbkameran på min laptop. [/paranoia]

Det är inte att vara paranoid. Det visar ju sig vara högst verkligt. Jag har också tejp framför linsen, fast vit. Men inbyggd mikrofon har jag inte tänkt på. Tror inte vår HP har någon mikrofon.

Permalänk
Skrivet av huxflux:

Jag tror inte att man kan komma åt webcamen om den är inaktiverad, är ju samma som om du inte hade drivrutinen för den installerad, dvs den är ur funktion.
Det skulle väl i så fall vara någon annan backdoor som tillät åtkomst till datorn och aktivera kameran, men det skulle se väldigt suspekt ut att den helt plötsligt var aktiv igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Faktum är att det går visst att göra det det enda som behövs är att det ligger ström på kameran, drivrutinerna som finns där är för att kameran ska fungera efter dina behov på ditt os men dem byggs universellt för att alltid kunna koppla in sig på det samma gäller mikrofonen.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Avstängd

Ja dessa äpplen får man nog passa sig för

Permalänk
Medlem

Finns det en enhetshanterare på dessa tekniska underverk? Kan man inte gå in i motsvarande enhetshanteraren och deaktivera kameran helt, typ ta bort drivrutinerna etc?

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

En sån tur att man inte är Apple användare.
Och vaf*n är det för intressant de vill se hos användarna?
Sex, folk som ru*** framför datorn?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Finns det en enhetshanterare på dessa tekniska underverk? Kan man inte gå in i motsvarande enhetshanteraren och deaktivera kameran helt, typ ta bort drivrutinerna etc?

Hur gör du ifall du vill använda kameran? Installera allt igen, varje gång?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sebastian R:

En sån tur att man inte är Apple användare.
Och vaf*n är det för intressant de vill se hos användarna?
Sex, folk som ru*** framför datorn?

Detta är ett problem även för Windows och jag utgår från att det inte är några större problem att hacka webbkameror i Linux heller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Fysiska knappar tack!! Min dell har fysisk w-lan knapp och det gillar jag! Skulle vilja ha det till webcam, mic, högtalare och trådlös anslutning! #paranoid

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Hedersmedlem

En annan intressant modell för att kompromissa säkerheten: http://arstechnica.com/security/2013/12/scientist-developed-m...

Permalänk
Medlem

Varför är det ingen standard att kunna vrida på kameran eller kanske kunna dra något för?

Var ju faktiskt det om något man gillade med gamla skoldatorn
(budget skit med en E-350 1.6GHz, kommer inte ihåg modellen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsSvensson:

Borde vara lag på att alla såna kameror måste vara försedda med en liten skjut-dörr framför linsen.

Man får vara bra blåst om man inte inser vad som kommer att hända förr eller senare, om varenda jäkla pryl i våra hem ska ha 1.) kamera och 2.) uppkoppling till internet.
Sannolikheten är väl i stort sett noll att varken inkompetens eller illvilja ska slå till.

Vi som var med åren innan 1984, kommer ihåg vilket jäkla tjat det var dygnet runt inför det året, om hur storebror redan var här med tockna däringa datorer överallt och ojojoj...

Och hur låter det idag?
- Och så har vi satt in en kamera i alla våra nya tv-modeller, för att ...ahem, göra dom lättare att använda. *host*
- Verkligen? Hurra! Ta mina pengar, och ge mig tre så jag kan ha både i sovrummet och på toaletten också!!

Jag har kamera i min tv men det är ju Sony så det förvånar mig inte.

Inte så många tänker på att vi har kameror i våra mobiler också och dom följer ju med oss överallt.
Kruxet är att det är svårare att skyffla videotrafik från en mobiltelefon till en server (pga datamängden och batteritiden) men det skulle inte förvåna mig om det var inbyggda backdoors för att kunna iaf ta komprimerade snapshots.

De som inte oroar sig över övervakningen förstår heller inte vad man kan göra med information om den hamnar i fel händer.
Just nu kanske det inte finns nåt att oroa sig över men tänk om tex din politiska åsikt inte accepteras av en framtida regering som förtrycker sina invånare.

Aldrig i Sverige? Det vet vi inte nu, men kollar man historiskt så har det hänt, därför kan man aldrig 100% lita på att det inte ska hända igen.

Speciellt med tanke på hur den ekonomiska situationen är i världen så kan det ske ganska stora rubbningar i det system och samhälle vi förlitar 100% över.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Faktum är att det går visst att göra det det enda som behövs är att det ligger ström på kameran, drivrutinerna som finns där är för att kameran ska fungera efter dina behov på ditt os men dem byggs universellt för att alltid kunna koppla in sig på det samma gäller mikrofonen.

ok, har du nån källa?

varför jag inte tror att det funkar är att ditt os inte vet att du har en kamera förrän du installerat drivisar. Om inte ett os vet att du har en kamera hur kan då annan spionprogramvara veta det? För i grunden är ju även den uppbyggd för att passa in i ditt os och för att fjärraktivera den kamera som inte ens os:et vet om existerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd

Så man köper en produkt som säljs för mycket för designen och en bit eltejp eller postit-lapp på den?;)

Känns lite som folk som köper iPhone för att den är gjort i material som är skönt att hålla i och plastar in den i skal och skärmskydd. ;o)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför inte skicka ström direkt till led-en i samma krets som strömmen skickas till kameran? Har man en riktigt basic och dum krets så kan man inte disable'a en sådan lampa.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Skriv ner alla sexuella fantasier du har, ditt person nummer och posta alla privata foton här i tråden då ?

uum, va? vad har det med saken att göra?
som jag skrev tidigare; om någon snokar på min data, då blir jag fan inte glad - det kan jag lova. Men varför ska jag bry mig ifall någon sitter och tittar på mitt ansikte när jag slösurfar på 9gag?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av Don_W:

Shitstorm incoming. Men detta har väl varit ett problem med andra operativ och märken.

Apple, Windows kvittar, Windows är det nog lättare att göra det på.
Har man en webkamera så ska man vara paranoid för sitt eget bästa.
Naïva personer spelas med hela tiden.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Roligt att läsa alla inlägg haha sneglade till på min webbkamera ovanför skärmen och såg att den är vinklad upp i taket, så jag hade nog foliehatt vid tillfället haha men den får vara så tills jag ska använda den igen

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Lite intressant att många tänker sig sexliv och sexuella preferenser som det enda som kan tänkas vara värt att hålla begränsat... och eftersom de inte bryr sig om det heller så spelar det ingen roll att andra potentiellt skulle kunna se det. Ska man se det som bristande fantasi?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

Och vad kan dom se med webbkameran? Mitt ansikte? Lyssna på alla hemliga samtal jag har med mig själv när jag sitter vid datorn?

Är man lite foliehatt så är ju tejp kanon, plåster funkar och ser lite hipster ut också, vilket ju är inne nu.

Är det ok om jag gör det?

Är det ok om jag lägger ut dig när du sitter och skiter?

Är det ok att jag spelar in när på sätter på någon fin dam?

Får jag kolla på dina barn??

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

Nyheten är väl knappast att det är lättare att hacka denna kameran än någon annan. Grejen är väl snarare den att man kan stänga av lampan bara. Bara för att lampan går att stänga av men ändå ha kameran igång betyder inte att vem som helst kan titta på dig... För att inte tala om alla datorer som inte ens har en lampa som indikerar när kameran är på. Hade Apple inte haft någon lampa hade ingen brytt sig men nu är det ett väldans liv, intressant.

Krävs fortfarande väldigt mycket för att ens komma åt någon annans kamera, speciellt om den man försöker infektera är någorlunda tekniskt kunnande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

http://i16.photobucket.com/albums/b23/Zotamedu/iTape.png

Bara så ingen får några konstiga idéer, jag slängde precis ihop bilden själv. Apple säljer alltså inte svindyr eltejp. Det är en parodi och inget annat så ta det för vad det är.

Kul.

Men inte bara Apple som tar ordentligt betalt för tillbehör:

APPLE MINI DISPLAYPORT TILL VGA ADAPTER hos Dustin kostar 490:-
http://www.dustinhome.se/product/5010195833/apple-mini-displa...

LENOVO MINI-DISPLAYPORT TO VGA ADAPTER hos Dustin kostar 590:-
http://www.dustinhome.se/product/5010600852/lenovo-mini-displ...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Kul.

Men inte bara Apple som tar ordentligt betalt för tillbehör:

APPLE MINI DISPLAYPORT TILL VGA ADAPTER hos Dustin kostar 490:-
http://www.dustinhome.se/product/5010195833/apple-mini-displa...

LENOVO MINI-DISPLAYPORT TO VGA ADAPTER hos Dustin kostar 590:-
http://www.dustinhome.se/product/5010600852/lenovo-mini-displ...

Dustin har mycket som verkar indexeras från någon lustig källa. För ett tag sedan fanns det en 250GB HP hårddisk för laptops för 6000 kr.

Permalänk

Trivs INTE med mikrofoner, all sorts tracking som kan ske, och webcams i alla apparater utan att kunna stänga av dom helt, det borde vara en fysisk del som man kan ta bort från telefonen eller datorn för att stänga av gps och tracking helt. Ett kraftigt KLICK ska ljuda när man separerar delen. Skönt. Ifred.

KAMERA PÅ TOALETTEN NÄSTA!

Quickfix påse på huvudet.

Permalänk

därför har jag alltid webkameran övertejpad, på alla datorer som har en inbyggd.