Parkerade på parkeringsplats som ett annat företag hyr - blivit fakturerad

Permalänk
Medlem

Parkerade på parkeringsplats som ett annat företag hyr - blivit fakturerad

Hej

Jag bor i en lägenhet, på baksidan finns det en stor plan med parkeringsplatser. Tre utav dessa (förutom hyresgästerna) hyr ett företag som sysslar med någon forum utav utbildning. (Dessa tre platser är sällan upptagna, står en bil där ibland).

Var enormt tankspridd idag och ställde mig på en utav dessa tre parkeringsplatser som är märkta med "Privat parkering för ADR Utbildarna".
Jag tänkte att jag skulle bara upp och sen snabbt iväg igen, men fastnade hemma och glömde helt bort att jag ställt mig tokigt.

När jag sedan kom ut till bilen låg det en faktura på vindrutan med följande objektbeskrivning: (Namn + adress har han tagit reda på via reg.nr)

"Parkeringsavgift för parkering på privat parkering den 18 dec 2013"
"1000kr + 250kr moms = 1250kr"

Med förfallodag utskrivet samt en klausul för att en dröjsmålsränta kommer att erfordras om man inte betalar i tid.

Kan ett företag verkligen göra såhär?

Han kunde ju lika gärna ha skrivit 50 000kr som avgift.

Obs. jag vill inte ha en diskussion om hur korkat det är att ställa sig på någon annans parkeringsplats, det vet jag redan.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte så insatt i just detta, men jag har väldigt svårt att tro att det där kommer gå igenom. Min styvfar har eget företag med privata parkeringar som han hyr utanför lokalen. Folk har ställt sig där i tid och otid, han har snackat med hyresvärden och andra insatta och dom säger att det enda som går att göra åt detta är att hyra ett parkeringsbolag som kommer och lappar bilarna.

Det där skulle väl i så fall räknas som en bluff faktura antar jag?

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att markägare får ta ut en kontrollavgift MEN, det måste vara tydligt skyltat vad som gäller. tex P-förbud.

Enligt 1 § lagen (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering äger markägare (eller den som enligt avtal har övertagit samma rätt) enligt förutsättningarna i angiven lag uttaga kontrollavgift, om ett fordon parkerats i strid mot förbud eller villkor som markägaren har beslutat.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Hej

Jag bor i en lägenhet, på baksidan finns det en stor plan med parkeringsplatser. Tre utav dessa (förutom hyresgästerna) hyr ett företag som sysslar med någon forum utav utbildning. (Dessa tre platser är sällan upptagna, står en bil där ibland).

Var enormt tankspridd idag och ställde mig på en utav dessa tre parkeringsplatser som är märkta med "Privat parkering för ADR Utbildarna".
Jag tänkte att jag skulle bara upp och sen snabbt iväg igen, men fastnade hemma och glömde helt bort att jag ställt mig tokigt.

När jag sedan kom ut till bilen låg det en faktura på vindrutan med följande objektbeskrivning: (Namn + adress har han tagit reda på via reg.nr)

"Parkeringsavgift för parkering på privat parkering den 18 dec 2013"
"1000kr + 250kr moms = 1250kr"

Med förfallodag utskrivet samt en klausul för att en dröjsmålsränta kommer att erfordras om man inte betalar i tid.

Kan ett företag verkligen göra såhär?

Han kunde ju lika gärna ha skrivit 50 000kr som avgift.

Obs. jag vill inte ha en diskussion om hur korkat det är att ställa sig på någon annans parkeringsplats, det vet jag redan.

Om du felparkerat på privat mark så har markägaren möjlighet att ta ut avgift (även om det oftast handlar om att markägaren anlitat något parkeringsbolag för att hantera det), annars är det upp till kommunens parkeringsvakter eller polisen...

http://www.motormannen.se/radgivning/parkering/felparkeringsa... verkar läsvärt för lite allmän sammanfattning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Spontant känns de, som om de försöker göra en fuling.
Så här säger lagen, då de inte är markägare utan antagligen bara hyr platsen, så borde de inte kunna utfärda p-böter.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19840318.HTM

Men som alltid när det kommer skumma räkningar, BESTRID!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Hej

Jag bor i en lägenhet, på baksidan finns det en stor plan med parkeringsplatser. Tre utav dessa (förutom hyresgästerna) hyr ett företag som sysslar med någon forum utav utbildning. (Dessa tre platser är sällan upptagna, står en bil där ibland).

Var enormt tankspridd idag och ställde mig på en utav dessa tre parkeringsplatser som är märkta med "Privat parkering för ADR Utbildarna".
Jag tänkte att jag skulle bara upp och sen snabbt iväg igen, men fastnade hemma och glömde helt bort att jag ställt mig tokigt.

När jag sedan kom ut till bilen låg det en faktura på vindrutan med följande objektbeskrivning: (Namn + adress har han tagit reda på via reg.nr)

"Parkeringsavgift för parkering på privat parkering den 18 dec 2013"
"1000kr + 250kr moms = 1250kr"

Med förfallodag utskrivet samt en klausul för att en dröjsmålsränta kommer att erfordras om man inte betalar i tid.

Kan ett företag verkligen göra såhär?

Han kunde ju lika gärna ha skrivit 50 000kr som avgift.

Obs. jag vill inte ha en diskussion om hur korkat det är att ställa sig på någon annans parkeringsplats, det vet jag redan.

Obs. företaget äger inte marken, det gör hyresvärden, företaget hyr alltså platserna från hyresvärden.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Obs. företaget äger inte marken, det gör hyresvärden, företaget hyr alltså platserna från hyresvärden.

Då kan dom bara glömma det, om dom inte är markägare.
Det du kan göra ett att snacka med dom och ta med lite fika och säga sorry.
Hjälper inte det så bestrider du bara fakturan och inväntar deras nästa steg

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnhan:

Då kan dom bara glömma det, om dom inte är markägare.
Det du kan göra ett att snacka med dom och ta med lite fika och säga sorry.
Hjälper inte det så bestrider du bara fakturan och inväntar deras nästa steg

Jag får hoppas att det är så. Kommer tänka mer än en gång innan jag ställer mig på någons annans parkering. Och hoppas det är
avsikten med fakturan, att jag ska begrunda vad jag gjort.

Jag ska ringa dem imorgon.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Obs. företaget äger inte marken, det gör hyresvärden, företaget hyr alltså platserna från hyresvärden.

Okej, såvida inte markägaren givit dem tillstånd så bör de alltså inte själva kunna ta ut en avgift.

Värt också att kolla upp beloppet, tror inte de kan hitta på vadsomhelst nämligen (har länkats till lagtexten tidigare, borde framgå där vad det finns för regler angående detta).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

De får begära betalt, du ska bestrida fakturan om du inte vill betala den och sedan får de gå vidare med det om de vill.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

De får begära betalt, du ska bestrida fakturan om du inte vill betala den och sedan får de gå vidare med det om de vill.

Kruxet är ju det att jag åker väl vidare till inkasso och kronofogden om jag inte betalar. Och något sådant vill jag inte ha i hasorna. Det är de som skrämmer mig just nu.

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Kruxet är ju det att jag åker väl vidare till inkasso och kronofogden om jag inte betalar. Och något sådant vill jag inte ha i hasorna. Det är de som skrämmer mig just nu.

Bestrid bara.
http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/bluffar/varatjans...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Kruxet är ju det att jag åker väl vidare till inkasso och kronofogden om jag inte betalar. Och något sådant vill jag inte ha i hasorna. Det är de som skrämmer mig just nu.

Börja med att säkerställa om du bör betala eller inte. Om inte så bestrider du fakturan skriftligen (så att du har något att visa upp om de försöker dra det vidare).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haiwa:

Kruxet är ju det att jag åker väl vidare till inkasso och kronofogden om jag inte betalar. Och något sådant vill jag inte ha i hasorna. Det är de som skrämmer mig just nu.

Bestrider du en faktura går den inte till inkasso/kronofogden, bara när du ignorerar den.

Permalänk
Medlem

Om Motormännen (länken ovan) inte är ute och cyklar (skulle iofs inte vara första gången):

"Parkerar du i strid med förbud eller villkor för parkeringen som markägaren har beslutat, har markägaren rätt att ta ut en kontrollavgift. Avgiften får inte överstiga den felparkeringsavgift som fastställts inom kommunen."

Dubbelkolla om beloppet över huvud taget stämmer med kommunens felparkeringsavgift. Är det högre än den (ganska sannolikt, 1000kr är en saftig bot) så borde de ha ytterligare problem med ligitimiteten i sitt krav.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av Haiwa:

Kruxet är ju det att jag åker väl vidare till inkasso och kronofogden om jag inte betalar. Och något sådant vill jag inte ha i hasorna. Det är de som skrämmer mig just nu.

bestrid så kan det hamna det i tingsrätten, däremot inte kronofogden, detta blir först om det blir inkassokrav för många gånger.

då ska dom där förklara vad dom vill ha betalt för.

känner du någon jurist/advokat så kan det vara läge att ringa han/hon & få råd, rättegångskostnader kan kosta mycket. om du mot förmodan förlorar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Som andra skrivit är det bara markägaren eller av denne utsett företag som kan utfärda kontrollavgift vid felparkering, det måste dessutom vara tydligt skyltat med inte bara "förhyrd parkering" utan även företaget som har hand om parkeringen d.v.s. de som kan utfärda kontrollavgift måste vara tydligt uppmärkt. Det finns en fruktansvärd massa regler som skall följas när det gäller att utfärda kontrollavgifter och med den informationen du givit så finns det inte en chans i H-vete att detta gjorts. Ring företaget imorgon, be om ursäkt för din felparkering och tala om att det inte skall upprepas, om dom inte ger sig där är det bara skriva bestrides i sin helhet på fakturan och skicka tillbaka den, så får dom ta det till tingsrätten, och där är dom chanslösa.

Mvh
Före detta P-Nisse

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim:

Mvh
Före detta P-Nisse

I like!

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim:

Mvh
Före detta P-Nisse

There we go

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnhan:

Spontant känns de, som om de försöker göra en fuling.
Så här säger lagen, då de inte är markägare utan antagligen bara hyr platsen, så borde de inte kunna utfärda p-böter.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19840318.HTM

Men som alltid när det kommer skumma räkningar, BESTRID!!!

Då tycker jag att du ska läsa igenom lagtexten igen, och särskilt 2§ 2 stycket. Det gäller även den som genom avtal kan likställas med fastighetsägare.

Sen är ju frågan, är det en kontrollavgiftsfaktura (så får ju den inte vara högre än vad kommunen tar ut för motsvarande punkt enligt lagen om felparkeringsavgifter för förseelser enligt TrF). Där ligger maxtaket på 1000 kronor. Eller är det en fråga om korttidshyra av platsen, och då får man ju sätta vilken hyra man vill

Skrivet av zlim:

Som andra skrivit är det bara markägaren eller av denne utsett företag som kan utfärda kontrollavgift vid felparkering, det måste dessutom vara tydligt skyltat med inte bara "förhyrd parkering" utan även företaget som har hand om parkeringen d.v.s. de som kan utfärda kontrollavgift måste vara tydligt uppmärkt. Det finns en fruktansvärd massa regler som skall följas när det gäller att utfärda kontrollavgifter och med den informationen du givit så finns det inte en chans i H-vete att detta gjorts. Ring företaget imorgon, be om ursäkt för din felparkering och tala om att det inte skall upprepas, om dom inte ger sig där är det bara skriva bestrides i sin helhet på fakturan och skicka tillbaka den, så får dom ta det till tingsrätten, och där är dom chanslösa.

Mvh
Före detta P-Nisse

Nja, riktigt så stor mängd regler är det inte som måste följas avseende kontrollavgifter. Det får inte vara "uppenbart oskäligt", det ska ha tillkännagivits via vägmärken bestämmelser samt kontaktuppgifter till *någon* (den som bevakar, alt fastighetsägaren). Specifika utbildningskrav för parkeringsövervakning på tomtmark finns det ju inga, och inbetalningskortet kan i stort se ut hur som.

Kraven är däremot betydligt högre när det kommer till parkering på gatumark.

MVH
Beställare av större parkeringsövervakningsentreprenader...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Skrivet av Henrik21:

Då tycker jag att du ska läsa igenom lagtexten igen, och särskilt 2§ 2 stycket. Det gäller även den som genom avtal kan likställas med fastighetsägare.

Sen är ju frågan, är det en kontrollavgiftsfaktura (så får ju den inte vara högre än vad kommunen tar ut för motsvarande punkt enligt lagen om felparkeringsavgifter för förseelser enligt TrF). Där ligger maxtaket på 1000 kronor. Eller är det en fråga om korttidshyra av platsen, och då får man ju sätta vilken hyra man vill

Nja, riktigt så stor mängd regler är det inte som måste följas avseende kontrollavgifter. Det får inte vara "uppenbart oskäligt", det ska ha tillkännagivits via vägmärken bestämmelser samt kontaktuppgifter till *någon* (den som bevakar, alt fastighetsägaren). Specifika utbildningskrav för parkeringsövervakning på tomtmark finns det ju inga, och inbetalningskortet kan i stort se ut hur som.

Kraven är däremot betydligt högre när det kommer till parkering på gatumark.

MVH
Beställare av större parkeringsövervakningsentreprenader...

Bara för att jag hyr en p-plats så äger jag inte den marken. Jag har nyttjande rätt på parkeringen, det är upp till fastighetsägaren att ha ett avtal med ett parkeringsbolag. Bara för att man hyr en plats och har ett företag så kan man inte bara kasta ut en massa fakturor med felparkeringsavgifter. Speciellt inte om markägaren redan har ett avtal med ett parkeringsbolag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Bara för att jag hyr en p-plats så äger jag inte den marken. Jag har nyttjande rätt på parkeringen, det är upp till fastighetsägaren att ha ett avtal med ett parkeringsbolag. Bara för att man hyr en plats och har ett företag så kan man inte bara kasta ut en massa fakturor med felparkeringsavgifter. Speciellt inte om markägaren redan har ett avtal med ett parkeringsbolag.

Skickades från m.sweclockers.com

Lite så. Om det inte står specifikt i företagets hyresavtal att de har tagit över rätten att utfärda kontrollavgifter. Annars är det ju fritt fram även för privatpersoner att sätta upp en skylt på sin hyrda plats och sätta fakturor på bilar som eventuellt ställer sig där.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Är inte helt insatt. Men jag har goda kontakter med ett företag som jag handlat hos i flera år, de har ett liknande problem med att deras reserverade parkering nyttjas av ett annat företag. De har satt upp skyltar och försökt att få folk att sluta snylta på deras kundparkering. Fick då förklarat för mig att de inte kunde lappa bilar som ställde sig på deras parkeringar då de inte var markägare utan endast hyrde.

Därför kunde de inte annat än "hota" med skyltar om att de skulle bötfälla felparkerare som ej var deras kunder. Mer än så kunde de inte göra rent lagligt.

Med andra ord, företaget hyr platserna, är ej markägare, p-boten bör således bestridas då den ej kan anses vara lagligt utförd.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk

Gör det enkelt, gå och prata med firman. Berätta att det var ett akut ärende och att du inte tänkte dig för . Be om ursäkt och be de ta bort fakturan. This is the easy way, och vill de jävlas så finns det andra(lagliga) sätt att hantera situation.

Permalänk
Medlem

Uppdatera gärna hur det gick för dig, är väldigt nyfiken på hur det går!

Permalänk
Medlem

Så får man INTE göra. Jag har själv haft problem med folk som ställer sig på min parkering så jag har hört mig för vad man kan göra och i princip är det ingenting. Man får INTE sätta en räkning på bilen. Man får INTE flytta bilen. Man får INTE ringa bärgning som flyttar bilen. Man kan ringa polisen men de gör INGET. Man får INTE elda upp bilen.
Det man ska göra är att kontakta ägaren till bilen och be denne att flytta bilen. Om den inte gör det inom en väldigt lång tid(tror det handlar om 14 dagar eller mer men har inte fått nån klarhet i det) efter att man har meddelat ägaren så får man anmäla att bilen står olovligen på privat mark och de som då flyttar bilen är kommunen. Det tar lång tid. Och detta handlar om att man hyr en plats som man då har besittningsrätt till vilket inte alltid är fallet när ett företag hyr av ett annat företag, andra regler kan gälla.

Ett undantag finns, och det är om särskilda parkeringsregler gäller för parkeringen. Det ska då stå en skylt om detta i anslutning till parkering och bilen kan då lappas av ett parkeringsbolag eller polisen, ej av en som hyr platsen. Särskilda regler för bärgning kan då även finnas, detta ska även anges på skylten.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Kommun tar 300kr per dygn.. Så den där är riktigt saltat summa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Bara för att jag hyr en p-plats så äger jag inte den marken. Jag har nyttjande rätt på parkeringen, det är upp till fastighetsägaren att ha ett avtal med ett parkeringsbolag. Bara för att man hyr en plats och har ett företag så kan man inte bara kasta ut en massa fakturor med felparkeringsavgifter. Speciellt inte om markägaren redan har ett avtal med ett parkeringsbolag.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är avtalat mellan fastighetsägare och hyresgäst?

Skrivet av Rattnalle:

Lite så. Om det inte står specifikt i företagets hyresavtal att de har tagit över rätten att utfärda kontrollavgifter. Annars är det ju fritt fram även för privatpersoner att sätta upp en skylt på sin hyrda plats och sätta fakturor på bilar som eventuellt ställer sig där.

Se ovan.

Skrivet av xtQ:

Är inte helt insatt. Men jag har goda kontakter med ett företag som jag handlat hos i flera år, de har ett liknande problem med att deras reserverade parkering nyttjas av ett annat företag. De har satt upp skyltar och försökt att få folk att sluta snylta på deras kundparkering. Fick då förklarat för mig att de inte kunde lappa bilar som ställde sig på deras parkeringar då de inte var markägare utan endast hyrde.

Därför kunde de inte annat än "hota" med skyltar om att de skulle bötfälla felparkerare som ej var deras kunder. Mer än så kunde de inte göra rent lagligt.

Med andra ord, företaget hyr platserna, är ej markägare, p-boten bör således bestridas då den ej kan anses vara lagligt utförd.

Se ovan.

Skrivet av killawife:

Så får man INTE göra. Jag har själv haft problem med folk som ställer sig på min parkering så jag har hört mig för vad man kan göra och i princip är det ingenting. Man får INTE sätta en räkning på bilen. Man får INTE flytta bilen. Man får INTE ringa bärgning som flyttar bilen. Man kan ringa polisen men de gör INGET. Man får INTE elda upp bilen.
Det man ska göra är att kontakta ägaren till bilen och be denne att flytta bilen. Om den inte gör det inom en väldigt lång tid(tror det handlar om 14 dagar eller mer men har inte fått nån klarhet i det) efter att man har meddelat ägaren så får man anmäla att bilen står olovligen på privat mark och de som då flyttar bilen är kommunen. Det tar lång tid. Och detta handlar om att man hyr en plats som man då har besittningsrätt till vilket inte alltid är fallet när ett företag hyr av ett annat företag, andra regler kan gälla.

Ett undantag finns, och det är om särskilda parkeringsregler gäller för parkeringen. Det ska då stå en skylt om detta i anslutning till parkering och bilen kan då lappas av ett parkeringsbolag eller polisen, ej av en som hyr platsen. Särskilda regler för bärgning kan då även finnas, detta ska även anges på skylten.

Det finns ett par sätt, handräcknings hos fogden, fordonsflytt som beslutats av kommunen.

Det handlar om 3 dagar om jag kommer ihåg rätt.

Sen finns det vissa fall där fordon kan flyttas omedelbart.

Skrivet av quattro-2.6:

Kommun tar 300kr per dygn.. Så den där är riktigt saltat summa.

Skickades från m.sweclockers.com

Den lägsta summa kommunen kan ta ut är 75 kronor, maxnivå 1000. För samma förseelse ska vi ju säga då, flyttar du bilen och gör fel igen så är det möjligt att utfärda en till.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

bestrid så kan det hamna det i tingsrätten, däremot inte kronofogden, detta blir först om det blir inkassokrav för många gånger.

då ska dom där förklara vad dom vill ha betalt för.

känner du någon jurist/advokat så kan det vara läge att ringa han/hon & få råd, rättegångskostnader kan kosta mycket. om du mot förmodan förlorar.

"detta blir först om det blir inkassokrav för många gånger."
Vad menar du? Du kan få hur mycket inkassokrav som helst så länge du betalar (eller bestrider förstås).

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Man får INTE sätta en räkning på bilen. Man får INTE flytta bilen. Man får INTE ringa bärgning som flyttar bilen. Man kan ringa polisen men de gör INGET. Man får INTE elda upp bilen.

Va? Säker? Jag tycker det verkar rimligt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2