Vattenkyla R9 290(ej x), referens eller eftermarknadskort?

Permalänk
Inaktiv

Vattenkyla R9 290(ej x), referens eller eftermarknadskort?

Funderar på att uppgradera datorn med ett 290 samt bygga en custom vatten loop. Skulle det vara bättre att ta ett eftermarknadskort eller duger det lika fint med ett referenskort? Funderade mest på om eftermarknadskorten har bättre strömförsörjning eller liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De kan ha bättre strömförsörjning och andra funktioner( tex msi har upplåst volt) men tänkt på att kretskorten är annorlunda på eftermarknadskort och att vattenkylningen inte passar på dem. Däremot tror jag inte att strömförsörjningen hos korten gör så mycket. Gpuns volt är nog det första som begränsar överklockning.

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem

referenskorten har inte låst volt iaf.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gwin:

De kan ha bättre strömförsörjning och andra funktioner( tex msi har upplåst volt) men tänkt på att kretskorten är annorlunda på eftermarknadskort och att vattenkylningen inte passar på dem. Däremot tror jag inte att strömförsörjningen hos korten gör så mycket. Gpuns volt är nog det första som begränsar överklockning.

Just det dom har annan design på kretskorten med ja. Det ställer ju till det lite. Kanske lika bra att köra på ett 290x referens istället för ett 290 eftermarknads då.

Skrivet av Gilgamesh:

referenskorten har inte låst volt iaf.

Vad bra Har alla korten det eller är det bara vissa märken?

Permalänk
Medlem

det är ingen skillnad på referenskorten, enda som skiljer de åt på kortet är klistermärket. och köp hellre ett 290 då pris skillnaden inte är värt mot 290X som inte presterar så mycket bättre.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

det är ofta eftermarknadskort inte passar med vattenblocket så låt de styra ditt val och sikta på något med lite bättre strömförsörjning. ekwb brukar göra block till något av premium modellerna av eftermarknads korten ex har de gjort ett par block till diverse asus dcII kort.

angående upplåst volt så är det bara att flasha om kortets bios vilket du du kanske ändå vill göra för att kunna gå utanför de normala gränserna

290 framför 290x inte värt de extra pengarna

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Inaktiv

Tack för svaren. Kör nog på ett 290 referens i så fall. Kan ju alltid slänga in 1 till i framtiden om det behövs. Nu ska bara resten av alla grejer fixas :). Kommer en 2x 180mm + 1x120mm radiator räcka för att kyla både CPU och GPU tros? Får inte plats med mer i mitt chassi. Kan klämma in en 3x180mm radiator om det absolut inte går med mindre. Men då måste jag montera om/bort hdd buren-

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon172162:

Tack för svaren. Kör nog på ett 290 referens i så fall. Kan ju alltid slänga in 1 till i framtiden om det behövs. Nu ska bara resten av alla grejer fixas :). Kommer en 2x 180mm + 1x120mm radiator räcka för att kyla både CPU och GPU tros? Får inte plats med mer i mitt chassi. Kan klämma in en 3x180mm radiator om det absolut inte går med mindre. Men då måste jag montera om/bort hdd buren-

Det räcker med råge. Jag har 360mm rad som kyler ett 7970 och en varm i7 860 i samma lop, allt klockat, och GPU går aldrig över 48 grader full load och CPU går stannar vid 60ish, se sign.

Så 180mm+120mm räcker, bör även räcka om du skulle stoppa in ett till 290 dock utan överklock isf (kanske går med överklock endå, not sure).