Permalänk
Medlem

Ritningsprogram för chassibygge

Tjena!

Jag har under en tid funderat på att bygga eget chassi men har aldrig hittat ett bra program för att få en uppfattning om resultatet. För tillfället har jag bara lekt runt med sketchup men har inte riktigt vågat lägga ner timmars tid åt nått som jag senare kommer behöva göra om.

Det ska helst vara gratis men jag villig att betala en slant om det är värt det.

Uppskattar alla förslag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av drastika:

Tjena!

Jag har under en tid funderat på att bygga eget chassi men har aldrig hittat ett bra program för att få en uppfattning om resultatet. För tillfället har jag bara lekt runt med sketchup men har inte riktigt vågat lägga ner timmars tid åt nått som jag senare kommer behöva göra om.

Det ska helst vara gratis men jag villig att betala en slant om det är värt det.

Uppskattar alla förslag!

Autodesk Inventor, finns studentlicenser. Det är ett av de mest lättlärda cad programmen som du kan skapa det mesta i

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

åh tack för tipset! ska ta en titt

Permalänk
Medlem

Solidworks eller Autocad 2013/2014. är det som gäller skulle jag tro, dom stora jag känner till iaf, i solidworks så kan man rita å 3d och sendan "väcklaut" till en 2d ritning så den tar hänsyn till radier osv i en bockaparat osv, så plåten blir exakt så lång som den ska vara, kanske finns i autocad med. men inte vad jag känner till.
kan tom finnas ett sådant pluggin till sketchup om jag minns rätt.

Permalänk

Enligt mig är Solidworks grymt, men har använt AutoCad också.

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av drastika:

Tjena!

Jag har under en tid funderat på att bygga eget chassi men har aldrig hittat ett bra program för att få en uppfattning om resultatet. För tillfället har jag bara lekt runt med sketchup men har inte riktigt vågat lägga ner timmars tid åt nått som jag senare kommer behöva göra om.

Det ska helst vara gratis men jag villig att betala en slant om det är värt det.

Uppskattar alla förslag!

Du behöver inte leta.

Istället för att "leka" med sketchup. Så börja använda sketchup som ett verktyg.

Allt finns där.

Du har redan en fördel med sketchup, du vet hur det ser ut, du vet var flikarna/verktygen är.

Det finns jättemånga guider/ tutorials på google och tuben på sketchup. Det är ärligt talat bara fantasin och ens tålamod/tid som sätter gränser.

Och det finns 3D-modeller att ladda hem som du kan "modda" som du vill. Det är bara att söka på typ monitor, desktop, laptop (enbart exempel) så kan du dra hem 3D-modeller som du kan använda och göra Vad du vill med.

Istället för att börja med ett nytt CAD program som du ändå inte fattar ett skit av, och måste lära dig från början.
Så gräv lite djupare i sketchup för det har allt du behöver.

Kolla bara på alla 3D-modeller här på forat, väldigt många är gjorda i just sketchup, och väldigt många är väldigt bra gjorda. Ser ju nästan ut som ett foto.

Och AutoCAD

Är lite av "Photoshop fenomenet" alla vill kunna det, tills dom fattar att man aldrig blir fullärd.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Om man pluggar skulle jag personligen dock säga Inventor iaf..kan man göra seriösa ritningar att ta med till företag t,ex studentlicens går att fixa via typ vilken skola somhelst students.Autodesk.com är hemsidan om jag minns rätt själv jobbar jag i ProEngineer(creo) och Catia V5, används mest inom fordonsindustrin och är värda att kolla in om man verkligen vill lära sig tuffa grejer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Jag kör Creo 2.0 Parametric, fungerar ypperligt! Dock tror jag inte att det är gratis...
Inventor är annars ett väldigt lättanvänt program vi fick lära oss på gymnasiet, går att få gratis om man säger att man är student.
Ska du bara rita upp ett chassie behövs ju inget fancy, tror sketchup skulle funka utmärk, tror det finns färdigmodellerade fläktar och skruvar du kan ladda ned också.

Fördelen med 3d program som ofta är licensbelagda är ju att dom kan göra så mycket mer än att bara rita upp en modell, typ beräkna tyndgdpunkter, hastigheter, brytpunkter, g-kraft, friktion osv.

Permalänk

prova sök-funktionen du är inte ensam om denna fråga.

Ett program jag använder är Solidworks och tycker det funkar kanon bra men krävs lite erfarenheter.

lycka till

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med de svar som finns ovan här.
Har själv testat det mesta, sitter just nu mycket i solidworks (jobbar även med det där jag är nu vilket är ett plus), men sitter även en del här hemma i sketchup för att det är så simpelt (om man bara vill slänga ihop en 3D modell rätt snabbt). Men även testat inventor osv .. (många är rätt lika och lär man sig grunder i hur man bygger upp en 3d modell så kan man lära sig de andra. Mycket går att lära sig i sketchup)

Sen måste jag säga, om du ska kolla på 3d program för chassi bygge ... beror helt på hur du tänkt att bygga själva chassit.
Tex solidworks har en sheetmetal "del" ... vilket gör att man enkelt kan göra bockade plåtar (kräver lite erfarenhet i solid men...)
Men ska du bara skära ut fyra sidor ur trä/plåt så räcker sketchup till mer än väl ...

Peace out
//Vidstig

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 3.0Ghz | 2048MB DDR2 | 1Tb 250Gb HDD | Nivida GTX 260 | 2x 23tum Acer Skrämar

Permalänk
Permalänk
Medlem

Solid Edge