Permalänk
Medlem

Variabelt ND-filter

Behöver input i filterdjungeln..
Har ett nästan helsvart ND-filter (Detta), samt ett Hoya ND8 som är väl svagt. Behöver ngt mittemellan. Idealet vore ett variabelt ND-filter, men det enda jag provat vinjetterade vansinnigt och ojämt.

Någon som provat detta? http://www.cyberphoto.se/info.php?article=395541? Eller har något annat förslag?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag köpte Genus efter att ha sett denna, provade efter det ett annat märke. Skickade tillbaka det direkt. Köpte ett till Genus.

Permalänk
Medlem

Verkar ju lovande
Hur beter det sig på max-effekt vad gäller vinjettering och stillbildsfotografering?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

och stillbildsfotografering?

Pass

Permalänk
Medlem

Variabla ND-filter kan variera lite i kvalitet, precis som andra filter, men jag skulle säga att de bör undvikas i det längsta. Alla jag sett tester på hittils ger färgskiftningar på de högre inställningarna och de kan även ge upphov till "roliga" mönster. Skärpan påverkas betydligt mer än med "vanliga" filter. Sen ger vissa mer av dessa nackdelar än andra, men jag har inte sett något hittils som inte ha dem.

I praktiken är inte ett 2-8-stegsfilter heller något 2-8-stegsfilter om man använder vidvinkel, utan kan mycket väl vara ett 2-3-stegs, tex, eftersom att man i praktiken kommer att få massa mönster/artifakter/vinjettering på de mörkare inställningarna.

Gör en bildsökning på "variable nd filter cross pattern" på google, tex...

Att det är smidigt för filmare att kunna ställa steglöst förstår jag, men för stillbildsfotografi skulle jag inte rekommendera det.

Så... Jag skulle köpt ett Hoya ND64x instället.

Permalänk
Medlem

På det billiga filtret jag hade syntes X-et mycket väl medans på de dyra har jag aldrig sett det. Nu har jag bara tagit 2.5 megapixel bilder med det men endå.

EDIT: Här testar de två olika mot varann för stillbilder (har inte läst det själv, tar det imorn),
http://www.benjaminmoritz.com/2011/03/1074

Permalänk
Rekordmedlem

Variabla nd filter är 2 polarisationsfilter som roteras inbördes, det gör att de kan ge lite konstiga effekter jämfört med en "svärtad glasskiva" som inte reagerar på reflexer och påverkar färger på riktigt samma sätt.
Har man 2 polfilter kan man prova att montera båda och vrida runt på dem i olika vinklar och se hur det blir.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Variabla ND-filter kan variera lite i kvalitet, precis som andra filter, men jag skulle säga att de bör undvikas i det längsta. Alla jag sett tester på hittils ger färgskiftningar på de högre inställningarna och de kan även ge upphov till "roliga" mönster. Skärpan påverkas betydligt mer än med "vanliga" filter. Sen ger vissa mer av dessa nackdelar än andra, men jag har inte sett något hittils som inte ha dem.

I praktiken är inte ett 2-8-stegsfilter heller något 2-8-stegsfilter om man använder vidvinkel, utan kan mycket väl vara ett 2-3-stegs, tex, eftersom att man i praktiken kommer att få massa mönster/artifakter/vinjettering på de mörkare inställningarna.

Gör en bildsökning på "variable nd filter cross pattern" på google, tex...

Att det är smidigt för filmare att kunna ställa steglöst förstår jag, men för stillbildsfotografi skulle jag inte rekommendera det.

Så... Jag skulle köpt ett Hoya ND64x instället.

Ok, synd.. I teorin låter variabla filter perfekt. Just det att kunna fokusera med filtret på och sen vrida upp styrkan. Men kan man ändå inte använda det på de högre stegen så är det ju värdelöst.

Hoya-filtret du rekommenderar, var köper man det? Och hur 'mörkt' är det? Jag är dålig på att översätta ND-filters siffror till verkligheten.. Det jag är ute efter är ett filter som jag kan fota med i dagsljus, på stora bländare, låga ISO och ett par sekunders exp. Mitt Hoya ND8 ger för kort exponering, medan Dörrfiltret ger för lång.
.

Skrivet av Nisse-Tuta:

På det billiga filtret jag hade syntes X-et mycket väl medans på de dyra har jag aldrig sett det. Nu har jag bara tagit 2.5 megapixel bilder med det men endå.

EDIT: Här testar de två olika mot varann för stillbilder (har inte läst det själv, tar det imorn),
http://www.benjaminmoritz.com/2011/03/1074

Sånt där mönster hade det filtret jag provade, kommer inte ihåg vad det hette. Genusfiltret ser ju ok ut

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Ok, synd.. I teorin låter variabla filter perfekt. Just det att kunna fokusera med filtret på och sen vrida upp styrkan. Men kan man ändå inte använda det på de högre stegen så är det ju värdelöst.

Hoya-filtret du rekommenderar, var köper man det? Och hur 'mörkt' är det? Jag är dålig på att översätta ND-filters siffror till verkligheten.. Det jag är ute efter är ett filter som jag kan fota med i dagsljus, på stora bländare, låga ISO och ett par sekunders exp. Mitt Hoya ND8 ger för kort exponering, medan Dörrfiltret ger för lång.

Ja, jag tycker (tyckte) åxå att variabelt ND-filter verkade tokbra när jag var ute efter precis samma som du. Jag har ett 10-steg och ett 3-stegs filter, precis som du. Så jag läste tester och kollade bilder osv osv och kom fram till att det fanns dåliga och mindre dåliga variabla ND-filter, men att inget egentligen var riktigt bra. Nu var detta ett litet tag sedan, så det kan ju ha hänt något revolutionerande sedan dess, men principen är ju samma, med två ND-filter monterade mot varandra så...

Hur som helst: Ett ND64x är 6 steg. 6^2=64. 64x innebär att 1/64 av ljuset släpps igenom. Och för varje steg halveras ju ljuset.
Jag har köpt de flesta av mina filter på maxsaver.net. Det beror ju på vilken storlek man ska ha osv, men man kan spara in en del genom att köpa där om det är lite större storlekar det är frågan om.
Här finns hoyas ND-filter:
http://maxsaver.net/Hoya-Neutral-Density.aspx

De bode ju finnas i svenska shopar åxå, såklart. Alla som säljer Hoya borde ju kunna ta hem ett om det kniper. Det finns såklart andra än Hoya åxå, men Hoya är det jag fastnat för då jag tycker det ger bra kvalitet till ett vettigt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Ja, jag tycker (tyckte) åxå att variabelt ND-filter verkade tokbra när jag var ute efter precis samma som du. Jag har ett 10-steg och ett 3-stegs filter, precis som du. Så jag läste tester och kollade bilder osv osv och kom fram till att det fanns dåliga och mindre dåliga variabla ND-filter, men att inget egentligen var riktigt bra. Nu var detta ett litet tag sedan, så det kan ju ha hänt något revolutionerande sedan dess, men principen är ju samma, med två ND-filter monterade mot varandra så...

Hur som helst: Ett ND64x är 6 steg. 6^2=64. 64x innebär att 1/64 av ljuset släpps igenom. Och för varje steg halveras ju ljuset.
Jag har köpt de flesta av mina filter på maxsaver.net. Det beror ju på vilken storlek man ska ha osv, men man kan spara in en del genom att köpa där om det är lite större storlekar det är frågan om.
Här finns hoyas ND-filter:
http://maxsaver.net/Hoya-Neutral-Density.aspx

De bode ju finnas i svenska shopar åxå, såklart. Alla som säljer Hoya borde ju kunna ta hem ett om det kniper. Det finns såklart andra än Hoya åxå, men Hoya är det jag fastnat för då jag tycker det ger bra kvalitet till ett vettigt pris.

Ok, tack! Det får bli ett sådant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite....

Skrivet av dumbo:

Tar det inte lång tid att få hem grejerna från HK ?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Ja, jag tycker (tyckte) åxå att variabelt ND-filter verkade tokbra när jag var ute efter precis samma som du. Jag har ett 10-steg och ett 3-stegs filter, precis som du. Så jag läste tester och kollade bilder osv osv och kom fram till att det fanns dåliga och mindre dåliga variabla ND-filter, men att inget egentligen var riktigt bra. Nu var detta ett litet tag sedan, så det kan ju ha hänt något revolutionerande sedan dess, men principen är ju samma, med två ND-filter monterade mot varandra så...

Hur som helst: Ett ND64x är 6 steg. 6^2=64. 64x innebär att 1/64 av ljuset släpps igenom. Och för varje steg halveras ju ljuset.
Jag har köpt de flesta av mina filter på maxsaver.net. Det beror ju på vilken storlek man ska ha osv, men man kan spara in en del genom att köpa där om det är lite större storlekar det är frågan om.
Här finns hoyas ND-filter:
http://maxsaver.net/Hoya-Neutral-Density.aspx

De bode ju finnas i svenska shopar åxå, såklart. Alla som säljer Hoya borde ju kunna ta hem ett om det kniper. Det finns såklart andra än Hoya åxå, men Hoya är det jag fastnat för då jag tycker det ger bra kvalitet till ett vettigt pris.

Jag kan inte så mycket om fotografi, men 6^2 är väl 36 oavsett område?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

Lånar tråden lite....

Tar det inte lång tid att få hem grejerna från HK ?

Kan variera en del. Ibland går det på under en vecka och ibland kan det ta rätt lång tid. Oftast 1-2 veckor, IME. Så har man bråttom kan det vara bättre att köpa från Sverige, iaf om butiken har filtret i lager.

Skrivet av dwd:

Jag kan inte så mycket om fotografi, men 6^2 är väl 36 oavsett område?

Ja, det skulle såklart stå 2^6.