"Fötter" till hylla för skärm, vart hitta?

Permalänk
Medlem

"Fötter" till hylla för skärm, vart hitta?

Jag vet inte om jag hamnat rätt här, men jag funderar på hur jag smidigast skall lösa problemet med att få min monitor att vara i en lämplig höjd då skärmen saknar höjbart fäste. Jag såg att några här på forumet har gjort snygga hyllor de ställt på skrivbordet och spånar lite på det. Min fråga gäller "fötterna" till dylika; vart kan man få tag på dem och vad kallas de? Ett exempel är denna användaren.
Jag antar att det borde finnas i diverse byggvaruhus som XL Bygg, Bauhaus, Hornbach och liknande men lyckas inte hitta något när jag letar på deras hemsidor. Har någon här bättre koll?

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Medlem

Du kan kolla på IKEA, sök på ben och sortera på pris. Alla sorter är ju inte gjorda för hyllor, så du får fantisera
DU kan också söka på konsol, och med fantasi kanske hitta en annan lösning, vissa använder dom för att dölja monteringen av hyllan på ett bord.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk

Capita från ikea
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30244346/

Finns även 15cm långa har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Om skärmen har vesa-fäste så e det ju bara köpa nån bra arm

Permalänk
Medlem

Ja jag vet och det är absolut ett alternativ. Jag går och funderar på vad jag skall hitta på. Jag har änna gått igång på tanken på att bygga en hylla dock. Dessutom tror jag att jag med min väldigt begränsade plats på skrivbordet (det är litet) kan få användning av det extra utrymmet under hyllan. Men jag vet inte riktigt.

IKEA:s ben var faktiskt snygga tyckte jag. Åtminstone på bild. Dock verkar de vara speciellt framtagna för IKEA-möbler då tjockleken på fästet är i två olika "nivåer". Det kanske går att lösa utan några jätteproblem ändå.

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakua:

Jag vet inte om jag hamnat rätt här, men jag funderar på hur jag smidigast skall lösa problemet med att få min monitor att vara i en lämplig höjd då skärmen saknar höjbart fäste. Jag såg att några här på forumet har gjort snygga hyllor de ställt på skrivbordet och spånar lite på det. Min fråga gäller "fötterna" till dylika; vart kan man få tag på dem och vad kallas de? Ett exempel är denna användaren.
Jag antar att det borde finnas i diverse byggvaruhus som XL Bygg, Bauhaus, Hornbach och liknande men lyckas inte hitta något när jag letar på deras hemsidor. Har någon här bättre koll?

Jag vet inte om du vet det, och vet du det redan så kan du hoppa över allt jag skriver.

Men det finns en orsak till att undre kanten på bildskärmen ska vara ca 6 till 9cm från skrivbordsytan.

Och övre kanten på bildskärmen ska vara i ögonhöjd så att blicken riktas nedåt. (detta är en väldigt bra regel för att allt ska bli bra)

Och det är för att förminska Nacksmärtor.

Att sitta och titta lite uppåt ger mycket mer smärtutveckling med tiden, och ger en brinnande känsla i nacke som strålar ut i axlar. Och jag talar om egen erfarenhet, det är inte alls roligt.

Jag vart själv väldigt noga med att sätta mina tre skärmar på ovan premisser, när jag skulle sätta dom på väggfäste.

Jag förstår att man vill sätta monitorn/foten på en hylla.
Det ser snyggt ut ja, men det är absolut inte att rekommendera att sitta att titta i en vinkel snett uppåt.

En "brinnande-nack-monitor" blir man aldrig av med.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar varningen men anledningen att jag är så mån om att kunna höja skärmen är just att jag har problem med nacken. Och jag utgår ifrån att de kommer av det faktum att jag sitter aningen nedåtlutad med nacken. I princip har jag ett av dessa två val: jag kan justera höjden på min stol så att skärmen är i en lämplig höjd och nacken skonas men mina handleder gör ont för att jag har en helt onaturlig vrickning iom den låga stolshöjden eller tvärtom så är stolen anpassad efter skrivbordets höjd och jag kan ha armarna rakt och istället få problem med nacken. Jag slipper helst göra det valet.
Jag tycker det är underligt att tro att dessa 6-9 cm mellan skärmen och skrivbordet skulle fungera för alla. Det finns ju andra faktorer med här: stolens och skrivbordets höjd, hur ens kropp ser ut osv.

Visa signatur

Chassi: Antec P183; Chassifläktar: (3 st) Nexus Real Silent 120 mm; Nätaggregat: Corsair 650TX; Moderkort: Asus P5Q Pro; Processor: Intel Core 2 Duo 3GHz; Processorkylare: Noctua NH-U12P; Grafikkort: Asus Radeon HD 4850 HTDI 512MB; Grafikkortskylare: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo; Internminnen: (2 st) Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 2GB; Tantentbord: Filco Majestouch 2 TKL (cherry mx brun)

Permalänk
Medlem

Kör själv med skärmarna på en hylla, även om båda är höj och sänkbara. Tidigare var bara den ena det, samtidigt som jag ville frigöra mer skrivbordsyta. Jag vet om att skärmarnas överkant ska vara i ögonhöjd men tycker det är skönare att ha dem cirka 5cm högre. Det tvingar mig dessutom att luta mig mer mot nackstödet, istället för att köra gamnacke.