Permalänk
Avstängd

USAs ekonomi 2014.

Har kollat lite youtubevideor om USAs ekonomi där många tror att dollarn kommer kollapsa.
Kan någon även förklara vad folk menar med att länder köper "Treasury Bonds" ?
Vad har resten av världen för anledningar till att fortsätta alternativt sluta låna ut pengar till USA?

Permalänk
Medlem

Folk tycker alltid att saker kommer att kollapsa, speciellt när det gäller ekonomi. USA:s ekonomi är speciellt utsatta för såna här konspirationsteorier. Oftast handlar det om att arbetslösheten kommer skjuta i höjden, nån bubbla som kommer att spricka eller att inflationen kommer att bli massiv inom några år... allt som oftast är det humbug.

Länder köper inte treasury bonds. Bonds är alltså skuldebrev som stater skriver ut, och är då det sätt som stater lånar på. Dessa statsobligationer köps sedan av t.ex. banker, fonder, företag och i vissa fall privatpersoner. Om det pratas om att länder köper treasury bonds är det oftast då fråga om att Federal Reserve (amerikanska centralbanken) köper eller säljer dessa obligationer för att öka eller minska efterfrågan på marknaden. Det är alltså ganska långt ett alternativt till att höja eller sänka styrräntorna.

Världen har många anledning till att fortsätta låna pengar till USA, men väligt få att sluta. Dessa obligationer är den säkraste investeringen man kan använda sig av, eftersom en värld där USA inte kan betala sina skulder (förutom i fall av politiska problem, likt debatten om skuldtaket) är en värld där inget land alls har en fungerande ekonomi. Det är mer sannolikt att du får ut dina pengar ur en amerikansk statsobligation än det är att investera i guld, till exempel.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

Jag förstår verkligen inte varför det är så viktigt att vi har dollarn som världsvaluta.
Folk i de "youtubevideor" jag kollat på säger raka motsatsen till dig, att dessa obligationer kommer vara värdelösa och att guld är det enda som kommer behålla sitt värde.

Nu hör jag också folk som pratar om Taper/tapering, vad innebär detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Jag förstår verkligen inte varför det är så viktigt att vi har dollarn som världsvaluta.
Folk i de "youtubevideor" jag kollat på säger raka motsatsen till dig, att dessa obligationer kommer vara värdelösa och att guld är det enda som kommer behålla sitt värde.

Nu hör jag också folk som pratar om Taper/tapering, vad innebär detta?

Tja, att dollarn står som världsvaluta är väl egentligen mest viktigt för USA, men överlag är det viktigt att ha något stabilt som marknaden kan relatera värde till.

Så kallade "goldbugs" finns det gott om, och om man har lyssnat på dom senaste åren har man förlorat duktigt med pengar. Guld borde väl ha tappat runt 25% av sitt värde senaste året, om jag kommer ihåg rätt. Du får helt enkelt fråga dig själv i vilken situation statsobligationer skulle tappa sitt värde... och sådana situationer är närmast otänkbara just nu. Att USA inte skulle kunna betala sina skulder är i praktiken omöjligt, och det enda andra alternativet är att inflationen skulle bli så hög att det reella värdet skulle gå ner. Något sådant kommer inte heller hända på väldigt länge, eftersom USA fortfarande i dagens läge ligger på en nivå där de naturliga räntenivåerna ligger på noll eller till och med minus.

Tapering i det här sammanhanget betyder egentligen bara att Federal Reserve gradvist slutar med sin stimulanspolitik i form av Quantative Easing. Uttrycket är rätt nytt, och myntades av Bernanke tidigare i år. Det betyder egentligen bara att centralbanken slutar köpa skulder av banker och andra finansiella institut med en minskningstakt på 10 miljarder dollar i månaden. QE har använts som okonventiellt instrument eftersom marknaden ligger upp mot vad som kallas för zero lower bound, alltså att räntenivåerna har sänkts för att stimulera en ekonomi i recession, men har nått en så låg nivå att det inte längre går att sänka lägre.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd

Tydligen så skiter guldköparna i om priset rasar utan talar för att priset kommer öka senare iallafall,även Kina köper mycket guld och producerar det samtidigt.
Hur fungerar det rent praktiskt när USA betalar tillbaka sina skuldobligationer?

Ränterna eller "intrestrates" folket pratar om är det alltså räntan på dessa obligationer vi talar om då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Tydligen så skiter guldköparna i om priset rasar utan talar för att priset kommer öka senare iallafall,även Kina köper mycket guld och producerar det samtidigt.
Hur fungerar det rent praktiskt när USA betalar tillbaka sina skuldobligationer?

Ränterna eller "intrestrates" folket pratar om är det alltså räntan på dessa obligationer vi talar om då?

Haha, ja har man en inställningen och den målsättningen är ju t.ex. aktiehandel inget problem alls

http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Treasury_security

Där kan du läsa lite mer om de olika typerna av statsobligationer. Det är en aning mycket att börja förklara i ett foruminlägg...

Vad "folket" pratar om vet jag inte, och interest rates betyder ju vilken typ av ränta som helst. Om man pratar om den amerikanska skuldsättningen och räntenivåer pratar man antagligen om antingen den styrränta som sätts av Federal Reserve eller den ränta som betalas på statsobligationer, alltså den kostnad som landet betalar för att låna pengar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum